Film 2: Uppdrag Miami Beach

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Sju samurajer är fler än en stålman

Inläggav adolvsson » mån okt 16, 2006 0:36

För att göra en jämförelse där båda biobesöken ligger i tillräckligt färskt minne:

Jag såg Superman Returns för en tid sedan, 2½ timme lång och jag nickade till mot slutet, under en av dom få actionscenerna - vilket bör ge en passande bild av hur tråkig den filmen är. Ikväll såg jag Akira Kurosawas De sju samurajerna (fick fel på svenska titeln sist), även den på bio (som pigga läsare av nyss nämnda föregående inlägg kanske inser). En timme längre än Superman Returns men hade jag gått på känsla kunde jag lika gärna ha gissat på timmen kortare.

De sju samurajerna (som har en utgåva från Criterion värd att anfalla små japanska byar för) innehåller mer action, det är jag säker på, fast inte mycket mer (brasklappen säger att magkänslan möjligtvis ljuger här - ingen lust att räkna på procenten nu) och i båda de här fallen handlar det om lågt tempo. Vilket jag uppenbarligen inte har något emot, så länge det görs rätt. Kurosawa kunde, Bryan Singer snubblade tyvärr den här gången.

Det finns kanske ingen anledning i övrigt att göra några jämförelser, tanken dök upp där i salongen. En annan tanke som jag inte kunde skaka av mig var hur mycket av Lee Marvin det fanns i Takashi Shimura. Det syntes en viss likhet i ansiktet, men framför allt låg det i personlighet, hur Takashi spelade sin ledare och hur Lee Marvin spelat flera karaktärer. Kombinationen av allvar, en hård våldsman, och en oväntad lekfullhet inför sitt yrke eller uppdrag.

(korspostar med bloggen eftersom jag redan skrivit om helgens 20kronorsbio här)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav caffeineaddict » mån okt 16, 2006 2:45

The Taking Of Pelham One Two Three är en härligt hårdkokt rakt-på-sak gisslan-thriller. No bullshit, ren underhållning. Mycket härlig 70-talsstämning, en hel del stenhårda och roliga repliker och varenda karaktär är en butter och bitsk New York-typ, bortsett från Robert Shaws kidnappare som naturligtvis är brittisk (eftersom det är Robert Shaw) och vars dialekt leder fram till en av många härliga icke-PK-repliker: "The guy who's talking's got a heavy English accent. He could be a fruitcake." :D

Om man är en sådan som skakar bekymrat på huvudet åt filmer som framstår som tokigt icke-PK ur dagens synvinkel så ska man nog inte bekymra sig: Japaner kallas för "monkeys", misstas för kineser och alla beklagar sig och tar sig för pannan när de inser att kvinnor "nuförtiden" (d.v.s. det tidiga 70-talet) accepteras i sådana hårdkokta yrken som polis och ( :rolleyes: ) tunnelbanesambandscentral-ledare (nej det heter nog inte så på riktigt, men det var typ det bästa ord jag kunde komma på för att beskriva jobbet just nu). T.o.m. huvudkaraktären rycker till när han inser att en av polischeferna (som han tidigare bara pratat med på telefon) är mörkhyad och ursäktar sig med "Oh, I thought you'd be... taller.". En produkt av sin tid, no doubt...

Skurkarna kallar sig förresten för Mr. Blue, Mr. Brown, Mr. Grey och Mr. Green. Gissar nån annan att Quentin har sett den här filmen?

Walter Matthau, Robert Shaw, Martin Balsam, Hector Elizondo och Jerry Stiller (Frank Costanza!) i huvudrollerna.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav wyndham » tis okt 17, 2006 22:47

Volver
- Att återvända

Almodovars nya är en fin och ganska originell historia om familjerelationer, hemvändande och spöken. Har fortfarande inte sett Allt om min mamma, så jag vet inte riktigt vilket kapacitet karln har att göra film, men detta är iaf en bra historia som är bra berättad. En svag fyra skulle jag ge. Inte mästerligt, men betydligt bättre än alla superhjältefilmer som jag envisas med att betala biopris för...
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav caffeineaddict » tis okt 17, 2006 22:51

Oh, Almodovar. Jag vill se, jag med.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav lilith » tis okt 17, 2006 23:28

caffeineaddict skrev:Oh, Almodovar. Jag vill se, jag med.
JAg med!
Allt om min mamma, måste ses!
Är det nån som vet vad det är för musik som spelas när huvudpersonen åker med taxi genom Barcelona,i början av Allt om min mamma??
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav caffeineaddict » ons okt 18, 2006 1:10

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » ons okt 18, 2006 1:15

Tala med henne!

