(TVs Hit) Drive

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav CheeseGuy » sön apr 15, 2007 20:13

Ska de fortsätta att visa serien tidigare i Kanada? I så fall blir det ju nytt avsnitt i morgon för oss.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 20:15

CheeseGuy skrev:Ska de fortsätta att visa serien tidigare i Kanada? I så fall blir det ju nytt avsnitt i morgon för oss.

Serien ska visas på fredagar där medan de visas på måndagar i USA. Så de var bara före på de här två.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » sön apr 15, 2007 20:26

Det är lite synd egentligen, tyckte det passade perfekt som lördagsserie.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav wyndham » sön apr 15, 2007 21:09

1
Åh Amy. Ack sådan smärta. Första intrycket var en positiv överraskning eftersom jag var så ospoilad att jag inte visste att Nathan var huvud-huvudperson. Andra intrycket var den gräsligaste signaturen i mannaminne. Fattar inte hur det är möjligt att sånt kan passera konstnärliga eller kommersiella kontroller.

Sen rollistan. Skådisspotting overload, men utöver det fanns det tråkigare inslag. Avskyr hon som spelar Corinna. Har sett henne i ett par usla serier (och så är hon ju så gräsligt fuuul). Har tidigare smågillat Taryn Manning (Boooomkat!), men nä, hon och hennes karaktär bidrog inte med mycket till festen. Ingen av de kvinnliga karaktärerna var faktiskt något att hurra över. Det är mest en enmansföreställning när det gäller spänning och karisma. Men en Nathan kommer man långt med.

Plot-driven så det förslår. 13 avsnitt känns lagom, men det skulle ju vara lite ironiskt om den fick ett Prison Break-öde. Men det tror jag nog ändå inte. Håller med om det mesta som har sagts om knakiga motivationer hos karaktärerna, men som noike pekade ut så gör det ju iallafall powerpoint-skämtet ännu roligare. Och för att citera Trainspotting: "And the reasons? There are no reasons. Who needs reasons when you've got Amy Acker?"

Håller med Björn om Lost-jämförelsen. Dåliga vibbar.

Men annars helt OK. Ofta riktigt medryckande, och nog ser jag fram emot många timmar Drive.

2
Angående elimation-twisten så tyckte jag att det föll under kategorin cheezy piece of crap. Varningen från Brad (magic bullet-killen) och cliff-hangern från förra avsnittet var riktigt spännande, och hon fick ju faktiskt ett kort med en stor röd cirkel runt måltavlan. Att hon "eliminerar" bilen och dom andra två är ju nåt helt annat. Men eftersom man visste att bägge var regulars var det inte direkt oväntat att ingen dog.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Simon » sön apr 15, 2007 21:33

Hmmm.

HmmMMMMmmmmmmm.

Jaaa... jo men... ja men jo.

Hmm.

Alltså på ett sätt är det lovande efter två avsnitt och på ett annat är det inte det.

Det är lite moment 22 med att ha huvudpersonerna till att skjuta varandra. Eftersom det etablerats som en hyfsat "mysig" action/dramaserie så kan de inte riktigt köra Saw-grejen där man bevarar sympatin för en karaktär som kallblodigt dödar andra. Den "atmosfären" hade man fått fastslå från början i så fall, men det hade nog bara blivit onödigt otäckt och obehagligt. Inte nödvändigtvis utseendemässigt, utan snarare moraliskt sett, lite det AKS är inne på.

I stället gjorde de något som för evigt spikar serien som en som inte tar ut svängarna allt för mycket med bisarra och spännande straffuppdrag, och då kommer genast oron över en handling som i huvudsak handlar om att köra från punkt A till punkt B. 13 avsnitt kanske låter lovande för såna som tycker att de redan kommit igång med något vansinnigt spännande, men jag tycker snarare att de hunnit med oerhört lite på två avsnitt, och att det knappast kan bli speciellt gripande på 11 till. Med det sagt är det tillräckligt bra grunder här, med riktigt bra skådisar och en jätteskön känsla för humor som verkligen skulle kunna bli skitbra i längden.. men väl uppe i 13 avsnitt kan jag misstänka att den precis kommit igång på allvar.

För varje sak jag gillar här så har jag reservationer inför något som kontrar samma sak. Hur som helst är jag mycket positivt inställd till detta, det har en Tim Minear-energi och balans som jag inte alls tyckte infann sig i The Inside.

Sen kan jag tycka att det känns lite väl paketerad mystik att ha "DE" som "STYR ALLT" och vet allt, i alldeles GALET vanlig ordning. Något som dessutom tycks skära sig lite med "We're doing this for fun honey, aw yeah!".. Låter inte direkt som urvalet varit konsekvent begränsat... om de nu inte... manipulerat det käcka paret in i att "tycka just detta är kul".

