Veronica Mars 2: Marsipaner, förena eder!

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » tor jan 26, 2006 19:32

2.11
Well, klarar Veronica av att planera *den* flykten så hade hon garanterat lyckats sätta dit Megs föräldrar hur lätt som helst. Som sagt, jag talade i det längre perspektivet.

Visst är det trevligt att Veronica är tredimensionell, men det betyder inte att jag sitter och beundrar eller imponeras per automatik då en manusförfattare får till nåt som irriterar mig i en karaktär. Det finns bra sätt att göra en karaktär tredimensionell och det finns dåliga (detta rent allmänt sagt, inte specifikt om Veronica). Mycket andra saker Veronica gjort har irriterat mig, men jag har inte tyckt att hon varit *dum*. Denna gång tycker jag det och jag tycker inte om Veronica som karaktär lika mycket som tidigare.

Men om Veronicas dumhet och svek mot sin far fick oss att bli av med Duncan... well, whatever. Då var det nog värt det. =)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav gaspode » tor jan 26, 2006 20:18

Riktigt bra avsnitt!

Lamb är alltid så grymt kul när han är med numera :)

Nån mer som såg lappen där det stod "Teenage Women of Propriety"
Det måste vara en liten shout-out till Television Without Pity eller?

Håller med om att det logiska alternativet hade varit att Veronica och Duncan lagt lika mycket energi och tanke på att försöka få vårdnaden laglig väg istället, men det är väl som det är med TV ibland.. Dessutom, som adolvsson säger kristna morföräldrar, Duncan har inte sina föräldrar med sig. Det är uppförsbacke.. men att kidnappa barnet och fly till mexico är så.. TV-serie helt enkelt. Inte den vägen nån valt i verkliga livet..
Hängde inte riktigt med dock, var Vinnie med på noterna hela vägen?
Isåfall, varför försökte han massa konstigheter för att bevaka VM, bara spel för galleriet? Och hur kom Celestes assistent in i bilden? Vinnies flickvän bara?
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » tor jan 26, 2006 20:22

gaspode skrev:Nån mer som såg lappen där det stod "Teenage Women of Propriety"
Det måste vara en liten shout-out till Television Without Pity eller?

Det hade jag helt glömt bort att kolla efter! Det skulle ju vara med en shoutout till TwoP i detta avsnittet, men var det en lapp? Missade den helt. Tyckte Rob sa något om en dataskärm tidigare... Måste i vilket fall som helst kolla avsnittet igen, när ungefär var det med?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav gaspode » tor jan 26, 2006 20:26

Det var när Veronica pratade med "Duncan" på telefon, direkt efter att hon konfronterade Wallace.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Illyria » tor jan 26, 2006 20:32

I see it! Och Rob hade sagt en skärm i bakgrunden, vilket jag tolkade som en datorskärm, men detta är ju en slag skärm också.
Kul detalj ivarjefall. :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor jan 26, 2006 20:38

2.11. Mycket bra avsnitt.

Jag irriterar mig inte på Veronica (därmed inte sagt att jag nödvändigtvis tycker att hon gjorde rätt) och har inget emot Duncan. (Ville bara ha det sagt.)

Håller med gaspode om Lamb också, han är härlig.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Tob » tor jan 26, 2006 20:54

2.11

Härligt att ha Veronica tillbaka. Det är fortfarande en av veckans absoluta höjdpunkter.

Såg inte den där twisten komma. Jag blev chockerad. Håller nog med gaspode en hel del. Jag blev inte irriterad på Veronica, men aningen irriterad, på att man väljer att göra som man gör. Kidnappningen kändes för mycket, och trovärdigheten brister, och det är inte lika lätt att ta det hela på allvar.

Bra avsnitt annars. Mycket bra. Keith/Veronica scenerna är som vanligt ohyggligt intensiva gåshud. Wallace! Wallace! hoppas han stannar hemma nu.

Jag kan tycka det är lite tråkigt att man plockar bort Duncan, och stämplen tråk-Duncan är tråkig. Men inte heller kan jag säga att jag kommer sörja hans försvinnande.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » tor jan 26, 2006 21:16

AKS skrev:2.11
Well, klarar Veronica av att planera *den* flykten så hade hon garanterat lyckats sätta dit Megs föräldrar hur lätt som helst. Som sagt, jag talade i det längre perspektivet.

Du, ja, men det ligger inte precis i Veronicas karaktär att tänka långsiktigt. Dels det, och dels ville hon väl göra det för Duncan; jag fick intrycket att han var den styrande faktorn här. Om han hade velat stanna och kämpa, då hade Veronica gjort allt för det också.

Fast det betyder å andra sidan inte att Duncan kunnat få vårdnaden. Sätta dit föräldrarna, kanske, men det betyder inte att myndigheterna tycker fosterhem är en bättre idé framför någon med Duncans bakgrund. Jag tror inte han var villig att ta några risker.

Visst är det trevligt att Veronica är tredimensionell, men det betyder inte att jag sitter och beundrar eller imponeras per automatik då en manusförfattare får till nåt som irriterar mig i en karaktär. Det finns bra sätt att göra en karaktär tredimensionell och det finns dåliga (detta rent allmänt sagt, inte specifikt om Veronica). Mycket andra saker Veronica gjort har irriterat mig, men jag har inte tyckt att hon varit *dum*. Denna gång tycker jag det och jag tycker inte om Veronica som karaktär lika mycket som tidigare.

Jag håller med om det jag fetmarkerade, men resten? Inte så mycket. Fast att vi inte är överrens, det betyder väl helt enkelt att jorden snurrar som den ska :) Jag håller kanske inte med Veronica om allt hon gjorde här (eller så gör jag det, har svårt att fördöma något av det, vid närmare eftertanke), men förstår hur hon tänkte, tycker inte hon var dum (impulsiv och blåögd, måhända, men aldrig dum) och framför allt att hennes handlande ligger i karaktärens natur, vilket är det viktigaste. Aldrig agerade hon out-of-character.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav adolvsson » tor jan 26, 2006 21:23

gaspode skrev:Hängde inte riktigt med dock, var Vinnie med på noterna hela vägen?

Det var så jag tolkade det. Hela planen måste ju satts igång väldigt tidigt.

Eller inte. Det kanske skedde först efter han planterade pennan hos henne. Skulle han gjort en sån sak om dom samarbetade? Ingen annan var ju i närheten för att se dom. Och Veronicas ansiktsuttryck skulle kunna tolkas som att det var då hon kom på att hon kunde blanda in honom.

Hm. Jag får nog se om ändå.

Vad gäller hela kidnappningshistorien... alltså, jag är inte alls säker på vad jag tycker, men någonstans... Kidnappning är aldrig bra och hela historien kan orsaka stora problem för alla inblandade i framtiden, men samtidigt förstår jag ju varför dom gjorde det, och när risken fanns för flickan att växa upp i ett sådant avskyvärt hem, när den risken var så stor... Det är därför jag har så svårt att fördöma det.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav sus@n » tor jan 26, 2006 21:48

De flesta i den här tråden verkar vara i USA tid, har jag rätt?
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav noike » tor jan 26, 2006 21:49

sus@n skrev:De flesta i den här tråden verkar vara i USA tid, har jag rätt?

Ja. Även om en hel del "repris"-tittar på SVT.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav The Buffster » tor jan 26, 2006 22:01

2.11 Ojojoj vad jag har saknat Veronica. Superbra avsnitt dessutom.
Hade först tänkt att skriva vad jag tyckte om avsnittet innan jag läste era kommentarer, men så blev det inte. När det gäller Veronicas beslut att hjälpa Duncan med kidnappningen så håller jag helt med adolvsson om att det passar med hennes karaktär. Känns precis som någonting Veronica skulle göra. Sen om det var rätt beslut vet jag inte. Tycker i alla fall att det känns intressantare för serien än en långdragen vårdnadstwist.

Var inte alls spoilad när det gäller avsnittet så det blev många överraskningar vilket alltid är uppskattat. Kul att Vinne var med på det hela, han är riktigt rolig.

Sen gillade jag självklart Logan och Weevils scener. Det kan aldrig bli för mycket Logan. Deras story är riktigt spännande tycker jag.

Lite mer tveksam är jag däremot till Wallace story om den påkörda killen. Det tycker jag känns sådär intressant. Men jag är lycklig över att Wallace är tillbaka.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Illyria » tor jan 26, 2006 22:16

noike skrev:
sus@n skrev:De flesta i den här tråden verkar vara i USA tid, har jag rätt?

Ja. Även om en hel del "repris"-tittar på SVT.

USA, SVT, dvd-box. :D

Det är kul att kunna se "repriserna" på SVT nu, att få se serien på en riktig tv.

