Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav danneman » ons jul 18, 2007 20:55

Det är bra kvalité.

Skitbra start på säsong 2!
danneman
Demon Fodder

Inläggav Tob » ons jul 18, 2007 23:18

Jag sparar andra avsnittet till imorgon. Dexter är verkligen fantastiskt bra.

(spoiler Dexter 2.01) Första halvan av avsnittet kändes lite tamt. Jag gillar ju ändå alla Dexters monologer och den atmosfären som byggs upp kring det. Intressantaste är givetvis hur Dexter inte fungerar efter mordet på sin bror, detta med eller utan Doakes som följer honom ivrigt. Tillbakablickarna mellan Dexter och sin far var bra och självmordscenen tillsammans med slutscenen då Dexter känner sitt hjärta slå var effektiv. Det mesta går fel mot slutet och Rita/Dexter kommer givetvis bli oerhört intressant och Pauls död lär ju vri det hela ytterligare ett snäpp.

Så, överlag, riktigt bra första avsnitt :)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » tor jul 19, 2007 0:31

2x01
Jag kunde inte vänta. Jag är svag. Å andra sidan är Dexter en stark serie, det jämnar ut sig.

Tob skrev:Så, överlag, riktigt bra första avsnitt :)

Verkligen, ingen besvikelse alls och jag fick den där känslan av att den här säsongen kommer bli riktigt stark.

Fotot var snyggt på ett sätt som jag inte lagt märke till tidigare. Har dom ändrat på nåt där eller beror det enbart på att avsnittet kommer från en DVD? För i så fall vill inte jag gå tillbaka till TV-rippar. Vilket jag gör ändå, men jag kommer sitta med ett väldigt obstinat uttryck i ansiktet medans nerladdningen pågår.

Det var nåt mer. Hmm. Bortglömt. Nåväl, då blir det här ett inlägg helt utan spoilermarkeringar, alltid något.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav RalfiParpa » tor jul 19, 2007 1:51

Jag kunde inte hålla mig när jag såg filerna på EZTV. Med facit i hand ångrar jag ingenting. Visst, två månader kommer bli svårt men avsnitten (i synnerhet 2.02) var så bra att jag antagligen ser om dem i oktober.

2.01 var lysande men 2.02 var nog seriens bästa avsnitt hittills.
(spoiler Dexter 2.02) Scenen där Rita konfronterar Dexter angående Paul mot slutet av avsnittet...OH MEIN GOTT! Dexter försöker avfärda alltihopa som en impulsgrej men Rita är ettrig och frågvis. "How did you know how to cook the heroin?"; "How did you know what dose to give a big guy like Paul?" och som genom en fingerknäppning försvinner den förbindlige Dexter som Rita ser/vill se och där han satt sitter nu bara en iskallt beräknande mördare. Alltså, den där tomma, kalla blicken som sprider sig i Dexters ögon när Rita fortsätter sitt förhör - hans hemlighet är hotad och han inser vad han måste göra. Han ser nästan lite ledsen ut. Allvarligt talat, mina nackhår reste sig. Rita, om du ens visste hur nära du var att hamna i golfströmmen. Och sen gör Rita bara Dexter till en ny Paul. Så intensivt att jag skriver det här darrhänt (till skillnad från Dexter alltså, som är stabil som en kirurg).

Jag är andfådd. MER! Jag vill ha mer. WE LOVE DEXTER!
Senast redigerad av RalfiParpa mån okt 15, 2007 21:54, redigerad totalt 3 gånger.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav HeY » tor jul 19, 2007 1:57

Jag kommer inte hålla mig, planerar att se de imorn då jag ikväll har varit så inne i Eragon boken att jag inte kunnat slita mig. Tror dock att den boken är färdigläst imorn innan kvällen så att jag kan se Dexter, för mig måste man nämligen se denna serien när det är mörkt - jag kan inte tänka mig Dexter i dagsljuset!
Era spoilerfriakommentarer gör mig verkligen supersugen på att se det nu, men nej! Sova = Bra (antar jag) :rolleyes:

P.g.a att jag ändå har så mycket att se på nu så oroar mig inte över att inte klara av väntan (till oktober!), tror aldrig jag skulle klarat av att inte se dem ändå men jag kan ju intala mig själv det ;)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Simon » tor jul 19, 2007 2:27

När börjar den igen på riktigt då?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Illyria » tor jul 19, 2007 2:31

