One Tree Hill

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav The Buffster » lör dec 02, 2006 22:34

HeY skrev:Det är två helt olika serier som inte har något med den ena att göra, därför ska de heller inte jämföras när man tittar på dem. [...]Kom dock ihåg att inte sitta och jämföra, även om det kan vara svårt.

Jag skulle verkligen inte säga att det är två helt olika serier. Det är två serier som kom vid ungefär samma tidpunkt och handlar om ungdomar ungefär samma ålder. Att jag började se OTH så sent var just för att jag tänkte på den som en dålig OC kopia. Det är inte samma serie, men det finns definitivt många likheter. Och det här med att dom inte ska jämföras. Vad då inte ska, vem har bestämt det? Och vem har sagt att man måste se alla serier helt utan att göra jämförelser med annat och att det skulle vara det bästa? Det är tvärtom en av dom saker som jag tycker är kul med att se så mycket på tv som jag gör, man får mycket att jämföra med och kan se likheter och skillnader mot annat man ser. Så jag säger till sp1keout, se OTH för det är underbart bra och jämför gärna med OC, för sånt är alltid roligt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav The Buffster » lör dec 02, 2006 23:09

Bara för att så gick igenom tråden och läste mina gamla inlägg (jag älskar verkligen den här serien, kände mig helt nostalgisk när jag läste, så många underbara avsnitt) och hittade det jag skrivit om OTH i jämförelse med OC:

The Buffster skrev:Första säsongen avklarad och jag måste erkänna att One Tree Hill har överraskat mig positivt. Har skrivit någon gång tidigare om hur mycket bättre jag tycker att OC är men det känns inte lika självklart längre. OC har fortfarande bättre karaktärer, och det tycker jag i och för sig är det viktigaste men OTH har nästan bättre story. I alla fall om man jämför med hur OC är nuförtiden. Jag hoppas verkligen inte att OTH kommer att sjunka så enormt i kvalitet som OC i dom kommande säsongerna. Men att döma av era kommentarer utanför spoilermarkeringarna så känns det som om det snarare kommer att bli ännu bättre i säsong 3.

The Buffster skrev:Så här ska det se ut. Dom två sista avsnitten, framförallt, var fruktansvärt bra, och djävulskt sorgliga. Jag kan knappt komma ihåg senast t ex OC berörde mig på det här sättet. OTH styrka ligger verkligen i dramat. Serien lyckas verkligen engagera känslomässigt. När det gäller t ex humor har den kanske inte så mycket att komma med i jämförelse med OC men det gör inte så mycket. Det betyder inte heller att OTH saknar humorn.

The Buffster skrev:Ja alltså, jag tänker på vad OC har åstadkommit under sin tredje säsong och så tänker jag på det här. Nu kan jag definitivt slå fast att OTH är bättre än OC. Mycket bättre.

The Buffster skrev:När det gäller OTH som helhet så skrev jag i början att det kanske inte skulle platsa på någon topp 10 och det stämmer nog fortfarande men serien har ändå överraskat mig enormt. Jämför man med OC så började OC bättre (dom där första säsong 1 avsnitten är enormt svårslagna) men när OC sen bara gick spikrakt nedåt och egentligen aldrig (enligt mig) hämtade upp sig så blev OTH istället bättre och bättre. Gillar verkligen att serien vågar ta upp stora ämnen både i säsongs arcarna och relationerna mellan karaktärerna men också i avsnitt som det fantastiska 3.16. Visst allting är inte bra men fullt så idiotiska storylines som OC ibland har har jag definitivt inte sett i OTH.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Glorificus » lör dec 02, 2006 23:22

The Buffster skrev:Och vem har sagt att man måste se alla serier helt utan att göra jämförelser med annat och att det skulle vara det bästa? Det är tvärtom en av dom saker som jag tycker är kul med att se så mycket på tv som jag gör, man får mycket att jämföra med och kan se likheter och skillnader mot annat man ser.

