Battlestar Galactica

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » ons mar 14, 2007 14:53

Nej, nu senast var det verkligen ruttet men konstigt nog vande sig ändå öronen efter ett tag...

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav gaspode » ons mar 14, 2007 14:58

så bittert det är att inte SciFi sänder i hd så man kan få schyssta rippar.
man kan ju inte gärna vänta på UK-versionerna heller när de ligger 8 avsnitt efter :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav lilith » ons mar 14, 2007 14:59

Ruccola skrev:Är det bara jag som har problem med att ljudet är helt värdelöst i de senaste avsnitten? Det brummar :(

Ni också! Jag trodde det var jag. Funderade på att leta upp text för jag missade en del som sas.
Nån som vet var man kan hitta manus?
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav gaspode » ons mar 14, 2007 15:08

hjälper ju inte er som redan sett det, men det har visst kommit en proper med bättre ljud.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav lilith » ons mar 14, 2007 15:34

Man kan se om det! :)
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Garim » ons mar 14, 2007 21:52

lilith skrev:3.18
Ny mystiskt snubbe som spelar spel och är filosofisk. Kul. Och Lee ska hjälpa till i försvaret av Baltar. Jättekul.
De senaste två avsnitten har varit riktigt bra.

Mark Shepard! (Badger i Firefly) Han var ju grym.Riktigt bra avsnitt.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav AKS » lör mar 17, 2007 21:50

Jag har nu sett tre avsnitt sedan mitt stora uppehåll (såg nyss ep 3.11) och jag tror att jag vet varför jag gjorde ett uppehåll. Någon har nämnt nåt liknande för ett par sidor sedan, kommer inte ihåg vem det var.

Jag tycker inte om så många av karaktärerna tyvärr. Jag tycker inte att de är bra människor som förtjänar min sympati. Så, Apollo och Starbuck. Frak off! Buhu! En vill inte knulla runt och vara otrogen och en vill inte skilja sig. Snyft!! Stackars!! NOT! Dra åt helvete, era själviska idioter! Lös problemet eller sluta tråna.

Boomer och Athena... som ni vet, men kanske glömt bort, har jag alltid hatat denna cylonmodell. Boomer för att hon är Boomer och jag har ingen sympati för henne. Athena för att jag hatar det faktum att alla litar på henne och hon tycker att hon är värd att litas på. Hallå?! Hon kan fortfarande vara en sleeper!! Det skulle inte ens hon själv veta om.

Helo... Kär i en cylon. Har tyckt illa honom sen Caprica-tiden pga detta.

Gaius Baltar... har tråkifierats nåt enormt under S3. Scenerna på cylonskeppet är stentrista 80% av tiden.

Sen är det fler jag ogillar mer eller mindre, men dessa är de värsta syndarna.

Vilka gillar jag då? Adama Sr, presidenten och Gaeta. Ungefär de. Kan tycka att Anders funkar bra också.

Så även om jag fortfarande tycker att serien är riktigt, riktigt bra så börjar det ovan nämnda ta ut sin rätt. Svårt att hålla den riktiga intressenivån uppe då det ser ut på det viset från min synvinkel.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav lilith » sön mar 18, 2007 0:41

AKS skrev:Boomer och Athena... som ni vet, men kanske glömt bort, har jag alltid hatat denna cylonmodell. Boomer för att hon är Boomer och jag har ingen sympati för henne. Athena för att jag hatar det faktum att alla litar på henne och hon tycker att hon är värd att litas på. Hallå?! Hon kan fortfarande vara en sleeper!! Det skulle inte ens hon själv veta om.

Helo... Kär i en cylon. Har tyckt illa honom sen Caprica-tiden pga detta..

Men hur skulle Athena kunna vara en sleeper? Jag har tolkat det som sleepers inte är medvetna om att de är cylons, och därför kan nåt inprogrammerat ta över medvetandet (jag har ingen klar teori om hur det fungerar). Men Athena har ju alltid varit cylon och medveten om det. Och revolterat mot detta.

