Dexter

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » mån dec 18, 2006 1:29

Nu fick jag värsta Dexter-suget. Men det är säsongsfinal i morgon, right? Då ska jag maratona igenom den andra halvan av säsongen någon dag under julen.
Senast redigerad av caffeineaddict mån dec 18, 2006 1:38, redigerad totalt 1 gång.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 1:37

Right. Och jag ser med spänning fram emot den, to say the least.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 3:59

Tom 1.11, tankar och spekulationer inför säsongsfinalen
Före 1.11 hade jag spekulationer om motorsågsmassakern och att det var droger iblandade (längre utläggning finns på Tv-land) och det tyckte jag sedan bekräftades av 1.11 (tidningsartikeln). 1.11 bekräftar också att mamman verkar vara iblandad på något sätt, först trodde jag bara hon var ett offer, men hon var också kriminell. Motorsågsmassakern är en drogaffär som gått fel, på något sätt överlevde Dexter, frågan är hur Joe Discroll (biopappan) också klarade sig, han verkar ju dessutom ha en ny identitet och vi vet att han är fd drogberoende. Gillade han inte hur Dexters mamma fortfarande var iblandad med droger och försökte stoppa det? Något gick väldigt fel, och i utbyte mot att Harry tar hand om Dexter och han kanske vittnar får han ny identitet. Och sen är frågan hur Rudy passar in, jag var väldigt inne på att de var bröder först, men nu tror jag mer på att Rudy verkar ha en annan länk till massakern, var de andra personerna som dog där någon av hans föräldrar, var han tom själv i containern, samma som Dexter, och överlevde? Var det därför han sen mördade Joe, som hämnd, om det ska ses som Joes fel att drogaffären gick fel? Rudy berättar olika historier om sin mamma för Dexter och Deb, det jag kan få till att vara sant är att han såg sin mamma dö, och att han senare börjat minnas händelserna, att han nu försöker få Dexter att göra samma sak? Om Rudy också blev vittne till motorsågsmassakern skulle det kunna förklara varför han är besatt av att såga sönder döda kroppar.

Det är åt det hållet mina tankar går inför säsongsfinalen, men jag tror det kommer några fler twists and turns också.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » mån dec 18, 2006 4:11

Illyria skrev:Var det därför han sen mördade Joe, som hämnd, om det ska ses som Joes fel att drogaffären gick fel?

Jag tror att Rudy blev varse Joes existens precis innan han mördade honom. Min teori, som jag skrev tidigare, är att allt Rudy gör är en enda stor, utstuderad hämndaktion mot Harry och Dexter. Han slutgiltiga mål, tror jag, är att döda Deb, den enda person som Dexter hyser faktiskt känslor för, framför hans ögon för att sedan döda Dexter.

Så min konjektur:
Rudy är sonen till ett annat offer men blev inte adopterad av någon vänlig polis utan hamnade istället i något förfärligt barnhem.

Jo, det tror jag nog. Räknar inte med ha rätt. Hoppas nästan att de är bröder, det skulle vara en helt logisk, ganska förväntad men samtidigt explosiv upplösning. Kommentera gärna om du är kvar, Illyria.

Illyria skrev:Något gick väldigt fel, och i utbyte mot att Harry tar hand om Dexter och han kanske vittnar får han ny identitet.

Kom du på det här själv? Fantastiskt skarpsynt av dig i så fall, det hade jag aldrig tänkt på. Tror definitivt att det är så.

EDIT: Herregud, missade en spoilertag där. Hoppas att ingen nattuggla såg den enorma spoilern. ARGH!
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 4:26

Jag har inte läst boken så det är enbart spekulationer från min sida försöka förstå hur allt hänger ihop, speciellt hur Rudy passar in och vad hans motiv är. Det måste ju finnas en anledning till att det dröjt tills nu att Rudy mördade Joe, han kunde inte hitta honom pga ny identitet. Att vänta och mörda honom enbart för att leda Dexter än mer på spåret till massakern känns lite väl elaborate (kommer inte på det svenska ordet). Det hade klart varit en intressant twist om de faktiskt är bröder, så om det är sanningen skulle jag knappast bli besviken. Som sagt, jag förväntar mig några fler twist and turns i finalen. På något sätt hamnade Rudy väldigt fel, fosterhem osv, och inte fick Harry/familjen Morgan som Dexter fick, och det finns mer än en väg dit, kan tänka mer mer än ett scenario, men för nu går jag mer på att de inte är bröder, så kanske finalen kan överraska mig. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » mån dec 18, 2006 4:39