Det är förstås olika från person till person det där. Själv får jag lite ångest av att jämföra serier med varandra, åtminstone om det är serier jag tycker bra om. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav The Buffster » sön dec 03, 2006 0:01

Glorificus skrev:Det är förstås olika från person till person det där. Själv får jag lite ångest av att jämföra serier med varandra, åtminstone om det är serier jag tycker bra om. ;)

Nänä, självklart är det svårt att rangordna och så ofta men jämför med annat tror jag nog knappt att det går att låta bli på ett eller annat sätt.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Peppe » sön dec 03, 2006 5:09

OTH suger :D Det är fantastiskt men det suger. Det är lite som en marabo chokladkaka för mig, eller vad fan folk tycker är engångsnöjen, det smakar gott som fan men i längden blir det jävla tröttsamt till skillnad från typ serier som Buffy, homicide, Six Feet Under och Undeclared. Aja, måste bara säga igen hur jävla bra det senaste avsnittet var :D Hoppas på en grym fortsättning, fortsätt med det pretensiösa sköna dramat i varje avsnitt, vilken härlig serie det här är!
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav The Buffster » sön dec 03, 2006 12:42

Peppe skrev:OTH suger :D Det är fantastiskt men det suger. Det är lite som en marabo chokladkaka för mig, eller vad fan folk tycker är engångsnöjen, det smakar gott som fan men i längden blir det jävla tröttsamt till skillnad från typ serier som Buffy, homicide, Six Feet Under och Undeclared.

Ja alltså jag säger ju ofta hur mycket jag älskar den här serien, och det gör jag verkligen, men det är självklart så att dom övriga serier du nämner är på en helt annan nivå då dom befinner sig bland det bästa som någonsin har producerats.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav LWes » sön dec 03, 2006 14:01

HeY skrev:Det är två helt olika serier som inte har något med den ena att göra, därför ska de heller inte jämföras när man tittar på dem. [...]Kom dock ihåg att inte sitta och jämföra, även om det kan vara svårt.

Jag jämför alla serier med One Piece, trots att ingen serie är lik den! För One Piece är bäst, och ju mer lik One Piece en serie är destå bättre är den! :o :o
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav HeY » sön dec 03, 2006 15:45

LWes skrev:

Jag jämför alla serier med One Piece, trots att ingen serie är lik den! För One Piece är bäst, och ju mer lik One Piece en serie är destå bättre är den! :o :o

Är inte One Piece teknat? (jag menar inte det som dömmande, utan bara en fråga)

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Off » sön dec 03, 2006 15:54

HeY skrev:
LWes skrev:

Är inte One Piece teknat? (jag menar inte det som dömmande, utan bara en fråga)

Jepp det är anime.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav sp1keout » sön dec 03, 2006 16:12

Oh, tack så hemskt mycket för allting ni berättat för mig. Nu känner jag mig jätteengagerad till att börja se den här serien.
Speciellt tack till Buffster-schuuwan~~~ -kramar omkull-
För 10 år sedan fann jag mig själv otröstlig, liggande i fosterställning. Jag hade precis sett klart Angel. Jag behövde skriva av mig, hitta likasinnade, hitta något - jag hittade hit & under 10 år har jag fått hjälp att sätta ord på mina känslor.

Om 10 år kommer jag läsa här för att minnas den ständiga emotionella berg-o-dalbanan vi kände i våra yngre dagar. Vi alla har förändrats men vi är alla fortf. här & vi har alla fortf. Buffyforum - & det är något jag hoppas aldrig kommer förändras.
Användarvisningsbild
sp1keout
Mr Japan

Inläggav The Buffster » sön dec 03, 2006 19:32

sp1keout skrev:Speciellt tack till Buffster-schuuwan~~~ -kramar omkull-

Vilken sötnos du är, :lovebunny: .

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Glorificus » tor dec 07, 2006 19:27

Har det nya avsnittet nere, men kan inte se det än. OTH är för bra för att bara ses, jag måste förbereda mig mentalt först. ;) Och fundera ut vad jag ska fika till.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav carre » tor dec 07, 2006 21:18

jag har sett det! hihi!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Off » tor dec 07, 2006 21:19

4x10:

Nej...Nån måtta får det vara.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav carre » tor dec 07, 2006 22:12

Off skrev:4x10:

haha, gillade du inte flosklerna?
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav HeY » tor dec 07, 2006 22:44

ey skrev:
Off skrev:4x10:

haha, gillade du inte flosklerna?

Jag gillade det inte alls! Det var vissa delar jag gillade i avsnitten men för det mesta satt jag med ögonbrynen långt upp i pannan. Håller med Off; nån måtta får det vara.
Framför allt slutet var bara, alltså vem skrev detta inte kan (spoiler 4x10) hela Dan grejen sluta såhär. Jag vill veta vem det är som skrivit medelandena och det hade varit bättre om gänget fick reda på det genom den personern. För det kan väl inte ha varit hallucinationer från Dans sida, då även Whitey såg det dära Bibeln medellandet!?
Nä, det här gillar jag inte!

"I like your thinking!"

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav carre » tor dec 07, 2006 22:52

nej, jo. det var lide mycket.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav LWes » lör dec 09, 2006 0:44

Fan, det där var ett konstigt avsnitt! :?
Jag har ingenting emot övernaturligheter om det kommer naturligt i den värld det händer i, men i One Tree Hill?
Bra att allt blev OK i slutet i alla fall. Me njag förstår inte valet att göra ett så konstigt avsnitt, jag tror inte att fom tjänade på det...
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav HeY » lör dec 09, 2006 0:49

LWes skrev:Fan, det där var ett konstigt avsnitt! :?
Jag har ingenting emot övernaturligheter om det kommer naturligt i den värld det händer i, men i One Tree Hill?
Bra att allt blev OK i slutet i alla fall. Me njag förstår inte valet att göra ett så konstigt avsnitt, jag tror inte att fom tjänade på det...

Det är en sak om ngn skrivit ett sånt avsnitt men att de sedan låtit producera det!? Den som skrivit det borde få sparken och den som låtit producera det borde åtminstånde få ett rejält slag i magen! :x

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Glorificus » lör dec 09, 2006 12:09

Haha, jag förväntade mig det värsta inför det här avsnittet, efter de kryptiska kommentarerna här. Och visst fanns det vissa lågpunkter, men som helhet tyckte jag om det.

Så långsökt är det väl inte att en dramaserie gör alternate universe-avsnitt då och då? Har ju hänt förut i OTH.

Kul att se Mark Schwahn göra en cameo! Som skivförsäljaren. ;)

(spoiler 4x10) En It's A Wonderful Life-version av OTH. Inte så subtilt gjort, och en del av smörigheten hade de gärna fått stryka och anpassat ännu mer till hur serien är i vanliga fall.

Men det jag hade mest problem med var hur de valde att skildra Brookes alternativa hemska jag. Som en gothare. :D För att Peyton dog.. vad, ett halvår tidigare? Nä, det var lite galet. Och jag hade svårt att köpa att Lucas skulle ha några starka anledningar att välja att dö. Fanns ju inga tvivel om hur det skulle sluta.

Annars gillade jag det mesta. Allt med Keith... speciellt i scenen med Dan i fängelsecellen... och när han hoppade fram blodig framför dörren. :D

Även om det hade varit dramatiskt starkt om Haleys barn hade dött, så pustade jag ut när man förstod att det skulle överleva. Jag vill se Nathan och Haley lyckliga, så är det bara.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav LWes » lör dec 09, 2006 13:54

Glorificus skrev:Kul att se Mark Schwahn göra en cameo! Som skivförsäljaren. ;)

Aha, jag undrade varför han kändes som en icke-skådespelare (som Fall Out Boy Pete)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav HeY » lör dec 09, 2006 15:05

LWes skrev:
Glorificus skrev:Kul att se Mark Schwahn göra en cameo! Som skivförsäljaren. ;)

Aha, jag undrade varför han kändes som en icke-skådespelare (som Fall Out Boy Pete)

Jasså var det han! Jag har suttit och gnagt på vem det var, kände ju igen honom så väl men kunde inte koppla ett namn; orkade inte kolla upp det heller. Men nu går allt ihop.

