Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » lör jan 27, 2007 13:45

A bear skrev:Maggie Gyllenhaal

Maggie!

:lovebunny: :lovebunny: :lovebunny:

Och jag måste se filmen. Dessutom, kanske Secretary ikväll? Det var så länge sen sist.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav caffeineaddict » lör jan 27, 2007 13:47

adolvsson skrev:Dessutom, kanske Secretary ikväll? Det var så länge sen sist.

Jag har *shock* *gasp* inte sett Secretary än, men jag vet att den finns i syrrans lya så vem vet, vi kanske hinner se den tillsammans någon gång nästa vecka?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » lör jan 27, 2007 13:49

caffeineaddict skrev:vi kanske hinner se den tillsammans någon gång nästa vecka?

*swooons*
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » lör jan 27, 2007 15:00

caffeineaddict skrev:blev en av de bidragande orsakerna till att världens näst bästa TV-serie började suga innan den sedermera gick i graven.

Om man ska vara objektiv så var det nog inte hans fel egentligen, utan folket bakom, men jag håller med. Jävla honom.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör jan 27, 2007 15:04

noike skrev:
caffeineaddict skrev:blev en av de bidragande orsakerna till att världens näst bästa TV-serie började suga innan den sedermera gick i graven.

Om man ska vara objektiv så var det nog inte hans fel egentligen, utan folket bakom, men jag håller med. Jävla honom.

(spoiler Homicide S7) Det är en väl återberättad historia (oavsett hur sann den är) att Giancarlo kom till serien i tron att han skulle vara "stjärnan" nu när Braugher hade hoppat av, och blev ganska bitter när han insåg att han bara var "en i ensemblen" och därför var allmänt ganska oengagerad och grinig under sin korta tid där. Därför är hans prestation också ganska tunn i jämförelse med vad man ibland sett honom göra på film. Kommer ihåg hur upphetsad jag var och när jag först fick reda på att han skulle vara med, och hur besviken jag blev...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » lör jan 27, 2007 15:19

caffeineaddict skrev: (spoiler Homicide S7) Det är en väl återberättad historia (oavsett hur sann den är) att Giancarlo kom till serien i tron att han skulle vara "stjärnan" nu när Braugher hade hoppat av, och blev ganska bitter när han insåg att han bara var "en i ensemblen" och därför var allmänt ganska oengagerad och grinig under sin korta tid där. Därför är hans prestation också ganska tunn i jämförelse med vad man ibland sett honom göra på film. Kommer ihåg hur upphetsad jag var och när jag först fick reda på att han skulle vara med, och hur besviken jag blev...

Det hade jag faktiskt inte hört. Vilket rövhål. Om man har sett något av serien så vet man att det inte finns något huvudnamn alls.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » lör jan 27, 2007 15:35

noike skrev:
caffeineaddict skrev: (spoiler Homicide S7) Det är en väl återberättad historia (oavsett hur sann den är) att Giancarlo kom till serien i tron att han skulle vara "stjärnan" nu när Braugher hade hoppat av, och blev ganska bitter när han insåg att han bara var "en i ensemblen" och därför var allmänt ganska oengagerad och grinig under sin korta tid där. Därför är hans prestation också ganska tunn i jämförelse med vad man ibland sett honom göra på film. Kommer ihåg hur upphetsad jag var och när jag först fick reda på att han skulle vara med, och hur besviken jag blev...

Det hade jag faktiskt inte hört. Vilket rövhål. Om man har sett något av serien så vet man att det inte finns något huvudnamn alls.

Å andra sidan kan jag nästan förstå honom lite. Utåt fanns onekligen en bild av Braugher som seriens "stjärna", med Emmy-vinster och sånt, och tänk dig själv hur deppig man skulle vara som skådis om man hade sett tidiga avsnitt och väntade sig material av den kvalitéen och sen fick man S7-manus att jobba med...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tob » lör jan 27, 2007 20:55

The squid and the whale, En fin skildring av konsekvenserna kring en skilsmässa. Filmen känns väldigt äkta. Väldigt bra skådespeleri rakt igenom, karaktärerna känns mångbottnade och verkliga. Spontant en av de bättre filmerna jag har sett på väldigt länge och säkert en film som växer mycket vid en omtitt för den kändes så detalj- och innehållsrik. Stark 4/5.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav MissKittyFantastico » mån jan 29, 2007 0:15

Babel

Jag fick fundera ett tag, men kom fram till att jag nog inte gillar den. Den var konstig och obehaglig och jag lände att jag satt och blev arg hela tiden. Det var en jobbig film att se. För mig var den årets Crash liksom. Ibland kan filmer som gör en arg vara bra ändå, de väcker känslor och det är väl det viktigaste. Fast jag gillade inte känslorna jag fick av just den här. Jag satt och tittade på klockan för att kolla om den inte borde vara slut snart. Det är inte ett bra tecken.

Antingen var den dålig på riktigt eller så är jag för dum för att fatta dess storhet. Den kanske är för konstnärlig för mig eller nåt. Känns i alla fall som en sån film som vinner priser på alla möjliga filmfestivaler. Oscar för bästa originalmanus är väl inte helt omöjligt.

Betyg: 2/5
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav A bear » mån jan 29, 2007 0:36

The Good Shepherd.

Regi DeNiro. Och han vill ju så gärna göra Gudfadern möter Lawrence av Arabien här. En ung man som börjar jobba åt underrättelsetjänsten under WWII, bit för bit stiger i graderna tills han är en av topparna på CIA... säljer sin själ och blir en liten kugge i maskineriet som styr världen utan något demokratiskt mandat. Storpolitik reducerat till en mans horisont. Det är mestadels välspelat (Damon! Turturro!) och atmosfäriskt och snyggt, med ett manus som aldrig skriver en övertydligt på näsan... men också bitvis väl långrandigt (2.45!!) och invecklat i sig självt; som om DeNiro satsat för mycket på VAD som händer och glömt VARFÖR. Damons karaktär är en mes, vilket inte nödvändigtvis är något fel berättarmässigt; när han väl insett var han hamnat är det för sent att göra något åt det... men det blir inte nödvändigtvis en bra story av det. Dessutom åldras Damon typ 3 månader på 20 år; när han mot slutet ser ut att vara lika gammal som sin son blir det väl fånigt.

Jag gillar det, men med reservationer. 3/5, nästan 4/5.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav noike » mån jan 29, 2007 0:44

Herzog/Kinski-boxen har äntligen skickats, vilket påminner mig om att jag har de flesta av de andra Herzogfilmerna osedda. Och Ghost Dog med bara musikspåret. Alltså. När ska jag få tid att se allt det här?! (Tänk hur jobbigt det hade varit om jag hade haft jobb.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » mån jan 29, 2007 21:49

Var på bio och såg Little Miss Sunshine idag.

Förväntningarna var höga. För det första: filmens rykte. För det andra: Steve Carell. En av de tre bästa skådespelarna i TV-rutan just nu. (De andra? Robert Knepper och Kiefer Sutherland. Läste just en intervju med RK där han nämnde att han var kompis med Kiefer. Well... I'll be in my bunk. :D)

Filmen levde upp till alla mina förväntningar. Så feelgood att det nästan är absurt. Så fina rolltolkningar. *Alla* sex huvudrollsinnehavare var mycket bra, men för mig var Carell standout. Alan Arkin var mycket bra, ja, men för mig var Carell mer nyanserad och fick experimentera med olika känslor så jo... hade gärna sett honom Oscarsnominerad.

Filmen var både rolig (laugh out loud ibland) och rörande. Riktigt bra.

4/5 eller 8/10
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tob » mån jan 29, 2007 23:01

AKS skrev:Filmen var både rolig (laugh out loud ibland) och rörande. Riktigt bra.

Medhåll. Filmen balanser väldigt väl mellan drama och komedi.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav MissKittyFantastico » tis jan 30, 2007 0:10

Slither

Det är ju inte en så ny film, men den såg jag igår. När det var ljust ute. Kändes bäst så för jag är så lättskrämd.