Illyria skrev:försöka förstå hur allt hänger ihop, speciellt hur Rudy passar in och vad hans motiv är. Det måste ju finnas en anledning till att det dröjt tills nu att Rudy mördade Joe, han kunde inte hitta honom pga ny identitet. Att vänta och mörda honom enbart för att leda Dexter än mer på spåret till massakern känns lite väl elaborate (kommer inte på det svenska ordet). Det hade klart varit en intressant twist om de faktiskt är bröder, så om det är sanningen skulle jag knappast bli besviken. Som sagt, jag förväntar mig några fler twist and turns i finalen. På något sätt hamnade Rudy väldigt fel, fosterhem osv, och inte fick Harry/familjen Morgan som Dexter fick, och det finns mer än en väg dit, kan tänka mer mer än ett scenario, men för nu går jag mer på att de inte är bröder, så kanske finalen kan överraska mig.

Jag har inte heller läst någon bok. Jag läser för lite.
Om det visar sig att de faktiskt är bröder (plausibelt) hoppas jag att Rudy inte dör i säsongsavslutningen. En övergripande arc med seriemördarbröderna, båda på fri fot, kan bli sjukt intressant.
Fan, nu börjar jag redan drömma om nästa säsong.
Ett passande svenskt ord för "elaborate" är "utstuderad."

Illyria: Har du förresten ett BitmeTV-konto? Avsnittet lär dyka upp där först, jag sitter redan och hamrar F5.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 5:00

Det var precis det ordet jag var ute efter, medan jag gillar att spekulera lite halvt galna teorier så vill jag ändå att de ska passa ihop i slutändan. Det finns väl tre val för vad som kan hända Rudy, ett av dem ser jag inte som ett fortsatt sammarbete mellen honom och Dexter eftersom de två har väldigt olika motiv för att mörda och inte skulle kunna arbeta ihop. Antingen dör Rudy, vilket skulle vara tråkigt, för han är härligt creepy och återkommande arcs gillar jag, sen kan han försvinna på eget bevåg, chans att han återvänder då, sen kan han åka fast, vilket gör att han kan komma att dyka upp, om Dexter besöker honom i fängelset. Det skulle vara rätt intressant om Rudy var på fortsatt fri fot efter finalen, då finns det alltid i bakgrunden att han enbart är försvunnen och om Deb överlever skulle det göra situationen svårare för henne också.

Det är lite för tidigt för avsnittet att dyka upp ännu, gissar på tidigast kl 5 eftersom det väl slutar vid 11 i USA. Bitmetv brukar vara allra snabbast, och det uppskattas! Fast jag måste sova först och se avsnittet senare idag.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » mån dec 18, 2006 8:25

En avslutning som anstår årets näst bästa TV-säsong.

Dexter 1x12
Det gör inte så mycket att det inte kom som en enorm överraskning, avslöjandet sköttes så oklanderligt och brödernas scener tillsammans var så intensiva att jag inte kan göra annat än prisa avsnittet. Det symboliska slutet var TV-magi.
Dock-Debra var alldeles för uppenbart och det var väldigt tråkigt att Dexter dödade Brian (skrev lite om det tidigare) men i övrigt har jag inte mycket att anmärka på.
Allt var så snyggt (i synnerhet scenerna vid huset och containern), så spännande, så välspelat att jag bara njöt av varenda sekund.

Stående ovationer, Showtime. Fortsätter ni producera serier av den här kalibern kommer ni snart skaka av er "HBO Light"-stämpeln.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » mån dec 18, 2006 14:41

Tredje bästa (efter de där två polisserierna), annars kan jag bara hålla med. Det tog ett tag, men nu är Dexter allt jag hoppades att den skulle vara.

(spoiler hela säsong 1) Jag undrar vad de ska hitta på i säsong 2. Det känns ju lite trist om de tänker göra en till lika dominerande "fånga boven"-arc, men utan den starka personliga kopplingen till Dexter. För jag vet inte hur de skulle kunna lyckas med det igen.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav sp1keout » mån dec 18, 2006 14:53

"De där 2 polisserierna"? Var lite mer exakt för idioter som mig.
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav CheeseGuy » mån dec 18, 2006 15:21

sp1keout skrev:"De där 2 polisserierna"? Var lite mer exakt för idioter som mig.

Då har du två serier du måste se. The Shield och The Wire.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 16:04

Illyria skrev:Som jag skrivit flera ggr på Tv-land så växer sig serien allt starkare, de första avsnitten är mer ljumma och uppbyggnad till den fantastiska arcserie Dexter är. Efter avsnitt 4 tycker jag den börjar ta allt mer fart.