2.11 Veronica vill alltid försöka göra rätt, men hennes (och Duncans) val här är något underligt och jag är helt på Keiths sida. Det fanns alternativ de kunde testat först, de hade ju som sagt bevis. Men vi kanske förväntar oss för mycket av V, om vi jämför med vad de hittar på i OC t ex. ;)
Jag tycker ändå det samtidigt är intressant, och väldigt bra, att vi ofta får se Veronica försöka göra saker hon tror är rätt, men så är inte alltid fallet. Hon är inte perfekt, vi kanske måste få vara arga även på henne nångång, precis som de andra karaktärerna? Det kommer bli intressant nu framöver att se hur Keiths och Veronicas förhållande blir, detta var en rejäl törn och kommer kräva uppbyggnad. Kanske kan det få Veronica att inse något också, helst skulle jag vilja få in nån uppenbarelse om tråk-Duncan där med. She needs to move on.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tor jan 26, 2006 22:24

adolvsson skrev:Du, ja, men det ligger inte precis i Veronicas karaktär att tänka långsiktigt.

Jag vet inte om jag håller med dig om att Veronica är en kortsiktig person. Hon har visat upp förmågan att vara både långsiktig och kortsiktig och här hade hon gärna fått vara långsiktig för mig. Och jag tycker fortfarande att hon var dum. Och hon har gjort dumma saker tidigare så jag har aldrig pratat om att det skulle vara out of character. Men detta var mitt sista inlägg i diskussionen för det känns som att vi börjat gå runt i cirklar och att börja om från början igen känns föga lockande. =)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » tor jan 26, 2006 22:45

AKS skrev:Men jag vet inte om jag håller med dig om att Veronica är en kortsiktig person. Hon har visat upp förmågan att vara både långsiktig och kortsiktig och här hade hon gärna fått vara långsiktig för mig.

Oh, absolut, långsiktigt tänkande hade varit klokare här (fast, tror jag, kanske gett ett sämre resultat i slutändan), men sådant brukar hon väl ändå vara bättre på när det gäller saker hon har lite mer distans till, när det inte är så nära henne själv, känslomässigt, och så vidare.

jag har aldrig pratat om att det skulle vara out of character.

Kanske uttryckte mig lite klantigt, för det trodde jag inte att du tyckte. Jag menade mer generellt, hur jag ser Veronica och hur hennes handlande i det här avsnittet passar in i det.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » tor jan 26, 2006 23:45

2x11
Jag tyckte också att det var ett bra avsnitt. Nu känns det som om det mesta avslutas i.o.m. Duncan's exit och att Weevil fick se den där tatueringen gör väl att även den biten kommer klaras upp snart, och då är det väl buss-mysteriet som gäller.
Det där med Wallace's problem med olyckan var bara jobbigt.
Serien kommer att fortsätta vara bra, det tvivlar jag inte på.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav latarmig » fre jan 27, 2006 0:56

Tredje avsnittet gick på samma bog som det andra, det vill säga karaktärsteckningen fördjupades och det verkar som om skiljelinjen mellan veckans fall och arcen är definitiv. Det kanske är synd att de delarna inte griper in i varandra tydligare, men det är en småsak och jag är nöjd bara jag får en arc att bita i. Som tur är har arcen visat sig stark.

1x03
Såväl Veronicas mammas öde, mordgåtan, som hennes före detta pojkväns besvär, gör mig nyfiken. Att hon därutöver har egna kärleksbekymmer och att pappan eventuellt försöker få till det med skolkuratorn (om han nu inte har någon professionell baktanke), gör inte det hela sämre.

Efter första avsnittet sa jag att jag tänkte ge fröken Mars tre avsnitt. Så långt in i en serie borde man ha en aning om ifall det är värt besväret, och det verkar det vara. Det är bara att titta vidare.
latarmig
Big Bad

Inläggav Tinwiel » fre jan 27, 2006 1:28

2x11
Yay! tänkte jag när Veronica och Duncan gjorde slut.. men vafan! tänkte jag sen när det visade sig att dom inte hade det. Men vi blev av med Duncan ändå, så jag är nöjd. Hoppas att han stannar länge i Mexico, vilket han bör göra... det känns inte troligt att han är tillbaks bara om nåt avsnitt. Sa dom inte att en manlig karaktär skulle försvinna den här säsongen? Kan det vara Duncans försvinnande dom menade? *hoppas*

Jag förstår att Keith kände sig förråd, då dels gjorde en sån grej, och för att hon ljög för honom. Scenen mellan dom var också den starkaste i avsnittet.