Inte direkt den typ av film jag brukar se. Det var mest för Nathan Fillions skull som jag såg den och han var bra som vanligt. Hans kommentarer var ganska Captain Mal:iga tyckte jag. Fast inte riktigt lika bitska, men åt det hållet i alla fall.

Förutom att jag blev rädd när det plötsligt hoppade fram saker så var den inte så hemsk mest äcklig. Och lite fånig. Nu har jag sett den i alla fall. Störst behållning gav killen i extramaterialet som gjorde fakeblod. Han var jätterolig.

Vad kan man ge en sån här film då? Hmmm... 2/5 får det bli tror jag.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav caffeineaddict » tis jan 30, 2007 22:18

Nu verkade ju iofs Dahlian så pass kass att jag inte ens brytt mig om att se den, men L.A. Confidential var en underbar realisering (trots vissa små felsteg) av hur man ska göra Ellroy på film på rätt sätt (vilket väl är det traditionella "göra böcker på film på rätt sätt" = fånga stämningen och karaktärerna framför handlingen) och eftersom det handlar om mer eller mindre mina favoritböcker genom tiderna så kan jag inte låta bli att vara intresserad:

Guy Pearce återvänder till Ed Exley för White Jazz?

The Big Nowhere är fortfarande min favorit av böckerna i L.A.-kvartetten BTW, men det finns ett flertal anledningar till att de väntar med att göra den till film (om de ens kommer bry sig om att försöka). Inte minst att...

(spoiler GIGANTO-SPOILERS för James Ellroy-boken The Big Nowhere) ...bokens huvudkaraktär är en självhatande homosexuell man (och om Hollywood överhuvudtaget var bekväma med att ha homosexuella karaktärer som huvudpersoner i filmer som inte huvudsakligen handlar om deras homosexualitet, så är det svårt att komma ifrån att den här karaktären hatar sig själv bl.a. på grund av sin sexuella läggning, och risken att antingen falla utanför PK-gränserna ordentligt, eller åtminstone bli attackerad av diverse grupper som anser att man gör det, är ganska gigantiska) som begår självmord hundra sidor innan slutet och upplösningen på själva kriminalstoryn (BTW den mesta och bästa vändningen i en bok någonsin... tror allvarligt talat jag tappade boken i golvet).

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav noike » tis jan 30, 2007 22:21

Hoppas på bra manusförfattare och regissör också nu bara.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis jan 30, 2007 22:23

noike skrev:Hoppas på bra manusförfattare och regissör också nu bara.

Jag ogillade Joe Carnahans Narc men det berodde väldigt mycket på manuset, han hade onekligen en viss känsla för ton och stil. Bara han undviker skakig handkamera den här gången (det passade till viss del i Narc även om det blev lite mycket, men inte alls för White Jazz).

(spoiler L.A. Confidential-filmen) Sen ska det bli intressant att se hur de hanterar Ellroys mest berömde karaktär, Dudley Smith, också, med tanke på att de tog livet av honom i L.A. Confidential-filmen (om det här nu blir en "uppföljare" på det sättet, vilket väl samma skådis som Ed Exley skulle indikera), men i boken överlever han och går vidare till att spela en stor roll i White Jazz också.
Senast redigerad av caffeineaddict tis jan 30, 2007 22:27, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » tis jan 30, 2007 22:26

Tokgoda nyheter om det slår in. Jag älskar, näst intill avgudar, L.A Confidential och Joe Carnahan fångade mig mer än tillräckligt med Narc för att jag ska lita på att han kan klara av att göra det en ruskigt bra White Jazz. Att få Peace tillbaka skulle bara göra det hela extra trevligt. I am super-psyched!

Men The Black Dahlia är ta mig håken inte värd mer än en gammal bajshög. Jag ville bara ha det sagt också.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis jan 30, 2007 22:34

caffeineaddict skrev: (spoiler L.A. Confidential-filmen) Sen ska det bli intressant att se hur de hanterar Ellroys mest berömde karaktär, Dudley Smith, också, med tanke på att de tog livet av honom i L.A. Confidential-filmen (om det här nu blir en "uppföljare" på det sättet, vilket väl samma skådis som Ed Exley skulle indikera), men i boken överlever han och går vidare till att spela en stor roll i White Jazz också.

