Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 20:09

Det fungerar för House, det är också en helt annan sorts serie och stand alones för VM passar inte alls tycker jag. Mitt hjärta ligger också hos arcserier, stand alones kan vara bra, men blir aldrig riktiga stora favoriter för mig, då just veckans fall aldrig är det intressanta. Visst finns det undantag, då kan jag ta X-Files som exempel som både hade arc och stand alones lite varvat, men om det ska lyckas för VM har Rob Thomas väldigt mycket att bevisa, CotW är ofta det svagare elementen i avsnitten/serien för mig. Finns vissa bra exempel på väl fungerade CotW, men de är få. I en arc- och mysterieserie är fallen intressanta då det är en större del av själva serien. Om det sen är säsongslånga arcs eller kortare kvittar lite tycker vad de testar nu i säsong 3 är intressant och jag gillar det so far.

Klart det inte betyder avsaknad på karaktärsutveckling, vem har påstått det, det är en viktig del av serien men inte hela serien. I want more, inte bara ännu en såpa.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav lilith » tis dec 19, 2006 20:41

adolvsson skrev:
Illyria skrev:än vad de planerar att testa i säsong 3, dvs stand alones. VM är inte en sån serie.

Eh, jag håller inte med. Våldtäktsarcen tog upp en såpass liten del av säsongens första tredjedel, att för mig kändes det nästan som stand alone-upplägg. .

Men jag tyckte det känndes som hela säsong 3 kretsat kring det här våldtäktsmysteriet (se mitt förra inlägg). För mig har det funkat alldeles utmärkt. Precis när man tänkt "ska de inte gå vidare med det där nu?" så har de gjort precis det, gått vidare på nåt sätt med arc-fallet. Utan att nöta sönder det i varenda avsnitt.

Föredrar en arc, som det varit hittils. Veckans fall tycker jag mycket har kretsat runt nån av arcarna. T ex den saknade pojkvännen. Flickvännen som rusar in i puben som Veronica allför väl känner till som ett mycket dåligt ställe att vara ensam tjej på....Det knyts an till saker hela tiden.
Tror inte det skulle funka som en karaktärsdriven serie med enbart stand-alones. Men det verkar som det är på väg ditåt, om jag förstått saken rätt? Damn. Jag gillar det som det är.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav adolvsson » tis dec 19, 2006 22:50

Simon skrev:Fristående avsnitt föredrar jag framför att vara lite "låtsasosammanhängande" på ett flörta-med-ny-publik-sätt. Jag tycker det blir som att dricka svag saft - då dricker jag hellre vatten.

Så om de verkligen får till fristående berättelser med samma framgång som.. ja alla de bra serier som fixar det, men samtidigt håller fast vid karaktärernas relationer, i Buffy-stil, så är jag jättenöjd. Det är sittandet på två stolar där ingetdera - den övergripande intrigen eller det enskilda fallet - blir bra som jag tycker är lite tråkigt denna säsongen.

Nu upptäckte jag det här inlägget och såg hur mycket jag håller med.

Illyria skrev:Klart det inte betyder avsaknad på karaktärsutveckling, vem har påstått det, det är en viktig del av serien men inte hela serien. I want more, inte bara ännu en såpa.

Jag förstår var du kommer ifrån, men jag håller inte med, och jag tror heller inte att det ett stand alone-format behöver betyda såpa eller dussinserie (eller, tja, risken finns men det beror nog rätt mycket på vad jag tycker om Rob Thomas talang). Serier som House och Eureka har starkt fått mig ändra uppfattning om det formatet, och faktum är att tanken just nu känns väldigt tilltalande för mig.

Men hey, det hjälper väl att om det inte är mycket med VM som tilltalat en på väldigt länge.

lilith skrev:Veckans fall tycker jag mycket har kretsat runt nån av arcarna. T ex den saknade pojkvännen. Flickvännen som rusar in i puben som Veronica allför väl känner till som ett mycket dåligt ställe att vara ensam tjej på....Det knyts an till saker hela tiden.

När veckans fall haft med arcen att göra, tycker jag det oftast och med få undantag bara kännts som dåligt förklätt fristående fall. Lös koppling utan nämnvärd effekt på arcens utveckling. Vilket är en starkt bidragande orsak till min irritation och mitt missnöje med den här säsongen.

Nej, dom hade gärna fått nöta arcen lite mer.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 23:23

Lilith och jag är som nämnt mer positiva till serien och vill inte se hela grunden för serien ändras, medan det verkar som den mer negativa sidan vill se serien ändras. Ni vill ha en annan serie, vi vill ha VM med dess riktiga kärna kvar.

Det kanske inte blir en dussinserie, men det är klart steget närmare när något som är unikt för serien tas bort. De har redan plockat bort vissa noirelement den här säsongen som jag saknar väldigt och nu verkar det vara på väg än mer åt det hållet. Jag gillar VM, jag vill se på VM, inte någon annan eller ny version av serien.

VM har varit och är en arc- och mysterieserie med detektivinslag, inte en stand alone detektivserie. De individuella fallen har aldrig varit det starkare i serien och att då ta fram dem och enbart basera serien på det gör mig väldigt orolig. Den som vill se serier med stand alone-avsnitt kan göra det, det finns många många serier att välja på där, men lämna de få fungerade arcserier som finns ifred.

Ska de dumma ned serien (ännu mer) ser jag hellre att den läggs ned än får fortsätta.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » ons dec 20, 2006 0:02

Illyria skrev:Lilith och jag är som nämnt mer positiva till serien och vill inte se hela grunden för serien ändras, medan det verkar som den mer negativa sidan vill se serien ändras. Ni vill ha en annan serie, vi vill ha VM med dess riktiga kärna kvar.