Wow! Undras vad jag kommer att tycka efter avsnitt 4 då eftersom jag inte alls upplevt en ljummen start. Rejält bra redan från start utan några andra klagomål än hur systern pratar. Ser verkligen fram emot fortsättningen, förhoppningsvis hinner jag med avsnitt 4 i kväll.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 18:30

Vilken säsong, vilken final! Dexter is the shit. Vilket känns som ett stort understatement för serien är så mycket mer än det också.

1.12 Ofta kan serier med arc och mysterier inte leverera i slutändan, men det finns undantag och Dexter är verkligen ett undantag. Perfekt och snygg avslutning på säsongen och det visade sig att de faktiskt var bröder. Ett riktigt intensivt avsnitt och det lyckas heller inte många serier med, kan egentligen bara nämna VM och Carnivàle i de sammanhangen för säsongsavslutningar.

Samtidigt som det var ett väldigt intensivt avsnitt visade sig Dexter ha mer humor än vanligt, kommentarer om varför han vänt upp och ned på lägenheten, att han är en lägenhetsperson och att han erbjuder Brudy mer droger. Och vi får se att han inte är helt utan känslor heller, vilka efterföljder kommer det få att han tvingades/valde att mörda sin egen bror? Jag hoppas det följs upp. Och gärna mer humor från Dexter, because he's a funny guy. :D

Jag gillade verkligen delen när Angel hjälpte till från sjukhuset, att han fick vara med och lösa en stor del av mysteriet med Brudy. Det verkar vara väldigt bra att en där filen är förstörd, annars skulle det säkert lätt gå att spåra Dexter till Brudy via den, nu när de vet vem han var. Och Brudy hade verkligen planerat det väldigt länge, verkar som hela hans liv gått ut på det, och att planen varit i verket ända sedan han kom ut från mentalsjukhuset 98. Battle of the brothers, både med Deb och sen när Dexter smart lurar Brudy i sin lägenhet var så fantatiskt bra gjort. Att få det att se ut som ett självmord var verkligen bästa lösningen. Det fanns ändå vissa lösa trådar jag gärna hade fått mer klara svar på, men risken är väl att det blir för övertydligt, det kan ju vara något som återkommer också. Som varför det blev en motorsågsmassaker? Varför verkade det som deras mamma var ensamstånde, pappan syntes inte till?

Allt med Doakes, Paul, skon och Rita gör mig nervös, men det är samtidigt väldigt bra inslag i serien, Dexters (mördar)värld krymper och det kommer bli väldigt intressant och nervöst i säsong 2. Jag hoppas den nya polischefen är kvar också istället för LaGuerta.

Lite absurt men samtidigt roligt och passade slut med folkmassan som hejjar på Dexter. Och serien summerar sig självt väldigt bra: We :lovebunny: Dexter.

Where do we go from here, hur kommer säsong 2 se ut? Jag antar den kommer baseras på bok nr 2, som jag inte har en aning om vad den handlar om och jag vill heller inte veta, tänker verkligen inte läsa den. Men (spekulationer) hur kan de toppa något så personligt som Brudy-arcen? Det känns lite som "vem mördade Lilly" i VM och att det senare är svårt att göra något lika personligt igen utan att det blir helt ej trovärdigt och löjligt. Det kanske är mer på nivån att han nu verkligen måste akta sig för Doakes som är extremt misstänksam, och även Rita som börjar tvivla. Och kommer han börja ifrågasätta the code of Harry mer också? Det ska bli intressant att se hur dearly damaged Debra kan utvecklas, förhoppningsvis kan vi få något helt nytt från karaktären nu.

Måste ta reda på om det är okej att läsa första boken nu, om säsong 1 är bok 1, för då finns det något att sysselsätta sig med i Dexterverse ett tag till.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 18:47

Gah! Alla spoilerfält!! Fast jag läste hos kristin (eonline) att det fanns nåt man *verkligen* inte vill veta i förväg så jag försöker hålla mig borta. Tyvärr gjorde den informationen alla spoilerfält desto mer frestande... :)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 18:51

AKS: Läs inga spoilers, Dexter är en arc- och mysterieserie, och det är inte kul att få sånt spoilat. Värre än för andra serier eftersom det förstör än mer.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tinwiel » mån dec 18, 2006 19:13

1x09-10
Jävlar, vad spännande, jag håller på att avlida.. Shit! :eek: Det här är så mycket bättre än vad jag förväntade mig när jag började titta på serien för några dagar sen.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tinwiel » mån dec 18, 2006 20:46

1x11
Gaaaah! Ett avsnitt kvar! :eek:
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav adolvsson » mån dec 18, 2006 20:49

Tinwiel skrev:1x11

Nu ska jag!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 20:51

1.04: Inget att klaga på från mig. Gapskratt: När Dexter i VO säger nåt om "everyone wants to be/pretend to be a monster" och man får se ett barn i Bush-mask. Fucking A!! :D

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinwiel » mån dec 18, 2006 20:55

adolvsson skrev:
Tinwiel skrev:1x11

Nu ska jag!