Det är.. förvisso inte helt omöjligt.

JAJA, jag har redan blivit på tok för långrandig (igen) och lämnar er med ett positivt, högstämt;

Hmmm!
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav HippieSpellan » sön apr 15, 2007 21:38

du är inte långrandig, bara förklarar på ett bra sätt vad du tycker=)
Can evil be stopped in time for tea?
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 21:40

HippieSpellan skrev:du är inte långrandig, bara förklarar på ett bra sätt vad du tycker=)

Simon är intressant, men texten tycker jag utan tvekan var långrandig. Fast det blir ju så när man spoilermarker, långa ränder på skärmen.

...

HAHA!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav HippieSpellan » sön apr 15, 2007 21:44

tycker inte jag=) isånnafall hade jag itne läst allt och det gjorde jag. men spoilmarkeringar är lite tråkiga ja=D jag läser inte allt noga :rolleyes:
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav AKS » sön apr 15, 2007 21:51

Verkar som att Minear vill ha minst 22 avsnitt:

Minear knows where the finish line is. When it is, though... well, that's a different story. With 13 episodes originally set to air, and a finite area of country to drag his drivers across, Minear knows that he's working in a closed space. "If we weren't [a] mid-season [show], 22 [episodes] would take us from a start to a finish," he says. "[But] 13 isn't enough to get me to the end of one of these races, so you're going to get a natural stopping point at 13, and when we come back, we will finish the race."

[url=http://www.tvguide.com/News-Views/Interviews-Features/Article/default.aspx?posting={E462F783-685C-43C4-98BD-874CB6ABD30A}]tvguide.com[/url]
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön apr 15, 2007 21:55

Skulle vara rätt lagom med två säsonger à 13 avsnitt, känns det som nu ivarjefall.

En sak som kändes lite negativ är att det är en stor tävling, många tävlande, men vi har ett begränsat antal huvudkaraktärer, vilket ju då säger att det enbart kommer handla om dem i det stora och resten är bara whatever. Hade gärna sett att ännu fler var iblandade och inte redan kändes eliminerade.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 21:55

Simon skrev:I stället gjorde de något som för evigt spikar serien som en som inte tar ut svängarna allt för mycket med bisarra och spännande straffuppdrag, och då kommer genast oron över en handling som i huvudsak handlar om att köra från punkt A till punkt B.

Håller inte riktigt med om detta. De flesta karaktärer vi fått se ska föreställa normala människor. De har inte ihjäl folk utan orsak. Vilket var skälet till att Wendy inte klarade av att skjuta även om hon nästan var där redan. De har inte nötts ner tillräckligt, de är ju bara inne på dag två.

Pistolen finns fortfarande kvar och att ha ihjäl folk så tidigt i racet skulle bara innebära problem, någon skulle hittat kroppen, de andra i bilen skulle freakat ut ordentligt osv. Det var snarare en knuff i att hon måste vara beredd att göra det där mot slutet när det står mellan henne och en till. Ju mindre som är kvar desto mer kommer de tvingas kasta bort saker som moral och säkerhet.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Veidit » sön apr 15, 2007 22:05

Fox gör mycket reklam för serien i USA
Användarvisningsbild
Veidit
Unlucky in love

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 22:06

HippieSpellan skrev:tycker inte jag=) isånnafall hade jag itne läst allt och det gjorde jag. men spoilmarkeringar är lite tråkiga ja=D jag läser inte allt noga :rolleyes:

Neeej, spoilermarkeringar är inte tråkiga och Simons text var inte tråkig det men markeringarna har ju liksom formen av ränder och det blir långa ränder rent bildligt talat och jag tyckte jag var rolig faktiskt så det så ja...

Hehe.

Hrm.

Dessutom tycker jag som noike. Fast eftersom det här är en Tim Minear-show, är det nog nästan kosmisk lag på det. Jag gillade som sagt var lösningen med pistolen, därför att den visar på flera saker som sagts i avsnitten. Att det viktigast är inte bara att komma först, utan spela smart, och det visar dessutom att personerna bakom inte har några problem att döda deltagare. Hela grejen, Wendys straff, hade kunnat gå i flera olika riktningar och jag tror de styrande var helt på det klara med alla möjligheter.

Visst är det kul när författare vågar döda karaktärer, och vi vet alla hur duktig Timmy är på det, men ibland är det fel tillfälle och det här var ett sådant.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav HippieSpellan » sön apr 15, 2007 22:10

mja jag tycker att det inte blir lika intressant att läsa om det är markerat, vet inte varför. men men, inget att prata om egentligen.