Öh. Ja? Den negativa sidan vill att det negativa ska förändras till något som inte är negativt. Känns... naturligt.

Fast det där med riktig kärna kan vi nog diskutera, och jag kommer till det längre ner.

De har redan plockat bort vissa noirelement den här säsongen som jag saknar väldigt

Det kan jag hålla med om, men det är inte heller något som är bundet till arc. Tvärtom, jag tror Veronica Mars skulle kunna bli en alldeles utmärkt variant av Mike Hammer eller The Rockford Files, hårdkokta noir-iska, veckans fall-serier.

VM har varit och är en arc- och mysterieserie med detektivinslag, inte en stand alone detektivserie.

Kärnan, var det. VM har för mig alltid, alltid, handlat om karaktärerna. Om Veronica och Keith, deras relation. Om Wallace och Weevil och Logan (nåväl, i början åtmstone) och Mac, och så vidare. Det var därför jag blev förälskad i serien från början, därför jag höll ut igenom andra och första biten av tredje säsongen.

Så det viktiga är att Veronica är Veronica, att hon är en detektiv, i en starkt noir-doftande serie. Det går att göra oavsett format. Arcandet är bara en berättarteknik. Man måste få experimentera med berättartekniken.

Ska de dumma ned serien (ännu mer) ser jag hellre att den läggs ned än får fortsätta.

Well, and here we differ greatly. Jag tycker nog den varit fördummad rätt länge vid det här laget och ser hellre intelligenta stand alone-fall än fortsatt korkat arcande.

Hur dom än gör måste det naturligtvis bli bra, men jag som varit besviken länge, som inte tycker den gamla tekniken fungerar, ser gärna en ny berättarteknik (med samma karaktärer och utgångspunkter som innan). Det är väl inte så konstigt?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 0:24

Noirelementen är bundet till att göra serien unik, göra serien till vad den är, ta bort det och vi har en dussinserie, samma som med arcen och mysterierna. Tar du bort arcen försvinner större delen av mysterierna, det är inte mycket av ett mysterium att fundera över i ett avsnitt och att du sedan får lösningen direkt. Och karaktärerna drivs framåt av arcen och mysterierna samtidigt som de själva, speciellt Veronica, driver dem framåt också. Det är en trevlig symbios som jag inte vill se dö ut med stand alones.

Det går alltid att förbättra och utveckla den nuvarande berättartekniken också, vilket jag redan tycker de gör den här säsongen, de går bort från säsongsmysterierna, göra varianter på hur långa mysterierna är, bara det inte är stand alones utan just längre mysterier. Det kan vara 4, 7, 9, 12 avsnitt osv, kanske tom överlöpande mysterier, göra något specialavsnitt i gammaldags noirstil, men några enklare stand alones är jag verkligen inte intresserad av.

Som sagt, lämna de få fungerande arcserier som finns ifred. Den som vill se stand alone serier har tillräckligt mycket annat att välja på. Jag gillar inte alls den utveckling vi numera ser från bolagen, hur de inte ens vågar satsa på arcserier och de flesta sådana, visserligen inte speciellt bra (Kidnapped, Vanished, The Nine osv) läggs ned rätt snabbt. Det är så sorligt att se kvalitetsserier som Carnivàle, Firefly osv, läggas ned mitt i berättelsen, och den utveckling det pratas om för VM gör mig väldigt orolig. Vad kommer det finnas kvar att se i arcsammanhang och mer unika serier som är riktigt bra gjorda? Tacka vet jag Showtime och Dexter just nu, de satsar på serien och den har snabbt blivit en av deras mest populära (eller den mest populära Showtime-serien).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » ons dec 20, 2006 0:33

Jag håller med dig om sista stycket (förutom Kidnapped, som blev bra) och till viss del andra stycket.

Annars finns väl inte så mycket mer att säga.

Förutom att jag väldigt gärna skulle se ett fungerande arcsystem i serien, men det verkar ju omöjligt. Så mitt hopp* står till stand alones. Hey, så länge karaktärerna finns där...

*Om jag nu ens tar upp serien igen, vilket det ju faktiskt inte finns några garantier för, fast det är nog möjligt att ett regelrätt CotW-tänkande skulle kunna göra mig tillräckligt nyfiken igen.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav lilith » ons dec 20, 2006 0:40

Illyria skrev:Noirelementen är bundet till att göra serien unik, göra serien till vad den är, ta bort det och vi har en dussinserie, samma som med arcen och mysterierna. Tar du bort arcen försvinner större delen av mysterierna, det är inte mycket av ett mysterium att fundera över i ett avsnitt och att du sedan får lösningen direkt. Och karaktärerna drivs framåt av arcen och mysterierna samtidigt som de själva, speciellt Veronica, driver dem framåt också. Det är en trevlig symbios som jag inte vill se dö ut med stand alones.

Det går alltid att förbättra och utveckla den nuvarande berättartekniken också, vilket jag redan tycker de gör den här säsongen, de går bort från säsongsmysterierna, göra varianter på hur långa mysterierna är, bara det inte är stand alones utan just längre mysterier. Det kan vara 4, 7, 9, 12 avsnitt osv, kanske tom överlöpande mysterier, göra något specialavsnitt i gammaldags noirstil, men några enklare stand alones är jag verkligen inte intresserad av.

