Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » sön feb 18, 2007 5:17

Hollywoodland
På listan över regissörer som borde hållit i The Black Dhalia och inte är Curtis Hanson eller David Fincher, ligger för närvarande Allen Coulter högt i topp. Utan att faktiskt ha läst någon av hans böcker vill jag ändå påstå att Hollywoodland är väldigt Ellroysk, kanske för att här finns den starka noir-känslan som genomsyrade L.A Confidential och som De Palma fruktlöst försökte återskapa med Dahlian.

Jag skulle nog önskat att dom båda parallella historierna, Louis Simos undersökning av George Reeves död och skildringen av Reeves liv, haft mer effekt på varandra, att Simos resultat i större utsträckning påverkat vad som visades i flashbackscenerna, men det är i stort sett mitt enda klagomål.

Hollywoodland är en enormt snygg film, med både spänning och tragik, och dessutom genomgående väldigt bra skådespeleri. Framför allt Adrien Brody (som privatdetekiven Simo) och Diane Lane, men den som fortfarande påstår att Ben Affleck inte skulle kunna agera sin väg ur en brun liten papperspåse, behöver se den här filmen (och Jersey Girl).

Utöver det kul att se Joe Spano och jag tänker efter allt det här är färdigskrivet gå och skämmas ihjäl en smula för att jag inte, trots att det inte ens handlar om en speciellt liten roll, kände igen Caroline Dhavernas. Jag skyller på det blonda håret.

Hot Fuzz
Jag håller välan i stort sett med både herr Björn och herr Noik. Fast, åtminstone för egen del, känns det som om just förväntingar kan ha haft en del med det att göra. Inte att dom var för höga, utan att man (jag) kanske väntat mig en annan typ av film. Ser fram emot att se om när DVD:n kommer, för slutgiltig åsikt. Fast jag gillade väldigt mycket, det är sant.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » sön feb 18, 2007 13:51

Lady Vengeance

Well, så har man nu sett den sista filmen i hämndtrilogin. Jag har sett dem i kronologisk ordning med start i januari 2005. Tyvärr tycker jag att denna avslutande del är den sämsta i trilogin och den kan med nöd och näppe, IMO, kallas en bra film. Den kändes väldigt fragmentarisk i början och tempot kändes t.o.m. långsammare än vad jag brukar tycka att koreanska filmer är. Den blir dock bra mycket bättre mot slutet och jag gillade det faktum att det hela utmynnade i en kollektiv hämnd.

5/10, stark 2/5

Om jag skulle rangordna hämndtrilogin skulle det se ut så här:

1. Oldboy
2. Sympathy for Mr Vengeance
3. Lady Vengeance
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » sön feb 18, 2007 22:11

Ibland blir man överlycklig. varför har ingen av er nördar berättat detta för mig? Va? VA!?

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav AKS » sön feb 18, 2007 22:39

Visste inte att du var intresserad. :) Har sett fram emot den länge nu. Gaiman!! Saga!!

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Rombat » sön feb 18, 2007 23:23

Gaimans (enlig mig) bästa bok och en underbar cast (Gervais!). Det här måste bli underbart. Fast jag har haft höga hopp på Gaiman film/tv innan och det har grusats ordentligt. Men hoppet är det sista som överger människan. :)

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav AKS » sön feb 18, 2007 23:39

Ja, jag är helt förtjust i Stardust. Förväntade mig fantasy och fick en saga. Förbaskat härligt! Antagligen min Gaiman-favorit också.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » mån feb 19, 2007 0:10

Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Jag är inte helt säker på att jag sett om den, hela, sen första gången när filmen först dök upp. Kommer ihåg att jag älskade den redan då, men vad jag glömt eller kanske faktiskt inte upptäckt förrän nu, är hur olidligt vacker den faktiskt är. Härligt att kunna upptäcka en film på nytt även andra eller tredje gången man ser den.

Adapation, och Spike Jonze, i all ära men av Charlie Kaufman-filmatiserade historier är det här min favorit. Ja. Mäktigt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav gaspode » mån feb 19, 2007 0:19

adolvsson skrev:Eternal Sunshine of the Spotless Mind
Jag är inte helt säker på att jag sett om den, hela, sen första gången när filmen först dök upp. Kommer ihåg att jag älskade den redan då, men vad jag glömt eller kanske faktiskt inte upptäckt förrän nu, är hur olidligt vacker den faktiskt är. Härligt att kunna upptäcka en film på nytt även andra eller tredje gången man ser den.

Adapation, och Spike Jonze, i all ära men av Charlie Kaufman-filmatiserade historier är det här min favorit. Ja. Mäktigt.

:lovebunny: den är bäst. precis som du så älskade jag den första gången, men märkte ändå att jag underskattat den när jag såg om den.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav A bear » mån feb 19, 2007 1:08

Babel (alias "Håll reda på era ungar")

Mjae, inte helt övertygad. Visst är det väl ihopsatt på alla sätt och vis och en del riktigt fina insatser av de inblandade (även om Cate Blanchett känns bortkastad i den lilla roll hon har). Som wyndham konstaterade, inte lika krystad som uppenbara jämförelsen Crash heller.

