4x16 - Positivt överaskad
Orealistiskt, ologiskt och överskådespel hade jag förväntat mig. Låt oss gå in på de tre!
Orealistiskt: Visst, många skulle säkert säga att det är orealistiskt att Derek kommer och binder fast Peyton och är "besatt" av henne. Men det finns faktiskt såna människor, och sånt här händer. Peyton har inte varit sart, lagt ut alldeles för mycket information om sig själv på internet, en peddo-gubbe - som i detta fallet visade sig vara en 20-something-guy- hittar henne och hans mentala "sjukdom" sprider sig. Sånt här händer, oftare än man tror, och det är inte för inget som vi så tidigt i skolan och media bli varnade för att inte dela med oss av personlig information på internet. Så tack vare av att tänka på detta så bestämde jag mig för att acceptera denna storyn i serien (sedan kan man ju inte påstå att det händer med var och varannan tonåring men att det händer kan man inte förneka!).
Ologiskt: Vad som däremot inte funkar för mig, och som egentligen också hör till orealistiskt men jag ville bara inte ha så mycket text på en punkt (
), är att Derek kan bli huggen med en kniv, chockad med en taser, slagen i huvudet ett antal gånger, sedan få en slägga slagen i ryggen, sedan bli i princip sönderslagen av två brudar och till sist ramla ner för en trappa och ändå i slutändan resa sig. Visst så blev han knockad till slut, men efter att ha ramlat i trappan behövde han dessutom få hundra sparkar i sig. God, I want this guy's physic!
Nej, jag köper inte att någon kan klara så mycket. Även om jag även här vet att man kan få övermänsklig styrka tack vare adrenlin och andra konstiga saker, och många såkallade "galningar" brukar även i verkligheten klara mycket stryk. Människokroppen är starkare än vad man tror, men nej, detta var alldeles för mycket och det ska jag stå fast vid; håller ni inte med?
Överskådespel: Senaste Derek avsnittet så var det överskådespel tycker jag, gäller det även detta? Nej, det tycker jag faktiskt inte. Jag tycker faktiskt att de skötte sig riktigt, riktigt bra! Hilarie kan ibland kännas lite, ska man säga "falsk" (?), men det gjorde hon verkligen inte här. Riktigt bra! Det samma gäller Sophia som jag tycker visar att hon är bra för mer än komedi och bitching-comments.
Så, ska jag komma med en liten 'conclusion' också?
Riktigt bra avsnitt, extremt bra musik - från klassiker med Alphaville till underbart skön rockmusik (älskade låten som var när Peyton övertygade Derek att släppa lös henne, någon som vet vad den heter och med vem?) - fina stunder mellan Naley, fina stunder mellan Mouth och Rachel och till sist avslöjades det vem som känner till Dans "hemlighet". Jag hade hoppats på mer utav ett Veronica Mars-big-chocker-avslöjande men detta funkade väl snyggt och något logiskt. Hoppas bara skådespelaren är bra och skrivningen bra, för om det blir gnäll och gråt och hon visar sig vara helt galen hon också så kommer jag bara bli besviken.
Ah, nu får jag väl sluta skriva. Det blev ganska mycket
Förresten, jag kom på en sista sak som bör ligga på ologisk listan. Efter den kvällen Peyton och Brooke hade så känns det inte så logiskt att de skulle vilja gå till balen efteråt. Jag skulle mer gissa på att man vanligtvis skulle vara aldelles för 'shaken up' så att säga. Men då jag vet att det är TV och dessa tjejerna är tuffa så funkar det, men då kommer det mest ologiska. Hade de *så* brottom att de inte kunde fixa till sig? Åtminståne lite? Nej, de går tillbaken sönderslagna och blodiga, det känns för mig bara ... knäppt
Ja det blev ju mycket mer än tänkt. Jag är ledsen för att engelska ord som lyckas komma in lite här och där ibland, jag går IB och den linjen förstör verkligen språket. Jag lyckas aldrig komma på hur jag kan skriva vissa saker på svenska, och när det kommer till engelskan kan jag bara komma på ord på svenskan men inte på engelskan. Aja, hoppas det är läsligt.
Jag är *extremt* nyfiken på vad ni andra OTH-fans tyckte om avsnittet, tycker det är ett avsnitt som är värt att diskutera ordentligt så kommentarsnåla hoppas jag inte ni är
Till sist får jag ge OTH en hjärtkanin för att äntligen vara tillbaka efter, ja vad är det, nästan 2 månaders väntan?
OTH