Som sagt, lämna de få fungerande arcserier som finns ifred. Den som vill se stand alone serier har tillräckligt mycket annat att välja på. Jag gillar inte alls den utveckling vi numera ser från bolagen, hur de inte ens vågar satsa på arcserier och de flesta sådana, visserligen inte speciellt bra (Kidnapped, Vanished, The Nine osv) läggs ned rätt snabbt. Det är så sorligt att se kvalitetsserier som Carnivàle, Firefly osv, läggas ned mitt i berättelsen, och den utveckling det pratas om för VM gör mig väldigt orolig. Vad kommer det finnas kvar att se i arcsammanhang och mer unika serier som är riktigt bra gjorda? ...

What she said!

Förresten, adolvsson: Vad är det för fel på att ha en arcberättelse och ett mysterium som det nystas i, samtidigt som man har intelligenta veckans fall? Och varför tycker du arcandet är korkat?

Måste få säga just nu att jag kom hem och kände mig alldeles tom, när jag inte har fler VM-avsnitt att se just nu. Ja, jag har kollat i en rasande fart, så nu är jag både fartblind och har abstinensbesvär. Får väl kasta mig över Dexter.
:)
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 0:48

You and me lillith! :)

lilith skrev:Får väl kasta mig över Dexter.

Gör det! Den rekommenderas varmt, för bättre arc- och mysterieserie har jag inte sett sedan säsong 1 av VM, och även den serien har vissa noirelement. Sen är Dexter är en fantastisk karaktär. I'm in love.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » ons dec 20, 2006 0:52

lilith skrev:Förresten, adolvsson: Vad är det för fel på att ha en arcberättelse och ett mysterium som det nystas i, samtidigt som man har intelligenta veckans fall?

Inget, absolut ingenting. Tvärtom. Det låter helt underbart. Tyvärr tycker jag inte alls det är något Rob Thomas är det minsta kapabel till att orkestrera.

Och varför tycker du arcandet är korkat?

Oj, var börja? Tror det är lättare om du går en bit bakåt i tråden. Börja med mina inlägg om senaste avsnittet. Det bör ge en bra bild, om jag inte missminner.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav lilith » ons dec 20, 2006 1:54

adolvsson skrev:3x09
En stor besvikelse.

Korkat, korkat, korkat. Tog det verkligen 9 avsnitt att komma hit? Veronicas detektivarbete hade inte speciellt mycket med saken att göra. Insåg hon vem det var när hon hörde det där på festen, precis när hon skulle ge sig av till den drogage flickan? Kvittar vilket, hade inte gjort någon större skillnad, med tanke på hon knappast kunnat undgå upptäcka det ändå, där i tilltänkta offrets säng.

Allt Veronica gjorde var dela drogtesta, och det var inte ens hennes idé från början. Det var inte ens hon som hittade offret. Hennes vänner fixade det, och vi fick inte se det. Ingenting Veronica gjorde, gällande våldtäktsfallet, fram till upplösningen betyder någonting. Vad är det för mening att ha en show om detektiver, om dom inte får detektera. Vad var poängen med våldtäktsarcen?!

Och kan Logan vara en större mes? Somebody, please, put that dog out of its misery!! Scenen i häktet hade kunnat bli något, om han inte sedan länge blivit kastrerad.

Illyria skrev:[spoiler]Jag hade gissat rätt vem HCR var! Första gången jag lyckades plocka ut en misstänkt flera avsnitt i förväg också.

Fick vi verkligen ledtrådar? För jag har svårt att komma på nåt som pekade åt hans håll.

Ok hittade ditt inlägg om arcen.
Hur kan du säga att Vs detektivarbete inte hade med saken att göra? Drogade tjejer som körts hem i säkerhet, antagligen ensamma, alltså inte en typisk date rape. Exakt vilken tjej det var som just nu var i fara, och var hon bodde (nej det var inte hon som hittade bägaren, men hon hade ju organiserat sina vänner att hjälpa till). Det hade hon ju kommit fram till.
Hon insåg ju plötsligt att Mercers alibi inte höll. Spelar ingen roll?? Jo, det gör det väl. Hon visste vem hon hade att vänta sig. Och bara det att jag vet att hon vet, gör att jag gillar det hela. Tyvärr fanns det ju inte nån tid att gillra en fälla för Mercer. Nej, jag gillade heller inte hennes lösning där med att gömma sig i sängen, men det förstörde inte hela avslutningen.

Det var inte hon som hittade offret, det var hennes vänner???? What? Nu har jag säkert missuppfattat dig. Offret gömde hon ju i garderoben.

Illyria har redan skrivit om ledtrådarna. Säkert hade du gillat upplösningen bättre om du uppfattat dem (nej, jag var också lite lost, försöker inte verka smart).

Och Logan. Jag måste säga det. Du såg väl vad som var på väg att hända i häktet? Missade du att han bestämmt sig för att verkligen hamna i häktet?
Du kommer att få ditt lystmäte. Kastrerad? Tycker tvärtom att han beter sig som en människa. Det ska bli spännande att se vad som händer nu med hans karaktär.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 7:55

3.09
En tanke om karaktären Moe: jag undrar om det inte var meningen att den rollen egentligen skulle vara Dean, dvs den RA vi möter i TRoG, men sen kunde de inte få Michael Cera att gästspela igen, därför presenteras Moe. Nu tyckte jag Moe var en bra "ersättare", men det hade varit klart intressant om det varit Dean och uppföljning från TRoG när HCR först introducerades. Förutom att han var RA var han på festen (där ju Moe hittar tjejerna), Stacey var på festen och under säsong 3 kanske han kunde fått en närmare relation till Veronica och Wallace än Moe hade, när han redan träffat dem under den helgen.

lilith: Just Logans agerande tyckte jag var extra intressant, speciellt som han har haft problem med the long arm of the law tidigare. Jag undrar var det kommer få för konsekvenser, även på det personliga planet.