Tja, han kan ha överlevt skadorna och tvingas gå runt med en andningsmask. "Ed, I am your mentor!"
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » tis jan 30, 2007 22:53

noike skrev:
caffeineaddict skrev: (spoiler L.A. Confidential-filmen) Sen ska det bli intressant att se hur de hanterar Ellroys mest berömde karaktär, Dudley Smith, också, med tanke på att de tog livet av honom i L.A. Confidential-filmen (om det här nu blir en "uppföljare" på det sättet, vilket väl samma skådis som Ed Exley skulle indikera), men i boken överlever han och går vidare till att spela en stor roll i White Jazz också.

Tja, han kan ha överlevt skadorna och tvingas gå runt med en andningsmask. "Ed, I am your mentor!"

"NOOOOOOOOOOOOO!"

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav RalfiParpa » ons jan 31, 2007 23:51

The Prestige: Så här ska en bokjävel filmatiseras. Vilket fyrverkeri till film. Hatten av för Christopher Nolan, som vanligt.

The Prestige
adolvsson, wyndham och alla andra som såg filmen utan att ha läst boken kan med fördel markera nedanstående stycke.
Hela filmen satt jag och undrade om jag hade kunnat förutspå "twisten" om jag inte hade läst boken.
Nolans presentation är mästerlig: han sprider ut ledtrådar här och var (se om den!), dinglar ibland avslöjandet framför våra näsor men rycker bort det när vi försöker fokusera blicken. Men scenen då Borden plötsligt står i Sarahs lägenhet kändes som en giveaway, men sånt kan jag aldrig säga med säkerhet. Kändes så. Lite misstänksamma blev ni väl i alla fall?
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav adolvsson » tor feb 01, 2007 0:02

RalfiParpa skrev:Men scenen då Borden plötsligt står i Sarahs lägenhet kändes som en giveaway, men sånt kan jag aldrig säga med säkerhet. Kändes så. Lite misstänksamma blev ni väl i alla fall?

Inte alls. Jag reagerade, tyckte det kändes lite väl otroligt och orealistiskt (speciellt eftersom jag inte hade någon erfarenhet eller kunskap av Priests användande av övernatruligheter innan den här filmen (mer specifikt dupliceringsgrejen)), och kanske hade det stört mig om jag inte glömt bort det. Reflekterade inte ens över det sen förrän jag kom hem och läste om ledtrådar till twisten på nätet. Antingen här eller imdb.

Nu är visserligen jag notoriskt ökänd (i alla fall i eget huvud) för att inte kunna förutse twistar och dylikt, men avslöjandet kom som en total överraskning när det väl, tja, avslöjades.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor feb 01, 2007 0:25

RalfiParpa skrev:The Prestige: Så här ska en bokjävel filmatiseras. Vilket fyrverkeri till film. Hatten av för Christopher Nolan, som vanligt.

The Prestige

Håller med.

(spoiler för bok och film) Just bytet mellan Fallon och Borden var en mycket bättre läsning än att bara ha den ena brodern gömma sig som i boken. Fast å andra sidan hade det nog inte fungerat lika bra i boken, eftersom man inte hade fått se det så hade det blivit ett "yeah, right, för alla är idioter"-ögonblick av det.

(spoiler film) Sedan gillar jag att själva twisten används mer som en del av handlingen och inte hela handlingen -- som i Shamalayans filmer. Jag var rädd att det skulle bli något sådant innan jag såg den.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tor feb 01, 2007 0:28

Så du utbrast alltså "GOSH! WOW! IEEE!" när det avlslöjades? Det måste erkännas, jag är avundsjuk.