Så vad är det som inte funkar? Till att börja med hänger så stora delar av storyn på dumheter vi inte får förklarat. Visst, folk handlar som idioter ibland, men här känns det lite väl mycket som att det inte skulle blivit någon film om inte alla gjorde det. Varför inte skicka en ambulans? Varför mucka gräl med tullaren? Varför skjuta på bilar? etc. Kanske är det också det att det gått lite inflation i alla dessa allting-hänger-ihop-filmer (Crash, 9 Lives, etc). Iñarritú gör ett bra jobb, men det känns som om han är så upptagen med att knyta ihop sin väv att han glömmer att den ska ha ett både vackert och meningsfullt motiv också. Bilderna är snygga, men... något saknas. 3/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav RalfiParpa » mån feb 19, 2007 13:46

A bear skrev:Bilderna är snygga, men... något saknas.

Håller med. Blev väldigt imponerad av filmen utan att egentligen gilla den.
Jag uppfattade inte berättelserna som så upprivande och känsloladdade som jag antar att de försökte vara; Babel kändes i mångt och mycket som gamla hjulspår och rent mekanisk upprepning för Iñarritú (jag erkänner, jag kopierade namnet från Bears inlägg), han har redan gjort den här sortens film men mycket bättre (jag vidhåller att 21 Grams och Amores Perros är mästerverk).
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » tis feb 20, 2007 20:45

Children of Men var den bästa film jag sett hittills som gjordes 2006 (åtminstone om man inte räknar When the Levees Broke och det är väl lite tvekan kring om man ska göra det, eftersom den är fyra timmar lång, gjord för TV, sändes som en miniserie och dessutom en dokumentär). Fyfan. Jag är helt skärrad. Strålande. 4,5 / 5.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » tis feb 20, 2007 21:02

Har sett fram emot den ett bra tag nu. Har enbart läst positiva eller väldigt positiva recensioner.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Ruccola » tis feb 20, 2007 22:46

Japp, Children of Men är helt lysande. Några scener tar helt andan ur en!
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav Tam » tis feb 20, 2007 22:58

Den verkar ju bra. När kommer den på bio här?
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Zaxx » ons feb 21, 2007 0:26

Ruccola skrev:Japp, Children of Men är helt lysande. Några scener tar helt andan ur en!

Håller med, nu såhär i efterhand höjjer jag den ännu högre än när jag precis såg den.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav caffeineaddict » ons feb 21, 2007 2:06

Dreamgirls

Det är snyggt och underhållande men väldigt bekant och när man nu faktiskt bestämt sig för att skapa ett fiktivt band (även om det är uppenbart vilka förlagorna är) så känns det som om man hade kunnat ta ut svängarna i historien lite mer. Som det är nu är det bara Eddie Murphy som verkligen stannar i minnet (vem trodde att den dagen skulle komma då man sitter här och inte alls blir besviken om Eddie Murphy får en Oscar?). Sen är det ju lite extra Buffy-bonus för att Hinton Battle är med, men jag kan ändå inte ge det mer än 3/5.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » ons feb 21, 2007 2:17

Hinton för Oscarn!
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » ons feb 21, 2007 17:44

Har någon sagt något om denna? http://www.apple.com/trailers/weinstein/theex/trailer1/

Om inte varför inte!?? Bateman! Braff!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav caffeineaddict » tor feb 22, 2007 21:22

Jag kan inte låta bli att älska det faktum att efter hans nattsvarta (och IMHO briljanta) Vengeance-trilogi, så heter Chan-Wook Parks nästa film uppenbarligen I'm a Cyborg, But That's OK. Jag vet inte så mycket om den mer än att CHUD beskriver den såhär: "follows an unorthodox love affair that rears its cute l'il head at a mental institution when a girl who thinks she's a cyborg meets another patient who she believes can steal souls.", men.... den heter I'm a Cyborg, But That's OK.

:D

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Glorificus » tor feb 22, 2007 23:18

Little Miss Sunshine
Helt underbar film! Alla skådespelarna, karaktärerna, allt... :lovebunny:
Härligt med en historia där det hela tiden finns humor trots de allvarliga ämnena. 9/10

Children of Men
Jag visste inte vad den handlade om innan jag började se filmen, så det blev en helupplevelse av historien - att förstå lite i taget. Lite seg början, men då blev den desto mer fängslande när det plötsligt började hända saker. Totalt paralyserande. Snyggt skriven också, det märktes nästan inte att det är en adaption. Enkel historia med starka bilder och vändningar. 8/10
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav MissKittyFantastico » fre feb 23, 2007 1:15

Glorificus skrev:Little Miss Sunshine
Helt underbar film! Alla skådespelarna, karaktärerna, allt... :lovebunny:
Härligt med en historia där det hela tiden finns humor trots de allvarliga ämnena. 9/10

Hey! Det där skulle ju jag skriva. :)

Har precis varit och sett den. Åh! Den var alldeles... alldeles underbar! Precis en sån film som jag gillar. Tragik, komik, knasiga och fantastiska karaktärer. Och lilla Olive! :lovebunny: Jag dyrkar henne!

