Fakta:
Queer = Homosexuell. «Queer as Folk» låter när det uttalas som «Queer as Fuck» (= tokbögig), samma talspråkliga förstärkning som i exempelvis «He’s as stupid as fuck», «I was as mad as fuck» etc). Det här är ett fiffigt sätt att formellt kringgå en svordom genom hänvisning till ett mindre stötande uttryck som låter ungefär likadant.
I första episoden träffar vi tjusige Brian (spelad av Gale Herold), som bor i en av dessa überläckra filmvåningar – till exempel Jennifer Beals i «Flashdance». (Vi kan inte låta bli att här även påminna om Jeff Goldblums snygga lägenhet i «Flugan»). Brians trogne vän, den lite mer beskedlige Michael (Hal Sparks) moraliserar och läxar ofta upp sin polare. Kanske lite för ofta? Är Michael kär i Brian? Brian träffar den blott sjuttonåriga skolpojken Justin och ser till att oskulden hans blir förpassad till det förgångna. Vi blir även i avsnitt ett presenterade för ett lesbiskt par som är överlyckliga över sitt nyfödda barn vars fader heter Brian …
Tinwiel skrev:Och sen har dom massa sex.
Ai skrev:Tinwiel skrev:Och sen har dom massa sex.
Alltid. Vad vore B/J utan det?
Sen är det väl internt känt att jag är svag för Pole Dancing Justin!
Ai skrev:ÅH!!! 1x03!
Let's hear it for the boy.... 8)
Glorificus skrev:Ai skrev:ÅH!!! 1x03!
Let's hear it for the boy.... 8)
...let's give the boy a hand...
Helt underbart att se det på stor skärm, med perfekt bild och ljud! Höjde surroundljudet så det var thumpa-thumpa i hela huset.
Michael: He's over there talking to my mother, the little prick.
Brian: Leave him alone. He's all right.
Michael: Excuse me? The noise is so loud in here I thought I heard you say he's all right.
Brian: In fact ... he's kinda sweet.
Michael: Sweet?!
Ai skrev:Hur gick det - fick du med syrran?
Tam skrev:Apråpå "se-saker-snart-i-norrland" så går det jävligt dåligt för wyndham att se Dead Like Me. Och ostar jag jag det i en mer passande tråd blir det säkert kampanj el ler nåt av dwt.
Ai skrev:Tam skrev:Apråpå "se-saker-snart-i-norrland" så går det jävligt dåligt för wyndham att se Dead Like Me. Och ostar jag jag det i en mer passande tråd blir det säkert kampanj el ler nåt av dwt.
DLM i all ära - hur går det med QaF?
wyndham skrev:Det var ett tag sen jag såg QaF, och då kände jag mig mer motiverad att se vidare istället för att skriva. Och när man väl har sett vidare så blir det svårt att skriva om tidigare avsnitt. Idag blev det iaf 1x19.
Jahapp, det var ju tur att vi fick lära oss lite om hur olika vi män är från kvinnor när det gäller sexbiten. Vi är helt enkelt bättre på det. Och blandar inte ihop det med kärlek. Bra att vi fick det utrett. Gillar Justin och Daphne, men den här storyn kändes ungefär lika djuplodande som Emmets konverteringsavsnitt. Eller hans "I sexbot - you jane" lite tidigare.
Blake-arket är ju trist som fan, men opera i tv-serier är sällan annat än underbart. Ingen Dave heller, så ett par färre tråkighetspoäng på den fronten.
Previously on Queer as Folk:
Lebbarna är så tråkiga att om dom satte sin fot i L-word skulle de vara utkickade på två röda. Otrohetsavsnittet tidigare var dålig tv. Sexscenen kändes så bläig att man bara kunde gäspa. (Jag menar, vem kan tänkas vilja se två tjejer ha sex med varandra när det finns Brian Kinney att utnyttja tiden med...) Fransmansdelen var en feg och jobbig variant av UK-versionen.
Hoppas Groosalugg dyker upp igen.
Bra saker har varit David Bowie. Första gången som serien verkligen utnyttjar sound-tracket till att göra serien så snygg, cool och gripande som möjligt. Mer bra Brian var försoningsavsnittet med pappan. Good stuff. Alltid snygga kläder på den gossen också. Har dock inte fallit lika pladdask som vissa nakenspammare...
Tyckte också om när Mikey började bekänna färg som den överklassnobb han är. T.o.m. Dave är mer sympatisk för jämnan. Lite mörkare trodde jag nog att det skulle bli efter bastuscenen, men det lär väl dyka upp ett smaskigt break-up i en inte alltför avlägsen framtid.
Uppbrottet mellan Brian och Mikey varade ju inte särskilt länge. Men dom hade ju inte haft så många scener innan dess som skulle ha gjort att man brydde sig. Lite mer kött på benen har väl den relationen fått sig nu, men Hal Sparks är fortfarande långt ifrån en favorit.
wyndham skrev:1x20
Jag börjar förstå hela den här drogmissbruksprylen i den här serien. Det är såklart en metafor för magiberoende!
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare