Film 3: Film Goes To Monte Carlo

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » sön jul 01, 2007 23:08

Alla vinner!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » sön jul 01, 2007 23:12

Indeed! :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » tis jul 03, 2007 0:36

Transformers.

Jag skriver detta utan spoilers för själva filmen! Mer kanske spoilers om du inte har sett serien eller vet några karaktärer, men inte vill veta NÅGONTING. Jag gillar inte spoilers själv så det skall nog inte vara några problem.

Vart skall jag börja. Det är inte ofta man går in i en biograf med känslan av att detta kan bli riktigt bra. Snarare att man går in med känslan "hoppas att de inte gör bort sig", när man tänker de senare blir det ofta så också. Denna filmen var jag inte orolig för, jag visste att det måste bli bra med det jag sett på trailersarna. Sure, de kanske inte har story, värdelösa skådespelare, kass manus och dåliga skämt. Detta är dock Transformers. Det är fräzigt liksom...

Vad det blev, var något helt annorlunda...

Det blev ett mästerverk. Jag vet att det är många som inte kommer hålla med mig när ni kommer o se den framöver. Tråkigt av mig att säga att det är ett mästerverk nu för att höjja era förväntningar, men herregud vilken film. Den har ALLT en riktigt bra superhjälte/sci-fi/action film skall ha.

Humor
Humor är viktigt, väldigt viktigt när det kommer till saker som kan bli helt sjukt onaturliga. Efter ett par av de första skämten var man lugn. Supertöntiga skämt, som satt som ett smäck. Det första andra sådär, kanske man blev lite orolig att de skulle förstöra filmen, men NEJ de spädde på och höjde filmen. Perfekt timing att sätta ett töntigt skämt på ett ställe och sedan ett referensskämt någon annan stans.

Action
Tror inte det var mer än max 5min NÅGONSTANS under filmen där det inte var en biljakt, action, robotar som slogs, robotar som sköt, robotar som racade och transformade eller flygplan som flög.

Specialeffekter
Ja har ni sett en eller två trailers? Jag var orolig att det var allt som var typ. Jag hade fel. Gångra med 20 ungefär så har du Fräzighetsfaktorn för filmen och specialeffekterna. Det är helt otroligt hur bra vissa scener är gjorda. Effekterna är grymma, inte bara Transformers robotarna utan mkt annat också.

Story/Manus
Den följer inte till punkt och pricka tv-serien / comicen, men den är grymt bra anpassad för att kunna bli en till fyra,fem filmer kanske. Det skulle aldrig gå att dra hela historien och bakgrunden för Transformers i en sådan film. De fuskar lite och tar lite genvägar som funkar grymt bra. Övernaturligt och korkat javisst, men hey, det är Transformers. Vem gick in i salongen och förväntade sig en dokumentär.

Karaktärer
Har läst en del om hur folk klagar på att inte Autobotarna/Decepticonerna fått tillräckliga karaktärsdrag. Ok, det må vara sant att det inte var fullt ut som man är van vid i serien. Dock fullt tillräckligt. Gör de en film till hinner de gott och väl kunna bre på lite.
Har även läst att det klagas på att de mänskliga karaktärerna har fått för mkt plats. Det kan jag till viss del hålla med om, men det är ju inte så att detta har gjorts av misstag. Det är en bred målgrupp som måste bli nöjd här, inte bara hardcore-fansen. De mänskliga karaktärerna är dessutom ganska bra, med markant undantag för 2st (varav en GROVT korkad). Gillar alla skådisar, men det verkar som att just en, som sagt, inte fattat vad det är som händer runtomkring.

Overall
Som jag skrev, jag förväntade mig en 6-8 av 10.. fick en 9 av 10, med snudd på det bästa jag sett i genren någonsin. Det var några små felsteg här o var, men man han sjuttanemej inte reagera över det förrens det kom en pansarvagn flygande, eller en lastbil som förvandlade sig (!).

Skriver till saker om jag kommer på. Just nu är jag bara glad att jag har biljetter till Lördag igen. Då skall jag gå till VIP salen i Bergakungen.

Betyg: 9 av 10
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Tob » tor jul 05, 2007 0:50

Jag är inte lika imponerad som Zaxx av Transformers. Hemsk dramaturgi, klyshiga karaktärer och en historia som är standard. Sam var bra och humorn i filmen blev faktiskt en tillgång, den behövdes för att lätta upp konceptet en del och skapa lite självdistans. Bra. Effektscenerna är imponerande, minst sagt, actionscenerna blev ibland något tröttsamma men för mesta var det bara ren och skär njutning.

3/5
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » tor jul 05, 2007 13:13

Äh Come on nu Tob!

En ynklig liten 3:a? :) Bättre än så var den, och blanda inte in manus o sånt i en film. Det är ju småsaker... Det var STORA Robotar, som SKÖT coola raketer o herregud och hans moster!

