Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Spuffy » fre dec 08, 2006 23:36

Eftersom jag är lite eller snarare mycket seg har jag inte kommit mig för att se ep 3.09 förrän ikväll och dessvärre inser jag att jag inte tycker det är lika viktigt att se veronica mars längre. Samtidigt kommer jag absolut inte sluta se för jag tycker fortfarande om karaktärerna, även om jag ställer mig frågande till en hel del annat.

3.09:
Det här med våldtäktshistorien... Jag har tänkt att det skulle bli en bra arc och i varje avsnitt hoppats på att det skulle utvecklas och bli sådär bra som jag trodde det skulle bli. Men det blev det inte. Tyvärr. Jag menar...
brat skrev:"Unicorns, really? I'll definitely be needing some mood music. Techno has a bad reputation but I think it's undeserved. Groan if you disagree. Good, we're on the same page. It's unfortunate that when you wake up all you'll know is that your hair is gone. Because it's gonna be good. I'd wager your best ever. And it's a me-thing I'm sorry to say. I have no patience. If I'd met you in a bar, or at a party, I would have had you back here and on your back in an hour. But that's an hour of my life I would have never had back. An hour of listening to you talk. About unicorns and your high school boyfriend and how you hate the taste of beer. I'm just taking what you would have happily given. I mean, that's hardly a crime..."

Nej, det här höll inte. Men framför allt:
brat skrev:- Veronica är korkad. På vilket sätt var hennes plan någonsin bra? Jag ENSAM går för att rädda offret. Sen lägger jag mig i hennes säng istället för att hjälpa henne därifrån och ringa polisen. Sen springer jag lite som en rädd tjej ifrån han som jagar mig och när jag inte orkar springa mer än 200 m sätter jag mig ned på golvet. Seriöst.

Vad tänkte hon egentligen? Vansinnigt korkat. Jaja, hon är en vanlig människa och alla kan vara dumma men SÅ dumma? Självklart ville hon rädda tjejen i rummet från att bli våldtagen, men samtidigt förstår jag inte hur hon hade kunnat göra det på det där sättet.

Tyckte annars att avsnittet började starkt med Veronica springandes genom korridorerna (även om jag tycker det är korkat - igen - att inte banka på någon av dörrarna på vägen).

Och hann med att gråta när Logan gjorde slut med Veronica och grät igen under duschscenen och tyckte om båda dessa scener och även scenen när de ser varandra på festen. För jag tycker fortfarande, till skillnad från en del andra, att det fortfarande finns kemi mellan dem även om den inte kan mäta sig med hur det var tidigare. Samtidigt tycker jag det var bra att det tog slut och kanske kan det där magiska dyka upp igen. För jag håller fortfarande på dem, så det så. Och tyckte om scenen med Logan i häktet också även om det inte blev så mycket av den.

Blir Weevil misstänkt för mordet blir jag trött...

Äh. Jag är besviken.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Spuffy » fre dec 08, 2006 23:40

Och just det! En sak till:
brat skrev:Varför rakar han av deras hår?

Ja precis, varför?
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav LWes » fre dec 08, 2006 23:53

För att han är sjuk i huvudet?
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » lör dec 09, 2006 0:04

Det är inte speciellt komplicerat om du tittar på det stora hela (spoiler 3.09) allt går tillbaka till experimentet, något som hintats om hur det gick för Horshack och Rafer, och det förhållande Mercer och Moe fick efter det. Det handlar om makt, den makt han har över Moe, han vill ha makt över tjejerna, han får ännu mer makt över dem när han tar bort deras hår. Det framgår ivarjefall väldigt tydligt för mig, det där med "lathet" är bara prat, något han inbillar sig, det går knappast att förneka att proceduren kräver en del planering och det är knappast lathet. Det handlar om makt, och Moe har en släng av Stockholm syndrome, och allt går tillbaka till experimentet.

Sen ingår det lite skräckfilmslogik i det Veronica gör, precis som i avslutningen på s1, även lite s2, och den passar inte alltid ihop. Men upplösningen på mysteriet har klara förklaringar för den som har lagt märket till detaljerna, drar slutsatser av det och sen skadar det inte att veta lite mer om Standford-experimentet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » lör dec 09, 2006 0:27

Illyria skrev:Det är inte speciellt komplicerat om du tittar på det stora hela (spoiler 3.09) allt går tillbaka till experimentet, något som hintats om hur det gick för Horshack och Rafer, och det förhållande Mercer och Moe fick efter det. Det handlar om makt, den makt han har över Moe, han vill ha makt över tjejerna, han får ännu mer makt över dem när han tar bort deras hår. Det framgår ivarjefall väldigt tydligt för mig, det där med "lathet" är bara prat, något han inbillar sig, det går knappast att förneka att proceduren kräver en del planering och det är knappast lathet. Det handlar om makt, och Moe har en släng av Stockholm syndrome, och allt går tillbaka till experimentet.

Sen ingår det lite skräckfilmslogik i det Veronica gör, precis som i avslutningen på s1, även lite s2, och den passar inte alltid ihop. Men upplösningen på mysteriet har klara förklaringar för den som har lagt märket till detaljerna, drar slutsatser av det och sen skadar det inte att veta lite mer om Standford-experimentet.

och jag kan helt klart se hur Veronica's liggande i sängen hände. Som någon sa hade han kanske lämnat tjejen i på sängen, sen kom Veronica in och sen hörde dom att han kom så att Veronica sa åt tjejen att gömma sig i garderoben och själv tog hon hennes plats i sängen, inte planerat utan hon bara inte visste vad hon skulle göra. Någon skrev typ något liknande förut.
Det är väl så att om man inte vill att det ska gå ihop så gör det inte det, och om man vill hitta en logik i det så kan man göra det med!
Har har inga problem med att bara acceptera det som händer i tv-serier och inte hålla på att överanalysera allting man inte gillar.
Jag tyckte också att det verkade dumt av henne att ligga i sängen så där, men så var det och det är ingenting mer med det. :rolleyes: :rolleyes:
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Spuffy » lör dec 09, 2006 0:32

Illyria skrev:Det är inte speciellt komplicerat om du tittar på det stora hela (spoiler 3.09) allt går tillbaka till experimentet, något som hintats om hur det gick för Horshack och Rafer, och det förhållande Mercer och Moe fick efter det. Det handlar om makt, den makt han har över Moe, han vill ha makt över tjejerna, han får ännu mer makt över dem när han tar bort deras hår. Det framgår ivarjefall väldigt tydligt för mig, det där med "lathet" är bara prat, något han inbillar sig, det går knappast att förneka att proceduren kräver en del planering och det är knappast lathet. Det handlar om makt, och Moe har en släng av Stockholm syndrome, och allt går tillbaka till experimentet.

Ja, absolut. Klart det är maktgrej. Men. Äsch. Jag är besviken rakt igenom tror jag. Och förstår inte allt, men har inte alls koll på experimentet heller. Nej jag måste nog se om den här säsongen för att se de där detaljerna du talar om, men känner inte alls för att göra det ännu så förblir oförstående ett tag till.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Spuffy » lör dec 09, 2006 1:14

LWes skrev:och jag kan helt klart se hur Veronica's liggande i sängen hände. Som någon sa hade han kanske lämnat tjejen i på sängen, sen kom Veronica in och sen hörde dom att han kom så att Veronica sa åt tjejen att gömma sig i garderoben och själv tog hon hennes plats i sängen, inte planerat utan hon bara inte visste vad hon skulle göra. Någon skrev typ något liknande förut.
Det är väl så att om man inte vill att det ska gå ihop så gör det inte det, och om man vill hitta en logik i det så kan man göra det med!
Har har inga problem med att bara acceptera det som händer i tv-serier och inte hålla på att överanalysera allting man inte gillar.
Jag tyckte också att det verkade dumt av henne att ligga i sängen så där, men så var det och det är ingenting mer med det. :rolleyes: :rolleyes:

Jag håller faktiskt inte med dig om det, tycker att hon hade kunnat få med sig någon redan innan hon for iväg till tjejen för hon visste väl att han också var på väg dit. Och jag brukar faktiskt inte vara den som överanalyserar veronica mars utan har istället hållit god min länge, länge men märker tyvärr att jag är besviken nu. Men tycker fortfarande om det och älskar Veronica och Keith och Logan och Weevil så kommer definitivt att fortsätta se ändå.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav brat » lör dec 09, 2006 3:20

SPOILER 3x09 genom hela inlägget!!

LWes skrev:För att han är sjuk i huvudet?

Bara så där? Random?
Det finns tusen andra saker han kunde göra förutom att raka deras huvuden. Det finns en anledning bakom det... eller borde finnas.

Illyria skrev:allt går tillbaka till experimentet, något som hintats om hur det gick för Horshack och Rafer, och det förhållande Mercer och Moe fick efter det. Det handlar om makt, den makt han har över Moe, han vill ha makt över tjejerna, han får ännu mer makt över dem när han tar bort deras hår. Det framgår ivarjefall väldigt tydligt för mig, det där med "lathet" är bara prat, något han inbillar sig, det går knappast att förneka att proceduren kräver en del planering och det är knappast lathet.

Jag tror på att det inte handlar om lathet.
Jag tror inte på att Mercer själv bortförklarar sina handlingar som lathet.
Jag tror INTE på att Mercer skulle ställa sig och hålla ett långt föredrag om lathet medan han utför en våldtäkt.

LWes skrev:och jag kan helt klart se hur Veronica's liggande i sängen hände. Som någon sa hade han kanske lämnat tjejen i på sängen, sen kom Veronica in och sen hörde dom att han kom så att Veronica sa åt tjejen att gömma sig i garderoben och själv tog hon hennes plats i sängen, inte planerat utan hon bara inte visste vad hon skulle göra. Någon skrev typ något liknande förut.

Jag förstår att skaparna ville skapa lite extra dramatik och lite spännande vändningar. Jag tycker att det är en (nästan) accepterad ursäkt att göra något så fånigt. Och jag tycker verkligen verkligen att det behövs en ursäkt. För Veronica var totalkorkad. Varför bombhotade hon huset istället för att ringa dit polisen? Varför knackade hon inte på alla dörrar i hela korridoren och väckte alla människor? Varför gömde hon sig inte bakom dörren med chockgrejen om hon inte hann ut ur rummet?

LWes skrev:Har har inga problem med att bara acceptera det som händer i tv-serier och inte hålla på att överanalysera allting man inte gillar.

Var går gränsen mellan att analysera och att överanalysera?
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Glorificus » lör dec 09, 2006 3:20

Spuffy skrev:Samtidigt kommer jag absolut inte sluta se för jag tycker fortfarande om karaktärerna, även om jag ställer mig frågande till en hel del annat.

Ja, så känner jag också. Vi har fått en del jättebra avsnitt den här säsongen just tack vare karaktärsgrejer, men det var tråkigt att de inte lade mer fokus på att göra våldtäktshistorien mer stabil. Känns som att det saknas att den som överser den större arcen (Rob Thomas, wake up!) ser till att den görs bra.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Spuffy » lör dec 09, 2006 12:10

3x09
brat skrev:Jag tror på att det inte handlar om lathet.
Jag tror inte på att Mercer själv bortförklarar sina handlingar som lathet.
Jag tror INTE på att Mercer skulle ställa sig och hålla ett långt föredrag om lathet medan han utför en våldtäkt.

Det var nog mycket dit jag ville komma, varför detta långa tal om lathet? Håller med var Illyria säger om makt angående varför han klipper av tjejerna håret men jag tycker inte att det förklarar varför han håller sin monolog om lathet.
brat skrev:För Veronica var totalkorkad. Varför bombhotade hon huset istället för att ringa dit polisen? Varför knackade hon inte på alla dörrar i hela korridoren och väckte alla människor? Varför gömde hon sig inte bakom dörren med chockgrejen om hon inte hann ut ur rummet?

Så sant som det är sagt.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Ruccola » lör dec 09, 2006 12:17

Med tanke på temat i avsnittet, kanske för att hon ska klara av allting själv?
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav Spuffy » lör dec 09, 2006 12:33

Ruccola skrev:Med tanke på temat i avsnittet, kanske för att hon ska klara av allting själv?

Ja men känns snarare som temat för hela karaktären, det är ju inte första gången.
Användarvisningsbild
Spuffy
omnomnomnom

Inläggav Simon » lör dec 09, 2006 14:43

Fram till 3x09
Sammanhållingen i samtliga avsnitt har varit dålig denna säsongen, och jag känner precis som Spuffy att det inte riktigt känns lika viktigt att se det omedelbart när det kommer ut längre - medan saker som Bones (!) däremot har ett mycket bättre sug i sina karaktärer för tillfället.

Jag har i och för sig varit besviken på den övergripande intrigen i denna säsongen från första början. Våldtäkter? Igen? Det känns som ett tema som lite snällt ligger och sover i bakgrunden när friståendeheten är tänkt att håva in tittarsiffror till CWs förtjusning.

Karaktärerna är fortfarande bland de mysigaste i TV-väg tycker jag, och det är 100% därför åtminstone jag tittar på det. Nu när Logan inte behöver sitta och se snäll ut och tugga pommes i varje avsnitt så kanske det kan bli lite krut i honom igen också. Det har saknats lite Logan-krut.

Vad våldtäktsavslöjandet beträffar så tyckte jag det kändes det som "rätt person" för en läskigt träffande och chockerande upplösning, men ärkeskurkmonologen gjorde det hela lite för Beck med Peter Haber, och således något markant under Beaver-kvalitet.

Men så har vi halva säsongen kvar, och man kan väl gissa sig till att de sparat lite fyrverkerier till det mysterie vi nu tar oss an.

Förhoppningsvis släpper CW lite på denna fristående avsnitt-hysteri en smula nästa säsong så att i alla fall karaktärsrelationer kan få ett lite naturligare flöde.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Tob » mån dec 18, 2006 0:26

Tom 3.09

Huh....vilken tafatt avslutning. Våldtäcktshistorien har aldrig engagerat mig och jag är förvånad att man inte har gjort mer med en historia som den med tanke på hur mycket smärta och tragedi våldtäckter kan föra med sig.

Keith/Veronica och Veronica/Logan är det som jag tycker har varit bäst med säsongen. Längre arcar är bra men när man inte bryr sig om det, eller binder det direkt till några huvudkaraktärer utan bara låter den ligga där för syns skull. Jag vet att det kanske inte är så om man verkligen sätter sig in i det....men vad spelar det för roll när det är den känslan jag har hela tiden. Förväntas jag bry mig över upplösningen ens, förväntas jag ens höja på ögonbryna, nä....jag vet faktiskt inte....och nä...jag är säker på att jag inte kommer bry mig något vidare över Cyrus mordet heller.

Gillade fresten scenerna mellan Keith och Cyrus. Eller jag gillar Cyrus överlag, så faktiskt, tråkigt att man har tagit död på honom.

Jag är allt för förtjust i ett par hörnstenar i serien för att lägga ner.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav gaspode » mån dec 18, 2006 0:54

håller med Tob om det mesta, särskilt det han säger om Cyrus.
Verkar som alla tycker i stort sett samma sak om Veronica Mars nuförtiden.
Hörnstenarna som är bra håller fast i en väldigt hårt :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 1:04

gaspode skrev:Verkar som alla tycker i stort sett samma sak om Veronica Mars nuförtiden.

Nej, inte riktigt alla. Håller inte alls med om den mer utbredda negativitet som råder här, jag är också negativ och kritiserar saker, men inte till samma grad. Jag diskuterar heller inte serien speciellt mycket här utan på andra forum där diskussionerna är mer spridda och inte så koncenterat negativa.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » mån dec 18, 2006 1:11

:D Jag hade såklart dig i åtanke och tänkte faktiskt inte skriva alla, men sen glömde jag bort det.. för ALLA är såklart en generalisering som inte stämmer. Du är säkert inte ensam ens här om att tycka att VM fortfarande levererar på fler plan än spridda scener med Veronica/Keith, Veronica/Logan uppblandat med lite Lamb (inte nämnvärt den här säsongen dock) Weevil och Wallace. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 1:27

Jag tror jag landar nånstans mellan LWes och "alla" andra. ;)

Har inga problem att hitta det positiva i serien och inte koncentera mig (eller snarare hänga upp sig) på det som är lite negativt, för det finns fortfarande mycket positivt och inte bara några hörnstenar. Det är en helt ny miljö som sakta växer fram och jag gillar den allt mer. Det är lite som serien startar om i den aspekten, det går inte att förvänta sig att allt ska vara precis som förr då, heller inte när mysterierna byggs om.

Jag är dock väldigt skeptisk till om serien ska börja med stand alones... (vilket RT pratat om för framtiden och som ska testas i slutet på säsong 3) :|
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » mån dec 18, 2006 1:36

Jag förväntar mig såklart inte att allt ska vara som förr, vad det nu betyder, men jag önskar mig att serien skall vara lika bra som under första säsongen. :) Det känns inte som att författarna förstår vilka delar det är vi tittare älskar, och vilka det är som är lite mer delade åsikter om.

Anledningen till att vi "hänger upp oss" så mycket på de negativa delarna är ju att vi tycker om serien så mycket.. hade det varit en annan serie hade jag ryckt på axlarna och slutat kolla istället, men de bra delarna håller mig kvar stenhårt.

edit: tycker också att det är väldigt trist att du inte åtminstone skriver lite omdömen här, även om du inte orkar gå i klinch med oss om huruvida serien gått ner sig eller inte så vore det trevligt att få läsa lite mer genomgående positiva omdömen också. :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » mån dec 18, 2006 1:53

När säsongen startar upp igen får jag väl kopiera inlägg från Tv-land, för mer positiva kommentarer kan smitta också, precis som negativa. Men i längden, utan mer positiv/spridd diskussion, så tappar jag lätt intresset för det.

Jag gillar också serien väldigt mycket (duh) och kan därför vara extra kritisk mot den, som andra serier jag verkligen gillar, men det ska inte vara så svårt att släppa taget lite och se serien och däremed se det positiva också. Jag tycker t ex inte höstfinalen var perfekt, den hade sina fel speciellt skräckfilmslogiken, som även dykt upp tidigare men det överväldigande negativa här känns mest främmande och inte inbjudande till diskussion.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav lilith » tis dec 19, 2006 4:03

Här kommer en till som är positiv till VM då. Tycker fortfarande det är mycket bra. Spännande, lite klurigt, snyggt, roligt, bra karaktärer som man bryr sig om. Inte ofta jag hittar en skådespelare i den här serien heller som jag inte gillar. Kort sagt, jag har alltid mycket trevligt när jag tittar på Veronica Mars. Brukar gilla musiken också. Och hur den används.

Har äntligen sett ikapp, och faktiskt inte orkat läsa allt ni skrivit, utom inläggen om höstfinalen.
Så: 3.09
Gillade våldtäktsarcen. Den kändes inte så aktiv hela tiden, men fanns där, och mycket kom ju att handla om saker runtomkring (marijuanaodlingen, hemliga rummet, grekiska husen, falska våldtäktsanmälningar, förutfattade meningar om sex och vem som har det med vem och hur många, etc).
Om man hängde med ordentligt så hade man ju klurat ut att det var Mercer (det gjorde inte jag). Köpte ändå Mercer som våldtäktsman. Som diskuterats så är det inte typiskt en associal psykopat som står för de brotten för de mesta. Makt, brist på empati och repekt för andra människor. Nåt som inte kommer fram om man inte gräver på djupet i en karaktär. Det gjorde man inte, och då blir det logiskt att det kunde vara han såväl som nån annan. Tycker förresten inte att hans monolog handlade om lathet alls. Han nämner det , visst, men det hadlar om hans kvinnohat och brist på repekt för andra människor (vafan ska jag behöva prata med en bimbo för att få knulla, jag som är så fantastisk).

Bara en sak i debatten våldtäktsmän: Håller inte med dig eynosh om att det på nåt sätt ligger i generna. Visst, personlighetsdrag är ärfliga, men våldtäktbenäghenhet är inte ett personlighetsdrag. Det är en felprogrammering.

Gillar förresten Logan mer än nånsin (det verkar jag vara ensam om). Han var tråkigare när han bara bråkade. Är tyvärr rätt säker på att han kommer att slå Mercer sönder och samman där i häktet. Fast det lär ju bli bra drama.

En sak till: Jag vill se mer Mac. Mycket mer.
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 8:55

Ett stort yay till lilith! När de nya avsnitten sen drar igång kanske vi kan vara mer positiva tillsammans. :)

3.09 Visst är det tråkigt utan Mac, hon höjer genast ett avsnitt med bara en liten medverkan och jag tror vi kan räkna mer med henne framöver nu när inspelningarna av Big Love väl är över. Hoppas jag.

Det är också en svår avvägning med en kortare arc hur mycket en ny person kan presenteras utan att det blir för tydligt att han är den skyldige, visst kunde vi fått veta mer om Mercer, men samtidigt tycker jag det planterades tillräckliga ledtrådar under tidiga avsnitt som sedan bekräftade avslöjandet. Har sagt det tidigare och lilith påpekar det igen, att hans tal inte hade det minsta med lathet att göra. Det är en sak som är väldigt lätt att se igenom.

Veronica Mars vs hela säsong 1 av Dexter, en fundering (med en större spoiler om Dexter)
Kanske VM skulle testa konceptet Dexter använde, dvs in bit in i arcen avslöja den skyldige och sen arbeta med det, istället för ett stort avslutande avslöjande. Då skulle karaktär kunna byggas upp mer också och finalen av Dexter blev ju inte mindre tråkig för det, snarare tvärtom.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » tis dec 19, 2006 12:17

lilith skrev:Gillar förresten Logan mer än nånsin (det verkar jag vara ensam om). Han var tråkigare när han bara bråkade. Är tyvärr rätt säker på att han kommer att slå Mercer sönder och samman där i häktet. Fast det lär ju bli bra drama.

En sak till: Jag vill se mer Mac. Mycket mer.

Det där håller jag med om. Som jag nämnde Veronica/Logan är en av de saker jag har tyckt varit bra, av just den anledning, att Logan faktiskt har varit en annan Logan än vad man är van vid. Håller för övrigt med om Mac också.

Illyria skrev:Veronica Mars vs hela säsong 1 av Dexter, en fundering (med en större spoiler om Dexter)
Kanske VM skulle testa konceptet Dexter använde, dvs in bit in i arcen avslöja den skyldige och sen arbeta med det, istället för ett stort avslutande avslöjande. Då skulle karaktär kunna byggas upp mer också och finalen av Dexter blev ju inte mindre tråkig för det, snarare tvärtom.

Jag tror det skulle vara en väldigt vettig ide. För då skulle man som i detta fallet med Marcer, ge en betydligt mer nyanserad bild av den skyldiga och arbete mer med honom, hur han tänker resonerar.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav lilith » tis dec 19, 2006 18:44

Tob skrev:
Illyria skrev:Veronica Mars vs hela säsong 1 av Dexter, en fundering (med en större spoiler om Dexter)

Jag tror det skulle vara en väldigt vettig ide. För då skulle man som i detta fallet med Marcer, ge en betydligt mer nyanserad bild av den skyldiga och arbete mer med honom, hur han tänker resonerar.

