The Dresden Files

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

The Dresden Files

Inläggav noike » mån jan 22, 2007 14:38

Whowouldathunkit? En fantasyserie på Scifi Channel som inte suger.

Den är inte helgjuten i och för sig, men så lite på den kanalen är det ändå så det blir inget problem. Hur som helst, magi, monster och allt på bakgatorna på vilken stad det nu är.

(spoiler 1.01) Jag hoppas verkligen att ungen inte är fast återkommande karaktär. Och att detblir mer arcigt när väl världen visats upp.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav brainslicer » mån jan 22, 2007 22:42

mmm, verkade intressant iaf

btw, i helgen är de väl dags för Gryphon med Amber Benson på samma kanal har jag för mig
Användarvisningsbild
brainslicer
Minion

Inläggav Off » mån jan 22, 2007 22:44

När jag fått hem hela Top Chef s02 ska jag fixa hem det där. Inget är viktigare än Top Chef!
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » mån jan 22, 2007 23:01

brainslicer skrev:btw, i helgen är de väl dags för Gryphon med Amber Benson på samma kanal har jag för mig

Stackars Amber, tvingas ta jobb i en Scifi Channel-movie of the week.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Simon » mån jan 22, 2007 23:07

Har denna börjat, eller är det någon som vid tillfälle bytte ut något pressmaterial mot semesterfoton på CD och skyndade upp det på nätet?

Det är så nedbrytande om man gillar något att behöva vänta i en evighet modell mindre på att det ska börja på teve.

Fast riktigt så gastkramande är det kanske inte ändå? :O
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav noike » mån jan 22, 2007 23:11

Ja, den har börjat. Hade det bara varit utläckt pilot hade jag tagit det i andra serier-tråden.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Simon » mån jan 22, 2007 23:14

Ah, trevliga grejen.

Första avsnittet maskar sig för närvarande ner i min nätta läpptåpp.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav LWes » tis jan 23, 2007 14:03

1x01 Jag tyckte att det var mycket bra! Bättre än Supernatural kanske. Liiite för mycket Charmed hokus-pokus, men annars var det väldigt mycket bra.
Fågelmänniskorna var häftiga! Jag hoppas att pojken återkommer, annars så är det dåligt. Men det fanns mycket bra saker som går att bygga vidare på. Det jag inte gillade var den där tjejen som vände ögonen bakofram för att söka igenom något arkiv eller nåt, det var lite för Charmed-igt.
Det är bra att Dresden pratar New Yorkiska. Utspelar det sig i New York?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav LWes » tis jan 23, 2007 14:06

Off skrev:När jag fått hem hela Top Chef s02 ska jag fixa hem det där. Inget är viktigare än Top Chef!

Tack för tipset. Jag såg säsong 1 innan jul, och glömde sen ladda hem säsong 2. Det är en väldigt bra serie.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » tis jan 23, 2007 14:09

LWes skrev:1x01 Det jag inte gillade var den där tjejen som vände ögonen bakofram för att söka igenom något arkiv eller nåt, det var lite för Charmed-igt.

Nje, så mycket Charmed tyckte jag inte det var över magin. Den kändes närmast teknologisk med matematiska formler och liknande. Inget man viftar fram under en lunchrast.

(spoiler Angel s3) Tyckte mer hon påminde om Files and Records-tjejen i Angel.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Rombat » tis jan 23, 2007 17:18

Ja, här finns potential till att berätta en bra historia.

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav MissKittyFantastico » tis jan 23, 2007 17:32

Är det här en serie som bygger på Jim Butchers böcker om trollkarlen Harry Dresden?

Glory gillar de böckerna och jag är inte heller helt avigt inställd till dem.
"Livet är som en påse, tomt och innehållslöst om man inte fyller det med något. Till exempel karameller." -Kim

"'Ohana means family, family means nobody gets left behind. Or forgotten." -Lilo

En sån där
Användarvisningsbild
MissKittyFantastico
Big Bad Bämelie

Inläggav AKS » tis jan 23, 2007 18:06

Helt okej första avsnitt av The Dresden Files. Gillar huvudrollsinnehavaren. Han var bra i 24.

1.01: Har inget emot om pojken återvänder som recurring. Inte regular kanske, men om vi aldrig mer får träffa honom så känns det himla b, IMO.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis jan 23, 2007 18:10

MissKittyFantastico skrev:Är det här en serie som bygger på Jim Butchers böcker om trollkarlen Harry Dresden?

Ja.

