Queer as Folk

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav wyndham » lör jul 01, 2006 0:27

3x05
Rätt bra. När jag hade sett det här kunde jag inte komma på nåt speciellt att skriva. Brian har en sitt bästa hår på länge. Brians kläder, Brians hår och Brians solglasögon är ju de tre intressantaste sakerna för det mesta.

Välstrukturerade Qaf-avsnitt är man verkligen inte bortskämd med. Flatorna och Michael, Ben och steroiderna, Brian och hans kampanjer, Justin och hans ack så passionerade romans med Scott Hope, Ted och Emmets bostadsjakt... Det blir inte mycket ordning på det hela. Men då och då slängs det in en scen mellan Brian och Justin med lite spejsat foto och så känns allt okej. Snart kommer det väl nåt mer? Ted och Emmett känns inte direkt som ett förhållande som tillför serien nånting. Ben förvandlas från Buddistisk professor till bög-hulken på en handfull avsnitt. Dom nämnde att hans ex hade dött, men det känns ändå inte som en särskilt välgjord eller logisk karaktärsutveckling. Och flatorna... Det bästa jag kan säga om dom är att dom inte är med lika mycket längre. Och inga sexscener.

Sen har vi Brian och Justin. Lyckliga förhållanden är som bekant dålig TV, så de flesta serier brukar ju kämpa med att hitta nya krystade sätt att hålla isär sina par. (Eller ta död på en och annan som vissa bättre serier gör då och då.) QaF har lyxen att skildra ett så spännande par som Brian och Justin där det däremot faller sig helt naturligt att dom inte klarar av att hålla ihop. Det är ett arc med så stor kraft att det håller serien vid liv när allt annat faller ihop.

Oh! Nu kom jag äntligen på nåt att skriva om det här avsnittet. I QaF runkar alla killar med tummen neråt för att det är så kameravänligt. Helfestligt.

3x06
Brian har klippt luggen lite för kort. Men nåja, ett helt ok avsnitt. Mycket close-ups och konstnärlig klippning. Lite snoppovision i början. Har smygits in lite mer sånt i s3. Och det är väl... trevligt?

Politikerarcet. Bara det att serien får arc är postivt. Inte så spännande nu, men tanken att Brians filosofi sätts på prov är lovande. Tidigare har hans sarkasmer om pride-parader bara varit skämt i bakgrunden, men nu verkar det som att han går steget längre med sitt dog-eat-dog-tillvägagångsätt.

Det är bäst att inte reta upp bög-hulken. Då gör han dig illa. Men när han är snäll lyfter han kylskåp.

Michaels acceptans är mycket underlig. Otrovärdigt är ett ord som ligger nära till hands. Men sen ser man ju Bens stora, manliga, aptitliga och välutmejslade muskler och då förstår man ju Mikeys överseende.

NOT!
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav brat » lör jul 01, 2006 0:34

wyndham skrev:3x05
Oh! Nu kom jag äntligen på nåt att skriva om det här avsnittet. I QaF runkar alla killar med tummen neråt för att det är så kameravänligt. Helfestligt.

*ASG*

wyndham skrev:3x06
Det är bäst att inte reta upp bög-hulken. Då gör han dig illa. Men när han är snäll lyfter han kylskåp.

*ASG*

3x06
Personligen blir jag smått illamående av Bens rygg, han har ju en puckel av muskler för tusan. Inte snyggt.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav madskellig » lör jul 01, 2006 0:42

wyndham skrev:Oh! Nu kom jag äntligen på nåt att skriva om det här avsnittet. I QaF runkar alla killar med tummen neråt för att det är så kameravänligt. Helfestligt.

:D Du har alltid de bästa kommentarerna

brat skrev:3x06
Personligen blir jag smått illamående av Bens rygg, han har ju en puckel av muskler för tusan. Inte snyggt.

Kunde inte hålla med dig mer, absolut inte attraktivt.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav wyndham » lör jul 01, 2006 1:40

3x07
Brian ex machina.