Intressant. Har ju inte sett Dexter, men tror nog att jag föredrar att inte veta. Jag gillar de avsnitten där jag blir överraskad av en smart plot-twist, och Veronica ligger steget före. Nu var hon ju avgjort inte skitsmart i 3.09 (skräckfilmstjej! Gaah!)...
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 18:55

Jag gillar också säsongs/mysteriefinalerna som de varit, men det här är ett koncept jag inte skulle ha något emot om de testade. Hellre det än vad de planerar att testa i säsong 3, dvs stand alones. VM är inte en sån serie.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » tis dec 19, 2006 19:15

Fristående avsnitt föredrar jag framför att vara lite "låtsasosammanhängande" på ett flörta-med-ny-publik-sätt. Jag tycker det blir som att dricka svag saft - då dricker jag hellre vatten.

Så om de verkligen får till fristående berättelser med samma framgång som.. ja alla de bra serier som fixar det, men samtidigt håller fast vid karaktärernas relationer, i Buffy-stil, så är jag jättenöjd. Det är sittandet på två stolar där ingetdera - den övergripande intrigen eller det enskilda fallet - blir bra som jag tycker är lite tråkigt denna säsongen.
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav Illyria » tis dec 19, 2006 19:27

Jag har verkligen inget större intresse i enskilda fall där Veronica räddar en hund, gör jury duty eller liknande CotW, det som drar diskussioner, spekulationer, fans och lojala tittare i slutändan är de längre mysterierna. Sen är karaktärerna en viktig del också, men görs det om till en serie med stand alones förlorar den en stor del av sin karaktär och vad som gör den mer unik och blir istället bara en av många andra liknande serier.

Det är snarare stand alones som ska vara publikfriaren, också anledingen till att de ska testa det, vilket jag inte alls tror kommer fungera, serien kommer inte få fler tittare pga det, snarare kommer många lojala fans försvinna. De borde satsa på smarta mysterier och lita på att publiken inte är dum, stand alones för mig är den svaga saften och då tar jag hellre ingen saft alls.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » tis dec 19, 2006 19:51

Illyria skrev:än vad de planerar att testa i säsong 3, dvs stand alones. VM är inte en sån serie.

Eh, jag håller inte med. Våldtäktsarcen tog upp en såpass liten del av säsongens första tredjedel, att för mig kändes det nästan som stand alone-upplägg. Vilket inte alls behöver vara en dålig sak, House är första bästa exemplet som dyker upp i min skalle. Faktum är att det till och med skulle kunna vara bra för VM. Satsa på veckans fall, försök inte ens trycka in ett pågående mysterium.

Jag skulle naturligtvis föredra att pågående mysterium, konceptet som sådant är skitcoolt, men när dom inte kan få det fungera ordentligt, tja, då är det kanske dags att koncenterera sig på en sak.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Tob » tis dec 19, 2006 20:01

Det går ju ha ett upplägg med enskilda avsnitt och ändå ha fokus på karaktärerna och där deras samspel, reaktion, agerande, känslor osv. sträcker sig över avsnittsgränserna. Då skulle man komma ifrån det där med arcuppbyggandet som uppenbarligen har varit problematiskt för Rob Thomas oc Co sen säsong 1 där det faktiskt kändes helt klockrent med flertalet historier som var starkt knutit till Veronica.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » tis dec 19, 2006 20:05

Tob skrev:Det går ju ha ett upplägg med enskilda avsnitt och ändå ha fokus på karaktärerna och där deras samspel, reaktion, agerande, känslor osv. sträcker sig över avsnittsgränserna.

Absolut. Stand-aloneserie betyder inte automatiskt avsaknad av karaktärsutveckling.

Det vore förresten rätt trevligt. Om VM blev en sådan serie. För det finns onekligen ett gäng starka karaktärer där.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film