UNDERBAR!

2:a visningen nu på Lördag! HURRA!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » tor jul 05, 2007 14:09

Zaxx skrev:och blanda inte in manus o sånt i en film.

Så det är ingen film utan ett tv-spel utan dosan? Tack, klarar mig nog utan då.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tor jul 05, 2007 17:51

Nja. Hur bra actionscenerna fungerar i helhet är ju kopplat rätt starkt till hur bra historien och manuset är.

Egentligen hade jag till och med kunnat sätta en 2a på den utan att ha direkt dåligt samvete. Har funderar på den under dagen. Filmen fungerar väldigt bra i små doser. De flesta scenerna är både charmiga och underhållande. Men som en enda helhet, en 2,5 h lång film, så är det fan uddlöst och rätt mediokert.....då spelar det ingen roll hur jävla toksnygga individuella effektscener det är. Inte ens med stora robotar som brottas. Det fungerar inte.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » tor jul 05, 2007 20:17

Alltså missförstå mig rätt.

Filmen har väl ett värde av 2 el 3 av 5, om man jämför med de vanliga kriterierna för film.

Jag är aningen ironisk över mkt av det jag skriver. Dock är den ngt av den bästa underhållningen jag sett på länge. Sen älskar jag ju den typen av effekter o så, därför tycker jag 10/10 :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav mattek72 » tor jul 05, 2007 22:02

Zaxx skrev:Det blev ett mästerverk. Jag vet att det är många som inte kommer hålla med mig när ni kommer o se den framöver.

Mästerverk är väl att ta i. Men annars är jag rätt överens med Zaxx. Ger den nog en svag 7 av 10.

Edit: Det var rätt kul att se Tom Lenk i en pytteliten roll.
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav Zaxx » fre jul 06, 2007 2:19

http://www.filmschoolrejects.com/review ... mers-2.php

Perfekt recenserat för er som vill läsa mer, tycker exakt som denna killen (eller tjejen).

Vad tycker ni ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav adolvsson » fre jul 06, 2007 11:48

Skinwalkers, varulvsfilm med Rhona Mitra och Sarah Carter. Ursäkta mig medans jag går och dregglar lite.

Dessutom Elias Koteas, det gillas också, och regissören gjorde Jason X som kanske inte var bra men rejält underhållande på det där skamligt sköna viset.

Men alltså, Rhona Mitra och Sarah Carter i samma film. Och det är en varulvsfilm! Underbara filmvärld.

redigerat för att tillägga: att den faktiskt fått bra betyg på imdb.com. Inte nödvändigtvis värsta pålitliga grejen, men ändå oväntat och trevligt. Och bilderna ser trevliga ut, Rhona med vapen och Sarah med huggtänder... rrrawr.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Zaxx » fre jul 06, 2007 12:21

Ville bara upplysa om att Transformers är ganska bra.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav adolvsson » fre jul 06, 2007 12:21

Men har Transformers Rhona, Sarah och varulvar? NEJ!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Off » fre jul 06, 2007 12:29

Det bara måste visas en del hud i den där varulvsfilmen ju...
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Zaxx » fre jul 06, 2007 12:30

adolvsson skrev:Men har Transformers Rhona, Sarah och varulvar? NEJ!

Det behövs inte, det finns robotar. Speciellt en robot som är RÖD och BLÅ.

Dessutom har den:
Bild
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » fre jul 06, 2007 13:41

adolvsson skrev:Skinwalkers, varulvsfilm med Rhona Mitra och Sarah Carter. Ursäkta mig medans jag går och dregglar lite.

Två ord: cow creamer.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » fre jul 06, 2007 13:44

adolvsson skrev:Skinwalkers, varulvsfilm med Rhona Mitra och Sarah Carter. Ursäkta mig medans jag går och dregglar lite.

<-------
Och Jason Behr. 8)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav eriked » fre jul 06, 2007 21:42

Igår såg jag Transformers. Alldeles för många onödiga biroller och utdragna scener. Istället borde man ha förklarat Transformershistorian mera och utvecklat vissa karaktärer. Riktigt coola effekter dock t.ex robotar kastar sig i slowmotion. Ger den nog en 3 av 5 men...troligtvis hade det varit lägre om jag sett den hemma.

rt.wx

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav lilith » lör jul 07, 2007 12:39