Något av en säsongsavslutning. Slutet för Justin och Ethan. Mel blir gravid. Ted slipper fängelse. And bög-hulken is no more. Rest in Peace Juice Pig!

Passande nog försvinner också Teds jobb och pengar så författarna ska få hitta på nya tossiga äventyr för the dynamic duo. Samma sak hände ju med Emmett som på några avsnitt blev prisbelönt filmstjärna, arvtagare av miljoner och Poff tillbaka på scratch. Inte heller Teds porrkungskarriär har väl haft "trovärdigt drama" som genre, men det har ju varit en rätt härligt bisarr comic relief.

Och Brian ja. Underliga men helt ok glasögon. Och allt ordnar han med sitt trollspö. Det lämnas dock en öppning för honom; han behöver inte definitivt välja sida än på ett tag.

Michaels tal var på sin plats. Den dramatiska touchen med sprutan är visserligen rätt smaklös, men ändå rätt typiskt för hans karaktär. En barnslig drama queen.

Ethan och Justin las det inte mycket krut på. Ett par bra repliker, men man ville antagligen inte överskugga avsnittets nyckelscen mellan Emmett och Brian. Ett gott skådespel männen emellan, och Ted och Emmetts förhållande får mer kött på benen.

Vics pojkvän. Ett medel för att nå fram konfrontationen mellan Mikey och Ben? Eller ska Vic få mer fokus? Vore iofs trevligt, men det skulle också tyda på att författarna kanske har mindre angenäma planer för honom.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Tam » lör jul 01, 2006 11:47

wyndham skrev:3x07
Michaels [...] En barnslig drama queen.

Så varför tycker vi inte om honom?

Hela serien
Undrar om jag kommer börja tycka om Mel i säsong 5 den här gången också. Hon är ju så jävla jobbig. Vet inte om det kommer att gå.

Edit: Varför blev texten större? I don't get it.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Tea » lör jul 01, 2006 14:21

hihihihihi, jag hittade Katty B - Lets hear it for the boy :D:D sommarlåtar...

"Adversity is the diamond dust with which heaven polishes its jewels."
Thomas Carlyle

Läs här om ni vill veta hur mitt bröllop kommer gå åt helvete

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad

Inläggav wyndham » lör jul 01, 2006 14:38

3x08
Meg Ryan ex machina.

Ja, här har jag suttit avsnitt efter avsnitt och väntat på att Justin ska klippa sig. Och plötsligt faller allt på plats. Justin har helt enkelt blivit Meg Ryan. Locktången har varit framme och plötsligt är dom lika som bär. Allt för att fullborda denna uppvisning i rom-com. Lite mörkare får vi allt hoppas att det blir. Och lite mer kunde dom ha dragit ut på det hela.

Ben är tillbaka som den barmhärtige samariten. En logisk konflikt mellan Bens godhet/superhjältekomplex och Mikeys försiktighet/fördomsfullhet.

Nya karriärer verkar ju vara ett ständigt tema. Och Ted är den nya junkien. Alla dessa historier som pressas fram hela tiden, när det finns så mycket mer kraft i vardagsdramat.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav madskellig » lör jul 01, 2006 17:07

Såg om 1x20 idag:

Åh, vad jag älskar detta avsnitt, förutom den töntiga och något irriterande Emmett "true love" sidhistorien då. Justin (eller, ja, Randy) är så bra på att dansa. Be still my heart!

Älskar hur Justin upprepar några av Brian typiska fraser för att såra honom, alla scener mellan dom är bara guld, men speciellt den precis efter Justin vunnit:

Brian: I thought we had plans.
Justin: You couldn't do better, and I told you I might have plans, too.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav The Buffster » lör jul 01, 2006 23:05

1.18 Sådär ja, det här gillade jag. Det känns som om serien har tappat bort Brian och Justin lite på senare tid men här hade dom några underbara scener. Älskar när dom dansar tillsammans. Och att Brian nu äntligen visar att han vill att Justin ska stanna. Fint.

