HeY skrev: Fyran och trean har helt enkelt en känsla som passar Harry Potter bättre, speciellt fyran för trean är fortfarande en aning "meh" för min smak (speciellt då jag älskade boken och blev lite besviken där).
Crashdummie skrev:ngn som sett harry potter.. ngn som rekommenderar att man ska se den? förvirringen e total...
The Ankh skrev:Crashdummie skrev:ngn som sett harry potter.. ngn som rekommenderar att man ska se den? förvirringen e total...
Läs böckerna först. Läs böckerna först. Läs böckerna först!! <---Mantra.
Jag är lite nervös inför femman nu. Det är den tjockaste bocken. Men filmen är lika "lång" som ettan. Hur mycket ha de egentligen tatt bort? De måste ju tatt bort extremt stora sjok av handling...
The Ankh skrev:Hur mycket ha de egentligen tatt bort? De måste ju tatt bort extremt stora sjok av handling...
Illyria skrev:De gör ju om saker lite hur som helst i filmerna
Illyria skrev:De gör ju om saker lite hur som helst i filmerna, jag hatade tredje filmen för den totalförstörde den fina berättelsen i boken och lämnade ute alla förklarande detaljer.
HeY skrev:Typ Da Vinci Boken funkade ju inte alls som film, boken tyckte jag om skarpt och kunde inte sluta läsa, jag såg filmen med min kusin .. som somnade
Illyria skrev:Harry Potter ska läsas. Eller lyssna på Jim Dale som läser böckerna.
adolvsson skrev:Och nu har diskussionerna fortsatt en bit, fast jag låter min text vara kvar, med tillägget att jag verkligen tycker om tredje filmen i serien och det kan vi nog mycket tacka att vad han nu heter vågade ta ut svängarna.
Murnau skrev:Men jag håller inte med om att böckerna skulle vara långrandiga på något sätt.
noike skrev:Murnau skrev:Men jag håller inte med om att böckerna skulle vara långrandiga på något sätt.
Långrandiga är fel ord, så långt jag har läst (Goblet of Fire) är böckerna okej. Det är bara det att jag slutat läsa böcker på över 400 sidor skrivna av sådana som inte är bra på att skriva. Ska jag spendera en längre tid med en bok gör jag det hellre med en där författaren tagit sig tid med språk och handling. Och gärna är bättre än "okej".
HeY skrev:Men om du läser den svenska versionen kan man ju inte alls beskylla Rowling för språket.
noike skrev:HeY skrev:Men om du läser den svenska versionen kan man ju inte alls beskylla Rowling för språket.
Eh, jag slutade läsa översättningar när jag kan originalspråket för över 10 år sedan. Rowling skriver funktionabelt, varken mer eller mindre. Och det har inget att göra med att det är böcker för yngre, Diane Duane och Diana Wynne Jones arbetar ofta med samma målgrupp och deras språk är helt annorlunda. Skulle kunna läsa tvåtusensidig bok av dem utan att ens sucka över vikten i knät.
adolvsson skrev:men en bok är en bok och en film är en film, och en regissör måste våga vara respektlös på rätt sätt gentemot en förlaga
Illyria skrev:Som sagt, läs böckerna.
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare