Heroes

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tis okt 24, 2006 20:48

eynosh skrev:Superhjältar. Jag tror jag är kär.

Men in tights. Rawrrr.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Ruccola » tor okt 26, 2006 11:29

1x05

Fortfarande väldigt bra. Jag älskar den här serien!

Jävlar vad coolt det var när politikern flög iväg! Whee, vilken fart! :)

Misstänker att de gör Hiro extra "japansk" nu, så att det kontrasterar mer mot allvarliga framtids-Hiro.

Vill fortfarande veta mer om mammans (jag är för jävla kass på namn...) krafter. Än så länge verkar det ju bara vara dubbla personligheter...

Det här är för övrigt det första inlägget jag skriver med Firefox 2.0s inbyggda stavningskontroll. Verkar funka bra! :)
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav Glorificus » mån okt 30, 2006 19:37

Från intervjun med Bryan Fuller som gaspode länkade till i Dead Like Me-tråden, angående Heroes...
Each of us takes a character and writes those stories, and then we combine that, so every writer works on every episode.

/.../

A normal day for me is sitting at my computer writing. We get into a rhythm of breaking the stories with different color marker on different cards for different characters, and then we all go off on our own to write our individual scenes and then we take those scenes, put them together, read the script, give the episode's writer our notes and that is the process.

Gnnh. Inte konstigt att det spretar så! Det här förklarar så mycket. Till exempel det faktum att även om en författare skriver varje avsnitt har varje karaktärs scener redan skrivits av någon annan. Tanken är god, men om de inblandade författarna inte klarar av den processen är gränsen väldigt tunn till onödigt arbete som komplicerar skrivprocessen mer än det underlättar den. Det finns en orsak till att det här inte är det traditionella sättet att skriva en serie.

Ja, jag tycker att Heroes är underhållande och vissa saker är riktigt bra, men det kunde vara så mycket bättre...

Jag behövde bara reagera lite. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Illyria » mån okt 30, 2006 19:49

Är tanken god? Jag vet inte riktigt. Håller med om att det spretar, det känns som de borde sammarbeta mer istället. men det kanske blir mer sammanhållet framöver.

1.05
Gren Grunbergs karaktär var tråkig, jag vill se det viktiga, som precis alla annat handlade om. Seg uppbyggnad till att många tankar kan bli jobbigt, vilket jag tycker säger sig sälvt.. Det känns som de håller sig på ett visst plan och inte avslöjar så väldigt mycket, vi fick se Nathan flyga, men det visste vi ju redan om, och att Peters krafter är den kraft han är i närheten av kändes ju inte som ett speciellt stort "avslöjande". Vill föra historien mer framåt, kändes som den stod lite och stampade och slutade på samma ställe som förra avsnittet med Peter/Hiro i samtal.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » mån okt 30, 2006 19:59

Glorificus skrev:Gnnh. Inte konstigt att det spretar så! Det här förklarar så mycket. Till exempel det faktum att även om en författare skriver varje avsnitt har varje karaktärs scener redan skrivits av någon annan. Tanken är god, men om de inblandade författarna inte klarar av den processen är gränsen väldigt tunn till onödigt arbete som komplicerar skrivprocessen mer än det underlättar den. Det finns en orsak till att det här inte är det traditionella sättet att skriva en serie.

Jag håller med till viss del, men samtidigt är jag nyfiken på hur det kan utvecklas. Om varje författare är ansvarig för sin egen karaktär på det här viset -- och få man förmodar skriver ihop med de andra författarna när de interagerar i grupp -- så betyder det att tonen för karaktärerna bibehålls och blir jämnare. Med tiden alltså. Just nu verkar problemet ligga i editeringen om vad som kommer med.

(Dessutom, en annan positiv sak är att det som skrivs ner och som händer off screen faktiskt finns dokumenterat och kan refereras till utan att man får kontiuitetsfel.)

Det är hur som helst ett intressant experiment.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » mån okt 30, 2006 20:16

Illyria skrev:Är tanken god? Jag vet inte riktigt. Håller med om att det spretar, det känns som de borde sammarbeta mer istället. men det kanske blir mer sammanhållet framöver.