Jag har egentligen inte något emot att de gjorde ett alternative-universe då en karaktär är nära att då. Men sättet de gjorde det på gillade jag inte. Jag hade problem met Goth-Brooke för det kändes tillgjort, men det största problemet var ändå hur Lucas fick reda på Dan/Keith. Inte kan han dö och komma på att "han såg något". Vad gjorde han innan, förträngde det :?
Enligt trailern för 7th Heaven så verkar de också ha ett sånt här avsnitt nu, följer inte serien - extremt klyschig tycker jag - men det visar ju iaf att såna avsnitt kan vara med i den här typens serier. Men nej, detta funkade inte för mig!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Wyndam » lör dec 09, 2006 15:53

4x10
Suck..
Wyndam
Demon Fodder

Inläggav Reunion » mån jan 29, 2007 17:25

4x12

Strip scenerna. LOL!
Reunion
Demon Fodder

Inläggav carre » mån jan 29, 2007 17:37

Reunion skrev:4x12

Strip scenerna. LOL!

SKILLZ!!!
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav HeY » ons mar 28, 2007 18:22

Nu är jag arg! För 2 veckors sedan hade The CW en promo för nya OTH och de sade "Two weeks from tonight" men nu på epguides står det att det inte är förräns den 2:a maj och på myepisodes står det inte att OTH är idag.

Varför är det inte? Eller är det bara fel, inte kan de bara ändra det så när de har haft promo och allt?

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » ons mar 28, 2007 18:44

CW har ändrat sitt schema, det är 2 maj som gäller. Det rapporterades förra veckan.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HeY » tor maj 03, 2007 23:25

4x16 - Positivt överaskad :eek:

Orealistiskt, ologiskt och överskådespel hade jag förväntat mig. Låt oss gå in på de tre!

Orealistiskt: Visst, många skulle säkert säga att det är orealistiskt att Derek kommer och binder fast Peyton och är "besatt" av henne. Men det finns faktiskt såna människor, och sånt här händer. Peyton har inte varit sart, lagt ut alldeles för mycket information om sig själv på internet, en peddo-gubbe - som i detta fallet visade sig vara en 20-something-guy- hittar henne och hans mentala "sjukdom" sprider sig. Sånt här händer, oftare än man tror, och det är inte för inget som vi så tidigt i skolan och media bli varnade för att inte dela med oss av personlig information på internet. Så tack vare av att tänka på detta så bestämde jag mig för att acceptera denna storyn i serien (sedan kan man ju inte påstå att det händer med var och varannan tonåring men att det händer kan man inte förneka!).

Ologiskt: Vad som däremot inte funkar för mig, och som egentligen också hör till orealistiskt men jag ville bara inte ha så mycket text på en punkt ( :rolleyes: ), är att Derek kan bli huggen med en kniv, chockad med en taser, slagen i huvudet ett antal gånger, sedan få en slägga slagen i ryggen, sedan bli i princip sönderslagen av två brudar och till sist ramla ner för en trappa och ändå i slutändan resa sig. Visst så blev han knockad till slut, men efter att ha ramlat i trappan behövde han dessutom få hundra sparkar i sig. God, I want this guy's physic!
Nej, jag köper inte att någon kan klara så mycket. Även om jag även här vet att man kan få övermänsklig styrka tack vare adrenlin och andra konstiga saker, och många såkallade "galningar" brukar även i verkligheten klara mycket stryk. Människokroppen är starkare än vad man tror, men nej, detta var alldeles för mycket och det ska jag stå fast vid; håller ni inte med?

Överskådespel: Senaste Derek avsnittet så var det överskådespel tycker jag, gäller det även detta? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Jag tycker faktiskt att de skötte sig riktigt, riktigt bra! Hilarie kan ibland kännas lite, ska man säga "falsk" (?), men det gjorde hon verkligen inte här. Riktigt bra! Det samma gäller Sophia som jag tycker visar att hon är bra för mer än komedi och bitching-comments.

Så, ska jag komma med en liten 'conclusion' också?
Riktigt bra avsnitt, extremt bra musik - från klassiker med Alphaville till underbart skön rockmusik (älskade låten som var när Peyton övertygade Derek att släppa lös henne, någon som vet vad den heter och med vem?) - fina stunder mellan Naley, fina stunder mellan Mouth och Rachel och till sist avslöjades det vem som känner till Dans "hemlighet". Jag hade hoppats på mer utav ett Veronica Mars-big-chocker-avslöjande men detta funkade väl snyggt och något logiskt. Hoppas bara skådespelaren är bra och skrivningen bra, för om det blir gnäll och gråt och hon visar sig vara helt galen hon också så kommer jag bara bli besviken.

Ah, nu får jag väl sluta skriva. Det blev ganska mycket :rolleyes:

Förresten, jag kom på en sista sak som bör ligga på ologisk listan. Efter den kvällen Peyton och Brooke hade så känns det inte så logiskt att de skulle vilja gå till balen efteråt. Jag skulle mer gissa på att man vanligtvis skulle vara aldelles för 'shaken up' så att säga. Men då jag vet att det är TV och dessa tjejerna är tuffa så funkar det, men då kommer det mest ologiska. Hade de *så* brottom att de inte kunde fixa till sig? Åtminståne lite? Nej, de går tillbaken sönderslagna och blodiga, det känns för mig bara ... knäppt :?

Ja det blev ju mycket mer än tänkt. Jag är ledsen för att engelska ord som lyckas komma in lite här och där ibland, jag går IB och den linjen förstör verkligen språket. Jag lyckas aldrig komma på hur jag kan skriva vissa saker på svenska, och när det kommer till engelskan kan jag bara komma på ord på svenskan men inte på engelskan. Aja, hoppas det är läsligt.

Jag är *extremt* nyfiken på vad ni andra OTH-fans tyckte om avsnittet, tycker det är ett avsnitt som är värt att diskutera ordentligt så kommentarsnåla hoppas jag inte ni är :D

Till sist får jag ge OTH en hjärtkanin för att äntligen vara tillbaka efter, ja vad är det, nästan 2 månaders väntan?

OTH :lovebunny:

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav HeY » tor maj 10, 2007 21:43

4x17 - Efter 11min: OMG!!! :eek:
Chris Keller :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :eek: :D :D :lovebunny:

EDIT: Suck. Avsnitten är alldeles för korta :cry:

Äntligebn fick de ha en ordentlig Prom och äntligen är alla sams, eller ja, inte Haley och Rachel kanske men maybe someday ;)
Nu har vi väl bara "the bomb" kvar att vänta på, och än en gång kommer Dan falskt anklaga Lucas; gjorde han inte det i säsong 3 och elden, kunde de inte hittat på ngt annat? Det känns lite typiskt bara, men jag ser fram emot nästa avsnitt som alltid med denna underbart mysiga serie.

Någon som vet något om en säsong 5, eller är det slutet för detta också :cry:

Men 7th, GG och Runaway (okej, runaway var ju inte så stor eller speciellt bra men jag räknar med den ändå; det är fortfarande en serie som CW inte har) är borta. Inte kan även OTH försvinna!

"I like your thinking!"

Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav eynosh » sön maj 13, 2007 9:59

Känner att jag vill skriva en lång sammanfattning när säsongen är slut. Tills dess nöjer jag mig att spoilerfritt säga att detta är så sjukt bra att det inte är sant och att jag älskar OTH över allt och alla andra. Kanske inte alla andra, men iaf över Zaxx.
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film