Det kan ju bli fler inblandade som i tex heroes.vi får helt enkelt se.
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 22:13

HippieSpellan skrev:mja jag tycker att det inte blir lika intressant att läsa om det är markerat, vet inte varför. men men, inget att prata om egentligen.

Nej, det är sak samma, det viktiga är att du förstår mina skämt. Och skrattar åt dom. Jag har ett ego att tänka. Okej? Okej!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav HippieSpellan » sön apr 15, 2007 22:15

adolvsson skrev:Nej, det är sak samma, det viktiga är att du förstår mina skämt. Och skrattar åt dom. Jag har ett ego att tänka. Okej? Okej!

jag förstod ditt skämt och jag skrattade lite innombords ett tag.
Användarvisningsbild
HippieSpellan
Watcher

Inläggav adolvsson » sön apr 15, 2007 22:23

HippieSpellan skrev:jag förstod ditt skämt och jag skrattade lite innombords ett tag.

*nöjd* Du är bra. Jag tycker om dig!

Och jag tycker om Drive. Nu ska vi se, skulle ju plita ner lite om de två första avsnitten. Inte så delaljerat, trött nu, men överlag är jag positiv. Det är ingen The Inside. Drives pilot var bra men inte bättre än The Insides. Gillade bilkörandet, spännande. Nathan Fillion rockar sina tajta byxor och jag tyckte inte han köpte allt för snabbt. Tully är desperat och får nästan ingen tid på sig alls att tänka efter, att bestämma sig på. Faktum är att han inte ens köper det direkt, han bara reagerar, fortsätter tvivla och ställa frågor.

Spontant, av dom Mineardrivna serier vi fått se sen efter Firefly dog, känns det här som åtminstone än så länge som den sämsta. Det betyder inte att det är dåligt nånstans. Bra TV. Jag är fortfarande Timmys lilla slyna.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Simon » sön apr 15, 2007 22:24

noike skrev:Det var snarare en knuff i att hon måste vara beredd att göra det där mot slutet när det står mellan henne och en till.

Pyttespoilers för Buffy och Prison Break i denna bläffen med text. :O

Kanske, det.. Jag tycker man känner på stämningen att de alltid kommer ha Lassie-lösningar för de vi förväntas tycka om. Kanske om en våldtäktsman kommer körande med snus som rinner.. DÅ kan det bli pang pang av, men jag har svårt att tänka mig att "hjältarna" befläckas på det viset.

Jag tycker det skulle sticka ut som det där nekrofilbajsskämtet på festen, fast omvänt, om man tog en sån tungsint vändning med en karaktär som målats upp som sympatisk. Jag är inte stelbent eller så, jag gillar bredd, men olika serier är olika "elastiska" - de har liksom en viss kemi.

Det vore som en tillbakablick av när Spike faktiskt våldför sig på en 16-åring som han antyder i sjätte säsongen av Buffy. Det finns liksom gränser för hur ondskefullt man kan porträttera en karaktär när man arbetar med en viss *stämning*. Vi vet att Spike lemlästat och mördat och grillat och kokat en massa människor - verkligen härjat järnet - men sen finns det ändå en punkt där man bara sitter med ett förfärat ansikte och inte kan sympatisera med honom längre. Den gränsen överträds aldrig i Buffy, och den serien är enormt "elastisk" tycker jag.

Prison Break å andra sidan har en helt annan skala. Vi har SETT hur T-Bag uppför sig, och bara med det "begränsade" antal människor han mördat känner man näst intill avsmak. Den balanserar det snyggt, men den serien har liksom en annan tröskel eftersom den skildrar allting med förhållandevis stor realism. Därmed inte sagt att realism är avgörande, det är fler faktorer än så som spelar in, men ja.. det är en tydlig bidragande orsak jag kan peka på.

I Pulp Fiction kan de skjuta folk åt höger och vänster och publiken tycker ändå inte illa om personerna de följer, eftersom den filmen har sin speciella stämning.

Drive känns för mig som att den ställt sig lite Bones/Buffy-aktigt till, stämningsmässigt. Den har en enorm bredd, men jag tror inte den kan komma undan med att göra nyblivna mamman till en mördare utan nekrofilbajstystnad.

Woo, ännu längre! :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav caffeineaddict » sön apr 15, 2007 22:49

Simon:

(spoiler Drive, Angel och mini-spoiler Rome) Nu håller jag faktiskt inte med dig om Drive, utan jag tyckte att stämningen tillät för att hemmafrun (har inte lärt mig karaktärsnamnen än) skulle kunna skjuta någon. Även om det nu inte blev så.