Zodiac. Vissa här har hyllat den. Men jag måste säga att den gav mig träsmak.
Början var fantastisk. Spännande och dessutom Robert Downey jr (ffs!!!). Meeeen sen tappade det rejält fart och jag satt och var uttråkad och undrade vart det hela var på väg.
Missförstå mig inte, det finns inget egentligen att klaga på när det gäller skådespel, regi, manus. Visuellt var det väldigt snyggt. Men historien är rejält spretig. Jag håller med Caffe (var det väl?) som menade att det var smart att använda lite kända ansikten eftersom filmen har ett så stort persongalleri. Jag satt också och tänkte hela tiden "oh, han!" (väldigt sällan tänkte jag "oh hon"...). Men trots allt kändes filmen vääääldigt låååång. Och det var den också.
Upplösningen (spoiler Zodiac) var ju ett antiklimax. Och Robert Downey jr försvann alltför tidigt tyvärr.
Jag störde mig också på att man aldrig kom tillbaka till Rick Marshall-spåret (oh my god! TVÅ mördare!). Jättekonstigt.
Varför besökte Robert (tillsammans med den där snuten som hjälpte honom) aldrig Linda igen med bilder på Leigh (som man gjorde på slutet med överlevaren från första attacken)? Jättekonstigt.
Och hade man verkligen aldrig kollat upp Leighs födelsedatum tidigare i utredningen? Jättekonstigt.
Det är väl meningen att man som tittare ska dra egna slutsater. Men det var alldeles för mycket förklarande text där på slutet, i min smak.

Kanske "kan jag inte film" tillräckligt för att helt uppskatta det här till fullo... ;)
3/5. Inte mer.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Tomas » lör jul 07, 2007 13:06

eriked skrev:Igår såg jag Transformers. Alldeles för många onödiga biroller och utdragna scener. Istället borde man ha förklarat Transformershistorian mera och utvecklat vissa karaktärer. Riktigt coola effekter dock t.ex robotar kastar sig i slowmotion. Ger den nog en 3 av 5 men...troligtvis hade det varit lägre om jag sett den hemma.

Såg den hemma och det blev lägre.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav adolvsson » lör jul 07, 2007 13:23

lilith skrev:3/5. Inte mer.

Jag vill bara säga, att jag tycker om dig fast du har fel.

:lovebunny:

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Zaxx » lör jul 07, 2007 14:07

Tomas skrev:
eriked skrev:Igår såg jag Transformers. Alldeles för många onödiga biroller och utdragna scener. Istället borde man ha förklarat Transformershistorian mera och utvecklat vissa karaktärer. Riktigt coola effekter dock t.ex robotar kastar sig i slowmotion. Ger den nog en 3 av 5 men...troligtvis hade det varit lägre om jag sett den hemma.

Smart att se en film hemma som är en film som man MÅSTE uppleva effekter och allt i full skärpa.

en Cam är ju knappast värd att se, vilken film det än är?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » lör jul 07, 2007 14:07

lilith skrev: (spoiler Zodiac) Och hade man verkligen aldrig kollat upp Leighs födelsedatum tidigare i utredningen? Jättekonstigt.

Polisen fick aldrig veta att födelsedatumet var viktigt för de intervjuade inte städerskan ordentligt.

Jag måste måste måste verkligen se om filmen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » lör jul 07, 2007 14:09

Är Zodiac verkligen inte bra?

lilith's inlägg började med att spy över den, så ger hon ändå 3/5... Nu har jag inte läst spoilermarkeringen, men det kändes som den skulle få 1,2/5 inte 3 iallfall.

Tob hyllade Transformers och gav den en 3:a :)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » lör jul 07, 2007 14:11

Jo, Zodiac är väldigt bra. 6/5.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » lör jul 07, 2007 14:12

noike skrev:Jo, Zodiac är väldigt bra. 6/5.

6:e Maj ?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » lör jul 07, 2007 14:18

Zaxx skrev:
noike skrev:Jo, Zodiac är väldigt bra. 6/5.

6:e Maj ?

Nästan. Hot steamy sex av fem möjliga.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tomas » lör jul 07, 2007 14:49

Zaxx skrev:
Tomas skrev:

Smart att se en film hemma som är en film som man MÅSTE uppleva effekter och allt i full skärpa.

en Cam är ju knappast värd att se, vilken film det än är?

Efter att ha hört bekanta berätta om filmen var jag rätt säker på att den inte passade mig vilket bekräftades när jag såg början av cam. Det kändes vettigare att se filmen nu och ha roligt åt dess fånighet med min bror för att sedan se om utvalda actionscener när jag kan bränna ut den på dvd.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav Tob » lör jul 07, 2007 14:50

Zaxx skrev:Är Zodiac verkligen inte bra?

lilith's inlägg började med att spy över den, så ger hon ändå 3/5... Nu har jag inte läst spoilermarkeringen, men det kändes som den skulle få 1,2/5 inte 3 iallfall.

Tob hyllade Transformers och gav den en 3:a :)

Haha...jag vill minnas att jag började med att spy en hel del galla över Transformers också. :)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » lör jul 07, 2007 15:27

Ja det gjorde du ju faktiskt :D haha

Aja, jag skall se filmen för andra gången på Bio idag :) Gillar den fortfarande gärnet.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film