Queer as Folk #2: Too hot for TV.

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » sön mar 25, 2007 20:21

(spoiler 5.07 + spekulationer) Alltså, det kan säkert bli en fin och bra avslutning på sitt sätt, men en del av mig kommer vara lite besviken om serien slutar med att Brian och Justin till slut finner lyckan som ett "normalt" par. För då blir budskapet att ihop-parning och familjeliv är Det Enda Rätta, såsom det nu redan är för Michael & Ben och Deb & Carl (och inom kort igen, misstänker jag, Mel & Lindsey). Det är inte ett budskap jag tror på, nog är det normen och det många eftersträvar, men inte alla. Och om t.o.m. eviga singeln Brian Kinney fälls av parlivets charmer i slutet så blir det tråkigt homogent. Jag tror på att människan kan leva lycklig livet ut utan att någonsin hitta en annan särskild människa att leva i familje och/eller parstrukturen med.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav brat » sön mar 25, 2007 21:11

caffe närmar sig slutet!!!!!
Hoppas på kommentarer efter varje avsnitt. Pretty-please? ;) Det är ju knappt några avsnitt kvar alls!
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » sön mar 25, 2007 21:13

brat: Okej, jag ska försöka. Eftersom du ber så snällt. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav brat » sön mar 25, 2007 21:31

caffeineaddict skrev:brat: Okej, jag ska försöka. Eftersom du ber så snällt. :)

Hurra! :D
Ett fyrfaldigt leve för caffe!
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » sön mar 25, 2007 23:04

Lovade ju brat, så...

(spoiler 5.08) Ja, det är konstant underhållande, men vid det här laget är det väl säkert att säga att det aldrig kommer bli någon av mina favoritserier. Prop 14-historien är för tillfället den som fungerar bäst för mig, liksom med borgmästarvalet i S3 blir jag peppad när karaktärerna har ett "större mål" att kämpa för. Det kopplades även samman fint med att Justin åter igen behöver konfrontera sitt arsle till pappa och även det var engagerande. Annars blev jag också berörd över Bens sorg över att Hunter försvunnit. Jag gillade iofs aldrig den lilla skiten särskilt mycket, men jag gillar Ben och ledsen Ben får mig att bry mig. Att Drew Boyd återvände kändes lite "Jaha...", men visst.

Brians tävling var så klart underhållande och han bevisade slutligen att gammal är äldst, men det känns fortfarande som om allt bygger upp mot att han ska inse Sanningen (TM) och ingå i ett oundvikligt traditionellt gammaldags kärlekförhållande med Justin i slutet av serien och ni kan se mina känslor kring det lite längre upp på sidan.

Mel & Lindsey... just make up and make out already!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav brat » sön mar 25, 2007 23:23

Jag ska inte säga mer än att jag ser fram emot dina reaktioner på de kommande avsnitten!
Vågar inte säga mer för då kanske jag säger för mycket, hehe
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Tinwiel » sön mar 25, 2007 23:43

Även om serien inte är en lika stor favorit för dig, som den är för oss, så är jag glad att du tog dig tid (lunginflammation...) att se den. :) Snart är det serieavslutning!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav caffeineaddict » sön mar 25, 2007 23:45

Tinwiel skrev:Även om serien inte är en lika stor favorit för dig, som den är för oss, så är jag glad att du tog dig tid (lunginflammation...) att se den. :) Snart är det serieavslutning!

Ja, DET är jag med! Något annat får ni inte tro. Det är en mycket trevlig serie, en bra bit över bara "sevärd". Jag är ju ganska ordentligt kär i flera av karaktärerna (Emmett, Ted, Deb, Vic m.fl.).

Däremot är jag kanske inte så glad över lunginflammationen.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav caffeineaddict » mån mar 26, 2007 21:07

(spoiler 5.09) Prop 14 engagerar mig fortfarande mest. I like the big issues.

Justin är en dubbelmoralisk liten fan som inte kan acceptera sin mammas nya pojkvän. Nästan onödigt dumt skriven var han i vissa scener. "...someone your own age...", är du blond eller?

Mel & Lindsey, I thought so.

Om Brian och Mikeys vänskap nu verkligen är slut (vilket jag knappast tror) så måste jag säga att Brian och Ted ändå är en betydligt mer underhållande ihop-parning. Inte romantiskt, men som "vänner".

Jag tror knappast att Emmett skulle få sparken för att Drew kysste honom live på TV. Det verkar ganska fullkomligt idiotiskt och som något man borde kunna stämma över i USA om det faktiskt hände. Total diskriminering. Ett sånt där tillfälle när det känns lite som om författarna fördummar världen runt omkring våra karaktärer lite väl mycket för att få fram hur homofobisk den är. Lite samma sak med att Drew fick sparken från laget (även om det kändes mer trovärdigt, eller så har jag bara fördomar mot sport...), nog fan måste det ha funnits öppet homosexuella fotbollsspelare i USA innan 2005?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav brat » tis mar 27, 2007 18:30

caffeineaddict skrev: (spoiler 5.09) Justin är en dubbelmoralisk liten fan som inte kan acceptera sin mammas nya pojkvän. Nästan onödigt dumt skriven var han i vissa scener. "...someone your own age...", är du blond eller?

Håller med. Bara löjligt. Känns inte ens som honom, bara något författarna ville slänga in.

caffeineaddict skrev: (spoiler 5.09) Om Brian och Mikeys vänskap nu verkligen är slut (vilket jag knappast tror) så måste jag säga att Brian och Ted ändå är en betydligt mer underhållande ihop-parning. Inte romantiskt, men som "vänner".

Håller med. Humor.

caffeineaddict skrev: (spoiler 5.09) Jag tror knappast att Emmett skulle få sparken för att Drew kysste honom live på TV. Det verkar ganska fullkomligt idiotiskt och som något man borde kunna stämma över i USA om det faktiskt hände. Total diskriminering.

Fast i USA är (var?) det väl lagligt att diskriminera pga sexuell läggning, t.ex. är det lagligt att sparka någon på grund av det (om jag förstått saken rätt). Sen kan jag ändå tycka att det är konstigt eftersom tv-kanalen inte kan tjäna på att sparka honom, en tv-kanal är det ju ändå i stort tittarna som styr och de visste ju hela tiden att han var bög. Tror inte så illa om alla amerikaner att det faktiskt bara tål totalt osexuella bögar och därför krävde att han skulle sparkas, det var ju bara en kyss!

Så fyra avsnitt kvar. 5x10 härnäst. Om inte det här får Ais QaF-sinne att pirra så vet jag inte vad...

Keep up the good work med all kommentering! Jag är högst tacksam. :D
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Ai » tor mar 29, 2007 7:17

Jag tittade in här i absolut rätt sekund verkar det som! caffe närmar sig slutet. Jag är så glad att du tog dig tiden och inte lade ner serien när du haft uppehåll och ändå inte riktigt fastnat till 100%. PÖSS på dig pöjk!!

Jag har ju spammat den här tråden med avatarer - eller kanske inte just den här.... Det tänker jag inte göra nu! Jag gör det så mycket enklare för mig. Jag länkar!

Jag gjorde en utmaning på livejournal. 100 avatarer på 10 veckor.... jag tog nio dagar på mig. 8)

Här är dom: http://community.livejournal.com/ai_graphics/1759.html

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav caffeineaddict » tor mar 29, 2007 7:33

Nu är ju idag dock jättestressig, och i morgon begynner en BF-helg. Så de sista fyra avsnitten får nog vänta till måndag/tisdag. Lite tråkigt, annars hade jag ju kunnat diskutera HELA serien med Tinnie i helgen, men det kommer fler möjligheter för sånt (nästa träff t.ex.).

Ai: Vi saknar dig! Försök att titta in lite oftare, snäääääääälla... :lovebunny:

Och nej, jag hade nog aldrig några tankar på att lägga ner serien, även om det gick ganska långsamt där ett tag. Det är en väldigt bra serie. :)

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav brat » tor mar 29, 2007 17:19

Ai skrev:Jag tittade in här i absolut rätt sekund verkar det som!

Jag visste väl att (spoiler hela serien) 5x10-vibbarna jag skíckade dig skulle fungera. ;)

caffeineaddict skrev:Så de sista fyra avsnitten får nog vänta till måndag/tisdag.

Okej, jag borde inte tycka att det är jobbigt va? Va?
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Ai » fre mar 30, 2007 19:57

brat skrev:
Ai skrev:Jag tittade in här i absolut rätt sekund verkar det som!

Jag visste väl att (spoiler hela serien) 5x10-vibbarna jag skíckade dig skulle fungera. ;)

Yup! 8)

brat skrev:
caffeineaddict skrev:Så de sista fyra avsnitten får nog vänta till måndag/tisdag.

Okej, jag borde inte tycka att det är jobbigt va? Va?

Inte jag heller! :|

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav brat » sön apr 01, 2007 9:47

Jag drömde QaF inatt, det kan vara första gången. :P Därför måste jag så klart dela med mig...

Det var typ ett bortglömt avsnitt och jag var med. Minns inte mycket mer än att vi byggde en liten röd kyrka och sedan sjöng i den. Först sjöng Mikey och han var bra, sen sjöng Justin och han var SUPERBRA (och han var oproportionerligt gammal och han höll Brian i handen hela tiden och Brian kysste honom stolt när han skickade vidare mikrofonen), sen sjöng Ted och han var värdelös.
Viktigt att veta va? :)
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Glorificus » sön apr 01, 2007 12:05

Hihi... det var den mesigaste QaF-dröm jag nånsin hört. Ni byggde en kyrka? *asg*

Men, okej, det är alltid nånting. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Ai » sön apr 01, 2007 12:31

HAHAHAHAHAH!!!
EN KYRKA!!!

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav brat » sön apr 01, 2007 14:22

(spoiler hela serien eller whatever) För er information så var det ett framtida avsnitt. Justin var minst fem år äldre än i slutet av serien. Och de kysstes rakt framför näsan på mig. Och ni skulle ha hört Justin sjunga, vilken talang. Så ni kan skratta allt ni vill, jag vet att ni bara är avundsjuka. ;)
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » mån apr 02, 2007 22:01

(spoiler 5.10. Antar att det förekommer lite spoilers för Buffy och Angel också, men vem fan här inne har inte sett dem?) Ja, det där kändes. Särskilt den där panikscenen när Brian kommer till Babylon efter explosionen, innan man har fått konfirmerat vilka som är säkra och vilka som är skadade/döda. Sådana scener har jämt en god chans att beröra mig om de är gjorda på rätt sätt, och det var den här. Jag skakar som ett asplöv under första kvarten av West Wing 2.01 och jag rös till ganska ordentligt här.

Hade ju insett att 5.10 var avsnittet där nån större vändning/händelse skulle inträffa och som jag sa till Tobbe i fredags hade jag gissat på någon karaktärs död. Nu vet jag ju inte än huruvida Michael är död eller inte, men jag måste säga att jag tidigare under avsnittet trodde det skulle vara Brian eller Justin. Och i början av panikscenen ABSOLUT trodde det skulle vara Justin. Men så var det Michael. Och jag blev såklart berörd för även om jag ärligt talat har tyckt mindre och mindre om Michael under seriens gång så har jag alltid älskat Deb och dessutom kommit att tycka mer och mer om Ben (framförallt om vi kan radera steroid-handlingen ur mitt minne, trots dess starka vändpunktsscen. Jösses i helsike, det blev aldrig av att jag kommenterade S3 som jag sa att jag skulle göra... :( ).

Gillar dessutom att hela händelsen var kopplat till Prop 14. Hela arcen har berört mig från början och nu känns den riktigt jäkla bra. Det här är dessutom inte ett ämne där jag riktigt bryr mig om huruvida man målar saker i lite mer svart och vitt och glömmer gråskalorna: böghatande republikaner är onda (om än jag kan tycka att det är tråkigt att de ändå måste påminna oss om Debs katolicism på slutet för att försäkra publiken om att de inte dissar ALLA religiösa människor. Men det funkade ändå, eftersom hon inte får Brian att delta i någon bön. Hade Brian faktiskt bett ens lite till en Gud av något slag hade jag suckat tungt och rullat ögonen tills de ramlade ur).

Och, ja, alla ni Brian/Justin-shippers (även fast ni inte kan få till någon lyckad kombo av de namnen a la Bangel eller Spuffy eller Fresley. Britin skulle bara misstas för landet hela tiden och Jusian duger inte det heller.), i den sista scenen blev jag riktigt, riktigt berörd. Kanske för första gången av en Britin (tihi, nu börjar jag ju fastna för det...)-scen sedan slutet på S1/början på S2.

Oh, och apropå ingenting alls som har med avsnittet att göra: kan jag bara få säga att jag verkligen trodde tills långt in i S4 att de förr eller senare skulle para ihop Emmett och Ted romantiskt igen? Men där verkar jag ha fått fel, om de inte har en massa kort i rockärmen kvar.

5.11. nu, även om tröttheten börjar ta ut sin rätt så måhända får de två sista avsnitten vänta tills i morgon.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Ankh » mån apr 02, 2007 22:05

ÅÅÅÅÅHHH! jag cravar en omtitt! Så hårt!

Jusian! Det fastande jag för!
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav caffeineaddict » mån apr 02, 2007 22:05

The Ankh skrev:Jusian! Det fastande jag för!

Det låter som ett bibliskt namn, och alldeles för mesigt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Ankh » mån apr 02, 2007 22:07

caffeineaddict skrev:

Ne! Man säger: "Jussian".- Låter coolt. annars: Bristin. Låter.. skönt.
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav caffeineaddict » mån apr 02, 2007 22:10

The Ankh skrev:
caffeineaddict skrev:

Ne! Man säger: "Jussian".- Låter coolt. annars: Bristin. Låter.. skönt.

Haha, Bristin! :D Det låter ganska snuskigt i mitt huvud (snuskigt = skönt?). Eller ordentligt snuskigt t.o.m.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Ankh » mån apr 02, 2007 22:15

Snuskigt? Bristin? How?
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Glorificus » mån apr 02, 2007 22:17

5x10
Gaah! 5x10! :lovebunny:
Definitivt ett av de avsnitt som bränner sig fast i minnet.

Boom.

"Take my blood, motherfucker!" !!!

Och Jubriastin-scenen i slutet. (:P)

Och så ljudet från sista scenen som sträcker sig över de annars tysta eftertexterna...
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav The Ankh » mån apr 02, 2007 22:18

när ska du se 511?
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav madskellig » mån apr 02, 2007 22:39

Åh, vad sugen jag blir på en omtitt - dags att ringa runt och kräva tillbaka min QaF dvds från folk :D

Väldigt skoj att läsa dina kommentarer caffe, 5x10 är ett underbart starkt avsnitt Och fast jag älskar scenerna inne i Babylon, och slut scenen såklart, så är nog då Brian är i bilen och Justin sätter upp affischer (tror jag? gah så länge sedan jag såg QaF) medans "Lover I Don't Have to Love" av Bright Eyes spelas min favorit scen i detta avsnitt.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » mån apr 02, 2007 23:22

Glorificus skrev: (spoiler 5.10) Och så ljudet från sista scenen som sträcker sig över de annars tysta eftertexterna...

Fanns inga eftertexter i min fil... :(

mad: Tänkte också på låten. Jag har ett.... komplicerat förhållande till Bright Eyes, men den är fin.

Ankhan skrev:Snuskigt? Bristin? How?

Ankhan: Jag vet inte, det bara lät så i mitt huvud. Do you really expect me to make sense after all this time? :P Och nu har jag sett 5.11:

(spoiler 5.11) Ett väldigt bra avsnitt i stora delar. Särskilt slagsmålet på... åååh, vafan är ett bra ord för det på svenska? "Minnesstund" låter fel tycker jag. Men "the candlelight vigil". Kombinerat med Teds självförvållade straffknullning och sen Brian/Ben-scenen i bilen efteråt.

MEN! Minns ni vad jag sa för några avsnitt sedan? Eftersom man inte kan citera innanför spoilerblock så kursiverar jag det istället:

Alltså, det kan säkert bli en fin och bra avslutning på sitt sätt, men en del av mig kommer vara lite besviken om serien slutar med att Brian och Justin till slut finner lyckan som ett "normalt" par. För då blir budskapet att ihop-parning och familjeliv är Det Enda Rätta, såsom det nu redan är för Michael & Ben och Deb & Carl (och inom kort igen, misstänker jag, Mel & Lindsey). Det är inte ett budskap jag tror på, nog är det normen och det många eftersträvar, men inte alla. Och om t.o.m. eviga singeln Brian Kinney fälls av parlivets charmer i slutet så blir det tråkigt homogent.

Well... precis så känner jag nu i denna stund. Och om inte essen och twisterna börjar dyka upp ur rockärmarna väldigt snart är det nog den känslan jag kommer ha även när serien är slut. Oavsett hur bra och fina vissa Bristin-scener må ha varit.

Och hur weird kändes inte Mel/Lindsey-plotten med "Dustys" död? Who the fuck is Dusty? Kändes skitmysko, varenda scen de hade i det här är avsnittet var att de var deppade över en massa offscreen-människor som jag inte har en aning om vilka de var (har "Dusty" ens någonsin varit med i serien? Och borde jag minnas henne och vara ledsen över att hon är död?) och återberättade vad som har hänt. "Nu har vi varit och träffat hennes fru, det var hemskt." "Oj, så ledsamt det var på begravningen!" Grundregel för film och TV: show, don't tell. Jag störde ihjäl mig.

I övrigt, som sagt, bra som sjutton. Och jag kanske bara är Six Feet Under-skadad, men det känns fortfarande som om något ännu hemskare måste hända innan allt är slut.

Tror faktiskt jag sparar 5.12 och 5.13 tills i morgon. Då blir det hel QaF-kväll ändå, eftersom jag dessutom sparat allt extramaterialet.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav The Ankh » mån apr 02, 2007 23:27

OMG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Kolla nuuuuuu!
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav Glorificus » mån apr 02, 2007 23:30

caffeineaddict skrev: (spoiler 5.11) Brian/Ben-scenen i bilen efteråt.

Brian: "Does that mean I can't call you Zen Ben anymore?"
Ben: "You call me Zen Ben?"
Brian: "Yeah."

:D :lovebunny:
**

Användarvisningsbild