Men annars är det en väldigt intressant diskussion, det där med hur olika serier tillåter för karaktärerna man ska sympatisera med att bete sig på olika vis moraliskt sett. Tänkte en hel del på just det nu när jag såg färdigt Rome, eftersom även "hjältarna" i den serien likväl lever efter romarrikets lagar och moralkodex. Och eftersom serien har valt att försätta sitt perspektiv där och då så tappar man på något sätt inte lusten att "heja" på dem även fast den kanske mest sympatiska karaktären i hela serien ändå är en mördare som i blodig detalj visas ta livet av oskyldiga (även om det i många fall är en definitionsfråga) och obeväpnade människor, såväl män som kvinnor. Och det fungerar på något vis ändå.

Själv tenderar jag ju dra åt att gilla det mörka och brutala i mina karaktärer, om det inte går till absoluta parodi-grader som i de senare säsongerna av OZ. Men jag har inga problem med att tänka mig att Drive utan att det känns onaturligt kommer kunna föra även sina mer sympatiska karaktärer som Nathan och hemmafrun till en plats där de exempelvis kan ta livet av någon, även om denna någon inte är en fullkomlig bad guy. Så barn och familjevänlig tycker jag inte vi har orsak att anta att serien kommer bli.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » sön apr 15, 2007 22:52

(spoiler 1.02) Och huvud-huvudpersonen satt faktiskt och mer eller mindre torterade en person i badkaret under en hel natt för att få honom att prata.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Simon » sön apr 15, 2007 22:57

Caffe:

Två saker i synnerhet tycker jag *spikade* det. Dels hur lite tvunget racet känns för flera av deltagarna, dels just det faktum att hon inte sköt tjejen.

Spelreglerna för hela serien hade sitt definerande ögonblick där kändes det som för mig, och eftersom hon - snälla mamman - slapp undan tror jag att alla som tillhör "de goda" kommer skonas från att döda HELT oskyldiga människor utan att omständigheterna framställer det som fullständigt oundvikligt.

(spoiler 24 dag 3) Chapelle i 24 är det bästa exemplet jag kan komma på.

Men vi får se! Jag ser fram emot forsättningen med öppen mun och huvudet lite vridet uppåt och åt vänster. Med händerna på kinderna och benen slingrandes runt överkroppen.

EDIT: Noike, det var en SKURK juh! :P
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Ruccola » mån apr 16, 2007 19:25

Och "Drive" fick tydligen dåliga tittarsiffror...

http://www.zap2it.com/tv/ratings/zap-ra ... -headlines

Vad sjutton kräver jänkarna?
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav noike » mån apr 16, 2007 19:30

Advokater och läkare, gärna tillsammans.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav poser » mån apr 16, 2007 19:31

Bild

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Simon » mån apr 16, 2007 19:37

Licensspel till PC?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav poser » mån apr 16, 2007 19:37

Simon skrev:Licensspel till PC?

Det sålde säkert skitbra.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav A bear » mån apr 16, 2007 19:46

Ruccola skrev:Vad sjutton kräver jänkarna?

En dokusåpaprocedural där läkare får lösa brottsfall och poliser får diagnosticera sjukdomar samtidigt som de sjunger hemska Mariah Carey- och Nickelback-covers?
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav poser » mån apr 16, 2007 19:48

A bear skrev:
Ruccola skrev:Vad sjutton kräver jänkarna?

En dokusåpaprocedural där läkare får lösa brottsfall och poliser får diagnosticera sjukdomar samtidigt som de sjunger hemska Mariah Carey- och Nickelback-covers?

Glömt inte, ett avsnitt har ingenting med ett annat att göra.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Simon » mån apr 16, 2007 20:02

poser skrev:Glömt inte, ett avsnitt har ingenting med ett annat att göra.

Jag tror det är så enkelt.

Brott -> upplösning.

Åkomma -> frisk.

Berättelser som snyggt inkapslas i tre akter och som inte kräver några förkunskaper om de inblandades relationer till varandra.

Det konstiga här tycker jag är att de redan tycks strunta i att titta. Är den dåligt marknadsförd, eller är alla som tittar (Firefly/Minear..are) som vi och laddar hem det innan det går på teve?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Ruccola » mån apr 16, 2007 20:08

Jänkarna på whedonesque säger att Fox iaf har gjort sitt jobb med reklam för serien, så vi får väl anta att folk hade annat för sig i helgen :(

Men tydligen är söndagar svåra. Vi får väl se hur det går ikväll, då den iofs är uppe emot ett gäng populära dokusåpor.

Läste en artikel om att Lost har några fler miljoner tittare än vad mätningarna säger, tack vare att folk "tivoar" in programmen och ser efteråt. Det kanske är nåt liknande med "Drive"...
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film