1.05
Gren Grunbergs karaktär var tråkig, jag vill se det viktiga, som precis alla annat handlade om. Seg uppbyggnad till att många tankar kan bli jobbigt, vilket jag tycker säger sig sälvt.. Det känns som de håller sig på ett visst plan och inte avslöjar så väldigt mycket, vi fick se Nathan flyga, men det visste vi ju redan om, och att Peters krafter är den kraft han är i närheten av kändes ju inte som ett speciellt stort "avslöjande". Vill föra historien mer framåt, kändes som den stod lite och stampade och slutade på samma ställe som förra avsnittet med Peter/Hiro i samtal.

Men utvecklingen är inte bara att saker avslöjas döe oss tittare, utan att den gör det för karaktärerna och jag tycker att det är ganska snabbt hur allt trots allt kommer samman. Dom skulle kunna gjort ett antal filleravsnitt där karaktärerna bara springer förbi varandra, men dom för allting istället samman i en bra takt.
Att Peter och Isaac kom samman och liksom upptäckte vad Peter kan göra (även om dom nog inte förstår det som vi gör) var vad jag tycker väldigt stort, att Isaac gick från att vara helt avskärmad och inte ville vara med till att han känner att dom måste hitta cheerleadern och rädda henne, vilket är ännu ett steg i rätt riktning, att dom ska försöka hitta henne, och dessutom har dom nu fått kontakt med Hiro (vilket vi inte vet vad det kommer leda till), men kanske dom träffas, och Hiro har sett hans bror flyga och Ando har träffat Niki (vilket inte har med saken att göra för där misstänks ingenting).
Ah! Jag bara älskar serien. Det är den bästa serien i produktion. Utan tvekan säger jag det!
Det är några som känns lite motsträviga, t.ex. Mohinder, men så fort han får se någon av krafterna så är han nog "på".
Niki är väl den som är mest "utanför" eftersom hon inte vet vad hennes "kraft" är och inte ens tror att det är hon själv det är fel på, typ.
Jag ser verkligen fram emot att se vad som händer med DL och vad han kommer ha för plats i serien.
Äsch, jag tycker bara att allt är fantastiskt konstruerat med alla olika spår som går ihop och isär.
Jag säger alltid hur mycket jag ÄLSKAR crossovers, och jag antar att i den här serien känns varje karaktär och dennes historia som en egen berättelse, just för att dom varit ganska separata, och varje gång dom kommer samman o.s.v. är det som crossovers innom serien, och jag bara älskar det.
Som den här mördaren som tagits upp i både Mohinders och Matts storylines, vilket i vanliga fall inte är någonting speciellt eftersom det är en tv-serie, men jag tycker det är så coolt!
Alla trådar som löper paralellt och ibland korsar varandra för att förhoppningsvis senare i säsongen mer eller minndre knytas ihop.
Att alla huvudkaraktärerna tillsammans kommer bli som någon slags supergrupp har jag inte allt för mycket hopp om, men jag vet att jag kommer bli helt otroligt uppspelt när (om) alla karaktärerna befinner sig på samma ställe sammtidigt, alla medvetna om varandra. Det skulle göra mig så otroligt lycklig.
Den här serien är som ett serietidningsuniversum sammlat i en serie men ändå behåller dom separata berättelserna, och jag tycker dom balanserar screen time mycket bättre än t.ex. Lost, där varje avsnitt har med ett fåtal karaktärer som huvudkaraktärer, några till i cameos och resten av huvudpersonerna syns inte till, ibland flera veckor i sträck.
Jag tycker att Lost är väldigt bra, men om dom formaterade om sig och blev lite mer som Heroes hade det blivit bättre. Och det är väl just för Lost's flashback-sekvenser som det inte finns tid att ha med fler karaktärer i varje avsnitt...
Nu har jag glömt bort vart jag ville komma med det här... Men jag har nog framfört det jag vill säga, att jag älskar hur serien är som massor av serier med crossovers!!! :lovebunny: :lovebunny:

tillägg:
Just det, jag tänkte att det vore intressant om Niki blev "ond". Hennes kraft är ju väldigt mystisk och vi vet inte vad det är, men det verkar ju inte vara en "god" kraft.
Det enda det verkar vara är att en annan personlighet tar över hennes kropp och "gör vad som måste göras" när hon själv inte kan göra det. Hur det kan användas på en supernivå som "jag kan flyga, och därför kan jag fixa det här" eller "jag kan läsa tankar, och jag kan använda det för det här" kan jag inte se. "Jag kan få fram en annan personlighet som tar över min kropp och gör det jag inte vågar göra själv" är inte så superkraftigt som det är superkonstigt.
Så hennes "kraft" intresserar mig och det ska bli spännande att se vad som händer med det även om jag inte gillar henne.
Jag kan tänka mig att hon i kommer att lära sig att tro att dom här superkraftade personerna (som DL) är farliga och elaka och därför kommer hamna emot dom.
Hennes andra personlighet beter sig ju också som en bad-ass skurkbrud, så att hon blir ond är nog inte helt omöjligt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Illyria » mån okt 30, 2006 20:46

En hel uppsats. Och jag säger inte ens att utveckling är stora avslöjanden, det handlar mer om berättelsen som helhet. Jag vill se något mer homogent, att karaktärerna skrivs separat kan vara en viss fördel för just karaktärerna, men det är samtidigt en hel berättelse som ska framföras och jag är inte helt nöjd med hur den utvecklats hittills. Som sagt, lite spretigt. Det går att få en större sammanhängade känsla även om berättelser är separata, du kan se framför dig hur serien vävs ihop, vilket jag har lite svårt att se hittills.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav HeY » tis okt 31, 2006 11:47

LWes skrev:tillägg:
Just det, jag tänkte att det vore intressant om Niki blev "ond". Hennes kraft är ju väldigt mystisk och vi vet inte vad det är, men det verkar ju inte vara en "god" kraft.
Det enda det verkar vara är att en annan personlighet tar över hennes kropp och "gör vad som måste göras" när hon själv inte kan göra det. Hur det kan användas på en supernivå som "jag kan flyga, och därför kan jag fixa det här" eller "jag kan läsa tankar, och jag kan använda det för det här" kan jag inte se. "Jag kan få fram en annan personlighet som tar över min kropp och gör det jag inte vågar göra själv" är inte så superkraftigt som det är superkonstigt.
Så hennes "kraft" intresserar mig och det ska bli spännande att se vad som händer med det även om jag inte gillar henne.
Jag kan tänka mig att hon i kommer att lära sig att tro att dom här superkraftade personerna (som DL) är farliga och elaka och därför kommer hamna emot dom.
Hennes andra personlighet beter sig ju också som en bad-ass skurkbrud, så att hon blir ond är nog inte helt omöjligt.

Kan vi vara säkra på att Nikki verkligen har någon kraft då; eller att det bara är meningen att vi ska tro det? Kan det inte vara en Robert Deniro á la Hide and Seek?

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Illyria » tis okt 31, 2006 12:05

1.06
Eden är på andra sidan, intressant. Evil? Jag kan gilla sådana karaktärer. Det kan inte bara vara en slump att glasögonmannen adopterade Claire och nu ljuger han som de biologiska föräldrarna. De andra har ju inte några konstiga föräldrar, varför är Claire annorlunda? Allt med Nikki förstår jag inte hur det spelar in eller ens spelar roll, och ytterligare ett avsnitt där Greg Grunberg inte är med. Har de inget mer att berätta om honom? Dags att ta det där steget framåt, åtminstone ge nån slags större push/clue vart vi är på väg, Hiro är fortfarande kvar i garaget i Las Vegas. C'mon.

:lovebunny: till Bryan Fuller för det här: screencap (Wonderfalls!)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav LWes » tis okt 31, 2006 14:50

1x06 :o
Oj! Lite väl mycket Niki, men jag gillade verkligen hur det gick, att DL tog pojken. Hoppas han fick med sig pengarna.
Och ja, nu ser det ju verkligen ut som att Niki är "ond", och hennes "kraft" verkar ju inte vara begränsad till sin personlighetsklyvning, utan även superstyrka.
Men det är nog troligt att hon inte är som dom andra, i.o.m. att den där symbolen dyker upp när hon är sin andra personlighet.
Hiro och Andos lilla äventyr var väl inte det bästa, men jag gillade ändå "crossovern" med Nikis storyline.
Väldigt glad att dom är på väg till NY för att möta upp med Peter och Isaac, MEN det stora problemet som kommit in i bilden är Eden!
Jag hade aldrig trott att hon jobbade med glasögonmannen, så det kom helt oväntat.
Jag gillar inte att hon sökte upp Isaac, för jag vill inte att något ska hända som kommer ivägen för att Peter och Isaac och Hiro och Ando träffas!
Jag tror inte helt att glasögonmannen och hans operation är ond, det känns mer som om dom försöker få insikt i allt det här, inte som att dom är onda.
Jag skulle kunna tänka mig att i slutet av säsongen är alla "hjältarna" samlade framför glasögonmannen och att han berättar allt dom vet och att allt liksom knyts samman. Eller så är han ond.

Men Mohinder har alltså åkt hem nu? Undra om han kommer vara frånvarande ett tag eller. Samma sak med Matt som var frånvarande igen, men dom vet nog vad dom gör och tar in karaktärerna när dom behövs och saker börjar hetta till, så att säga.
Jag älskar verkligen Peter och att han är så entusiastisk och han känns som den sammanhållande personen, helt klart, som vill veta mer och driva allt framåt.

Ah, jag bara älskar det och längtar tills nästa avsnitt!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » tis okt 31, 2006 17:05

Ytterligare ett bra avsnitt, inte lika bra som 1.02-104, men helt klart bättre än 1.01 och 1.05.

1.06
Trodde inte heller att Eden (jaså, var det så hon hette?) var på "andra sidan". Men det betyder ju inte att den "andra sidan" är onda, vi vet ju ingenting.

Claire är så himla... söt på nåt vis. Jag vet inte, men jag gillar den karaktären ganska så rejält. Men det förstod man ju på en gång att pappan inte drog dit hennes riktiga biologiska föräldrar, men som någon tidigare sa: Vad är det för speciellt med hennes föräldrar?

För mycket Niki. Hennes story börjar iofs bli något mer intressant nu, men det v ar för mycket av den. Särskilt då vi inte fick nåt av Greg Grunbergs karaktär som jag har som en av mina favoriter.

Hiro... Har inget att säga om honom. Karaktären står och stampar.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tis okt 31, 2006 19:20

1.6 Det fortsätter som vanligt höll jag på att skriva.

Please. Att Eden skulle vara sammankopplad med Registrerarma var genomskinligt från början med tanke på alla andra "slumpartade" sammankopplingar, men jag hade verkligen hoppats att jag hade fel.

De kommer få problem med Issac tror jag, hans hjärna är nog inte fullt lika samarbetsvillig som de andras.

Nikki-delarna behövdes, men å andra sidan hade det säkert kunnat dras ut och späs ut med lite mer av de andra istället. Lite svårt att veta eftersom vissa saker måste hända för att sätta upp karaktärerna på rätt ställe inför första apokalypsen och jag är inte helt säker på vilka som måste vara där och vilka som finns med för framtida arcar.

Nikki och hennes "what had to be done" kan vara en katalysator till explosionen, och med Claire, Hiro och Peter där. behövs resten av supermänniskorna för den här storylinen? För om inte, så kan det förklara lite av deras undanknuffning.

Vi har i varje fall ändå fått vissa karaktärsstorylines att gå framåt ändå trots att arcen stått lite stilla, så jag är inte orolig. Ännu.

Edit: Kom att tänka på en annan sak i och med tatueringen på Nikki som kom. Är vi säkra på att personlighetsklyvningen är en del av henne och inte någon kroppslös person som slagit sig ner i henne på grund av hennes styrka?

Mer edit: Greg Grunberg hänger mer samman med seriemördareskurken och den är nog handlingsfokus under andra säsongshalvan. Det känns så i varje fall.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis okt 31, 2006 19:51

Illyria skrev:1.06
Det kan inte bara vara en slump att glasögonmannen adopterade Claire

Eller så var det en slump, och det var då allting började. För glasögonmannen, åtminstone.

Tokbra avsnitt. Helt apropå. Det ville jag säga.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav LWes » tis okt 31, 2006 20:38

noike skrev:1.6
Edit: Kom att tänka på en annan sak i och med tatueringen på Nikki som kom. Är vi säkra på att personlighetsklyvningen är en del av henne och inte någon kroppslös person som slagit sig ner i henne på grund av hennes styrka?

Ja, det är väl helt troligt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tam » tis okt 31, 2006 23:42

Jag har börjat se Heroes. Jag tycker om det.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Matt » ons nov 01, 2006 8:50

Ska börja se!
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav madskellig » tor nov 02, 2006 19:04

Nu har jag börjat se heroes. Riktigt, riktigt bra. Längesedan jag såg en serie där jag direkt kände att jag måste se nästa avsnitt :)

(spoiler 1x01-02) Bäst hittils är nog Cheerleadern och Mohinder, men hela uppläget känns väldigt spännande. Jag fattar inte riktig vad Nikkis kraft är, men den verkar vara rätt speciell (och våldsam)
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav lilith » tor nov 02, 2006 19:18

Vill börja se!
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav LWes » tor nov 02, 2006 20:33

Om det görs Heroes-action figurer kommer jag lätt köpa dom.
För jag älskar Heroes.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav gaspode » fre nov 03, 2006 21:50

(spoiler 1x06) Wax Lion!
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav lilith » fre nov 03, 2006 22:27

gaspode skrev: (spoiler 1x06) Wax Lion!

I wonder wonder wonder wonder why
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav gaspode » fre nov 03, 2006 23:28

1x06: Ja, det fortsätter, som noike säger :)

Jag gillar det väldigt mycket fortfarande.
Har också misstänkt den söta tjejen ("Eden" säger ni? hade ingen aning).. hon dök upp så lägligt och det har känts som att hon måste ha en hidden agenda.. Intressant nog kom mina tankar om att de kanske också var "goda" samtidigt som hon "outades".. kanske för att hon är för söt för att vara ond? :D

Hiro funkar bättre och bättre tycker jag. Gillade hans, om än förutsägbara, reaktion på att han hade svärd :D

Niki känns intressantare nu, hennes andra halva är alltså ond? Eller egoistisk iaf.

Det händer inte så mycket framåt i handlingen/tiden dock. Som nån sa, Hiro och hans tolk/chaufför är fortfarande i garaget, för vad är det, tredje avsnittet i följd?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav lilith » lör nov 04, 2006 15:32

Jag tycker detta är så jävla bra!
Skulle bara ta en liten kik, för att se vad det handlade om, men fastnade och såg två avsnitt (och nu är jag rejält sen till jobbet).

(spoiler s1.01-02) Först var jag lite skeptisk till Muhinder, gillade inte alls den fake-indiska settingen eller hans fake-indisk-brittiska. Men sen han flyttade till NY funkar det bättre. Och: "mr Andersson" mötet i taxin. Jag hade också sprungit :)
Cheerleder-tjejen är det lite synd om. Känns inte som hon vill vara den hon är rikitgt. Fan den kulturen är vidrig. Och vad säger hon till "coola" fotbollskillen när hon inte blir skadad, "I'm dainty enough". Känns som det borde vara rent våld på hennes personlighet att vara så vek. Jag tycker om henne, hoppas hon utvecklas och mognar till nåt rikitgt bra.
Niki, Niki. Alter ego som är riktigt våldsam? Tror hon gör alla de där grejerna själv, men minns inget. Hon känns riktigt äkta som karaktär. Gillar henne och hennes son också. Nyfiken på vem hans pappa är.
Peter och Nathan är ett intressant syskonpar. Slutet på 01 när Peter hoppade var riktigt bra. Jag satt rakt upp och rös. Förresten, hela scenen också med konstnären och hans sista tavla ("we have to stop it") gjorde att jag definitivt vill se mer.
Det mest spännande egentligen är hur japanens historia utvecklades. Först var man inte säker (jaja, annars hade han väl inte varit med i serien), men sen stod han där i NY och läste om sig själv. Lysande. Och sen smällen! Och vad ska han göra nu!!?? När han vet!

Jag har högt ställda förväntningar på de kommande avsnitten! Hoppas det inte ballar ur helt som Lost.
En sak jag verkligen avskydde var hela resumén i början av 02. Så dåligt att jag ska försöka undvika det i fortsättningen. Jag vill gärna tänka själv och inte få plotten nertryckt i halsen sådär på ett klumpigt sätt.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav lilith » sön nov 05, 2006 15:32

Satt uppe inatt och såg ikapp resten, dvs avsnitt 3-6. Helt galet spännande!