Och självklart hade Veronica med arcen att göra, hon sätter sig själv mitt i den, olika ledtrådar presenteras och undersöks, det finns flera misstänkta och flera grupper som agerar med ett visst intresse också. V blir även själv attackerad, det blir problem med Logan pga det, att hon sedan tar hjälp av sina vänner på festen känns väldigt naturligt, hon brukar be Mac och Wallace och tjänster. Dessutom är det trevligt att se fler karaktärer iblandade, varför ska inte de få hjälpa till/hjälpa sin vän/hjälpa till med ett problem på campus? De hjälper ju Parker på det sättet också, hon är också deras vän, och just därför var det trevligt att se Parker komma och hjälpa till lite på slutet också. Är det alltid Veronica som ensam ska lösa ett fall? Alla gör sin insats här, tom Logan. När hon sen agerar helt ensam gillas det inte heller, då efterfrågas vännerna...

Poängen med arcen är att den 1. introduceras 2. undersöks från flera vinklar med flera misstänkta och med vissa red herrings 3. tillslut får en lösning. Och det är allt avklarat, arcen är avslutad. Om det ska föreställa problemet med arcen tycker jag inte det ens existerar. Varför leta efter/skapa problem som inte finns där. Tidigare mysterier har sett likadana ut och det är så ett mysterium berättas, det är vanlig berättarteknik. Veronica har heller inte helt ensam löst mysterierna, men gjort större delen av detektivarbetet with a little help from her friends, och Keith. Dessutom skulle stand alones fungera precis på samma sätt, CotW är ett minimysterium, men utan den spännande uppbyggnaden av själva mysteriet, karaktärerna, de misstänka, olika ledtrådar, red herrings, chansen att spekulera om det och sen få en payoff efter ett antal avsnitt. Vilket leder till den enkla slutsatsen: arc good, stand alone bad. Om det ändå ett problem med själva berättartekniken, varför skulle den hjälpas av att klämmas ihop ännu mer?

Det kändes ärligt talat mer som jag fick en bra bild av en missuppfattning av arcen.

Det finns inte många spoilers om nästa avsnitt ute, men CotW verkar handla om (spoiler 3.10) att Veronica letar efter en försvunnen apa, avsnittet heter "Show Me the Monkey" och det visas 23 januari. Den nya arcen är mordet på dekanus O'Dell. Det kommer vara 6 veckor senare i Neptune, så uppehållet nu för oss är ungefär samma tid som går där, vilket ju passar bra in.

En rolig nyhet är att VM börjat säljas på iTunes och det går riktigt bra, det kan ju också vara en sån sak som påverkar om en serie lever vidare. The Office US går väldigt bra på iTunes och det har sagts rädda serien från nedläggning tidigare.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » ons dec 20, 2006 12:20

Jag tycker nog den varit fördummad rätt länge vid det här laget och ser hellre intelligenta stand alone-fall än fortsatt korkat arcande.

Även om det var precis vad jag skrev i mitt inlägg och medhåll är överflödigt att skriva så passar jag på att skriva.. eh.. medhåll.

S1 och 2 tycker jag lyckades utmärkt med övergripande fallet, men S3 har bara varit laaamt, och fortsatt lama fall i varje avsnitt också. Gå då hellre över till kanonfall, relationstrådar som sträcker sig över hela säsongen och skippa det stora mysteriet säger jag. Som jag redan sagt. Och som andra också redan sagt. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav lilith » ons dec 20, 2006 16:29

Simon skrev:
Jag tycker nog den varit fördummad rätt länge vid det här laget och ser hellre intelligenta stand alone-fall än fortsatt korkat arcande.

Även om det var precis vad jag skrev i mitt inlägg och medhåll är överflödigt att skriva så passar jag på att skriva.. eh.. medhåll.

S1 och 2 tycker jag lyckades utmärkt med övergripande fallet, men S3 har bara varit laaamt, och fortsatt lama fall i varje avsnitt också. Gå då hellre över till kanonfall, relationstrådar som sträcker sig över hela säsongen och skippa det stora mysteriet säger jag. Som jag redan sagt. Och som andra också redan sagt. :)

Jag förstår inte resonemanget rikitgt. Ni gillar inte senaste arcen, därför borde VM övergå till en stand alone-serie och helt överge arc-formatet? När just arc-formatet funkat så bra i de säsonger ni gillat?

Jag har kanske fel, och det är inte så ni resonerar?
Förlåt om jag är lite sen i diskussionen ni säkert haft sedan länge, men det verkar bara så ologiskt i mina ögon.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Tob » ons dec 20, 2006 16:56

lilith: För mig så handlar det om att utförandet av de senaste arcarna har varit så opersonliga. Iaf om man jämför med hur det var i säsong 1. Då ser jag hellre att man går tillbaka till mindre fall som faktiskt handlar om karaktärerna i vardagsituation, för det är och förblir, karaktärerna i serien som jag föll för. Inte något mysterium, eller archistoria, eller ja....utan karaktärerna. Veronica, Wallace, Keith....Logan...ja tom Duncan. Va har dem gjort med Wallace tex och speciellt Wallace/Veronica?

Nåja.