30 september.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » tor jul 19, 2007 2:32

Ah, men då tänker jag inte smygäta redan. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Tinwiel » tor jul 19, 2007 9:13

Oj, vilken tur att jag inte är i Gbg, annars hade jag nog laddat. Fast att vänta till 30e sept, det klarar jag nog inte. Dexter var ju en av mina nya favoritserier förra säsongen.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav LauraP » tor jul 19, 2007 9:23

jag som har lagt den åt sidan och inte haft nån abstinens... och så kommmer ni här och skriver att det är jättebra säsongsstart osv... då blir man ju sugen. Nåja, jag ska försöka hålla mig...
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav gaspode » tor jul 19, 2007 14:54

usch, man blir ju sugen.
men kollar man nu så kommer man få vänta i tre månader på fortsättningen!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav adolvsson » tor jul 19, 2007 16:52

LauraP skrev:jag som har lagt den åt sidan och inte haft nån abstinens... och så kommmer ni här och skriver att det är jättebra säsongsstart osv... då blir man ju sugen. Nåja, jag ska försöka hålla mig...

Sorry, min vän, men jag planerar inte göra det enklare för dig.

2x02
Mästerligt. Verkligen, mästerligt. Vad Ralfi utrycker om bästa avsnittet hittils kan mycket väl stämma. Serien har byggt vidare, utvecklats, både gällande story och kvalité. Det här är, i alla avseenden, det logiska nästa steget i historien om Dexter.

Jag var påväg att bli en aning orolig när Rudy började dyka upp igen. Bara en aning, för jag gillar konceptet med fantasifosterversioner av döda människor som diskuterar med karaktärerna, Six Feet Under är ju ett utmärkt exempel på det där, men samtidigt vill jag ju att det ska göras rätt och bra och inte på samma sätt som så många gånger förr. Dessutom gillade jag skådespelaren. Samtidigt, om Rudy vore en ständigt närvarande del av hela säsongen, hade risken för samma gamla vanliga visa varit väl stor. Ingen ora, Team Dexter svek mig inte, för det hanterades perfekt, och det var ingen långvarig grej.

Ett par tankar om kvinnorna i hans liv;
Debra. Kan folk fortfarande ha svårt att acceptera henne efter det här? Om någon förtjänar en Emmy nästa år, då är det Jennifer Carpenter, och det enbart baserat på de här två första avsnitten. Jakten efter ungen, att dra pistolen mot honom, oerhört intesivt.

Rita. Julie Benz har aldrig varit bättre. Aldrig. Hennes karaktärs utveckling har varit en fascinerande resa, vi har sett hur hon med Dexters hjälp blivit allt starkare, allt mer självständig, lyckats slita sig från Paul. Ska hon nu - som Ralfi är inne på en bit upp här - försätta sig i samma sits igen fast med Dexter? Är det kanske hennes sätta att söka botgöring för vad som hände med Paul? Julie gör ett enastående jobb i att skildra den oerhört komplexa Rita.

För den som inte sett de läckta episoderna än, kan jag skvallra om att det döljer sig en hel del hyllningar här under.

Väntan på nya avsnitt blir förstås svår, inget snack, men det vore lögn att påstå att jag ångrar ha dom här sedda nu.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav AKS » tor jul 19, 2007 18:39

adolvsson skrev:Serien har byggt vidare, utvecklats, både gällande story och kvalité.

Hur är det möjligt?! Den var ju extremt högkvalitativ till att börja med (jag är ju en av dem som älskade serien från första stund, det rådde aldrig ens en sekunds tvekan). Gah! Låter inte som att jag kommer att kunna spara S2 på hög trots att spara S1 var en underbarhet.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Matt » tor jul 19, 2007 21:39

När säsong ett var slut trodde jag inte att en säsong två skulle kunna blir bra i överhuvudtaget.
Jag älskar att bli överbevisad.
Det här var fan så bra att helvetet frös till is.
Jag håller med flera att 2x02 kan vara seriens bästa avsnitt hittils.
Håller inte med Adolvson dock Debra är och kommer alltid förbli astöntig
Slutligen: Julie Benz är så jävla vacker
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav A bear » tor jul 19, 2007 21:52

2.01

Helt. Jävla. Lysande. Undrade hur de skulle lyckas sätta upp något som kom i närheten av s1, men det här ser VÄLDIGT lovande ut. Rita blir alltmer medveten om att något är knas med Dexter, vi blir alltmer medvetna om att något är knas med Deb, och Dexter börjar halka utför väldigt fort.

Hur jävla snygg var inte undervattensscenen med alla sopsäckarna, förresten?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » tor jul 19, 2007 23:11

2.02

Minst lika bra som första avsnittet. Förmodligen bättre i den bemärkelsen att det var mindre introduktion och mer fortsättning på vad som byggdes upp i första.

(spoiler Dexter 2.02) Jag håller med adolvsson. Jag tycker Deb är skitintressant nu. Jag tyckte aldrig rikigt illa om henne i första säsongen som många gjorde, men hon växte under säsongen och nu har hon växt till sig än mer, jag tycker man har tagit vara på det hon har råkat utför. Jag håller med ralfi om Dexter/Rita scenen också.

Visst är det jobbigt att vänta. Men jag ångrar inte detta. Verkligen inte.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav HeY » fre jul 20, 2007 1:11

2x01

Jäklar vilken bra start på säsongen. Kanske kommer ångra att jag inte väntade iaf!

Doakes är riktigt jobbig. Karaktären har alltid varit jobbig enligt mig och nu när han är besatt av att lösa mysteriet som är Dexter så är han ännu jobbigare. Att han följer efter Dexter hela tiden har fått mig att bli paranoid, båda gångerna som Dexter försökte döda så satt jag och kollade bakom Dexter och förväntade mig att Doakes skulle dyka upp vilken sekund som helst: Är du verkligen säker på att du är ensam Dex? Nej, jag tror det kan bli jobbigt om jag måste känna detta hela säsongen. Förhoppningsvis så hamnar Doakes i livsfara och blir räddad av Dex som får Doakes att lita på honom, eller så dödar Dex honom. Men det skulle iofs gå helt emot Harrys kod.

Dex/Rita fortsätter vara bland det intressantaste i serien. Jag undrar om Rita kommer fortsätta att tvivla på Dex och börja gräva i hans förflutna, kanske får hon t.o.m. reda på allt?

Sedan med dykarna. Detta kan bli riktigt bra med hela polisstyrkan som jagar denna nya seriemördare, som är Dexter! Känns som ett oerhört smart drag!

Avsnitt två väntar jag med till imorgon. Om jag sedan inte orkar vänta till oktober på avsnitt 3 så får jag väl köpa boken. Haha, nej, det skulle jag aldrig göra. Det skulle ju förstöra hela serien och ifall jag gillar boken skarpt så skulle ju serien bli något Harry Potter syndrom; det vill säga, man kan bara bli besviken. Hjälp, nu kommer jag in på läskiga tankar. Jag tror jag går och lägger mig nu!

Dexter :lovebunny:

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tinwiel » fre jul 20, 2007 8:51

Suck... ni plågar mig!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » fre jul 20, 2007 9:47

Tinwiel skrev:Suck... ni plågar mig!

Mig med! Men jag ska vara stark.... just det... stark...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tinwiel » fre jul 20, 2007 12:14

caffeineaddict skrev:
Tinwiel skrev:Suck... ni plågar mig!

Mig med! Men jag ska vara stark.... just det... stark...

Jag med! Jag ska vara stark ända tills jag har tillgång till min dator. Jag kan inte hålla mig när ni skriver sådär.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav A bear » fre jul 20, 2007 12:49

2.02. Oh my god it's full of stars.

Och alla tankar om att Dexter kanske skulle vara på väg mot de mänskligas sida går i stöpet; det kan han inte.

- I'm not a human.
- No. You're just fucked up.

Bortsett från att jag än så länge inte ser något som helst intresse i kaptenens fästmansproblem tycker jag allt sätts upp fantastiskt än så länge. Dexter, Rita, Deb, visst... men även: Angel som har blivit en enormt irriterande självhjälpsguru och väl knappast kommer att kunna hålla fast vid den optimismen, Doakes som är på väg rakt in i mörkret... detta arcar till höger och vänster. Och så hela FBI-vinkeln som kommer in och vi vet ju hur det brukar sluta.

WE LOVE DEXTER!
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav LauraP » fre jul 20, 2007 13:53

ok. nu är det stopp. nu skriver ni inte mer här. Då blir jag ju hela tiden påmind. Så sluta. NU.