Jag håller med om att kidnappning inte borde ha varit det första alternativet, utan dom kunde väl ha försökt att få vårdnaden först? Sånt drama det blev nu, bra tv kanske, men ändå lite överdrivet. Själv satt jag och försökte hänga med i svängarna, men var nog lika bortkollrad som Lamb. :D Så Vinnie jobbade inte för Celeste alls, för hon ville ju inte att Duncan skulle ta hand om barnet? Varför hjälpte han då Veronica och Duncan? Eller var Celeste med på det hela?

Ett mellanbra avsnitt, det är skönt att CotW inte är så himla fåniga längre, utan mer eller mindre engagerande och "viktiga" historier. Och ja, det är skönt att Wallace är tillbaks, jag myste när V och han hade scener ihop. BFFs!
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » fre jan 27, 2006 1:34

Tinwiel skrev:2x11
Själv satt jag och försökte hänga med i svängarna, men var nog lika bortkollrad som Lamb. :D Så Vinnie jobbade inte för Celeste alls, för hon ville ju inte att Duncan skulle ta hand om barnet? Varför hjälpte han då Veronica och Duncan? Eller var Celeste med på det hela?

Celest hade ju hyrt Vinnie, men sen betalade Duncan bättre och han bytte då sida. Verkade både ha något att göra med brevet Veronica gav till honom, plus att Celests assistent ju var med där på slutet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » fre jan 27, 2006 2:22

Illyria skrev:
Själv satt jag och försökte hänga med i svängarna, men var nog lika bortkollrad som Lamb. :D Så Vinnie jobbade inte för Celeste alls, för hon ville ju inte att Duncan skulle ta hand om barnet? Varför hjälpte han då Veronica och Duncan? Eller var Celeste med på det hela?

Celest hade ju hyrt Vinnie, men sen betalade Duncan bättre och han bytte då sida. Verkade både ha något att göra med brevet Veronica gav till honom, plus att Celests assistent ju var med där på slutet.

Jag känner mig fortfarande osäker på tidpunkten, min allra första instinkt var att han var med om det från början, men nu - och jag tar mig rättigheten att omvärdera det här när jag sett om avsnittet - är jag på Illyrias sida. Det var då han fick erbjudandet, medans jag tror hon kom på tanken efter att han försökt plantera pennan. Ja. That's my story and I'm sticking to it! For now...

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tomas » fre jan 27, 2006 11:44

adolvsson skrev:
Illyria skrev:

Jag känner mig fortfarande osäker på tidpunkten, min allra första instinkt var att han var med om det från början, men nu - och jag tar mig rättigheten att omvärdera det här när jag sett om avsnittet - är jag på Illyrias sida. Det var då han fick erbjudandet, medans jag tror hon kom på tanken efter att han försökt plantera pennan. Ja. That's my story and I'm sticking to it! For now...

Så tänkte jag också. Ifall Vinnie varit på Duncans sida från början finns det ingen anledning att plantera pennan på Veronica då ingen annan var där för att se det. Det hade varit en annan sak om han fortsatt undersökningen för att Celest inte skulle fatta misstankar eller sett till att Celest såg Veronica lämna tillbaks pennan.

Om man utgår från att Duncans föräldrar inte ville att han skulle behålla barnet så insåg han nog att sannolikheten att få ta över vårdnaden var liten även med Veronicas hjälp. Han har rymmt utomlands tidigare så tanken var nog inte helt främmande för honom och jag tror att Veronica var en av de få saker som fick honom att stannan kvar i neptune tidigare.

Vinnie har nog inga problem att byta sida om det innebär mer pengar (snål Celest vs $800.000 eller vad det nu var) och den blonda tjejen sa tidigare att hon bara arbetade för Celest för att få få pengar till studier.

Jag har inget större problem med kidnappningen och tror inte att en utdragen vårdnadstvist hade varit bra för serien (möjligtvis en spin-off regiserad av Tarantino. Meg ligger igentligen i koma osv osv :) ).
Lamb och övriga inblandade lär inte berätta för någon att Duncan lyckats ta sig över gränsen då de alla hjälpt till på ett eller annat sätt, så FBI borde inte ha någon anledning att leta där, men det ska bli intressant att se vilka konsekvenser detta innebär för veronica under resten av säsongen.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav Glorificus » fre jan 27, 2006 17:19

2x11
Jag hade lite problem med det här avsnittet och tyckte inte om det särskilt mycket. Och nu har jag funderat lite och insett varför... om man gillar avsnittet eller inte verkar hänga på hur tidigt man förstod att Veronica var med på kidnappningen. Själv förstod jag det rätt tidigt och då blev större delen av avsnittet rätt ointressant - jag satt inte och undrade vad som pågick, det mesta som hände var istället extremt förutsägbart.