Mitt stora problem är att skådespelarungen är rätt dålig. Det är inte så lite Disney-ungdomsfilm över honom.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tis jan 23, 2007 19:04

101

Tyckte det var ett helt okej avsnitt/pilot, om än något förvirrande för den som inte är bekant med böckerna/berättelsen tidigare. Karaktärerna och förutsättningarna (magin) tycker jag inte förklaras på bästa sätt och dessutom har jag problem med hur magin i världen ser ut, det känns inte helt naturligt. Eller onaturligt. Serien känns därför inte helt homogen och det är synd, men det är ju också bara piloten, det kan komma att bli bättre. Dock känns det lite nedslående, för det kan vara svårt att ta sig ur när serien ändå är gjord på det sättet. En annan serie jag hade det problemet med var Blade, blandningen av de två världarna kändes inte trovärdig, vilket det gör i filmen (har bara sett första) så det var också en besvikelse. Och det är viktigt att det känns trovärdigt, det måste vara mash och inte clash. Tyvärr lite mycket clash även i Dresden Files.

Tänkte också på att det fanns en hel del likheter med Dexter, flashbacks, pappan, VO, vilket inte heller var positivt. DF har inget på Dexter och det blev ett störande inslag, det är inte bra om du börjar tänka på andra serier när du tittar.

Själva grunden för serien är dock riktigt intressant och jag kommer fortsätta titta i hopp om att det blir bättre. Nu har jag inte läst böckerna, men Harry känns bra castad, övriga är det för tidigt att avgöra. En sak jag inte alls hängde med i var om den här dödsskallepersonen/anden och hur det hänger ihop, eller går ihop. Vad kan han göra, eller inte göra? Han bara står där när demonen slår Harry. Synd att sånt är så dåligt förklarat. En bra introduktion till en serie tycker jag är a och o och något som inte riktigt fungerade här.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tis jan 23, 2007 19:09

Illyria skrev:Tänkte också på att det fanns en hel del likheter med Dexter, flashbacks, pappan, VO, vilket inte heller var positivt. DF har inget på Dexter och det blev ett störande inslag, det är inte bra om du börjar tänka på andra serier när du tittar.

Jag kopplade inte alls ihop det med Dexter utan tänkte själv på Psych.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis jan 23, 2007 19:20

Illyria skrev:En bra introduktion till en serie tycker jag är a och o och något som inte riktigt fungerade här.

Tycker som introduktion att det fungerade rätt bra och jag har ingen som helst erfarenhet om böckerna. När man bara får saker man behöver veta förklarat och sedan allt annat byggs på efterhand är att föredra och det tyckte jag den här gjorde. För Harry är det något naturligt att det fungerar så här och vi ser det från hans synvinkel. Att då gå loss på en massa saker och förklara för honom självklarheter är narrativt idioti -- bara för att andra serier gör det betyder inte att man ska göra det.

Påmindes inte heller om om Dexter, utan kände mer Hellblazervibbar. (Inte så mycket i att huvudpersonen liknade John utan mer i hur världen fungerade.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tis jan 23, 2007 19:33

Alla påminns om olika, men om något, och för min del blev påminnelserna negativa.

Och såklart inte allt ska förklaras på en gång eller vara övertydligt, fördumma tittarna, men den här introduktionen kändes inte alls bra. Tydligen har Sci-Fi slängt om avsnitten? Kan ju bero på det isåfall. Världen och karaktärerna tyckte jag inte fick en bra introduktion, mycket togs upp med rördes bara på ytan, då är det bättre att presentera lite i taget och presentera det bra. Annars blir det bara rörigt.

noike skrev:Nje, så mycket Charmed tyckte jag inte det var över magin. Den kändes närmast teknologisk med matematiska formler och liknande. Inget man viftar fram under en lunchrast.

(spoiler Angel s3) Tyckte mer hon påminde om Files and Records-tjejen i Angel.

Tyckte inte magin påminde om Charmed, dock kunde den gjorts ännu bättre, och hon påminde helt klart om Files and Records, så otroligt synd att hon dog, en av de karaktärer jag tyckte fungerade bra, men det kanske kommer en ny sån person nu?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis jan 23, 2007 21:10

Jag är nog rätt mycket på noikes sida här. Har ingen erfarenhet och kunskap av varken böckerna eller världen sen innan, och kände mig inte det speciellt förvirrad alls. Det var en bra introduktion. Noike nämnde Hellblazer, kan det måhända hjälpa om man har mer erfarenhet av den här typen av världar från andra medier?

Jag var inte helt förtjust i stämningen, eller kanske fotot. Fick vibbar av tidigt 90-tal, det är negativt, och gick igenom såväl handling som effekter och smink till viss del, och jag kunde inte helt avgöra hur mycket som vad budget och hur mycket som var menat. Som kanske en retrovinkning. Det var känslan jag fick.

Och första fallet haltade emellanåt, och det finns saker som gör mig orolig inför framtiden.