Jag skaaaaa klara av att hålla mig.
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav adolvsson » fre jul 20, 2007 14:08

LauraP skrev:nu skriver ni inte mer här.

Inte mer här.

Haha, me so with the funnee.

p.s dexter rawks d.s

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LauraP » fre jul 20, 2007 14:32

:angry: *mummlar obegripliga saker à la Alan från green wing*
Is this desire?
Användarvisningsbild
LauraP
Zeppo

Inläggav HeY » sön jul 22, 2007 1:49

2x02

Jag lyckades vänta med avsnittet fram till nu. Mitt hjärta bultar, jag darrar lite. Alla ni som inte kan läsa det finstilta får tolka det själva ;)

Jäklar alltså. Denna serien är verkligen en sån där serie som bara växer och växer, precis som Buffy. Nu är ju det helt olika serier men båda är verkligen serier som började som i ett frö i jorden, började växa och nu försätter det bara att växa och man vet inte hur högt det slutligen kommer att bli.

Men slut på dumma metaforer och över till fantastikheterna (är det ett ord?). Julie Benz är så jäkla bra, hon har verkligen fått en roll där hon kan visa att hon verkligen är så bra som vi Darlafans vet att hon alltid har varit. Hon kan verkligen spegla en sån smärta, ilska och glädje samtidigt. Man vet nästan aldrig vad Rita kommer kläcka ut sig eftersom Julie verkligen lyckats visa hur komplex karaktären är.

Jag tycker även att Debra har blivigt väldigt komplex. Den karaktären är verkligen ett bevis på hur mycket serien Dexter växer. Att boxning är ett väldigt bra sätt att ta ut aggressioner på har ju både psykologer och Buffy visat, så jag hoppas att det kommer hjälpa Debra att gå vidare. Även om jag gillar platsen som karaktären ligger på nu, det är intressant!

Doakes fortsätter vara jobbig. Jag får nästan ångest i varje sen som Dexter gör något illegalt i eftersom jag hela tiden tror att Doakes bevakar honom. Jag gillar att Dex får lite press på sig, men detta är faktiskt lite jobbigt!
Sedan så gillade jag allt mellan Dex och hans bror också. Slutet fick mig att flyga upp i taket, jäklar vilken effektfull överaskningsscen! Jag syftar såklart på när Dex släppt barbiehuvudet i vattnet och Rudy hoppar upp och tar tag i Dexter. Phew, har fortfarande inte återhämtat mig!

Till sist, jag är verkligen nyfiken på hur BHB utredningen kommer gå. Inte kan de ju komma på att det är Dex som ligger bakom det får då har vi ju ingen serie, men sen så finns det väl absolut ingenting som skulle kunna länka allt till Dex. Jag skulle gissa på att Doakes kommer på honom mot slutet och att Dex blir tvungen att mörda honom. Det skulle jag inte ha något emot, Doakes har alltid varit en jobbig karaktär och han är extra jobbig nu när han jagar Dex och gör mig paranoid!

Dexter är så, så bra! Jag älskar det och ångrar inte en sekund att jag såg det nu för det var verkligen fantastiskt bra :lovebunnier:

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav sp1keout » tor aug 09, 2007 18:19

HAR SÄSONG 2 REDAN BÖRJAT!?!?!?!?

I Japan får man aldrig höra några nyheter om Dexter inte...

(Ska den här säsongen också bli 12 avsnitt, eller..? Den började ju så tidigt tyckte jag...)
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav eriked » tor aug 09, 2007 18:22

Nej. De två första av s2 finns. Men säsongen börjar inte förens den 30:e september på riktigt.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav wyndham » ons sep 19, 2007 22:48

På måndag börjar dexter på tv6. Ska jag se. Fram till dess får jag nöja mig med the tagline: "Takes life. Seriously."

Hihihihihi.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav AKS » tis okt 02, 2007 18:36

Ah, nu fattar jag varför ingen kommenterat Dexter än. Ni har ju redan gjort det. :)

Själv ska jag försöka följa samma plan som förra året: samla på hög och se allt på jullovet. Kan i så fall bli ett riktigt bra jullov med både Weeds S3 och Dexter S2. Kan dock bli svårt med Dexter känner jag, men det är värt det om jag lyckas.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav HeY » tis okt 02, 2007 18:50

Weeds säsong 3 har varit sjukt bra! Du kan förbereda dig för ett fantastiskt jullov ;)

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film