adolvsson skrev:Illyria skrev:än vad de planerar att testa i säsong 3, dvs stand alones. VM är inte en sån serie.
Eh, jag håller inte med. Våldtäktsarcen tog upp en såpass liten del av säsongens första tredjedel, att för mig kändes det nästan som stand alone-upplägg. .
Simon skrev:Fristående avsnitt föredrar jag framför att vara lite "låtsasosammanhängande" på ett flörta-med-ny-publik-sätt. Jag tycker det blir som att dricka svag saft - då dricker jag hellre vatten.
Så om de verkligen får till fristående berättelser med samma framgång som.. ja alla de bra serier som fixar det, men samtidigt håller fast vid karaktärernas relationer, i Buffy-stil, så är jag jättenöjd. Det är sittandet på två stolar där ingetdera - den övergripande intrigen eller det enskilda fallet - blir bra som jag tycker är lite tråkigt denna säsongen.
Illyria skrev:Klart det inte betyder avsaknad på karaktärsutveckling, vem har påstått det, det är en viktig del av serien men inte hela serien. I want more, inte bara ännu en såpa.
lilith skrev:Veckans fall tycker jag mycket har kretsat runt nån av arcarna. T ex den saknade pojkvännen. Flickvännen som rusar in i puben som Veronica allför väl känner till som ett mycket dåligt ställe att vara ensam tjej på....Det knyts an till saker hela tiden.
Illyria skrev:Lilith och jag är som nämnt mer positiva till serien och vill inte se hela grunden för serien ändras, medan det verkar som den mer negativa sidan vill se serien ändras. Ni vill ha en annan serie, vi vill ha VM med dess riktiga kärna kvar.
De har redan plockat bort vissa noirelement den här säsongen som jag saknar väldigt
VM har varit och är en arc- och mysterieserie med detektivinslag, inte en stand alone detektivserie.
Ska de dumma ned serien (ännu mer) ser jag hellre att den läggs ned än får fortsätta.
Illyria skrev:Noirelementen är bundet till att göra serien unik, göra serien till vad den är, ta bort det och vi har en dussinserie, samma som med arcen och mysterierna. Tar du bort arcen försvinner större delen av mysterierna, det är inte mycket av ett mysterium att fundera över i ett avsnitt och att du sedan får lösningen direkt. Och karaktärerna drivs framåt av arcen och mysterierna samtidigt som de själva, speciellt Veronica, driver dem framåt också. Det är en trevlig symbios som jag inte vill se dö ut med stand alones.
Det går alltid att förbättra och utveckla den nuvarande berättartekniken också, vilket jag redan tycker de gör den här säsongen, de går bort från säsongsmysterierna, göra varianter på hur långa mysterierna är, bara det inte är stand alones utan just längre mysterier. Det kan vara 4, 7, 9, 12 avsnitt osv, kanske tom överlöpande mysterier, göra något specialavsnitt i gammaldags noirstil, men några enklare stand alones är jag verkligen inte intresserad av.
Som sagt, lämna de få fungerande arcserier som finns ifred. Den som vill se stand alone serier har tillräckligt mycket annat att välja på. Jag gillar inte alls den utveckling vi numera ser från bolagen, hur de inte ens vågar satsa på arcserier och de flesta sådana, visserligen inte speciellt bra (Kidnapped, Vanished, The Nine osv) läggs ned rätt snabbt. Det är så sorligt att se kvalitetsserier som Carnivàle, Firefly osv, läggas ned mitt i berättelsen, och den utveckling det pratas om för VM gör mig väldigt orolig. Vad kommer det finnas kvar att se i arcsammanhang och mer unika serier som är riktigt bra gjorda? ...
lilith skrev:Får väl kasta mig över Dexter.
lilith skrev:Förresten, adolvsson: Vad är det för fel på att ha en arcberättelse och ett mysterium som det nystas i, samtidigt som man har intelligenta veckans fall?
Och varför tycker du arcandet är korkat?
adolvsson skrev:3x09
En stor besvikelse.