Jag blir tvärtom arg när de inte litar på henne. Jag känner starkt att människorna snart måste erkänna att cylons inte är enbart programmerade maskiner, utan kapabla till känslor och egna val. Jag ser det som att de är "rasister" när de behandlar cylons enbart som toasters.

Och just därför tycker jag såklart om Helo väldigt mycket.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 9:49

Om de kan vara omedvetna om att de är cyloner kan de väl vara omedvetna om att de är sleeper agenter? Jag förstår inte varför det är skillnad. Handlar ju om programmering båda delarna. Hon kan ju antagligen ha raderat vissa saker själv också eftersom de där soldat-cylonerna kan radera kommandon etc.

Sen är ju detta en idiotisk sak med att de litar på henne så att hon får information osv: Om hon dör så blir hon ju inte kvar på battlestar utan hon skickas till ett cylonskepp. Smart peepsen. Blir hon dödad i ett uppdrag hamnar hon per automatik på ett cylonskepp där de kan tortera henne. Det är inte så att hon "kanske" blir tillgångatagen som med människor utan det är 100% säkert. Bara det gör att hon inte borde vara i en sådan position att hon får information.

Nej, hatar denna cylon. Oerhört jobbiga både Boomer och Athena.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav lilith » sön mar 18, 2007 13:31

Som sagt, vet inte ens hur jag tänker mig att den där sleeper-funktionen funkar riktigt. Så du kan ju ha rätt. Men jag tror inte det.

Och jag gillar helt enkelt hela probelmatiken med hur man ska se på cylons. Enbart maskiner, eller något mer....humant? Det är alltför intressant för att jag ska vilja tänka i svart och vitt här.

AKS skrev:. Blir hon dödad i ett uppdrag hamnar hon per automatik på ett cylonskepp där de kan tortera henne. .

Ja. Så länge det finns ett cylonskepp i närheten (annars dör hon ju "på riktigt"), men det verkar det ju finnas i stort sett hela tiden. Förstår inte hur de resonerar när de låter henne flyga på uppdrag. Korkat. De borde vara jävligt rädda om henna. Dels pga vad hon skulle kunna berätta om dem under tortyr, men också pga att hon kan vara till stor hjälp. Och sen den rent humana biten: hon borde bli behandlad som en människa.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » sön mar 18, 2007 15:14

Jag har också fått intrycket att sleeperprogrammering bara fungerar på omedvetna cyloner. När de är fullt medvetna om vad de är så har deras egna medvetandeprocesser högre prioritet.

Och det här med att cyloner bara är maskiner är en stor fördom på båda sidorna, det har jag hävdat hela tiden och det är inte som om att jag någonsin bevisats ha fel. Cyloner hatar allt som är mänskligt och människorna hatar -- utom kanske två tre stycken -- allt som är cylonskt. Men egentligen är båda sidorna precis lika mänskliga och omänskliga, de har bara gigantiska skygglappar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 19:40

Problemet är väl att ingen *vet*. Det är mitt problem. Galactica-peepsen borde inte vara säkra på om hon inte är sleeper -- hur skulle de kunna vara säkra på det? Det är mitt problem. Sen om hon faktiskt är det eller inte spelar ingen roll för argumentet (jag personligen tror inte att hon är det). Men det som irriterar mig är att de uppenbarligen är övertygad eftersom hon har den position hon har. GAH!

Sen så är cylonerna helt klart inte mänskliga utan maskiner. Det betyder inte att de är mindre värda per automatik bara att de inte är människor. Sen så menar jag här inte att de inte beter sig som människor för de gör de uppenbarligen. Vilket väl i slutändan innebär att jag håller med noike. Typ. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön mar 18, 2007 20:01

AKS skrev:Sen så är cylonerna helt klart inte mänskliga utan maskiner. Det betyder inte att de är mindre värda per automatik bara att de inte är människor. Sen så menar jag här inte att de inte beter sig som människor för de gör de uppenbarligen. Vilket väl i slutändan innebär att jag håller med noike. Typ. :)

Typ ja. Alla vettiga åsikter leder till noike. (Även en del ovettiga också, men det tycker jag vi ska tala tyst om.)

Men vi har två cyloner. Dels plåtskjulen som är utvecklingshemmade soldater och de mänskliga modellerna. Som ÄR mänskliga i allt utom vissa saker i hur hjärnan fungerar -- de kan ju för fasen fortplanta sig med människor. De är ingen åtskiljd ras förutom i uppfostran. Typ.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 20:07

Fast för mig så skiljer det sig mer ändå. Detta tack vare att de är ett mellanting mellan nån sorts hive och egna individer. Det finns hur många som helst av dem, men bara 12 (13?) personer egentligen på så sätt att de har lika minnen och i stort beter sig lika. Sen så är det faktum att de är maskiner en ganska big deal för mig som gör att de inte är människor. Jag menar, uppgradera själva moderkorter (eller vad man ska kalla det) hos centurierna (hrm...) och de skulle väl också kunna få personligheter, men det gör dem ju inte yill människor. Och bara för att de *ser* ut som människor gör dem ju inte till människor. Åsnor och hästar kan få små bebisar, men det gör inte att en åsna och en häst är samma sak.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön mar 18, 2007 20:10

Men sluta förstör min logik!

LALALALALALA!
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 20:12

Sorry.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön mar 18, 2007 20:13

Du har en poäng däremot. Och mina öron gör nu lite ont.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » sön mar 18, 2007 21:40

AKS skrev:Problemet är väl att ingen *vet*. Det är mitt problem. Galactica-peepsen borde inte vara säkra på om hon inte är sleeper -- hur skulle de kunna vara säkra på det? Det är mitt problem.

Ok. Jag kan se det. Men jag tror att de vet, att hon inte är en sleeper. Och jag accepterar att de vet, trots att de i serien egenligen inte lagt fram några teorier för hur sleepers fungerar. Sen tycks vi ju alla vara överens om hur humant de borde behandlas, för att de liknar människor.
Sen har noike fel (what?!) i en sak, fast han skriver rätt ändå:
noike skrev:De är ingen åtskiljd ras förutom i uppfostran. Typ.

De står nog längre ifrån varandra än så, skulle jag tro. Jag ser cylons som en annan människo-art, inte ras. Och olika arter kan ju få avkomma tillsammans (häst/åsna eller tiger/lejon), men avkomman är då infertil.
Kommer inte ihåg om man i BSG pratar om "new human race". Kanske gör man det, men om det är korrekt borde cylons ha utvecklats ur människor. Och har de inte det, då måste man tala om en annan art.
Jaja, det kanske inte spelar nån roll vad man kallar det.....
Och om nån undrar: Nej, människor kan inte få avkomma med nån annan art, inte ens med schimpanser eller bonobos (olika antal kromosomer).

AKS skrev:Det finns hur många som helst av dem, men bara 12 (13?) personer egentligen på så sätt att de har lika minnen och i stort beter sig lika.

Så ser jag inte på det alls. De är helt olika personer, med sina egna medvetanden och minnen. Fast lika personlighet från "födseln" (lite som enäggstvillingar). Vi har ju redan sett, att trots att samma modell har samma personlighet, träffar de individuella val. Jag tänker mig att de utvecklar en egen identitet utifrån sina egna erfarenheter och unika minnen, liksom människor.
Sharon-Athena är här ett problem i den teorin, med minnena från Boomer. Jag ser det som en manus-miss (se diskussion tidigare i tråden), då det inte stämmer alls med de andra modellernas mönster.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 21:41

Har gillat de senaste avsnitten.

3.16
Jag gillar sådana här avsnitt där de kämpar mot dåliga arbetsförhållande och rasism (som Helo-avsnittet). Väldigt PC, men det behöver inte alltid vara fel med det.