Enda smolket i glädjebägaren var Scarlett Johansson. Är det obligatoriskt bland hippa filmskapare att casta henne nuförtiden? Jag gillade henne när hon var underground, på Ghost World- och The Man Who Wasn't There-tiden. Lost in Translation förstörde allt, inklusive två timmar av mitt liv. Gillade till och med tjejen från Coyote Ugly, whatsherface, mer än Johansson.
Coyote Ugly är förresten ytterst underskattad.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav adolvsson » tor feb 01, 2007 0:33

RalfiParpa skrev:Så du utbrast alltså "GOSH! WOW! IEEE!" när det avlslöjades?

You talkin' to me? I så fall - typ ja. Jag har en haka, men då befann den sig nära nog på marknivå. Väldigt väl utfört.

Vad gäller Scarlett gillar jag henne fortfarande i allra högsta grad, men som jag skrev efter filmtitten kändes hon en aning malplacerad här. Hon var ingen stor negativ grej, dock var hon en av få negativa saker med The Prestige.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor feb 01, 2007 0:34

Piper Parebo. Lost and Delirious. Åh, den var länge sedan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tor feb 01, 2007 0:45

Fortfarande The Prestige, bitches
Har ni läst det här? Ganska intressant. Jag tänkte inte alls i de banorna eftersom det är entydigt att Teslas apparat faktiskt fungerar i boken.
Men det här är filmen vi pratar om och nu när jag tänkt på det känns det faktiskt rimligt och ger filmen en helt annan dimension. Christopher Nolan vet vad han sysslar med.

Det var länge sedan jag blev så hänryckt av en ny film. När kommer Nolans nästa icke-Batman-film? I'm sooo there.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » tor feb 01, 2007 0:58

RalfiParpa skrev:Fortfarande The Prestige, bitches
Har ni läst det här? Ganska intressant. Jag tänkte inte alls i de banorna eftersom det är entydigt att Teslas apparat faktiskt fungerar i boken.
Men det här är filmen vi pratar om och nu när jag tänkt på det känns det faktiskt rimligt och ger filmen en helt annan dimension.
Christopher Nolan vet vad han sysslar med.

Tycker ändå inte att det känns troligt. För Den siste Angier säger till Borden2 "self sacrifice? have you seen where you are?" Och om maskinen inte fungerar så blir den repliken både konstig och helt intetsägande. Lägg till att vi får se respektive persons flashback till vad som hände -- inte en chans att de skulle gå loss och berätta allt det där för den andre. deras yrke och historia med varandra ligger alldeles för mycket i vägen.

Och inte en chans i helvetet att Cutter eller Borden skulle luras av en död bodydouble. För att inte tala om alla vattentankerna, det hade bara behövts en om så hade varit fallet.

Snarare är det så att all prestige bygger på offer, vare sig för egen del eller av andra, och vad som ses som ett enkelt trick är egentligen dödligt allvar.

Så den där saken avskriver jag som lalala-teorier av en person som inte är bekväm med att gilla saker som har övernaturligt i sig.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor feb 01, 2007 1:05

noike skrev:Så den där saken avskriver jag som lalala-teorier av en person som inte är bekväm med att gilla saker som har övernaturligt i sig.

Nja. Inga åsikter om teorin i sig än (mer än att det var intressant läsning), men personen ifråga postar senare att han gillar slutet och inte har problem med det övernaturliga. Däremot var det replik mot slutet och något Michael Caine sagt i intervju som fick in honom på det här spåret.

Och ännu senare, efter omtitt, tar han tillbaka teorin helt och hållet.

Det var bara det. Och att jag tyckte läsningen var intressant.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tor feb 01, 2007 1:15

adolvsson skrev:Nja. Inga åsikter om teorin i sig än (mer än att det var intressant läsning), men personen ifråga postar senare att han gillar slutet och inte har problem med det övernaturliga. Däremot var det replik mot slutet och något Michael Caine sagt i intervju som fick in honom på det här spåret. Och ännu senare, efter omtitt, tar han tillbaka teorin helt och hållet.

Okej då. Heder åt den mannen då, jag har bara läst alldeles för mycket av folk som har haft inställningen jag skrev ovan. Jag tycker dock ändå att teorin hade för stora brister för att tas på allvar annat än som "kan man få det här att fungera" under tiden man tittar. Svaret hade imao blivit ett entydligt "nej".
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film