Doctor Who

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » lör jun 02, 2007 21:23

Det tar väl lite tid att göra någon encode osv? Nu är det där ivarjefall, fast jag ska nog lyssna klart på nya White Stripes först.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Peak » lör jun 02, 2007 21:26

Nån som ser Doctor Who som mig varje lördagsnatt? Först avsnittet, sedan Confidential och slutligen avsnittet igen med commentatorstrack...?

Snabba på lite nu, MadMartha...!

:p
//Peak
Sci-Fi Nytt / Sci-Fi Nytts Forum

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion

Inläggav HippieSpellan » lör jun 02, 2007 21:28

nä jag kollar på söndagkväll eller måndag beroende på vad jag gör
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav Illyria » lör jun 02, 2007 21:31

Nej jag nöjer mig med avsnittet och jag ska se det om några minuter, brukar se det så fort det finns tillgängligt.

Har tittat på Confidential nån gång, skulle kunna tänka mig att titta på några sådana avsnitt för de avsnitt jag gillar mest, men det blir isåfall i efterhand.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » lör jun 02, 2007 22:19

Mitt bredband är inne i en dålig period. Faen. Tre timmar står avsnittet på just nu.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » lör jun 02, 2007 22:32

3.09: David Tennants tour de force! Fan, vad han rockar detta avsnitt!

Höll på att börja gråta några gånger i John Smith-scenerna.

"I'm John Smith! That's all I want to be! John Smith. With his life. And his job... And his love. Why can't I be John Smith?! Isn't he a good man? Why can't I stay?!" :( Hade inte tänkt riktigt på det sättet innan, att John Smith faktiskt är tvungen att välja döden. Stackars man.

Skådespeleriet är alldeles fantastiskt från DTs sida. Denna scen tycker jag är lysande:

"How can you think I'm not real? When I kissed you, was that a lie? (...) But this doctor sounds like some... some romantic lost prince. Would you rather that? Am I not enough?"

Gah, you're killing me, DT, the Doctor och John Smith!!

Detta kan nog vara mitt favoritavsnitt hittills (dubbeln alltså). Mycket engagerande historia.

EDIT: Nästa avsnitt ser ut att kunna bli bra. Eller dåligt. Väldigt intressant trailer i alla fall. Jag tror att det blir bra...
Senast redigerad av AKS tis apr 15, 2008 22:09, redigerad totalt 2 gånger.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Peak » lör jun 02, 2007 22:45

Jag hatar er alla..! *oljar linan*
//Peak

Jayne: "Ten percent of nuthin' is...let me do the math here...nuthin' into nuthin'...carry the nuthin'..."
Peak
Minion

Inläggav noike » lör jun 02, 2007 22:47

AKS: Steven Moffat har skrivit nästa veckas avsnitt. så jag hoppas på bra. Han har inte misslyckats än.

1 minut kvar till tittning (höhöhö). Och Glass!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » lör jun 02, 2007 22:54

Ang. om hur jag ser Doctor Who så ser jag oftast bara avsnitten, men laddar ner Confidential ibland. Fick ner den alldeles nyss... Ska kanske ta och kolla på en gång.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » lör jun 02, 2007 23:34

AKS skrev:3.09: David Tennants tour de force! Fan, vad han rockar detta avsnitt!

Höll på att börja gråta några gånger i John Smith-scenerna.

Me too.

Jag är fortfarande barnsligs förtjust i gasmaskavsnitten i säsong ett, men den här dubbeln är riktigt nära. Bästa på två säsonger i varje fall om inte annat och det tycker jag säger en del.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » sön jun 03, 2007 1:35

3x09
noike skrev:
AKS skrev:Höll på att börja gråta några gånger i John Smith-scenerna.

Me too.

Me three. Fast det brast i slutscenen, på begravningen, när Tim får syn på doktorn och Martha.

noike skrev:Jag är fortfarande barnsligs förtjust i gasmaskavsnitten i säsong ett, men den här dubbeln är riktigt nära. Bästa på två säsonger i varje fall om inte annat och det tycker jag säger en del.

Om inte en omtitt säger annorlunda, så tror jag den här dubbeln överträffade The Empty Child/The Doctor Dances. Rent spontant känns dom här avsnitten som bäst hittills. Tennant fick visa upp mer bredd än någonsin i serien, plus att dom personliga bitarna kändes oerhört brutala. Och äkta. Inte bara det att John Smith var tvungen att välja döden, det var hur han spelade ut ångesten inför valet.

Doktorns glädje över att alla lever i gasmasksdubbeln var visserligen oerhört stark i sig, men det här, John Smiths dödskamp och hur doktorn straffar familjen, jag tyckte det kändes mer. Dessutom var det ett av de mest ruggiga episoderna, fy tusan som det kröp i skinnet.

Kanske ändrar mig efter en omtitt, fast att det här var bäst på två säsonger kan jag nog aldrig motargumentera.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Peak » sön jun 03, 2007 2:00

Nu har jag också sett. :D Jag gillar.

Ifall någon är intresserad av originalet så har BBC nu återigen lagt upp eboken av "Human Nature" på deras hemsida.

http://www.bbc.co.uk/doctorwho/classic/ ... ndex.shtml

7:e doktorn och Bernice Summerfield i huvudrollen.
//Peak

Peak
Minion

Inläggav HippieSpellan » tor jun 07, 2007 11:12

S03e09 Okej jag tyckte första delen var liiiiiiiite bättre än det här, men det gör inget alls.

Som ni sagt så är John Smithscenerna jättestarka och otroligt gripande. fantastiskt! Men jag satt och var helt förskräckt när han började surra om att hon skulle följa med, NOOOO skrek hela min kropp. Jättebra att han äntligen fick ha ett förhållande med någon i sin egen ålder.

Hur kunde han ändra sin lukt? Kunde han inte gjort det innan allt det här?
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav AKS » tor jun 07, 2007 20:47

Dök precis på slutet av S1 på SVT och allt jag kan säga är David Tennant!!! Jag vet att många är "CE är doktorn", men jag föredrar helt klart Ten framför Nine. Lovely! :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tor jun 07, 2007 20:50

Jag gillar båda, men jag hade helst sett CE i en till säsong innan DT tog över.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Peak » tor jun 07, 2007 23:11

Ni som känner för det kan ju hoppa över till Aftonbladet och rätta till pollen angående senaste avsnittet en aning. - leder just nu med 52.3 %.

:(
//Peak

Peak
Minion

Inläggav AKS » fre jun 08, 2007 6:51

Ja, helt stört. Nog de som bara sett ett avsnitt eller en del av ett avsnitt. Och jag tror många förväntade sig "vuxen-scifi" eller nåt sånt och det är ju inte Doctor Who. (Även om jag som vuxen älskar det, naturligtvis.)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Peak » fre jun 08, 2007 9:49

"There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes."

- The Doctor, Doctor Who 12x01 - "Robot"

"You know, the very powerful and the very stupid have one thing in common. They don't alter their views to fit the facts, they alter the facts to fit the views. Which can be unconfortable if you happen to be one of the facts that need altering."

- The Doctor, Doctor Who 14x04 - "The Face of Evil"
//Peak

Peak
Minion

Inläggav Peak » fre jun 08, 2007 13:16

Sista avsnittet för säsongen fick 95 000 tittare.

Robin Hood på fyran fick 455 000.
//Peak

Peak
Minion

Inläggav noike » fre jun 08, 2007 14:03

AKS skrev:Ja, helt stört. Nog de som bara sett ett avsnitt eller en del av ett avsnitt. Och jag tror många förväntade sig "vuxen-scifi" eller nåt sånt och det är ju inte Doctor Who. (Även om jag som vuxen älskar det, naturligtvis.)

Med tanke på att SVTs tidigare sf-serier varit Star Trek Voyeger och Enterprise så är det mer vuxet med den här serien. Låt gå att det är en ungdomsserie utan någon egentlig budget och att den inte tar sig på allvar, men det gör den inte barnslig -- allra minst med att den ger sig i kast med teman som folkmord och hopplöshet och genuint hopp.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » fre jun 08, 2007 14:54

Åsikter s1 då?

På det stora hela: Me like muchly. Enormt charmigt, snyggt filmat trots (eller kanske tack vare) lågbudgeten, och även om många av "veckans fall" känns lite krystade så finns det hela tiden en arc som ligger och smyger i bakgrunden - en sån där som vi märker innan karaktärerna märker den, sånt gillar vi. Både doktorn och Rose är härliga karaktärer (även om Rose, som sagt, är lite för mesig och klantig lite för länge - det blir lite standard "Rose klantar sig och doktorn räddar dagen" över det) och Jack Harkness är ju för härlig.

Slutdubbeln är ju kanon; Rose får äntligen något att göra på egen hand, nutidsgänget (Mickey och morsan) visar sig nyttiga, allt börjar knytas ihop, och även om jag nästan hade hoppats att "Dalek" hade varit dalekarnas svanesång (det hade varit så jävla snyggt att slänga ut dem där, ett sista farväl liksom) och även om Rose är lite väl mycket Buffy-i-Primeval i slutet så är det smått lysande...

...fram till doktorns "dödsscen". Höh? Jag älskar dödsscener, speciellt när det är bra dödsscener för karaktärer jag gillar, men... vad var poängen, utöver att byta skådis? Vi bygger upp ångest, och så... byter han bara ansikte. Å...kej. Jaja. Synd, för jag gillade Eccleston skarpt och det känns som om de bryter igenom fjärde väggen lite väl mycket där. Nåja. Gillar, och ska glo vidare på s2 vid tillfälle.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » fre jun 08, 2007 15:07

A bear skrev:Åsikter s1 då?

...fram till doktorns "dödsscen". Höh? Jag älskar dödsscener, speciellt när det är bra dödsscener för karaktärer jag gillar, men... vad var poängen, utöver att byta skådis? Vi bygger upp ångest, och så... byter han bara ansikte. Å...kej. Jaja.