Den får självklart 5/5 av mig. Känner mig alldeles glad inombords.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav noike » fre feb 23, 2007 1:25

Jag vet inte om jag gillar den här utvecklingen. Jag blev intresserad av Half Nelson så den såg jag och gillade störtmycket. Ska jag behöva se ännu Oscarsnominerad film innan galan? En som dessutom kan vinna riktiga priset, jag menar, jag kan ju bli partisk och väga in saker som åsikter om filmerna som är rotade i något.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre feb 23, 2007 1:28

Men om du tycker om den kan ju du och jag ha en riktig fejd om något på söndag natt eftersom jag tycker The Departed är överlägsen Little Miss Sunshine även om jag tycker om LMS en hel del med. Tänk vad roligt det vore!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » fre feb 23, 2007 1:32

caffeineaddict skrev:Men om du tycker om den kan ju du och jag ha en riktig fejd om något på söndag natt eftersom jag tycker The Departed är överlägsen Little Miss Sunshine även om jag tycker om LMS en hel del med. Tänk vad roligt det vore!

Inte mycket till fejd. Jag har beslutat att det vore kul ifall Scorsese vann och fick hjärtattack. Så jag hoppas på the Departed också trots filmen i sig.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre feb 23, 2007 1:34

noike skrev:
caffeineaddict skrev:Men om du tycker om den kan ju du och jag ha en riktig fejd om något på söndag natt eftersom jag tycker The Departed är överlägsen Little Miss Sunshine även om jag tycker om LMS en hel del med. Tänk vad roligt det vore!

Inte mycket till fejd. Jag har beslutat att det vore kul ifall Scorsese vann och fick hjärtattack. Så jag hoppas på the Departed också trots filmen i sig.

Men då kan ju jag hoppas samma sak om den lilla tjejen från LMS iofs, det känns lagom politiskt okorrekt.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » fre feb 23, 2007 1:39

noike skrev:

Du ogillar verkligen Martin Scorsese, eller hur?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » fre feb 23, 2007 1:41

RalfiParpa skrev:Du ogillar verkligen Martin Scorsese, eller hur?

Spelfilmaren ja. Dokumentäristen däremot gillar jag rätt mycket.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav A bear » lör feb 24, 2007 1:42

Flags of Our Fathers. Jodå, det är Clintan som regisserat; mycket snack om vad som är rätt och fel, hjältar och vanliga människor som bara gör så gott de kan, etc. Mindre pang-pang än jag hade väntat mig - fokus ligger på vad som hände med dem som blev utnämnda till hjältar och deras försök att leva upp till något som är mer myt än verklighet. Om kartan och verkligheten inte stämmer överens så gäller som bekant kartan, både i det militära och i pressen. En film som definitivt är aktuell än idag ("Mission accomplished", eller hur var det, Dubya?) och som använder sitt flaggviftande till något annat än "Go USA!" Tyvärr också en film som blir lite för styltig och predikande, ett persondrama utan speciellt vältecknade personer och lite för många ansiktslösa statister som dör i slow motion. Taegukgi, för att ta ett exempel, gjorde samma sak bättre. Men, visst, bra gjort. 3/5.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » sön feb 25, 2007 1:42

Blood Diamond imponerade faktiskt en hel del. Man utnyttjar ett riktigt tungt och allvarligt tema för att berätta en till synes rätt simpel historia på bästa hollywood sätt. Tycker ändå man balanserar rätt väl utan att det blir smaklöst, utan blandningen fungerar riktigt bra. Karaktärerna är välskrivna och ruggigt välspelade.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » sön feb 25, 2007 2:07

Little Children. Ännu en sådan där tragikomisk historia om hemskheten i amerikanska villaförorter (tänk American Beauty, Ice Storm, Stepford Wives). I centrum ännu en sådan där omöjlig kärlekshistoria mellan två trettinåntings som aldrig fått det de förväntat sig av livet och vaknar en natt à la "Once in a Lifetime" och behöver något mer. Och så slutar vi med en liten moralkaka. Så vad räddar det från mediokriteten och gör det till en riktigt bra film? Härligt berättad, med ett antal gapskratt, mycket välspelat (främst av Kate Winslet och Noah Emmerich), gott om små ögonblinkningar åt både höger och vänster (från Madam Bovary till att sno en scen rakt ur Jaws) för att i all stillhet berätta en historia om faran att låta rädslan - för yttre hot och inre död - styra ens liv. Den har sina fel och är inte enormt originell, men trevlig. 4/5.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film