På tok för mycket Michael och David är det fortfarande. Jag kunde knappast bry mig mindre om deras problem.

Men nu vill jag inte låta allt för negativ, det var ett bra avsnitt.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav brat » sön jul 02, 2006 1:33

The Buffster skrev:1.18 Sådär ja, det här gillade jag. Det känns som om serien har tappat bort Brian och Justin lite på senare tid men här hade dom några underbara scener. Älskar när dom dansar tillsammans. Och att Brian nu äntligen visar att han vill att Justin ska stanna. Fint.

Jag visste väl det. :)
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Tam » sön jul 02, 2006 16:26

madskellig skrev:Såg om 1x20 idag:

Åh, vad jag älskar detta avsnitt, förutom den töntiga och något irriterande Emmett "true love" sidhistorien då.

Vad snackar du om, mads? Det är ju mer eller mindre det roligaste nånsin.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Tinwiel » sön jul 02, 2006 16:37

"pingisbollar-i anus-fest"

Underbar kommentar och underbar fest, jag skrattade massor både gångerna jag såg avsnittet. Älskar QaF, och er med! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Glorificus » sön jul 02, 2006 16:43

Tinwiel!! :) Kul att se dig här.
Jag var i Kramfors i måndags! Jag var på väg med mina föräldrar från Stockholm till Boden och vi tog en omväg till Kramfors för att titta på timmer. Man svängde in på en väg på andra sidan vägen från Ica Kvantum och då kom vi till några bröder som sålde plankor. Men jag såg inte dig någonstans... bara en orange katt som jag pratade med och bad hälsa till din misse om han träffade på den. ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Tea » sön jul 02, 2006 17:00

tjejer (och killar) har ni sett den här:

QaF meets Buffy

Thomas Carlyle

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad

Inläggav madskellig » sön jul 02, 2006 17:36

Tam skrev:
madskellig skrev:Såg om 1x20 idag:

Åh, vad jag älskar detta avsnitt, förutom den töntiga och något irriterande Emmett "true love" sidhistorien då.

Vad snackar du om, mads? Det är ju mer eller mindre det roligaste nånsin.

Hela serien:
Tja, om jag skulle göra en lista över de ögonblick i Qaf jag verkligen ogillar så rankar den ganska högt faktiskt, det känns så krystat. Enligt mig ett ganska taffligt försök till humor, som bara funkar i korta ögonblick.

Andra storylines som jag tycker känns ganska ansträngda är avsnittet med Emmetts cybersex alter-ego och hela Ted och Emmetts förhållande... nu låter det som jag ogillar Emmett vilket inte är fallet, utan manusförfattarna lyckas bara stoppa honom i så konstiga situationer. Synd på en underbar karaktär.

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav madskellig » sön jul 02, 2006 17:40

Tea skrev:tjejer (och killar) har ni sett den här:

QaF meets Buffy

Den perfekta serien? ;)

Det är ganska intressant ändå hur många Buffy fans som gillar Qaf... har ofta märkt det på olika messageboards och fan-sites för båda serierna.

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Tam » sön jul 02, 2006 17:53

Skulle jag radda upp saker jag inte tycker om i amerikanska versionen skulle det bli en väldigt lång lista. Egentligen är det konstigt jag ändå tycker det är en rätt grym serie med tanke på hur mycket smörja jag tycker mycket är.
Men Emmet skulle det inte vara mycket av på listan.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav wyndham » sön jul 02, 2006 19:32

3x09
Nu blir det allt spännande. Mel och Lindseys förhållande utsätts för en kraftig prövning när deras olika syn på föräldraskap sätts på prov. Mel vill inte bara hålla sin karriär vid liv av ren stolthet, utan ser sin chans att äntligen göra något viktigt i sitt arbete. Givetvis förstår man att Lindsey är frustrerad över Mels brutna löften, men är det verkligen viktigare att hon får jobba heltid med att planera fester än att Mel ska kunna kämpa för alla homosexuella mödrars rättigheter? Det är ett svårt dilemma och kommer deras kärlek verkligen att överleva?

Oh who am kidding with my awesome lies. Jag bryr mig till summan noll noll noll och jag vill att dom ska bort bort bort. Mel är en snobbig gris och Lindsey är ett bortskämt näbbdjur.

Det är alltid svårt att se Queer som en helhet, för det har den nästan aldrig lyckats vara. Teds depression... Hittills känns det som utfyllnad. Blir inte särskilt upprörd över att ingen vill anställa en avdankad porrbaron. Men nu verkar iallafall karaktären få lite mer värdighet i sin misär.

Politikerarcet blir bara bättre och bättre. Borgmästarkandidaten får till en början ett par sympatiska drag och hans relation med Brian påminner lite om borgmästaren och Faith. "No you don't get it. I don't care!" lär han väl snart säga till sitt scoobygäng. Sen får Brian dock en kniv i ryggen, men istället för att fundera på nån lagom skoj hämndaktion (som rutinen tidigare har varit) som han brukar, så utnyttjar han homofobanklagelserna som följer för att förstärka sin ställning vid polischefens sida.

Justin visslar på stand by your man och har inget att säga om Brians nya karriär. Och glad som en nyckelpiga är han när Brians nya knull anländer för att avlösa honom i sängkammaren. Han ber om ursäkt till Mikey för att han inte förstod att Brian inte gjorde något annat än att visa sin kärlek dygnet runt. Voj voj, kanske är det bara jag med mina stenåldersvärderingar som har svårt att tro att Justin kan vara lycklig i ett öppet förhållande. Men nu är han alltså lycklig som en solstråle så vad vet jag.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Tea » sön jul 02, 2006 20:20

ser ni det här:

Zaxx skrev:
Tea skrev:jag mår lite illa efter maten.. :(

Det är bara för att du tycker om QaF!

vavava... :evil: :evil: :evil:

Thomas Carlyle

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad

Inläggav wyndham » sön jul 02, 2006 20:39

3x10
"The gay and lesbian center." Så bara killar kan var gay? Konstigt namn.

Ted är givetvis jättejobbig och otacksam, men han är där han är. Hunter är ännu jobbigare och otacksammare, men så är han också i en betydligt lägre cirkel i helvetet. Och ju mindre hjälp dom förtjänar desto mer behöver dom etcetera etcetera. Kan faktiskt bli bra om de två skådisarna lyfter sig.

Brian ryter till. När man inte längre får snorta och sugas av var man vill så är amerika i fara. Några fler mysfarbror scener med Stockwell lär det nog inte bli, nu blir det krig. Ska bli spännande.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav brat » sön jul 02, 2006 20:39

Vilken tråd kommer det ifrån?
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Tea » sön jul 02, 2006 20:47

brat skrev:Vilken tråd kommer det ifrån?

depp-tråden

Thomas Carlyle

QaF <3
Användarvisningsbild
Tea
Big Bad

Inläggav The Buffster » tis jul 04, 2006 18:54

1.19 och 1.20 1.19 hade rätt mycket Brian och det är alltid bra. Det var inte så där superbra kanske, hans relation till sin pappa har väl inte varit det som engagerat allra mest. Men ändå, Brian försöker att inte visa några känslor men det är ändå tydligt hur mycket det påverkar honom. Sånt är alltid bra.

I början gillade jag attraktionen som fanns mellan Michael och Brian men nu börjar jag lessna lite. Hade dom inte kunnat haft sex istället för att Michael skulle vara helt förnuftig. Då hade det kanske kunnat hända nåt mer spännande.

Daphne och Justin har sex. På ett sätt lite fint men mest knäppt då man vet redan innan att det inte kommer att sluta bra. Sen så blir jag TOKIG på att dom kör med den oerhört trötta fördomen att tjejer har svårare att skilja på kärlek och sex. Hade verkligen hoppats på mer från en serie som Queer as Folk.

1.20 med King of Babylon var däremot superduper bra. Justin och Brians relation är som alltid det som engagerar mest. Mycket godbitar när det gäller dom här. Brian beter sig svinigt mot Justin igen (och jag älskar honom ännu mer). Och så får vi se Justin dansa på scenen. Fast jag tycker fortfarande att Justin är mest söt och charmig inte sexig. Men hur som helst. Riktigt bra att se hur avvis Brian blev.

Brent: No, wait. I can't lie to you. We've meant too much to each other for that. I've met someone new.
Emmett: Who? We've only been together an hour and forty-five minutes!

Emmet, :lovebunny:

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Ai » tis jul 04, 2006 23:13

The Buffster skrev:1.19 och 1.20 Sen så blir jag TOKIG på att dom kör med den oerhört trötta fördomen att tjejer har svårare att skilja på kärlek och sex. Hade verkligen hoppats på mer från en serie som Queer as Folk.

[...]

Fast jag tycker fortfarande att Justin är mest söt och charmig inte sexig.

Tyvärr får du nog stå ut med lite schabloner vad gäller kvinnor - i synnerhet hetero-kvinnor - i den här serien. Det är helt klart övervägande en manlig gay skrivarstab...

Justin är inte snygg. Justin är inte sexig. Iallafall jag har aldrig påstått det. Men han är UNDERBAR!!!!!!!!!!!!!!! Omg... jag måste nog se säsong tre igen snart bara för h...(oops inte spoila Buffster! :D )..... :eek:

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav madskellig » tis jul 04, 2006 23:37

Ai skrev:Justin är inte snygg. Justin är inte sexig. Iallafall jag har aldrig påstått det. Men han är UNDERBAR!!!!!!!!!!!!!!! Omg... jag måste nog se säsong tre igen snart bara för h...(oops inte spoila Buffster! :D )..... :eek:

Jag har nog påstått det, mycket ;)

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Ai » tis jul 04, 2006 23:42

madskellig skrev:
Ai skrev:Justin är inte snygg. Justin är inte sexig. Iallafall jag har aldrig påstått det. Men han är UNDERBAR!!!!!!!!!!!!!!! Omg... jag måste nog se säsong tre igen snart bara för h...(oops inte spoila Buffster! :D )..... :eek:

Jag har nog påstått det, mycket ;)

Sexig? Verkligen?

Har svårt att se det. Allrahelst såhär i början. *ryser* Att ens försöka tänka tanken under första säsongen ger mig peddo-flashar

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav madskellig » tis jul 04, 2006 23:57

Ai skrev:
madskellig skrev:Jag har nog påstått det, mycket ;)

Sexig? Verkligen?

Har svårt att se det. Allrahelst såhär i början. *ryser* Att ens försöka tänka tanken under första säsongen ger mig peddo-flashar

Tja, kanske inte i allra början... han ser ju väldigt ung ut, men lite i 1x20 och defenitivt i senare säsonger, speciellt i S3 med det fina håret ;)

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Ai » ons jul 05, 2006 0:08

madskellig skrev:
Ai skrev:
madskellig skrev:Jag har nog påstått det, mycket ;)

Sexig? Verkligen?

Tja, kanske inte i allra början... han ser ju väldigt ung ut, men lite i 1x20 och defenitivt i senare säsonger, speciellt i S3 med det fina håret ;)

:lovebunny:

Älskar håret. Äääääääälskar håret! ALLA hade bra hår i säsong tre.

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Ai » ons jul 05, 2006 1:59

Allt hårsnack fick mig att bli tvungen att få en snabbfix. Slutet av 308 och början av 309 och jag kan gå och lägga mig och sova sååååå sött.... :lovebunny:

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav madskellig » ons jul 05, 2006 2:02

Ai skrev:Allt hårsnack fick mig att bli tvungen att få en snabbfix. Slutet av 308 och början av 309 och jag kan gå och lägga mig och sova sååååå sött.... :lovebunny:

Hihi, jag såg också slutet av 308, great minds think alike :D

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film