Jag med! Ett, två, tre... here we go..
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Tinwiel » mån dec 18, 2006 20:56

Spoiler, ja nåt av dom första avsnitten..
Jag brukar också leka att jag är ett sjömonster ibland. Eller en krokodil. Det är ju ett slags monster kan man säga. Repliken var rolig! :D
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav sp1keout » mån dec 18, 2006 21:37

Ge mig länk till torrent så ska jag se säsongsfinal - shoho!
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 21:39

sp1keout skrev:Ge mig länk till torrent så ska jag se säsongsfinal - shoho!

Here you go, för du har så snygg avatar. ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav sp1keout » mån dec 18, 2006 21:46

Illyria skrev:[...]för du har så snygg avatar. ;)

Tack! Jag vet, det var du som gjorde den! :-D

Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 21:51

Inget slår dock Cordy-avataren Illyria gjorde till mig. Så omtänksamt. Hon lyckades verkligen spegla sina känslor för karaktären som den konstnär hon är. Awww...

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Tinwiel » mån dec 18, 2006 22:00

1x12
Brodern! I did not see that one coming! :eek: Haha.. ja, överraskad blev jag, och avsnittet var såklart spännande. Vilket dilemma, lustigt hur man känna så för en seriemördare (Dexter alltså, inte brorsan) och hans smärta över att behöva mörda den enda person som kunde ha förstått honom. Tycker dock att Rudy fick skylla sig själv lite, han borde inte ha utmanat Dexter med att be honom mörda systern. Han har ju gjort efterforskningar och borde fattat att Dexters "code" skulle ha förhindrat honom.. Jaha, måste man vänta till nästa höst med att få se andra säsongen då? *suckar*
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 22:06

Det verkar lite oklart när andra säsongen börjar, vissa källor säger sommaren 2007, vilket ju kan vara ändra fram till september, andra säger hösten. Vi får väl se. Just nu är jag mest intresserad av när s1 kommer på dvd.

AKS: absolut den avatar jag gjort som är mest spot-on! ;)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » mån dec 18, 2006 22:19

1.12 Detta är så bra....så bra.
Så spännande, jag satt verkligen på helspänn under hela avsnitten, direkt påfrestande att se sånt här. Kopplingarna mellan Ruby och Dexter kom inte som någon överaskning, men jag gillar upplägget i avsnittet och att Rubys mål med allting var att mer eller mindre befria Dexter från verkligheten, släppa honom fri från världens normer och ideal.

Rita/Dexter är en viktig del i serien. Den fick av förklariga skäl maka på sig litegrann, men jag gillade att man ändå fick med en del av Rita i avsnittet. Dels hennes oro för Dexter samt det som rörde Paul, men framförallt karaktärsögonblicket då Rita kommer med kaffe och Dexter har inte tid och gör klart att han vill inte behöva oroa sig för Rita också. Jag tror en ev. S2 kommer att fokusera mycket på Rita/Dexter och Ritas tvivlande på Dexter. För precis som CG och Illyria har skriviet så kommer det inte fungera med en mordhistoria till med den starka kopplingen till Dexter.

Under slutscenen med hyllandet av Dexter satt jag bara och småfnissade, och fan, jag har nog inte njutit så mycket av något på länge. Banderollen med We Love Dexter var verkligen så jävla talande, för det är precis så jag känner, fashinerande.....

Puh....säsong 2, ge mig nu, tack!
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » mån dec 18, 2006 22:21

Illyria skrev:AKS: absolut den avatar jag gjort som är mest spot-on! ;)

Som sagt, en sann konstnär. :)

Nu ska jag se 1.05. Yay! (Synd att det inte finns en hurra/yippie-smiley här på bf, då hade jag använt den nu...)

Jag måste få säga att Julie Benz rockar sin roll rejält. Och hon är förbaskat söt.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav madskellig » mån dec 18, 2006 22:33

(spoiler 1x12) Ja, detta var bra. Fick aldrig riktigt upp någon stor spänning dock, det kändes hela tiden som att man hade koll på vad som skulle hända, speciellt med att dom var bröder och med dockan i sängen i slutet. Väldigt synd att Rudy skulle dö, men jag gillade hur Dexter kämpade med sitt beslut att välja Debra över honom.

Intressant med att Doakes blir mer och mer misstänksam, kan bli svårt för Dexter att begå mord om han blir förföljd hela tiden ;)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film