Bender skrev:Håller inte riktigt med om att det skulle behövas mer handling, den har precis rätt känsla genom hela filmen. Jag tycker alla 4 medlemmarna i familjen gestaltas underbart av sina skådespelare.
Jo, absolut. Det är bara en av mina små käpphästar som envisas med att gnägga lite grann under såna här filmer: varför göra en film om den i bästa fall blir en imitation av något som händer en väldig massa människor i verkligheten? Det fantastiska med filmmediet (och böcker också) är ju förmågan att vara just, äh, fantastisk. Att förbättra/försämra verkligheten, inte bara imitera den. Det är därför jag älskar Whedon, Cronenberg, Lynch, Jarmusch och Gilliam (och Romero, Carpenter och Raimi) (och sällan uppskattar biopics). "The Squid..." gör en (skulle jag tro, jag saknar tackålov förstahandserfarenhet) jävligt realistisk imitation av en familj som faller sönder, men det är inget unikt i det; det enda som skiljer den från att se grannarnas äktenskap krascha är soundtracket.
Så långt den käpphästen alltså. Men han är rätt liten och gnällig, och jag lyssnar inte så mycket på honom; jag vet inte ens om jag håller med honom. Det är hur som helst en väldigt liten invändning mot en riktigt bra film.