Korkat, korkat, korkat. Tog det verkligen 9 avsnitt att komma hit? Veronicas detektivarbete hade inte speciellt mycket med saken att göra. Insåg hon vem det var när hon hörde det där på festen, precis när hon skulle ge sig av till den drogage flickan? Kvittar vilket, hade inte gjort någon större skillnad, med tanke på hon knappast kunnat undgå upptäcka det ändå, där i tilltänkta offrets säng.
Allt Veronica gjorde var dela drogtesta, och det var inte ens hennes idé från början. Det var inte ens hon som hittade offret. Hennes vänner fixade det, och vi fick inte se det. Ingenting Veronica gjorde, gällande våldtäktsfallet, fram till upplösningen betyder någonting. Vad är det för mening att ha en show om detektiver, om dom inte får detektera. Vad var poängen med våldtäktsarcen?!
Och kan Logan vara en större mes? Somebody, please, put that dog out of its misery!! Scenen i häktet hade kunnat bli något, om han inte sedan länge blivit kastrerad.Illyria skrev:[spoiler]Jag hade gissat rätt vem HCR var! Första gången jag lyckades plocka ut en misstänkt flera avsnitt i förväg också.
Fick vi verkligen ledtrådar? För jag har svårt att komma på nåt som pekade åt hans håll.
Jag tycker nog den varit fördummad rätt länge vid det här laget och ser hellre intelligenta stand alone-fall än fortsatt korkat arcande.
Simon skrev:Jag tycker nog den varit fördummad rätt länge vid det här laget och ser hellre intelligenta stand alone-fall än fortsatt korkat arcande.
Även om det var precis vad jag skrev i mitt inlägg och medhåll är överflödigt att skriva så passar jag på att skriva.. eh.. medhåll.
S1 och 2 tycker jag lyckades utmärkt med övergripande fallet, men S3 har bara varit laaamt, och fortsatt lama fall i varje avsnitt också. Gå då hellre över till kanonfall, relationstrådar som sträcker sig över hela säsongen och skippa det stora mysteriet säger jag. Som jag redan sagt. Och som andra också redan sagt.
Illyria skrev:Det skulle fortfarande gå att koncentrera sig mer på karaktärerna och fortfarande ha arcs, men att enbart koncentera sig på karaktärerna gör det dock en såpa och en dussinserie och det vill jag verkligen inte se.
lilith skrev:Jag förstår inte resonemanget rikitgt. Ni gillar inte senaste arcen, därför borde VM övergå till en stand alone-serie och helt överge arc-formatet? När just arc-formatet funkat så bra i de säsonger ni gillat?
Jag har kanske fel, och det är inte så ni resonerar?
Hur kan du säga att Vs detektivarbete inte hade med saken att göra?
Det var inte hon som hittade offret, det var hennes vänner???? What? Nu har jag säkert missuppfattat dig. Offret gömde hon ju i garderoben.
Hon insåg ju plötsligt att Mercers alibi inte höll. Spelar ingen roll?? Jo, det gör det väl. Hon visste vem hon hade att vänta sig. Och bara det att jag vet att hon vet, gör att jag gillar det hela.
Illyria har redan skrivit om ledtrådarna. Säkert hade du gillat upplösningen bättre om du uppfattat dem
Och Logan. Jag måste säga det. Du såg väl vad som var på väg att hända i häktet? Missade du att han bestämmt sig för att verkligen hamna i häktet?
Illyria skrev:Den som inte vill se arcs kan titta på andra serier.
Illyria skrev:Den som inte vill se arcs kan titta på andra serier.
Illyria skrev:VM är inte perfekt, men problemet ligger inte i mysterierna och arcen, som jag också nämnde ovan.
Illyria skrev:För den som inte gillar arcserier finns det mycket annat att se på, som jag redan nämnt.
gaspode skrev:Illyria skrev:Den som inte vill se arcs kan titta på andra serier.
Men är det inte precis tvärtom? Den som inte vill se arcs kan kolla på resten av VM S3?
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare