Andra serier 2: Son of Andra Serier

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav caffeineaddict » mån sep 18, 2006 22:52

Det här gör mig bara ledsen. The Conversation är en av alla tiders bästa filmer, och att döma av beskrivningen låter det här mest som helgerån... :(

http://chud.com/thud/7639

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav adolvsson » mån sep 18, 2006 23:32

caffeineaddict skrev:Det här gör mig bara ledsen. The Conversation är en av alla tiders bästa filmer, och att döma av beskrivningen låter det här mest som helgerån...

Jag vet inte. Jag håller med om att filmen är en av tidernas allra bästa, men även en usel serie kommer inte ta bort vad filmen är. Och så jäkla uselt tycker jag inte det låter.

Visst, det är synd om dom går ifrån vad Harry Caul var för mycket, och jag har lite svårt att se hur Conversation of the Week ska kunna fungera logiskt. Å andra sidan kanske det kan bli något av en modern The Equalizer. Inte just den, då'rå, men samma typ av uppbyggnad. Typ.

Anyhoo. Jag är nyfiken, faktiskt. Jag gillar konceptet tillräckligt mycket för att ge det en chans och hoppas att det blir bra, även om det inte kommer ha mycket mer gemensamt med filmen än namnet.

Tillägg för jag vill se vad som är i kistan.

Tillägg: Fast jag brukar vara rätt positivt inställd till helgerån, vare sig dom resultatet blir bra eller dåligt - jag har inget emot vare sig remakes eller nyversioner. Det enda, vad jag kan komma på, som kändes så ända in i benmärgen fel att jag protesterar högljutt utan att ha sett, är remaken av The Wicker Man.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » tis sep 19, 2006 0:13

adolvsson skrev:Det enda, vad jag kan komma på, som kändes så ända in i benmärgen fel att jag protesterar högljutt utan att ha sett, är remaken av The Wicker Man.

Så, ska vi watch-n-posta den på söndag vid 21-tiden?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis sep 19, 2006 0:25

noike skrev:Så, ska vi watch-n-posta den på söndag vid 21-tiden?

Låter som en plan. En smärtsam, ångestfylld, själamörkande, plan - men det är så sällan jag har några riktiga planer så jag är med bara för spänningens skull.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis sep 19, 2006 0:26

adolvsson skrev:
noike skrev:Så, ska vi watch-n-posta den på söndag vid 21-tiden?

Låter som en plan. En smärtsam, ångestfylld, själamörkande, plan - men det är så sällan jag har några riktiga planer så jag är med bara för spänningens skull.

Det måste ju förbättra upplevelsen om inte annat. Jag uppdaterar den andra tråden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons sep 20, 2006 22:27

Faceless 1x01:
Sean Bean, Reed Diamond och med Joe Carnahan bakom kameran (som producent och pilotavsnittets regissör). Första sex-sju minuterna hade gärna kunnat få ta upp ett helt avsnitt (vilket var precis samma problem jag hade med Prison Break, uhm, helt apropå) och framför allt dialogen haltar ibland. Utöver det gillade jag avsnittet. Beans karaktär (som påminde en aning om The Punisher, faktiskt) gick längre än jag hade väntat mig, han var råare, när karaktärer av hans typ (good guys som går under cover bland bad guys) vanligtvis brukar hållas tillbaka och få sista minuten-ursäkter för att inte genomföra sånt som good guys aldrig får göra.

Det märks förresten att Carnahan regisserat, här finns en klar känsla av Narc närvarande. Det är ett gott betyg.

Jag insåg precis att piloten ändå släpps rätt sent och att tvrage.com inte har någon info bortom första avsnittet. Fick serien ens en chans? Blir det en senare premiär, eller vet någon om Faceless är dumpad? Det vore synd, för jag ser stor potential i den här.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » ons sep 20, 2006 22:39

Tyvärr verkar det inte bli en serie av den.
Synd, för det låter ju annars intressant.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Ruccola » tor sep 21, 2006 8:13

Påminnelse: idag finns första avsnittet av Jericho att ladda hem.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav Ruccola » fre sep 22, 2006 0:04

Jericho 1x01

Kort sagt, bra men väldigt amerikanskt. Ska bli spännande att se var de tar serien iaf.

Jag hoppades lite på att ungen skulle dö, det vore lite annorlunda. Men icke sa nicke, här ska det slutas lyckligt.

Ganska bra ödesstämning, men det sabbas en del av smöriga partier som t.ex borgmästarens tal.

Skeet Ulrich är cool.
Användarvisningsbild
Ruccola
Minion

Inläggav caffeineaddict » fre sep 22, 2006 20:56

ER 13.01

Alltså, herrejävlar... när man på något sätt lyckas få sitt 269:e avsnitt att vara så här rysligt bra... nattsvart, olidligt spännande, tår-och-gåshudsframkallande...

Serien är naturligtvis alltid bättre när det är huvudkaraktärerna själva som är patienterna och som befinner sig i fara, så efter den strålande sista akten på 12.22 hade jag höga förväntningar, men ändå inte så här höga...

Det började bra, sen sjönk det in i en liten slump under någon akt (även om jag alltid satt på helspänn när jag trodde Jerrys liv var i fara) och sen kom det där montaget... kan inte komma ihåg senast ett "tragiska scener till sorglig låt"-montage fungerade så väl. Då kom gåshuden.

Sen blir Sam våldtagen, och ända in i det sista trodde jag faktiskt att hon bara skulle plocka upp pistolen för att ha att försvara sig med. Men sedan skjuter hon honom. Sin sons far. Medan han sover. Och sen är det slut. Satan i gatan. Den här jävla serien kan fortfarande...

EDIT: Men de har ändrat opening credits! För första gången på tolv säsonger! :eek: I am in deep, deep shock and denial...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav LWes » fre sep 22, 2006 21:19

Jag är på tredje säsongen av ER, men nu blev jag inspirerad att skynda mig lite! Men jag är ganska seg, så det tar nog ett år eller två innan jag är ifatt.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » fre sep 22, 2006 21:22

LWes: Det går vääääääldigt mycket upp och ner kvalitetsmässigt i den serien, men S12 var ett klart steg uppåt från säsongerna innan.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav LWes » fre sep 22, 2006 22:13

Jag kan tänka mig. Hittills tycker jag helt klart att tredje säsongen varit bäst, men det varierar. En del avsnitt är inte så speciella, medan en del är väldigt bra.
Som det när Ewan McGregor är med. Jag älskar gisslan-avsnitt! Det avsnittet var speciellt.
och att Dennis begick självmord tyckte jag var tråkigt, men det gjorde att serien blev bättre, för vad gör serier bättre än när karaktärer man gillar dör (hur sjukt det än låter). Jag blev helt förvånad.

Det är häftigt med serier som håller på så länge!
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav adolvsson » fre sep 22, 2006 22:51

caffeineaddict skrev:LWes: Det går vääääääldigt mycket upp och ner kvalitetsmässigt i den serien, men S12 var ett klart steg uppåt från säsongerna innan.

Hela S12? Jag började ladda ner serien efter att ha förlorat TV3, men så, uhm, slutade jag. Lite tyvärr. Och jag kommer inte ihåg exakt var jag slutade heller. Men S12 låter som ett bra ställe att börja på, om det är ett klart steg upp.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav adolvsson » fre sep 22, 2006 23:30

noike skrev:Du menar så, jo, det har ökat men vad som händer i hemlandet har mer eller mindre ibland nästan varit skrämmande speglingar av England IRL.

Det är sant och kändes, vid närmare eftertanke, faktiskt ännu tydligare i och med 5x01-02.

5x03 var inte kattskit, det heller. Jag skulle kunna leva med tre avsnitt i veckan i fortsättningen också.

Caffe: Hörrudu, hur mycket har dom egentligen ändrat förtextsekvensen? Nu blev jag ju nyfniken.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » fre sep 22, 2006 23:37

adolvsson: Njaeeeee, det kanske tog ett tag innan även S12 kom igång, men på det stora hela spöade den iaf S11 och förmodligen även S9 och S10. Sträcksåg nästan andra halvan av säsongen någon gång i maj och det var en ytterst trivsam upplevelse.

De har gjort det till en sådan där modern snabb-sekvens, Lost-style. Loggan, kort musiksnutt (inte samma musiksnutt heller) och sedan alla skådespelarnamn bland resten av förtexterna i nederkanten av första scenerna.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » fre sep 22, 2006 23:40

caffeineaddict skrev:De har gjort det till en sådan där modern snabb-sekvens, Lost-style. Loggan, kort musiksnutt (inte samma musiksnutt heller) och sedan alla skådespelarnamn bland resten av förtexterna i nederkanten av första scenerna.

Syndligt. Jag kan förstå om dom vill effektivisera den lite, men sådana där snabbisar tenderar med få undantag kännas riktigt trista.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » lör sep 23, 2006 2:19

Ibland hoppas intron över för att få lite mer plats i avsnittet, är det permanent?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav caffeineaddict » lör sep 23, 2006 8:11

Illyria skrev:Ibland hoppas intron över för att få lite mer plats i avsnittet, är det permanent?

Jag trodde också först att de hade gjort en kort-version för just detta avsnitt eftersom så mycket hände, men sedan läste jag på TWOP att det tydligen var permanent...

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » lör sep 23, 2006 8:17

Ännu en anledning att hata Lost (okej, jag hatar det inte, men inte är det långt ifrån)... de startade tråkifieringstrenden av förtexter. Jag gillar förtexter (om det inte är absurt dåliga som t ex Grey's Anatomy) och de sätter ton för det som komma skall. Det är så himla trist då man inte får förtexter. Tänk om Twin Peaks haft en tio sekunders-shot på vattenfallen och "Twin Peaks" tonade fram och bort under den tiden och sen var det klart med det? Och med BtVS var det alltid så spännande att då man såg en ny säsong få veta vilka nya klipp de använt och ofta var det jäkligt bra också. Nej, usch vad trist! Hoppas att det inte sprider sig ännu mer.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » lör sep 23, 2006 14:24

Vissa serier tycker jag det passar, men det beror helt på serien. Supernatural t ex, känns inte som den behöver ett intro, men överlag gillar jag intron. Dåliga intron kan dock lika bra skippas, som Grey's Anatomy, och de verkar ju helt ha skippat det nu tack och lov.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » lör sep 23, 2006 16:10

Just Supernatural är faktiskt ett av dom där få undantagen jag var inne på förut.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » lör sep 23, 2006 20:51

Jag älskar intron. Som jag ofta säger tycker jag helt klart att dom skall inkludera bilder/klipp på skådespelarna och ha deras namn.
Dom förtjänar det, för det gör att man mycket lättare kopplar namn till en skådespelare och vet vem som är vem.
Då det inte behövs tycker jag är serier som 24 där det istället känns som man inte vet om vem som helst kan dö när som helst för man inte riktigt har koll på vilka som är fasta skådisar.
Ett bra förslag jag har är att "serials" som 24 och Lost inte behöver ha intron medan sånna som är mer som CSI och The OC borde ha det.
Så tycker jag.

Bästa introt någonsin: Black Sash
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör sep 23, 2006 21:02

LWes skrev:Jag älskar intron. Som jag ofta säger tycker jag helt klart att dom skall inkludera bilder/klipp på skådespelarna och ha deras namn.
Dom förtjänar det, för det gör att man mycket lättare kopplar namn till en skådespelare och vet vem som är vem.
Då det inte behövs tycker jag är serier som 24 där det istället känns som man inte vet om vem som helst kan dö när som helst för man inte riktigt har koll på vilka som är fasta skådisar.

Det här håller jag nog faktiskt helt och hållet med om. Och sen så är det inte mer än rätt att kalla de korta titelsekvenserna för 24-syndromet snarare än Lost-syndromet. Iom 24:as realtidsgimmick blev det liksom nödvändigt att ha så mycket tid som möjligt till själva avsnittet och därför skapades den där 5-sekundersloggan. Det är nog det exempel där ett sånt intro funkar bäst också, i 24 skulle en hel förtextsekvens kännas störig och helt out of place.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav AKS » lör sep 23, 2006 21:04

Medhåll om 24.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » lör sep 23, 2006 21:11

caffeineaddict skrev:Och sen så är det inte mer än rätt att kalla de korta titelsekvenserna för 24-syndromet snarare än Lost-syndromet.

Vet inte riktigt om jag kan hålla med om det. Antingen går man efter ursprunget och då är det inte 24, utan något annat. Fenomenet är inte nytt. Eller så går man efter vilken serie som gjorde det populärt, och det fick faktiskt sin genomslagskraft på andra serier rätt nyligen -- en bra tid efter 24 hade hållit på.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eriked » lör sep 23, 2006 21:16

LWes skrev:Jag älskar intron. Som jag ofta säger tycker jag helt klart att dom skall inkludera bilder/klipp på skådespelarna och ha deras namn.
Det håller jag med om. Tror jag iaf... Fast vem älskar inte t.ex Dead Like Me's lite mer artistiska intro. Håller med om 24 också. Fast 24 har ju en inledning med karaktärerna.. dock inte skådespelarna iofs. Just det... Firefly's intro går inte av för hackor heller.

'Sometimes the air rises above the clouds' - Flash Gordon
Användarvisningsbild
eriked
Ph.D i tungmetall

Inläggav adolvsson » mån sep 25, 2006 21:55

Smith
En heisthistoria, det handlar om ett team professionella tjyvar, och som sådant är upplägget allt annat än originellt. Det är å andra sidan tillräckligt spännande för att vara okej ändå. Men det är inte storyn som kommer hålla mig kvar bortom piloten, nej, det fixar skådespelarna - med en alltid lika lysande Ray Liotta i ledningen.

Utom Amy Smart. Hennes karaktär är en stark och kall kvinna, och Amy har varken talangen eller pondusen för att klara av det. Synd när casten är så övervägande manlig i övrigt.

Annars är jag nöjd. Lite svag för genren är jag nog också, det hjälper till. Fast framför allt är det skådespelarna som gör det. Helt klart.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav caffeineaddict » mån sep 25, 2006 22:43

Lite roligt att det förskräckliga ordet "fuck" dök upp helt ocensurerat i veckans avsnitt av Family Guy och nu säkert kommer förstöra generationer av kristna, amerikanska barn... :D

http://www.imdb.com/news/sb/2006-09-25/tv/3

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav poser » mån sep 25, 2006 23:08

caffeineaddict skrev:Lite roligt att det förskräckliga ordet "fuck" dök upp helt ocensurerat i veckans avsnitt av Family Guy och nu säkert kommer förstöra generationer av kristna, amerikanska barn... :D

http://www.imdb.com/news/sb/2006-09-25/tv/3

Roligat att du postar det precis när jag såg det.

Shock and aw?!

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film