Queer as Folk

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Ai » mån apr 10, 2006 23:16

Ja, det är fan sanslöst! Snart har man skrivit en rec på varje avsnitt. Ska nog försöka samla ihop dom på nåt sätt.

Men det ska absolut bli skönt att se ett avsnitt utan att känna att man bör skriva också. Nu på slutet har det blivit lite jobbigt faktist. Avsnittena är så bra att man inte vill sitta och skriva - man vill bara njuta!

Det får nog räcka med tre för mig idag. Jag har lite ont på onämnbara ställen efter ingreppet idag på eftermiddan så jag ska ta en värktablett och gå och lägga mig.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tinwiel » mån apr 10, 2006 23:49

Jo, ibland har jag också känt att det har varit lite ommafallt att skriva, eller att behöva anteckna eller komma ihåg saker. Hädanefter ska jag bara njuta, jag med.

Stackars dig, jag läste att du hade varit hos doktorn. Hoppas det är bättre imorrn. Nattis!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Glorificus » tis apr 11, 2006 0:42

Jag kollade in QaF-sidan på Canal+ hemsida, och hittade bl.a. den här lilla "faktarutan" angående seriens titel...

Fakta:
Queer = Homosexuell. «Queer as Folk» låter när det uttalas som «Queer as Fuck» (= tokbögig), samma talspråkliga förstärkning som i exempelvis «He’s as stupid as fuck», «I was as mad as fuck» etc). Det här är ett fiffigt sätt att formellt kringgå en svordom genom hänvisning till ett mindre stötande uttryck som låter ungefär likadant.

Haha, är det verkligen tänkt så eller har den som skrivit det här bara tagit det från tomma luften? När man hört folk bakom serien prata om titeln tar de ju jämt upp det där gamla ordspråket "There's nothing as queer as folk". Och när jag säger titeln högt låter det som "folk", inget annat... :P
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Ai » tis apr 11, 2006 6:43

Tack Tin. Jag mår marginellt bättre idag.

Nu blev ju jag också tvungen att kolla in Canal + sida om QaF... Presentationen av serien var väl ok - man har ju läst värre om serier - MEN det här fick mig att vrida mig olustigt i stolen:

I första episoden träffar vi tjusige Brian (spelad av Gale Herold), som bor i en av dessa überläckra filmvåningar – till exempel Jennifer Beals i «Flashdance». (Vi kan inte låta bli att här även påminna om Jeff Goldblums snygga lägenhet i «Flugan»). Brians trogne vän, den lite mer beskedlige Michael (Hal Sparks) moraliserar och läxar ofta upp sin polare. Kanske lite för ofta? Är Michael kär i Brian? Brian träffar den blott sjuttonåriga skolpojken Justin och ser till att oskulden hans blir förpassad till det förgångna. Vi blir även i avsnitt ett presenterade för ett lesbiskt par som är överlyckliga över sitt nyfödda barn vars fader heter Brian …

Är det så svårt att hitta något sålunda begåvade skribenter till en hemsida? Jamen! Kalla avsnitt för avsnitt och inte nån sorts försvenskad verision av episodes. Och TJUSIG????? KOM IGEN! :rolleyes:
Och sen felstavat på Gales efternamn...

Sen fanns det ju såklart faktafel också. Men dom orkar jag inte bry mig om. Det verkar vara förbjudet att faktakolla sina alster nu för tiden iallafall.

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tinwiel » tis apr 11, 2006 9:30

Haha.... den där presentationen var inte bra alltså. :rolleyes:

Glory: Jag tycker inte alls att det låter som "fuck" när jag säger Queer as folk. Jag måste nog lyssna på när nån britt (eftersom uttrycket ursprungligen kommer från nånstans på brittiska öarna) säger det för att kunna lyssna om det låter som "fuck". Hmm.. verkar lite långsökt bara och om dom tar upp den betydelsen av uttrycket så borde dom ha tagit upp själva uttryckets ursprung också... :rolleyes:

jaja, hoppas att serien får lite publik nu och att serien kommer till en annan kanal sen, nån som fler folk har. :) Jippi!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Tam » tis apr 11, 2006 18:11

Queer as Fuck hette <russel T Davies första pilotmanus. Men att det ska finnas kvar i ordvitsform slutgiltiga titeln har jag svårt att höra.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Ai » tor apr 13, 2006 14:17

Jag har lite svårt för att få tiden att räcka till att sitta och kolla igenom dom sista avsnittena. Men några avatarer har jag hunnit med. Jag pillar lite med PS, går och leker med Zoë, pillar lite till... och vips!

Några Justin...

Bild Bild Bild Bild

Och en från loftet...

Bild

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tinwiel » tor apr 13, 2006 16:49

Haha, Justin i sin cowboy-outfit! :)

5x11
Alltså begravningen i början, det är såå taskigt gjort. Som tur var så visste jag den här gången att det var fejk...

Dom lyckas rätt så bra med att fånga stundens allvar fortfarande.. 4 döda.. 60 nånting skadade.. Alla i gänget lider mer eller mindre av posttraumatisk stress. Em klarar inte av att lämna soffan, Ted känner skuld över att Michael blev skadad och jobbar (och har anonymt sex) för att slippa känna efter.

Hunter är tillbaks! Jippi! Det märks att han har mognat under tiden han har varit borta. Ilskan har försvunnit litegrann. Good for him.

Ben spöar upp några heterofascister och Brian får skjutsa hem honom efteråt. "Zen-Ben". :D

Ben: You're a terrible influence.
Brian: I try my best.

Jennifer är i Brians våning för att Brian ska sälja loftet. För femtioelfte gången.
Jen: I spoke to Debbie. She's a fucking inspiration!
:D

Så Brian säljer loftet och vill sälja Babylon. Det representerar inget positivt för honom längre, verkar det som, och han har insett vad som är viktigt.. så... han friar till Justin! "What about marrying me?". Justin blir precis lika förvånad som vi blir och skeptisk, så han nobbar Brian. Brian blottar sig ännu mer , " not without you", men Justin ger sig inte. Svaret är nej.

Så Brian går och köper ett bautahus på landet! UTANFÖR Pittsburgh! Han är galen. Men.. när Brian har bestämt sig för nåt så har han.
"it's for my prince"

Oj oj. Konversationen mellan honom och Justin på slutet känns lite stel och krystad ibland, kanske för att både skådisarna och karaktärerna och manusförfattarna är ovana att vara sådär romantiska.. Men som den B/J-shipper jag är så blir jag ändå glad, glad, glad, och förlåter eventuell översliskighet. Det kan dom få ha lite av efter 5 säsonger utan.. (även om jag egentligen tycker att dom där små kärleksbevisen är mycket mer romantiska än när det sägs rätt ut). Och sen har dom massa sex. Framför brasan. Sååå fint.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav Ai » tor apr 13, 2006 17:18

Tinwiel skrev:Och sen har dom massa sex.

Alltid. Vad vore B/J utan det? :twisted:

Sen är det väl internt känt att jag är svag för Pole Dancing Justin! :lovebunny:

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tinwiel » tor apr 13, 2006 17:35

Ai skrev:
Tinwiel skrev:Och sen har dom massa sex.

Alltid. Vad vore B/J utan det? :twisted:

Sen är det väl internt känt att jag är svag för Pole Dancing Justin! :lovebunny:

Det har framgått, ja. ;) Lille Justin, nu blev jag sugen på att se dom tidiga avsnitten igen...
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav madskellig » fre apr 14, 2006 13:09

Eeep! Nu har jag tagit mig igenom säsong 1, så jäkla bra! Jag skulle nog gått under om jag inte hade haft tillgång till säsong 2, vilket jag nu har tack vare Glorificus :)

1x22
Gillade verkligen Brians 30th "deathday" party, och första scenen med dom små inklippta rutorna av dom andra pratande, medans Brian gör... det Brian gör bäst :D Annars var det fint, och sorgligt, med dansen och allt... scenen nere i garaget då Justin blir nedslagen var jobbig att titta på, effektivt filmat då man ser Brian titta i backspegeln på Justin och så kliver Chris in i bild med sitt baseball bat.

Väldigt bra säsongs final, serien blir verkligen bara bättre och bättre, I'm officially addicted :)

2x01

Så Justin överlevde men är fortfarande på sjukhus och Brian vägrar erkänna att han är där och hälsar på varje natt... väldigt frusterande. Även om han har en bra anledning till det.

Gillade hur manusförfattarna visade hur påverkad han var av det som hänt, samtidigt som dom inte kompromissar hans karaktär, verkligen inte för sentimentalt men scenen där man ser att han fortfarande bär på den blodiga scarfen är otroligt effektiv.

Sista scenen mellan Brian och Justins mamma är väldigt bra, fast man tycker att hon borde fatta att Justin inte lär ta det så bra att hon förbjuder Brian att träffa honom.
"I hate listening to people's dreams. It is like flipping through a stack of photographs. If I'm not in any of them and nobody is having sex, I just don't care."

Last.FM
Användarvisningsbild
madskellig
Big Bad

Inläggav Ai » fre apr 14, 2006 14:04

Ja, tänk om inte Glory hade fixat nästa säsong åt dig! Då hade du suttit där med sista scenen på näthinnan tills du tjänat ihop tillräckligt för att köpa nästa box! :D Hon är snäll hon vår Glory! :lovebunny:

Och om du redan är beroende så är det lika bra att du låser in dig med resterande fyra säsonger och sträcktittar! :D

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Glorificus » fre apr 14, 2006 17:37

madskellig: Superkul att läsa vad du tycker om avsnitten!

Ai: Hihi, jag sprider ju bara din QaF-delar-snällhet vidare. ;) Underbara avatarer förresten! Goodness overdose.

Och madskellig har fortfarande en skiva kvar att få, med avsnitt 504-13... men jag brände ut den samma kväll efter att vi setts, så du får den nästa gång vi ses. Förhoppningsvis kan du komma på Buffyträffen som nog blir på Carlshem nästa lördag, den 22:a. :)

Själv är jag förväntansfull inför att kunna se QaF 1x03 på tv i kväll! Är hus- och kattvakt hos mina föräldrar, som har Canal+. :D
Och jag har nog förresten lyckats övertala min syster (och förmodligen även hennes sambo) att ge amerikanska QaF en chans... det var med henne jag blev beroende av brittiska versionen, så det ser ljust ut.
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Ai » fre apr 14, 2006 18:39

ÅH!!! 1x03!

Let's hear it for the boy.... 8)

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Glorificus » fre apr 14, 2006 22:53

Ai skrev:ÅH!!! 1x03!

...let's give the boy a hand... :D

Helt underbart att se det på stor skärm, med perfekt bild och ljud! Höjde surroundljudet så det var thumpa-thumpa i hela huset. 8)

Michael: He's over there talking to my mother, the little prick.
Brian: Leave him alone. He's all right.
Michael: Excuse me? The noise is so loud in here I thought I heard you say he's all right.
Brian: In fact ... he's kinda sweet.
Michael: Sweet?!
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Ai » fre apr 14, 2006 22:54

Glorificus skrev:
Ai skrev:ÅH!!! 1x03!

...let's give the boy a hand... :D

Helt underbart att se det på stor skärm, med perfekt bild och ljud! Höjde surroundljudet så det var thumpa-thumpa i hela huset. 8)

Michael: He's over there talking to my mother, the little prick.
Brian: Leave him alone. He's all right.
Michael: Excuse me? The noise is so loud in here I thought I heard you say he's all right.
Brian: In fact ... he's kinda sweet.
Michael: Sweet?!

AAAAAAAVIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIS!!!

Hur gick det - fick du med syrran?

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Glorificus » fre apr 14, 2006 23:02

Ai skrev:Hur gick det - fick du med syrran?

Ah, det var inte i kväll, hon bor 2½ mil härifrån (nästan granne enligt våra norrländska mått men inte riktigt, hihi)... men jag nämnde QaF och hon sa att det "borde jag se nån gång". Följt av att jag insisterade på att hon och sambon borde se det snart. :D
**

Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Tam » lör apr 15, 2006 2:01

Apråpå "se-saker-snart-i-norrland" så går det jävligt dåligt för wyndham att se Dead Like Me. Och ostar jag jag det i en mer passande tråd blir det säkert kampanj el ler nåt av dwt.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Ai » lör apr 15, 2006 6:47

Tam skrev:Apråpå "se-saker-snart-i-norrland" så går det jävligt dåligt för wyndham att se Dead Like Me. Och ostar jag jag det i en mer passande tråd blir det säkert kampanj el ler nåt av dwt.

DLM i all ära - hur går det med QaF? :D

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Ai » lör apr 15, 2006 16:07

Sitter och söker på You Tube - och hittar massor av godis!

Deletad scen från 1x02 - en sån scen som har uk-förlaga. Har inte sett den förr (utom när det var Vince och Stuart såklart)!
http://www.youtube.com/watch?v=-Bmz6_ZjQWU&search=queer%20as%20folk

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tam » lör apr 15, 2006 16:33

Ai skrev:
Tam skrev:Apråpå "se-saker-snart-i-norrland" så går det jävligt dåligt för wyndham att se Dead Like Me. Och ostar jag jag det i en mer passande tråd blir det säkert kampanj el ler nåt av dwt.

DLM i all ära - hur går det med QaF? :D

Orsaken att det där skrevs här är att QaF är det som tagit prioritet över DLM. Det går väl sådär. Ser nog klart första säsongen ikväll.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Ai » lör apr 15, 2006 18:11

Påminn lille wyndham att han gärna får skriva en rad.

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Ai » lör apr 15, 2006 18:54

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Ai » lör apr 15, 2006 19:20

En sista.

Nörd Gale i "36K"
http://www.youtube.com/watch?v=cufDTg49Upw

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav wyndham » lör apr 15, 2006 23:13

Det var ett tag sen jag såg QaF, och då kände jag mig mer motiverad att se vidare istället för att skriva. Och när man väl har sett vidare så blir det svårt att skriva om tidigare avsnitt. Idag blev det iaf 1x19.

Jahapp, det var ju tur att vi fick lära oss lite om hur olika vi män är från kvinnor när det gäller sexbiten. Vi är helt enkelt bättre på det. Och blandar inte ihop det med kärlek. Bra att vi fick det utrett. Gillar Justin och Daphne, men den här storyn kändes ungefär lika djuplodande som Emmets konverteringsavsnitt. Eller hans "I sexbot - you jane" lite tidigare.

Blake-arket är ju trist som fan, men opera i tv-serier är sällan annat än underbart. Ingen Dave heller, så ett par färre tråkighetspoäng på den fronten.

Previously on Queer as Folk:

Lebbarna är så tråkiga att om dom satte sin fot i L-word skulle de vara utkickade på två röda. Otrohetsavsnittet tidigare var dålig tv. Sexscenen kändes så bläig att man bara kunde gäspa. (Jag menar, vem kan tänkas vilja se två tjejer ha sex med varandra när det finns Brian Kinney att utnyttja tiden med...) Fransmansdelen var en feg och jobbig variant av UK-versionen.

Hoppas Groosalugg dyker upp igen.

Bra saker har varit David Bowie. Första gången som serien verkligen utnyttjar sound-tracket till att göra serien så snygg, cool och gripande som möjligt. Mer bra Brian var försoningsavsnittet med pappan. Good stuff. Alltid snygga kläder på den gossen också. Har dock inte fallit lika pladdask som vissa nakenspammare...

Tyckte också om när Mikey började bekänna färg som den överklassnobb han är. T.o.m. Dave är mer sympatisk för jämnan. Lite mörkare trodde jag nog att det skulle bli efter bastuscenen, men det lär väl dyka upp ett smaskigt break-up i en inte alltför avlägsen framtid.

Uppbrottet mellan Brian och Mikey varade ju inte särskilt länge. Men dom hade ju inte haft så många scener innan dess som skulle ha gjort att man brydde sig. Lite mer kött på benen har väl den relationen fått sig nu, men Hal Sparks är fortfarande långt ifrån en favorit.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Tam » lör apr 15, 2006 23:21

wyndham vill bara förtydliga: han tycker det är en bra serie.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Ai » lör apr 15, 2006 23:24

wyndham skrev:Det var ett tag sen jag såg QaF, och då kände jag mig mer motiverad att se vidare istället för att skriva. Och när man väl har sett vidare så blir det svårt att skriva om tidigare avsnitt. Idag blev det iaf 1x19.

Jahapp, det var ju tur att vi fick lära oss lite om hur olika vi män är från kvinnor när det gäller sexbiten. Vi är helt enkelt bättre på det. Och blandar inte ihop det med kärlek. Bra att vi fick det utrett. Gillar Justin och Daphne, men den här storyn kändes ungefär lika djuplodande som Emmets konverteringsavsnitt. Eller hans "I sexbot - you jane" lite tidigare.

Blake-arket är ju trist som fan, men opera i tv-serier är sällan annat än underbart. Ingen Dave heller, så ett par färre tråkighetspoäng på den fronten.

Previously on Queer as Folk:

Lebbarna är så tråkiga att om dom satte sin fot i L-word skulle de vara utkickade på två röda. Otrohetsavsnittet tidigare var dålig tv. Sexscenen kändes så bläig att man bara kunde gäspa. (Jag menar, vem kan tänkas vilja se två tjejer ha sex med varandra när det finns Brian Kinney att utnyttja tiden med...) Fransmansdelen var en feg och jobbig variant av UK-versionen.

Hoppas Groosalugg dyker upp igen.

Bra saker har varit David Bowie. Första gången som serien verkligen utnyttjar sound-tracket till att göra serien så snygg, cool och gripande som möjligt. Mer bra Brian var försoningsavsnittet med pappan. Good stuff. Alltid snygga kläder på den gossen också. Har dock inte fallit lika pladdask som vissa nakenspammare...

Tyckte också om när Mikey började bekänna färg som den överklassnobb han är. T.o.m. Dave är mer sympatisk för jämnan. Lite mörkare trodde jag nog att det skulle bli efter bastuscenen, men det lär väl dyka upp ett smaskigt break-up i en inte alltför avlägsen framtid.

Uppbrottet mellan Brian och Mikey varade ju inte särskilt länge. Men dom hade ju inte haft så många scener innan dess som skulle ha gjort att man brydde sig. Lite mer kött på benen har väl den relationen fått sig nu, men Hal Sparks är fortfarande långt ifrån en favorit.

Nakenspammaren 8) vill kommentera lite också!

Jag håller med i mycket du skriver här. Till att börja med: Sexbiten och skillnaden mellan män och kvinnor. Jag har för mig att vi pratade om det tidigare här i tråden i anknytning till avsnittet. Så otroligt stereotypt det blev där. Synd. Blake, Munchers och Dave är trista. Det är dom definitiva lågvattenmärkena i första säsongen.

Fortsätt att kommentera. Det behöver inte vara långt eller ens positivt, men det är alltid trevligt att läsa. ;)

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

Inläggav Tinwiel » lör apr 15, 2006 23:45

"nakenspammare". :D Jag förstår inte vilka du pratar om... ;)

Edit: wyndham, jag håller med dig i det mesta. Flatorna får bara tråkiga storylines. Det är barn, bråk och otrohet. Boooring. Dessutom fick jag nåt litet utbrott i samband med det här avsnittet pg av hela den här "kvinnor har ett annat förhållande till sex och kärlek". Förbannade fördomar och i många fall stämmer det INTE... har dom gjort nån slags undersökning bland kvinnor för att få redan på det eller... hmf. Så jag håller med dig. Det var bara det jag skulle säga. Tur att the L Word finns numera så att man får lite mera (och roligare) flator på tv.
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Inläggav wyndham » sön apr 16, 2006 0:43

1x20
Jag börjar förstå hela den här drogmissbruksprylen i den här serien. Det är såklart en metafor för magiberoende!

Bra avsnitt. Dr. Cameron må vara tråkig, men Mikey verkar ju vara helt outhärdlig att vara tillsammans med. Poor Dave.

Emmet är en honeycutt.

Brian och Justins förhållande hade en hel del fina stunder i mitten av säsongen. Känns som att det finns lite intressantare sätt att utveckla "maktbalansen" än en kungakrona och gamla repliker, men det var en allt bra gullig cowboy han blev.
Willow: The school paper is edging on depressing lately. Have you guys noticed that?
Oz: I don’t know. I usually go straight to the obits.

Moln över Ålidhem
Användarvisningsbild
wyndham
Bringer of Beer and Fire

Inläggav Ai » sön apr 16, 2006 0:46

wyndham skrev:1x20
Jag börjar förstå hela den här drogmissbruksprylen i den här serien. Det är såklart en metafor för magiberoende!

*ASG*

SockerConny

QaF 3x13

Användarvisningsbild
Ai
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film