Hoppas dock inte att de släpper detta med Gaius som en sorts folkhjälte in the making. Hade ju varit hur intressant som helst om han fortsatt att kämpa för underklassen och under veckorna blivit mer och mer populär och sedan vid rättegången hade många velat att han skulle frikännas trots allt.

Gaius har förresten återigen blivit en intressant karaktär att följa. Hela cylonskeppsgrejen var nästan döden för honom.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 21:45

lilith skrev:Så ser jag inte på det alls. De är helt olika personer, med sina egna medvetanden och minnen. Fast lika personlighet från "födseln" (lite som enäggstvillingar). Vi har ju redan sett, att trots att samma modell har samma personlighet, träffar de individuella val. Jag tänker mig att de utvecklar en egen identitet utifrån sina egna erfarenheter och unika minnen, liksom människor.
Sharon-Athena är här ett problem i den teorin, med minnena från Boomer. Jag ser det som en manus-miss (se diskussion tidigare i tråden), då det inte stämmer alls med de andra modellernas mönster.

Fast skillnaden mellan cyloner-människor kvarstår. Beroende på hur många tvillingpar som överlevt masslakten så har ändå mänskligheten i BSG-världen antagligen ca 40 000 templates, medan cylonerna enbart har 12-13. Det är något som skiljer mänskligheten och cylonerna åt.

Det med minnena har jag alltså fått från Sharon-Boomer, men var har vi fått veta att det inte förekommer hos de andra. Jag menar, de kanske inte delar alla minnen, men några? Jag ifrågasätter alltså inte det hela utan undrar när de fastställt att de inte delar minnen och att Sharon/Boomer alltså är unikum.

Jag älskar att BSG får en att ha sådana här diskussioner!!! :lovebunny:

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav lilith » sön mar 18, 2007 22:09

AKS skrev:Det med minnena har jag alltså fått från Sharon-Boomer, men var har vi fått veta att det inte förekommer hos de andra. Jag menar, de kanske inte delar alla minnen, men några? Jag ifrågasätter alltså inte det hela utan undrar när de fastställt att de inte delar minnen och att Sharon/Boomer alltså är unikum

Det är väl inte helt fastställt iofs. Men de bär ju på hemligheter, som de andra klonerna inte får ta del av (Caprica-Six ser ju Baltars "ande" eller vad tusan det nu är).
Och när skulle minnena utbytas? Kanske kan det vara så att en cylon får alla minnena i databasen för den modellen vid nedladdningen av medvetandet, samtidigt som hans/hennes också läggs till i databasen för den modellen. Men det som händer efter senaste nedladdningen för varje individ måste ju bli minnen för just den klonen som inte delas med andra kloner förrän nästa nedladdning.

Men det stämmer inte heller med Sharon-modellen. Boomer levde ju som sleeper/människa när Athena dök upp.

Och det skulle ju vara en enorm nackdel för en klon (i så fall) att bli långvarig i livet. Inga nya minnen, som alla de ny-nedladdade klonerna fått ta del av. Det verkar ju också som om de där nedladdningarna är väldigt påfrestande.

Ja jag vill veta hur det är tänkt att det ska funka. Hur är människoliknande cylons skapta? Jag vill ha logik. Och mystik. Kanske är det precis lagom av allt just nu egentligen......

Ja, det är en rolig serie att diskutera :lovebunny:
Jag tror det är därför jag gillar den så mycket. Det är inte helt svart och vitt. Man vet inte nåt helt säkert egentligen. Vem som helst, nästan, kan ju visa sig vara cylon t ex.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » sön mar 18, 2007 23:11

Jag tänkte också på att överföringen kunde ske iom att de "återföds", men precis som du sa så stämmer inte den teorin.

Får de olika versionerna insikt i sleeper agentens ageranden kanske? För att kunna "sätta igång" dem vid rätt tidpunkt så har de koll på just de klonerna? Hm, låter komplicerat det med.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön mar 18, 2007 23:14

AKS skrev:Jag tänkte också på att överföringen kunde ske iom att de "återföds", men precis som du sa så stämmer inte den teorin.

Får de olika versionerna insikt i sleeper agentens ageranden kanske? För att kunna "sätta igång" dem vid rätt tidpunkt så har de koll på just de klonerna? Hm, låter komplicerat det med.

Och fick inte Lucy Lawless karaktär vara ensam om att behålla sina minnen efter en återuppväckning?

Det känns som om manusförfattarna inte riktigt har tänkt igenom exakt hur det här fungerar. Alldeles för mycket motstridig information kombinerat med för lite.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » sön mar 18, 2007 23:36

noike skrev:Och fick inte Lucy Lawless karaktär vara ensam om att behålla sina minnen efter en återuppväckning?
.

Men det handlade väl enbart om minnena av var hon varit mellan död och återuppladdning (det är kanske just vad du menar?). Det sker ju inte omeldelbart, de får ibland "stå på kö" har det ju pratats om.
Hur hon gjorde det vet jag inte, men förmågan verkade öka för varje åternedladdning. På bekostnad av psyket.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » mån mar 19, 2007 22:49

3.19:

Wow, jag tror att det kommer att hända en hel del i nästa avsnitt. Inget kan väl slå slutet av S2, men Helos "There's a storm coming" är verkligen illabådande och jag är övertygad om att nåt STORT kommer att ske nästa avsnitt.

Känns som att Galactica-världen är väldigt nära miltärstat nu. Som det varit tidigare. Det är fan skrämmande att de med makten inte ens tycker att Baltar ska ha en rättegång.

Parafras: "You're not seriously going to let my security guard..." :D Klockrent!

Bra skådespeleri från Jamie Bamber i detta avsnitt också.

Inte för att jag tror vi sett det sista av Katie Sackhoff(sp?), men nog skulle BSG klara sig utan Starbuck alltid. Det har de två senaste avsnitten visat.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav lilith » tis mar 20, 2007 13:07

3.19 Bra, men långsamt avsnitt.Som, precis som Helo (och AKS) säger, känns som upptakten till en storm.Ser fram emot nästa avsnitt!!!
Detta avsnitt var väldigt mycket ur Barltars synvinkel. Vi fick reda på presidentens cancer samtidigt som juryn och allmänheten. Detta kanske för att ytterliggare ge känslan av att en maktelit styr, helt utan insyn av övriga befolkningen.
Allt är inte svart och vitt i BSG, som sagt. Just nu sympatiserar jag i stort sett med alla. Intressant.

AKS skrev:Inte för att jag tror vi sett det sista av Katie Sackhoff(sp?), men nog skulle BSG klara sig utan Starbuck alltid. Det har de två senaste avsnitten visat.

Ja, verkligen. Det var nästan så jag glömde bort henne. Fast hon försvann just när hennes historia började bli intressant, så jag hoppas (och tror) verkligen att hon kommer tillbaka.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav AKS » ons mar 21, 2007 8:18

Glöm. :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Glorificus » fre mar 23, 2007 22:06

Oj, säsongsfinal redan nu på söndag. Jag visste inte att säsongen bara hade 20 avsnitt. Men det blir säkert bra så.

Fjärde säsongen får hur som helst 22 avsnitt. 8) Med någon sorts tvåtimmars-special mitt i.
http://www.zap2it.com/tv/news/zap-battl ... -headlines
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » fre mar 23, 2007 22:08

Och jag som tycker att serien hade mått bra av lite mindre avsnitt per säsong för att tighta till det lite. Jag och tv-bolaget tänker uppenbarligen inte likadant.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Glorificus » fre mar 23, 2007 22:13

Ja, de skulle definitivt behöva tighta till det lite, om de inte har någon ny riktning att ta fjärde säsongen i. Eller kanske även då.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film