Det är lite mer än byta ansikte, det där är en sådan där sak de har byggt in i serien efter att den första skådespelaren ville sluta. En time lord har tolv (?) liv och när han dör så ändras vissa saker som utseende.

De hade velat ha kvar Eccleston längre man han sa nej. Han är lite kinkig på det viset.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » fre jun 08, 2007 15:27

noike skrev:Låt gå att det är en ungdomsserie utan någon egentlig budget och att den inte tar sig på allvar, men det gör den inte barnslig -- allra minst med att den ger sig i kast med teman som folkmord och hopplöshet och genuint hopp.

Nej, jag har heller aldrig menat att den är barnslig, bara det att de som inte ger den en chans antagligen hade andra förväntningar på serien och kanske tror att de ska få nåt helvuxet. Och Doctor Who har ju, för mig, känslan av en ungdomsserie, men herregud, Philip Pullmans His Dark Materials är ju ungdomsböcker de också så jag menar inget illa med det. Personligen har jag nu tre ungdomsböcker hemma som ska läsas.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » fre jun 08, 2007 15:43

noike skrev:
A bear skrev:Åsikter s1 då?

...fram till doktorns "dödsscen". Höh? Jag älskar dödsscener, speciellt när det är bra dödsscener för karaktärer jag gillar, men... vad var poängen, utöver att byta skådis? Vi bygger upp ångest, och så... byter han bara ansikte. Å...kej. Jaja.

Det är lite mer än byta ansikte, det där är en sådan där sak de har byggt in i serien efter att den första skådespelaren ville sluta. En time lord har tolv (?) liv och när han dör så ändras vissa saker som utseende.

De hade velat ha kvar Eccleston längre man han sa nej. Han är lite kinkig på det viset.

Jo, det där verkar vara standardförklaringen - "det är sådär i Dr Who". Men med tanke på att detta var nystart för serien och de (antar jag) har fått en massa nya tittare borde de kanske ha kunnat göra det på ett bättre vis - man känner sig lite lurad när hela avsnittet sätter upp för att doktorn ska offra sig själv och så... gör han det, och så... kostar det honom faktiskt ingenting. Big overture, liiiiiiittle show. Nåja.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav wyndham » fre jun 08, 2007 16:32

A bear skrev: (spoiler s1) man känner sig lite lurad när hela avsnittet sätter upp för att doktorn ska offra sig själv och så... gör han det, och så... kostar det honom faktiskt ingenting. Big overture, liiiiiiittle show. Nåja.

Jag upplevde det som mycket show. Jag tyckte inte om det, men det var ju för att jag inte tyckte om "den där nya" efter hans tre sekunder i rampljuset. Som jag minns det var det betydligt mer än ett ansikte som stod på spel.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav adolvsson » fre jun 08, 2007 19:31

A bear skrev:och så... kostar det honom faktiskt ingenting. Big overture, liiiiiiittle show. Nåja.

Fast det kostar ju honom faktiskt ett liv, och han har inte särskilt många kvar nu.

I övrigt köper jag standardförklaringen, i det här fallet, med Doctor Who har det blivit en del av charmen (precis som mycket av vad lågbudgetheten har medfört) och jag tycker det funderar.

Plus att jag är förtjust i konceptet med regenerering till att börja med, det hjälper väl en hel del.

Visst saknade jag - förresten och helt apropå - Eccleston, han var ju ändå min förste doktor och en förbaskat bra sådan, men Tennant vann över mig väldigt snabbt. Redan i julavsnittet, faktiskt.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Peak » lör jun 09, 2007 0:04

Någon som tror att vi får se mer Doctor Who på svensk TV? Tittarsiffrorna har ju inte varit direkt lysande, minst sagt. Jag har mailat SVT, men inte fått nåt svar än...
//Peak

Peak
Minion

Inläggav Illyria » lör jun 09, 2007 0:13

adolvsson skrev:Fast det kostar ju honom faktiskt ett liv, och han har inte särskilt många kvar nu.

Hur många liv har en Timelord och hur många har han gjort av med?

Peak skrev:Jag har mailat SVT, men inte fått nåt svar än...

Good luck with that. De svarar inte på mail om du inte mailar rätt person... Vad vill du veta från dem, när de ska visa säsong 2?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » lör jun 09, 2007 0:20

Illyria skrev:
adolvsson skrev:Fast det kostar ju honom faktiskt ett liv, och han har inte särskilt många kvar nu.

Hur många liv har en Timelord och hur många har han gjort av med?

De har tretton liv, han är inne på den tionde. Det finns sätt att öka på livet men det är osäkert och har jag för mig kräåver att man tar liven från en annan time lord. Än så länge i varje fall -- går säkert komma på mer.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Peak » lör jun 09, 2007 0:27

Tror jag mailade rätt person. Nja, mest OM de tänker visa nästa säsong.. :p
//Peak

Peak
Minion

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film