Men hey, jag håller faktiskt med dig om Logan och Logan/Veronica.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 17:26

Och exakt hur ska alla stand alones med detekivbasis bli mer personliga fall? Det är precis lika omöjligt att göra varje vecka. Det skulle fortfarande gå att koncentrera sig mer på karaktärerna och fortfarande ha arcs, men att enbart koncentera sig på karaktärerna gör det dock en såpa och en dussinserie och det vill jag verkligen inte se. Det finns andra serier för sånt, VM ser jag för den mer unika blandningen med arcs, mysterier och karaktärer.

Om det fanns en pin med "Rör inte mina arcserier!" skulle den passa mig perfekt. Den som inte vill se arcs kan titta på andra serier.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » ons dec 20, 2006 17:43

Nä, Illyria, jag vet faktiskt inte.....hur man bygger upp det. Jag tror väl egentligen inte heller på något stand alone recept. Men fall som faktiskt sätter någon av huvudkaraktärerna i fokus vore bra. Men göra det varje vecka håller inte heller. Så därför känns det rätt bra som man har försökt göra i säsong 3 med lite mindre fall.

Detta handlar inte om att jag inte vill ha arc serier. Det vill jag visst. Och i så fall har du missuppfattat mig.

Sen vet jag att jag tror det var du, som tog upp noir stämningen, att den mer eller mindre har försvunnit. Vilket är väldigt synd för Veronica Mars kändes väldigt speciellt mycket tack vare den.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 17:56

Motsatsen till arc är stand alones, sluta förespråka det så blir det inga missuppfattningar. ;)

Allt som gör en serie unik är bra, men när vissa delar börjar falla bort (upptaget exempel är noir) är det det som är problemet och inget annat och en helomvändning för en av seriens grundpelare (arcen) är inte en lösning. Det unika är vad jag tycker RT & co borde jobba på, det och att inte bry sig om tittarsiffrorna eller försöka locka en GG-publik, smart the show up istället. Och med det tror jag resten skulle följa av sig självt, speciellt för en serie som i grunden är så bra som VM.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » ons dec 20, 2006 18:52

Illyria skrev:Det skulle fortfarande gå att koncentrera sig mer på karaktärerna och fortfarande ha arcs, men att enbart koncentera sig på karaktärerna gör det dock en såpa och en dussinserie och det vill jag verkligen inte se.

Som... Six Feet Under, till exempel?

Jag skiter i hur de ändrar serien (så länge det fortfarande känns som samma serie), det viktiga -- förutom en rejäl skärpning i allmänhet när det gäller manusförfattande och sånt -- är att de fokuserar på karaktärerna. Det ultimata är givetvis ordentliga arcar OCH karaktärsutveckling i symbios, men jag skulle föredra ett bra gjort CotW-upplägg istället för det de har sysslat med på senaste tiden. Det behöver inte alls betyda att avsnitten är fristående, och det vill jag verkligen inte. Buffy gör ju det där hela tiden, se på Hush till exempel. För den senaste arcen känns bara som ett av seriens CotW, men utdraget över flera avsnitt. Vad har den tillfört egentligen? Historien i sig var väl helt okej, underhållande och lite spännande, men vad har den med karaktärerna att göra? Det enda jag kan komma på är det där med Logan i slutet.

Jag gillar forfarande serien en massa, förresten. Men nu fungerar nog till och med karaktärerna i Prison Break bättre (och det senaste avsnittet hade en riktigt härlig twist som betydde fan så mycket mer än något som har hänt i Veronica Mars den här säsongen). Då har de verkligen problem.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » ons dec 20, 2006 18:54

Hey, dissa inte mina PB-pojkar!! :evil:

;)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 19:07

Six Feet Under är ingen arcserie som VM, precis som House inte är det, så varför envisas med att jämföra med sådana serier. De har inget som helst gemensamt med VM i hur de berättas. SFU har heller inget såpigt upplägg, enbart drama, men karaktärsberättelserna i VM har vissa såpatendenser om du ser på dem enskilt. Uppblandat med arc och mysterierna fungerar det dock perfekt, den symbiosen behövs.

Stand alones är det som har diskuterats och som ska testas.

Jämförelser med PB tänker jag inte ens röra, den serien har totalt hoppat hajen för länge sedan.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » ons dec 20, 2006 20:06

Jag har iofs märkt att jag oerhört sällan håller med dig, Illyria, i dina åsikter om många serier, så detta kan röra sig om ett fall där våra tycken går i sär mer än att min poäng inte går fram.

Alltså Bones, House, Buffy, Angel är alla serier som har starka karaktäriseringar samt starka inkapslade avsnitt med ingredienser som har en inverkan på karaktärerna och sätter dem i nytt ljus. Buffy skulle jag nästan kalla en karaktärsstudie framför allt annat en bit in i serien.

Jag håller med om att VM till en början verkligen jonglerade det övergripande mysteriet och definerades av det som serie, medan varje enskilt fall kunde vara lite småengagerande men i stort sett fluff. Utöver detta hann den med några hjärtevärmande pappa/dotter-utvecklingar som fick mitt hjärta att smälta, en vänskapsrelation som känts mest äkta sedan Willow/Xander och till och med lite testosteronscener av Simon-skriker-som-en-flicka-varianten. De två första säsongerna fixade detta galant, och jag tror det är för att UPN lät dem.

Nu när serien är på CW är det helt uppenbart hur urholkat allt känns. Alla tycks ha fått en MiB-blixt i ansiktet, Wallace är undangömd på sitt rum, Logan är mest bara snäll och har hittat en massa sätt att glida ner på en stol med pommes i mungipan, och framför allt har den övergripande handlingen legat som en plasthinna över konsekvent oengagerande Tre Deckare-mysterier. Det är inte nödvändigtvis händelseförloppet som varit dåligt, det är det uppenbara publikflörtandet som gröpt ur serien en stor del av sin själ. Fröjden är fortfarande Veronica och hennes pappas scener tillsammans, bland annat, men de har mest tuffat omkring lite håglöst eftersom våldtäktsmysteriet aldrig var så drivande som i de första säsongerna.

Så jag tycker vi har en vägskäl här. Antingen kör de vidare på fluffmysterier som man "inte behöver känna till för att titta!" och relationer som vem som helst fattar på förhand, eller satsar de på ett upplägg som alla kan se men som inte blir helt irrelevant för de som känner karaktärerna. Starka fall varje vecka, utan pressen att väva in några större ledtrådar (som man inte ens behöver fatta som ny tittare!) samt ett bestående karaktärsdrama tycker jag är oändligt mer lockande att titta på.

Men ja, jag kanske besitter en ohälsosam fixering vid karaktärers utveckling och interaktion. När fokus i Lost gick ifrån människoöden till svettiga actionmän som stötte på levande rökmoln i var och vartannat avsnitt så verkade den serien få ett jätteuppsving bland många, men det var då den verkligen sket sig för mig.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav adolvsson » ons dec 20, 2006 20:54

lilith skrev:Jag förstår inte resonemanget rikitgt. Ni gillar inte senaste arcen, därför borde VM övergå till en stand alone-serie och helt överge arc-formatet? När just arc-formatet funkat så bra i de säsonger ni gillat?

Jag har kanske fel, och det är inte så ni resonerar?

Eftersom du säger ni, tar jag mig för att svara lite. Jag har aldrig tyckt att arc-formatet fungerat i VM. Älskar det, mer arcisoder var min högsta önskan under första säsongen, men det fungerar inte här. Jag hade överseende med det i S1, på grund av charm och karaktärer och allt det som faktiskt funkade. Det blev ett problem i S2 eftersom arcandet inte blev bättre, och eftersom mycket av den där charmen försvann. Och nu, efter S3:s första miniarc stod jag inte ut längre.

Jag välkomnar fortfarande karaktärsarcer, fast det kanske är naivt av mig, men som sagts tidigare är karaktärerna viktigast för mig. Karaktärer och intressanta fall. VM är ju ändå en deckarserie.

Och egentligen vill jag fortfarande helst se ett VM med välskrivna, maffigt utförda, säsongs- eller miniarcer, men när dom nu bara verkar förstöra för serien är jag helt klart beredd att pröva nått nytt.

Och där har vi naturligtvis den stora skillnaden mellan dig och mig, eller mig och Illyria, eller Illyria och... nån annan. Ni tycker det fungerar. Tacka fanken för att man inte vill ändra på det då.

Hur kan du säga att Vs detektivarbete inte hade med saken att göra?

I ärlighetens namn skrev jag inte speciellt mycket, men ja - hennes detektivarbete tidigare i säsongen hade ingen inverkan på fallets upplösning. Jag kommer närmare in på varför i dom närmaste två paragraferna.

Det var inte hon som hittade offret, det var hennes vänner???? What? Nu har jag säkert missuppfattat dig. Offret gömde hon ju i garderoben.

Ja, du missuppfattade. Jag menade just hur dom kom fram till offrets identitet. Drogtestandet var inte Veronicas idé, det var inte hon som hittade muggen. Hennes insats som detektiv i 3x09 var på sin höjd minimal (om ens det). Jag begär inte att hon ska lösa allt helt själv, gillar när vänner får hjälpa till, men hennes del i arbetet borde ha varit av större vikt, speciellt när det gäller lösandet av ett viktigt (och personligt) fall. Att inte ge oss (tja, åtminstone vi som kände oss besvikna, antar jag) det är dålig berättarteknik.

Hon insåg ju plötsligt att Mercers alibi inte höll. Spelar ingen roll?? Jo, det gör det väl. Hon visste vem hon hade att vänta sig. Och bara det att jag vet att hon vet, gör att jag gillar det hela.

Nej, det spelar ingen roll. Hon gömde sig i offrets rum och väntade på gärningsmannen, och han hade kommit dit oavsett identitet. Ur en deckarsynvinkel hade det ingen betydelse. Det är klart att hennes reaktion hade kunnat variera en del om det varit någon annan än Mercer, men fast hur och hur mycket hade helt berott på personen och hans eller hennes eventuella koppling till Veronica.

Illyria har redan skrivit om ledtrådarna. Säkert hade du gillat upplösningen bättre om du uppfattat dem

Nej, det kan jag säga emot med ganska stor säkerhet. Jag brukar vara helt lost när det gäller mysterier eller twistar av alla de slag och det är aldrig något som förstör upplevelsen, tvärtom, eftersom aha-reaktionen kan bli stor även när vid det mest uppenbara. Jag ogillar våldtäktsarcens upplösning, liksom den för S2 förresten, för att det var ett taffligt utfört slut på en otillfredsställande arc.

Och Logan. Jag måste säga det. Du såg väl vad som var på väg att hända i häktet? Missade du att han bestämmt sig för att verkligen hamna i häktet?

Nej, det missade jag inte, och som jag skrev hade den scenen potential. Jag gillar att han gjorde det. Men det har gått uför med Logan under hela säsongen, han gick från intressant till en gnällande valp. Fängelsescenen blev för lite och kom för sent.

Illyria skrev:Den som inte vill se arcs kan titta på andra serier.

Men. Vi som vill se Veronica och Keith och Wallace och Mac, då?!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 21:25

Att säga att mysterierna är fluff inte kräver kännedom är fel, det bevisar även säsong 3 som missuppfattas när detaljerna/ledtrådarna om mysteriet inte uppfattats. För mysterierna är en så stor del av en detektiv/mysterieserie. Sen handlar det att ge serien en chans i sin nya miljö också, inte bara CW utan college, allt växer till sig avsnitt efter avsnitt. Säsong 1 kommer aldrig toppas på det personliga planet, men serien handlar fortfarande om karaktärerna och mysterierna som driver varandra framåt.

Den som vill se på arcserien VM med dess karaktärer är välkommen att göra det, för VM är en arc- och mysterieserie. Du kan ju lätt vända på det och säga "men alla de som vill fortsätta se riktiga VM med sin kärna kvar och inte få sin favoritserie totalt förändrad då"... Kommer det till den punkt där någon inte gillar en serie alls längre finns alltid alternativet att sluta se den och sen drömma vidare om vad som kunde varit.

Karaktärutveckling är en viktig del, men med en arcserie är det heller inte allt, där spelar arcen en stor roll. VM för mig har varit, är och förhoppningsvis kommer fortsätta vara en arcserie och den som helt föredrar karaktärsutvecklingen kommer alltid tycka arcen är ivägen.

Veronica Mars är en arcserie, en riktigt bra arcserie, och sådana finns det inte många av. Leave them the f alone. För den som inte gillar arcserier finns det mycket annat att se på, som jag redan nämnt. Jag kommer alltid vara den eviga försvararen av arcserier, de riktigt bra hittar alltid en speciell plats i mitt hjärta. Varför ska de behöva göras om när det är ett visst sätt att berätta på som är en stor del av serien? En arcserie är en arcserie, like it or leave it.

VM är inte perfekt, men problemet ligger inte i mysterierna och arcen, som jag också nämnde ovan.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » ons dec 20, 2006 21:34

Men är det inte precis tvärtom? Den som inte vill se arcs kan kolla på resten av VM S3? :)

Sen får vi se hur det går, men för mig och uppenbarligen många med mig så är det inte arcarna som definierar serien, även om jag är ett stort fan av bra genomförda arcar. Jag är inte odelat positiv till stand alones, men jag är villig att ge det en chans nu när jag tycker att de har misslyckats med att hålla ihop bra arcar de senaste två säsongerna.

S3 var dock klart bättre än S2 i och med att det faktiskt fanns riktigt bra med ledtrådar den här gången. Men sen hade arcen andra problem istället som gör att jag inte har något emot att de får koncentrera sig på att skriva bra standalones.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav HeY » ons dec 20, 2006 22:10

Stor diskution och mycket att läsa, men nu är jag [äntligen] klar och kan hoppa in i den.

Jag är nog en av dem som ligger på den positiva sidan när det gäller VM. Jag tyckte absolut inte att S2 var svagare än S1 och jag har till den största delen tyckt att S3 har varit riktigt bra och intressant. Visst så har jag kännt hur överföringen till CW har gjort att serien förändrats och hur den vill "flörta" men nya tittare; men det verkar ju också har funkat då serien fått fler tittare. Men, jag vill absolut inte att serien ska gå från sin "kärna" (som Illyria skrev) och rätt som det är bara utvecklas till en stand-alone serie.

Jag har alltid varit ett fan av arc-serier; det är dem jag alltid fascinerats av och tyckt om mest. Inte skulle t.ex Buffy/Angel/Firefly vara de samma serier om de varit stand-alones; men sedan så är det kanske inte jämföra med just de seriena som är grejen då det är en helt annan skapare och crew till VM. Men om man ska få en större bild av serier rent generellt så är det serier med arc som fått den största "wow-faktorn" på mig. Många här verkar älskar House, det gör jag också, men jag tyckte serien var mest intressant när även den fick in en liten arc där i säsong 1. Det gjorde serien genast mycket mer intressant och jag blev plötsligt mer ivrig av att se nästa avsnitt.

Jag tror att när det gäller VM's utveckling så är det inte strukturen som behöver ändras, och skulle serien helt plötsligt gå ifrån sin kärna och bli stand-alone skulle den får motverkad effekt och bli en serie jag ser fram mindre emot i veckan. Se baraq på Smallville, det är en serie so, väldigt ofta går helt ifrån sin arc och har många stand-alone avsnitt (flashar till alla freaks-off-the-week) och håller inte ni andra fans till serien med om att Smallville är bäst när den håller sig till arcen? Nu kom jag ifrån VM igen men det bara blev så, nu ska jag sluta jämföra och istället skriva vad jag vill ha i VM.

Jag vill inte ha någon "structure makeover" av serien, utan det jag saknar är interaktionen mellan karaktärena. Arcerna tycker jag för det mesta har varit mycket bra, och jag älskar när man själv får vara med och försöka klura ut dem. Detta tror jag inte skulle vara det samma i stand-alone. Det jag tycker de mer ska fokucera på dock är karaktärs-arc! De kan har deras "stora mysterium" för det är en utav de sakerna jag gillar med VM, men sedan kan det vid sidan om av arcen ha stora känslomessiga utvecklingar av karaktärena. Fokucera mer på samspelet mellan Veronica/Keith, ha mer Wallace överhuvudtaget (för visst har han haft extremt få scener i år!), utnyttja de nya karaktärena och låt oss lära känna dem ordentligt, låt alla utvecklas och gnag under ytan för att få karaktärena att kännas mer dimensionella. Jag tror att det är en utav de anledningar till att Logan så tidigt blev en så populär karaktär, vi fick se så många sidor av honom och det fick honom att bli intressant och spännande (det samma tror jag det är med t.ex Spike). När vi sedan fick se fler sidor av Wallace så blev ju också han intressantare, det gäller alla karaktärerer! Gör en S6 version av Buffy där vi har den stora säsongsarcen och sedan en egen arc/utveckling/resa för varje karaktär. Låt de kanske karaktärena glida isär för att sedan få dem att inse att det är tillsammans som de fungerar mest! Det är vad jag vill se mer utav!

Nej, jag vågar inte ens läsa igenom detta för jag tror det blev ganska mycket konstigt prat; brukar bli så med mig. Hoppas iaf ni fått ut lite ifrån det!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav CheeseGuy » ons dec 20, 2006 22:11

Illyria skrev:VM är inte perfekt, men problemet ligger inte i mysterierna och arcen, som jag också nämnde ovan.

Ja, det är väl mest där som folk inte är överens.

Jag kan inte riktigt se vad som är så speciellt med arcandet i VM heller. Det finns fortfarande många serier med arcs, och åtminstone ett par stycken som är tio gånger arcigare än VM någonsin har varit (och, tycker jag, med ett ofantligt mycket bättre utförande).
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav adolvsson » ons dec 20, 2006 22:54

Illyria skrev:För den som inte gillar arcserier finns det mycket annat att se på, som jag redan nämnt.

Eftersom du redan nämnt det där ett par gånger nu - du är väl medveten om att vi, som argumenterar emot här nu, gillar eller älskar arcserier? För du får det låta som om vi dissar arcer och arcserier rakt av. Eller jag kanske tar åt mig lite i onödan. Men det så känns det.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » ons dec 20, 2006 23:13

gaspode skrev:

Men är det inte precis tvärtom? Den som inte vill se arcs kan kolla på resten av VM S3? :)

Nej, det finns fortfarande arc kvar, tack och lov, men några stand alones mot slutet eftersom säsongen blev nedkortad med två avsnitt.

Ett CotW jag ser som extra mycket stand alone är jury duty, seriens minst bra avsnitt enligt mig, och jag oroar mig över att de kommer göra sådana stand alones. Det har jag inget intresse av att se på. Som tur är räddas det avsnittet (2.10) av annan arc- och karaktärsutveckling men stand alone mysteriet är inget att hänga i julgranen. Och ska vi gå på alla CotW som varit, om de skulle vara hela mysterie/detekivdelen med serien finns det heller inte mycket att ta på. Det fungerar i sitt sammanhang, men inte separat. Jag minns väldigt tydligt hur många under säsong 1 klagade på CotW och nu plötsligt är det det som ska utgöra hela den delen av serien? Det har jag svårt att köpa. De långa mysterierna i säsong 2 var inte helt lyckade, de hade mått bättre av att vara nedkortade som i säsong 3. Nu har det enbart gått ett kortare mysterium, det upplägget borde få mer chans att utvecklas innan det totalt sågas av vissa.

VM är kanske inte en bästa serien någonsin, men i sin lilla värld fungerar den perfekt. Varje serie har en egen förutsättning/karaktär och vilja se det drastiskt ändras är att helt vilja ändra på serien. Se på serien som en person/karaktär, "sorry du duger inte riktigt, men gör såhär istället så gillar jag dig", vilket är en önskedröm. Jag önskar t ex livet ur de meningslösa flashbacksen i Lost, men jag kommer fortsätta se den serien för arcen. När det jag inte gillar med en serie faller samman har jag inget mer att titta på och jag säger adjö.

Jag är för experimentering med arcen, skulle mycket hellre se dem testa att droppa CotW och helt gå in för en liten miniarc som går över några avsnitt, det skulle heller inte vara fel att göra något stand alone specialavsnitt nångång, och mysterie/arc-längderna kan variera, det behöver inte vara säsongsvis eller precis uppdelat på visst antal avsnitt, bara arcen finns där och sen finns det överspännande karaktärsarcer på det.

Don't blame it on the arc för problemet är inte arcen. Mysterierna borde alltid stärvas att förbättras, precis som karaktärsutveckligen är viktig och symbiosen till mysterierna, och det är där serien kan växa till sig i sin nya miljö. Jobba på serien som den är, försök inte göra det till något den inte är, och det kan bara bli en än bättre arcserie. Och om nu arcserier gillas, vad är problemet?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » ons dec 20, 2006 23:24

Alla har vi olika åsikter och Illyria, *du* ser inget problem med arcen, men andra, som känner att det är problemet, måste ju få "skylla" på det om de vill? Det är ju deras åsikt likaväl som din åsikt är att arcen inte är problemet.

Jag ska inte ge mig in i diskussionen i övrigt eftersom jag inte har sett efter avsnitt 3.04 och därför inte kan uttala mig om för- eller nackdelar om den arcen. Räcker med att säga att VM för mig fallit samman på ett flertal olika ställen (ointressant arc av det jag sett, trista arketyper, trista karaktärsutvecklingar och KB som levererar vissa repliker så jag får utslag). Det var dags att checka ut helt enkelt, men jag hoppas att jag nån gång kommer att återkomma till serien med tanke på hur mycket jag brukade älska den, men det verkar inte troligt eftersom jag nästan har mer lust att se de avsnitt av DH jag samlat på hög! Jäkligt illa alltså eftersom jag inte alls gillar den serien, men som sagt... mer lust där. :eek:
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film