Men å andra sidan var han som spelar titelrollen i stort sett klockren, här finns överlag potential och jag är riktigt förtjust i konceptet.

Så. Långt ifrån helsåld på piloten, men kommer fortsätta. Det här kan bli nåt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Garim » tor jan 25, 2007 20:23

Ja, helt okey pilot för mig. Inte något som överväldigade mig, men skapade tillräckligt intresse för att se mer. Vi får väl se var det här tar vägen.
Serenity: Knowing which River not to cross...
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav Simon » sön feb 04, 2007 13:08

Hmm, ja jag vet inte. Två avsnitt in och det puttrar mest på oförargligt. Han är ju charmig och bra, men han skulle behöva något lite intressantare att jobba med i manusväg. Jag är rädd för att intresset försvinner nu i början och att även om den stegrar lite sen så har den inte någon publik med sig.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Glorificus » tor feb 08, 2007 11:19

Nu har jag också sett Dresden-piloten. Som MKF skrev så gillar jag böckerna (riktigt mycket nu när jag kommit till bok 6-7), så det är lite svårt att koppla bort dem när jag ser tv-serien. Men å andra sidan är det knappt något som finns kvar från böckerna, så det vänjer jag mig nog av med.

Men jag måste säga att det är synd att de inte behållit mer av Harrys bok-karaktär. Här var han ju snäll och artig. (spoiler 1x01) Bok-Harry skulle inte ha tvekat om att ta ungens pengar... och han driver hela tiden alla till vansinne med sin fräckhet och respektlöshet. Det är en del av vad som gör hans karaktär fascinerande. Anden som bor med honom, Bob, har genomgått en ännu större karaktärsförändring. I böckerna är han neutral till gott och ont... och galen i porr. :D

Så jag hoppas fortsättningen av tv-serien går mer åt böckernas icke-familjevänliga håll. Men jag ska försöka sluta jämföra när jag ser vidare.

Och staden är förresten Chicago. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Simon » sön feb 18, 2007 1:31

Tredje avsnittet var faktiskt helt okej.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Garim » sön feb 18, 2007 1:42

Simon skrev:Tredje avsnittet var faktiskt helt okej.

Jepp, håller med... Det här fortsätter jag följa.
'If we want her to be exactly she'll never be exactly I know the only really real Buffy is really Buffy and she's gone' who?
Remember that if you keep one foot in the past and one in the future, you're just pissing on the present.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav LWes » ons mar 07, 2007 17:08

JAG TYCKRE ATT DEN HÄR SERIEN ÄR VÄRSTA MYCKET BRA!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Garim » lör mar 17, 2007 17:47

Ja, eftersom jag var hyfsat bakis idag, och inte kände för att göra så mycket, så såg ikapp på den här serien, tom avnsitt 1x07. Jag gillar serien. Helt klart sevärd.
Användarvisningsbild
Garim
Big Bad

Inläggav Simon » tis mar 20, 2007 21:22

1x8

Bland det värsta jag varit med om. Helt vansinnigt dåligt.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav AKS » tis mar 20, 2007 21:39

Nu blir jag ju nästan nyfiken trots att jag inte sett ett avsnitt sen det första... :)

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » tis mar 20, 2007 21:42

Hmm, väldigt blandade meningar här och jag vet inte om jag ska fortsätta se serien. Har sett tom avsnitt 4, men sen kom jag inte längre och nu har det gått några veckor... Jag tyckte de avsnitten var sådär, verkligen på gränsen till meh, seriens potential tas inte alls tillvara på.

Verkar bli fortsatt undecided, men den är ju ivarjefall inte sämre än Torchwood. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis mar 20, 2007 21:49

Glorificus skrev:Här var han ju snäll och artig.

Vilket jag gillar. En av mina första tankar gällande Harry var att det där är just precis den typ av karaktär man brukar göra till något av en Vic Mackey, anti-hjälte om man så vill, nuförtiden och det kändes uppfriskande att han tillåts vara en trevlig kille.

Och jag gillar serien (även om det senaste jag såg, avsnitt fem, var ett bottennapp). Mina tidigare små invändningar -
jag själv skrev:Jag var inte helt förtjust i stämningen, eller kanske fotot. Fick vibbar av tidigt 90-tal, det är negativt, och gick igenom såväl handling som effekter och smink till viss del, och jag kunde inte helt avgöra hur mycket som vad budget och hur mycket som var menat. Som kanske en retrovinkning. Det var känslan jag fick.

- är som bortblåsta. Det blev paus för min del mellan avsnitt två och tre, antingen försvann det från serien då eller så hjälpte distansen mig accepetera. Jag gissar på det sistnämnda.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Nästa

Återgå till TV-serier och film