I am so much in löööv with that move.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » ons okt 18, 2006 1:20

adolvsson: Hmm, lustigt vilka suddiga minnen jag har av den filmen, faktiskt... fast jag vet att jag tyckte om den. Inte lika mycket som Mamma eller Kvinnor på gränsen till nervsammanbrott, men ändå en hel del.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » ons okt 18, 2006 1:29

Crank
Som Speed, med Jason Statham som buss. Och inte lika barnvänligt. Killen är förgiftad och behöver adrenalin för att överleva. Stannar han, så dör han. Högoktanig action, droger, sex inför en stor grupp asiater (inklusive skolflickor) och en massa våld. Ruskigt snyggt klippt också. Oförskämt underhållande. Se.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav A bear » ons okt 18, 2006 14:28

Requiem

Alias "The Exorcism Of Emily Rose - The Real Story" eller något. Alltså baserat på samma fall men utan Hollywoodeffekter och utan smygkristen propaganda, och mer fokuserat på offret än på rättegången. Tysk diskbänksrealism, pratigt men enormt snyggt filmat, och med en riktigt fantastisk huvudrollsinnehavare. Lite "The Body"-känsla faktiskt, handhållet och nästan fritt från soundtrack. Ingen popcornfilm direkt, men som karaktärsdrama och som motpol till en av senare års urkigaste filmer är den alldeles utmärkt. Bör nog ses på bio eller med riktigt bra ljudanläggning för full effekt (nej, som sagt, inga specialeffekter).
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Dagens filmtips... mjäääh!

Inläggav adolvsson » ons okt 18, 2006 15:13

Veranda för en tenor. Ikväll på SVT2, 21:30. En av mina svenska favoritfilmer.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » ons okt 18, 2006 16:49

Jag hade behövt BF i måndags kväll då jag försvann ifrån mitt liv och såg Andrei Zvyagintsev film
Återkomsten, en väldigt hyllad film från 2003 som vann både det ena och det andra.

Av någon anledning kände jag mig mörbultad redan efter inledningscenen som skildrar en liten pojke som blir hånad av sina kompisar för att han inte vågar hoppa från en hopptorn. Egentligen en ganska harmlös scen, men man lyckas förstärka varenda känsla och det blev så jävla kraftfullt. Även om filmen inte håller uppe just den intensiteten hela vägen så är det svårt att inte fashineras. En av de bättre filmerna jag har sett på länge. Så vacker och samtidigt så tragisk. Fantasisk.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » ons okt 18, 2006 18:25

Tob: Den ska jag se inom kort. Har väldigt höga förhoppningar på den.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » fre okt 20, 2006 1:50

Nu har jag sett A Scanner Darkly. Jävligt bra, otroligt snygg. Robert Downey Jr äger. Skiljer den sig mycket från boken? Förutom att filmen har fler bilder. Antar jag.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » fre okt 20, 2006 1:56

adolvsson skrev:Nu har jag sett A Scanner Darkly. Jävligt bra, otroligt snygg. Robert Downey Jr äger. Skiljer den sig mycket från boken? Förutom att filmen har fler bilder. Antar jag.

Lite mer osäkra saker om vad är verkligt och identitetskriser har jag för mig, av det slaget som inte riktigt fungerar på film.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » fre okt 20, 2006 3:08

adolvsson skrev:Nu har jag sett A Scanner Darkly. Jävligt bra, otroligt snygg. Robert Downey Jr äger. Skiljer den sig mycket från boken? Förutom att filmen har fler bilder. Antar jag.

Hur var DVDSCR:ern? Mycket svartvitt?

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » fre okt 20, 2006 3:11

caffeineaddict skrev:Hur var DVDSCR:ern? Mycket svartvitt?

Bra kvalité, en del svartvitt och lite text. Inte jättemycket. Inte så det störde. Å andra sidan blir jag aldrig lättstörd av dom där grejerna. Det enda jag kan jämföra med, på rak arm, är Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Och det var nog ungefär lika mycket.

Men jag längtar verkligen efter den ordentliga dvd:n.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » fre okt 20, 2006 9:41

"Fraggle" to rock big screen
Jim Henson's "Fraggle Rock" is coming to the big screen.

The 1980s cult hit TV show is being developed by Ahmet Zappa -- younger son of Frank Zappa -- into a full-length live-action musical fantasy starring the classic characters.

Bild
Dansa och häng me
Sjung me' oss, låt munnen le
Sprak och fest och färg
I vårt Fraggelberg

Jobbar det gör vi
Dans är nåt vi struntar i
Sprak och fest och färg
I vårt Fraggelberg

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » fre okt 20, 2006 11:41

adolvsson skrev:
caffeineaddict skrev:Hur var DVDSCR:ern? Mycket svartvitt?

Bra kvalité, en del svartvitt och lite text. Inte jättemycket. Inte så det störde. Å andra sidan blir jag aldrig lättstörd av dom där grejerna. Det enda jag kan jämföra med, på rak arm, är Eternal Sunshine of the Spotless Mind. Och det var nog ungefär lika mycket.

Det störde mer i Eternal Sunshine, här tänkte jag knappt på det under tiden filmen var igång -- dessutom hade de lyckats få in några av dem under de blåmonotoma sekvenserna.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » fre okt 20, 2006 11:44

noike skrev:Det störde mer i Eternal Sunshine, här tänkte jag knappt på det under tiden filmen var igång

Ja, medhåll. Jag tänkte visserligen på det, men det var definitivt lättare att hantera än ESotSM.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » fre okt 20, 2006 11:49

Tips för den som bor i en passande stad, är intresserad Du, Jag och Dupree och är medlem på pricerunner - gratis förhandsvisning.

Snubblade över det där precis nyssens och tänkte, tja, alltid nån tomte eller tomtelina som blir glader.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Ruccola » fre okt 20, 2006 13:11

Jag såg "Scoop" ( http://www.imdb.com/title/tt0457513/ ) igår. Rätt ok, men ganska förutsägbar. Scarlett är snygg!

edit: Glömde säga att Anthony Head är med i en liten liten roll.
Senast redigerad av Ruccola fre okt 20, 2006 16:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav caffeineaddict » fre okt 20, 2006 13:59

Tror jag väntar tills en riktig DVDRIP av Scanner Darkly dyker upp... har så mycket film att se ändå.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav Tinwiel » sön okt 22, 2006 21:17

Det är Terminator 3 på trean nu. Hur dålig är den på en skala? Är den värd att slösa två timmar på eller ska jag se ikapp Smallville istället? Claire Danes är ju med, och hon är söt. Nick Stahl är också med, han är också söt. Jag vet dock inte om deras sammanlagda söthet räcker för att jag ska orka se en actionfilm.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav gaspode » sön okt 22, 2006 21:23

jag skulle satsa på smallville, har inte minnet så färskt, men jag är ganska säker på att den var kass..
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav noike » sön okt 22, 2006 21:23

Jag orkade inte se färdigt T3 sist den gick på tv.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tinwiel » sön okt 22, 2006 21:25

Hm.. ok. Inte ens för Claire Danes? Jaja, det kanske blir Smallville då. :rolleyes:
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav madskellig » sön okt 22, 2006 21:27

Jag såg Djävulen bär prada ikväll. Inget jättespeciellt och det man förväntar sig är det man får, men den var charmig, rolig och med många bra skådespelare. Speciellt Meryl Streep var helt fantastisk vilket lyfte filmen enormt.
Senast redigerad av madskellig sön okt 22, 2006 21:28, redigerad totalt 1 gång.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav noike » sön okt 22, 2006 21:28

Tinwiel skrev:Hm.. ok. Inte ens för Claire Danes? Jaja, det kanske blir Smallville då. :rolleyes:

Nej, inte ens hon klarade av att lyfta filmen. Och John Connor var mer irriterande skriven här än i Edward Furlong-varianten.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav gaspode » sön okt 22, 2006 21:34

nu har ju ändå scenen när arnold skaffar kläder redan varit, och det är det enda minnesvärda med filmen :)
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film