Kom på nu också att jag fick Matrix-referensen lite fel....Mr Smithska det ju vara. Gillade också Rain Man-referensen när Hiro och hans kompis åker nerför rulltrappan i nya grå kostymer. Det finns säkert massor fler saker jag missar. Måste gå tillbaka och hitta the Wax Lionsom jag missade mitt i upphetsningen.

(spoiler E03-06) Först blev jag lite förvirrad av tids-hoppen, men det berodde mest på att jag antagit i E01-02 att allla parallella handlingar skedde samtidigt. Så måste ju inte ha varit fallet. Allt vi sett hittills, utom Hiros berättelse, fortsätter kronologiskt. Hiros första besök inträffar långt senare.
Nu när jag sett allt i så snabb följd kan jag inte riktigt hålla isär avsnitten. Vilket känns som ett gott tecken.
När Peter besöker Isaac igen, och plötsligt får bilder på duken, inser jag vad hans kraft är! Samma som den han är tillsammans med. Coolt. Det förklarar ju varför han inte kunde flyga förut. Och att allt kretsat runt att flyga för honom, beror ju på hans starka länk till broder Nathan. Och han är empatisk och känslig, känner in andra människor väldigt bra. Så hans kraft känns väldigt logisk. Genialiskt. Jag jublade förresten över hans kärleksbekännelse till mörka kvinnan (kommer inte på vad hon heter nu, Simone?), stämningen som följde, och deras kyss i regnet.
Det känns som Hiro kommer att göra en lång resa....Det var inte riktigt samma Hiro som besökte Peter i tågvagnen (och igen ser man Peters kraft, han är med Hiro mitt i tidsstoppet, borde gissat det redan där kanske....). Underbart roligt: Hiro - We are special people! Nathan - Allrighty...
Det var rätt synd att den där quarter-backen överlevde. Han är ju faktiskt en våldtäktsman och mördare. Han var väldigt våldsam och helt psykopatisk. Värsta sorten helt enkelt. Förtjänade att dö enligt mig. Vi får väl se (kanske) vad som händer nu när hans minne är raderat. Kanske blir det folk av honom. Bra lösning (tänk om man kunde fixa människor med allvarliga känslomässiga störningar på det sättet?)!
Vad är "mr Smiths" agenda? Han släppte tankeläsaren fri med bibehållen kraft. Våldsamma, inte så trevliga metoder, men syftet? Enbart studera? Det vill jag veta mer om. Kanske är han inte rätt igenom ond.
Jag var mindre förtjust i Edens plötsliga sidbyte. Hade mina misstankar i början, men bestämmde mig för att jag hade helt fel. Så visade hon sig vara i maskopi med cheerleader-pappan trots allt. Det kändes faktiskt helt ologiskt. Kan inte peka ut exakt varför nu, men jag ägnade en del tankeverksamhet åt att placera hennes avsikter som ärliga, så jag känner mig lite lurad. Och inte på ett bra sätt. Gillar fortfarande inte Muhinder. Stör mig på fake-indiskan. Dessutom är han fruktansvärt tråkig.
Nikis man dyker upp. Och visar sig ha nån slags kraft. Vad hände med Nikis våldsamma alter ego där på slutet? Gillar fortfarande karaktären Niki. Hon freakar inte ut helt när Hiros kompis kommer på besök. Förklarar lugnt att det är inte hon han ser där på dataskärmen, och låter honom gå. Men att hon var så oproportionerligt rädd för sin man...(eller tar alter-egot över där och skrämmer upp poliserna?). Visst, hon tror att han har mördat, men det krävdes sen väldigt lite för att låta honom komma och sova i sängen (så bra sex har ingen). Fast samtidigt som hennes beteende känns något ologiskt ibland, känns det också väldigt mänskligt.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » sön nov 05, 2006 15:44

lilith skrev:Satt uppe inatt och såg ikapp resten, dvs avsnitt 3-6. Helt galet spännande!
(spoiler E03-06) Vad är "mr Smiths" agenda? Han släppte tankeläsaren fri med bibehållen kraft. Våldsamma, inte så trevliga metoder, men syftet? Enbart studera? Det vill jag veta mer om. Kanske är han inte rätt igenom ond.

Ond och god känns helt fel termer att använda. Titeln på serien är trots allt dubbeeggad och syftar mer på krafter än moraliska värderingar. Det känns mer och mer som Carnivále faktiskt. Människor som gör egna val och ibland inte alltid trevliga sådana.

Having said that, jag tror Glasögonmannen registrerar folk med krafter. Varför eller för vem har jag ingen aning om men det finns inte många andra skäl till varför rota igenom hjärnan och sedan släppa folk på det viset. Vilket antingen betyder att det trots allt inte är något nytt fenomen, men att mängden håller på att växa explosionartat.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » sön nov 05, 2006 17:08

noike skrev:
lilith skrev:Satt uppe inatt och såg ikapp resten, dvs avsnitt 3-6. Helt galet spännande!
(spoiler E03-06) Vad är "mr Smiths" agenda? Han släppte tankeläsaren fri med bibehållen kraft. Våldsamma, inte så trevliga metoder, men syftet? Enbart studera? Det vill jag veta mer om. Kanske är han inte rätt igenom ond.

Ond och god känns helt fel termer att använda. Titeln på serien är trots allt dubbeeggad och syftar mer på krafter än moraliska värderingar. Det känns mer och mer som Carnivále faktiskt. Människor som gör egna val och ibland inte alltid trevliga sådana.

Having said that, jag tror Glasögonmannen registrerar folk med krafter. Varför eller för vem har jag ingen aning om men det finns inte många andra skäl till varför rota igenom hjärnan och sedan släppa folk på det viset. Vilket antingen betyder att det trots allt inte är något nytt fenomen, men att mängden håller på att växa explosionartat.

Håller helt med dig noike, det handlar inte om ond eller god här. Tack och lov! Det skulle bli rätt platt och trist.
Nu har jag läst era kommentarer tidigare i tråden och har lite att tillägga:
(spoiler E01-06) Så, ni kallar honom Glasögonmannen. Ok. Tror du kan ha rätt där noike, en registrator. Men vad blir sen hans steg? Det är väl ingen tillfällighet att han adopterat Claire. MEN, jag tror det var de biologiska föräldrarna vi fick se. Eller, som adolvsson skrev, det kan ha varit så Glasögonmannen blev involverad. Hans adoptivdotter var annorlunda och han letade upp de biologiska föräldrarna och nystade i det. Det förutsätter nog förståss att han tillhör nån slags organisation från början.
Håller inte alls med om de negativa attityderna till Niki, så jag vill tillägga hur mycket jag gillar hennes karaktär/person. Kan inte alls se att hon är en på nåt sätt dålig mamma eller "bad-ass skurkbrud". Hon gör vad hon kan för sin son, som hon upptäckt är en boy-genius, i en mycket svår situation. Det är inte konstigt att hon vill hålla sonen från sin pappa, eftersom hon är övertygad om att han är en farlig mördare. Hon vet ju inte, och kan i det läget inte veta, att hon själv har med morden att göra. Och "hon själv" är väl inte rätta uttrycket ens. Det är ju som en annan människa som tar över. Inte alls som en annan del av ens personlighet som "vågar" göra saker man inte själv vågar. Det handlar inte om att våga här, utan om kunna och vilja. Men som sagt, det var märkligt hur snabbt hon tog pappan till nåder igen. Men det är väl mänskligt antar jag. Ska bli intressant vad som händer nu med henne. Hon dog väl inte? Och, som någon sa, vi vet inget om alter-egots intentioner. Allt detta kanske var nödvändigt för framtiden.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav carre » sön nov 05, 2006 17:14

den här serien kollar jag också på, så ni vet. ska snart kolla på e06... ja. och MILO!!! han får det att hetta till i våffeljärnet så att säga...
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav noike » sön nov 05, 2006 17:37

lilith skrev: (spoiler E01-06) Så, ni kallar honom Glasögonmannen. Ok. Tror du kan ha rätt där noike, en registrator. Men vad blir sen hans steg? Det är väl ingen tillfällighet att han adopterat Claire. MEN, jag tror det var de biologiska föräldrarna vi fick se. Eller, som adolvsson skrev, det kan ha varit så Glasögonmannen blev involverad. Hans adoptivdotter var annorlunda och han letade upp de biologiska föräldrarna och nystade i det. Det förutsätter nog förståss att han tillhör nån slags organisation från början.

Det här är helt fria spekulationen utan förankring alls. Än så länge i varje fall.

Jag har börjat tänka i Top 10-banor. För de som inte är insatta: det är en serietidning skapad av Alan Moore om ett samhälle där alla mer eller mindre har superkrafter och polisstationen där.

Men eftersom "vår" värld i Heroes inte har några med krafter öppet skulle detta betyda att organisationen Glasögonemannen tillhör tar reda på vilka som har krafter och vad för att sedan polisera det hela. Problemet för huvudpersonerna är att denna antagligen ser öppet användande av krafter som en dålig sak och därigenom inte skulle tveka att ha ihjäl dem för att "rädda mänskligheten" om det skulle gå så långt.

Jag tror det är därför GÖM ryckte till när Eden nämnde Claire. Han vill inte att något ska hända Claire, men samtidigt om de räddar henne så dömmer de henne också.

Och det förklarar på sätt och vis varför anläggningen de var i var utanför Las Vegas mitt i öknen. Ingen som ser något ifall en kraft skulle utlösas.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav noike » tis nov 07, 2006 17:41

Bra som vanligt. (spoiler 1.07) Mordfallet löste sig mycket snabbare än vad jag hade väntat mig, och vi fick veta att det antagligen är han som får New York att gå BOOOOM Eller veta och veta. Det kan vara gjort lite för övertydligt för att förvilla oss.

Så det var inte han som fick dem att vända pistolen mot sig själva tidigare för några avsnitt sedan. Så vem var det? Glasögonmannen själv? Någon vi inte har fått se ännu?

Och alla har mer eller mindre blivit märkta av dem med de där strecken. Spårmekanism?

Jessica? Ooookej. Men är det en produkt av att hon har grava psykiska problem (Nikki alltså, Jessica är helt klart psycho) eller är det något mer? För ingen annan har haft "två" krafter så det känns bara dumt att ha det kopplat till en sådan.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav LWes » tis nov 07, 2006 20:14

noike skrev:Bra som vanligt. (spoiler 1.07) Mordfallet löste sig mycket snabbare än vad jag hade väntat mig, och vi fick veta att det antagligen är han som får New York att gå BOOOOM Eller veta och veta. Det kan vara gjort lite för övertydligt för att förvilla oss.

Så det var inte han som fick dem att vända pistolen mot sig själva tidigare för några avsnitt sedan. Så vem var det? Glasögonmannen själv? Någon vi inte har fått se ännu?

Han som dom fångade som hade bränt upp den där doktorn och hade radioaktiva krafter var inte Sylar, dom bara trodde att han var det först p.g.a. det konstiga mordet, men Sylar är fortfarande levande och fri.

Jag blev besviken på att Isaac var försvunnen (förmodligen kidnappad av glasögonmannen eftersom Eden skulle göra det sa väl GM(glasögonmannen) i förra avsnittet) men man vet att han kommer tillbaka, för när Hiro var i framtiden då bomben sprängdes hade ju Isaac just blivit dödad (förmodligen av Sylar) i sin studio...
Men det är möjligtvis den radioaktiva mannen som sprängs, eller så vill dom bara att vi ska tro det.

Hur coolt var det inte att Mikah också har en kraft! :o

Vad menar du med att Niki har två olika krafter? Jag gillade henne inte i det här avsnittet. Hon är det enda jag inte gillar i serien.

Det var trevligt att Hiro och Ando träffade DL och Mikah!
Leonard Roberts har en mycket cool röst!

Jag undrar vad Nathan har för plan. för det verkade ju som att han fick mannen att skicka tillbaka tavlan, men han sa till Peter att han inte lyckades... Tänker han ta upp forskandet själv?
Jag blev helt förvånad när man fick se att hans fru satt i rullstol.

Längtar tills nästa avsnitt!!!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film