Det blev inte bättre av att jag inte brydde mig om baby/Duncan-historien. Istället var det karaktärsögonblicken, t.ex. Veronica/Keith och Veronica/Wallace som blev intressanta. Och att se hur FBI-typerna skulle utsättas för Veronica Mars (lite anti-klimax i den uppbyggnaden). Och självklart allting med Lamb! Synd att de inte vinklade baby-kidnappningen till att handla mer om Lamb istället... senast Megs hemska föräldrar var i fokus var det just Lambs reaktion som väckte nyfikenhet om att se mer av den sidan av honom.

Jag hade gillat avsnittet bättre om de gjort det starkare/mer underhållande även för de som räknade ut bluffen tidigt... ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav Illyria » fre jan 27, 2006 20:20

Avsnittet som visades igår på SVT fick bara 160 000 tittare och därför har vi (på Tv-land) tänkt skicka ett mail till SVT och beklaga oss angående hur dåligt de marknadsför serien med mera. Innehållet i mailet kommer postas i tråden på Tv-land snart.

Det blir ett gemensamt mail, alla underskrifter är välkomna. Någon som vill vara med?

Hoppas kunna få med några fler ivarjefall. Anmäl dig här eller på Tv-land.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 0:28

Om någon skulle vilja läsa mailet finns det nu postat här.

Sen handlar det bara om du vill skriva under det eller ej, med ditt namn eller ditt nick. Deadline söndag kväll.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Bender » lör jan 28, 2006 1:42

Men beror inte alla artiklar som skrivts om VM just på att SVT promotat serien bra? Sen kanske dom varit för dåliga på att använda sina egna kanaler för reklam så att folk hittar till rätt tid och dag?

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 2:06

Vad beror artiklarna på? Media får alltid mest information och när nya serier börjar skrivs det om dem, precis som med andra serier som också startat nu. Media väljer också vad de ska skriva om, t ex verkar en hel del artiklar vara skrivna av personer som sett hela s1, men det har ju ändå inte nått ut till dem som de egentligen vill nå - ungdomarna. Och inte speciellt många andra heller. 160 000 är en dålig siffra, SVT har ett dåligt rykte bland yngre, de vill få fler yngre tittare, men de själva gör inget direkt aktivt. Därför mailet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » lör jan 28, 2006 2:26

Jag tror itne SVT har riktigt den reklambudgeten -- det är public service, de har ingen egentlig inkomstkälla som gör att de kan fixa de där reklampelarna som TV3 och kanal5 har. (Och när SVTs tablå var spikad var säkert de redan uppköpta.)

Sedan det här med dåligt ryckte -- jag kan inte riktigt förstå varför men låt gå för det -- det är ingenting ett program eller en reklamkampanj fixar. Det tar tid. Lång tid. Lägg då till att det också är svårt att korrekt beskriva Veronica Mars utan att få det låta som en töntig ungdomsserie med Hillary Duff i huvudrollen och hela idéen med att locka till sig tittare på flashiga bilder som de andra kanalernas stora program känns lite absurd.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » lör jan 28, 2006 2:49

Jag kan heller inte förstå varför SVT har ett så dåligt rykte, men det är verkligen så och speciellt bland yngre. När då SVT försöker locka just dem att titta, men inte gör något för att motverka problemet, så kommer de inte lyckas få dem att titta på kanalen heller.

Om du läser mailet, så skriver vi att reklampelarna inte är ett måste, men att SVT åtminstone måste försöka göra mer reklam eller får ut info om serien och sloten på något sätt. Även om de inte har en stor reklambudget, så har de större kapacitet att göra reklam för sina serier än vad vi tittare har.

VM ska föreställa "flaggskeppet" för sloten, men förutom vissa artiklar i media (gratisreklam), vad har SVT egentligen gjort? De visade en trailer en vecka. That's it. Vill de ha nya tittare kan de inte förlita sig på de gamla.

Och visst kan det ta tid att bygga upp ett intresse, men att börja en vecka innan premiären med en trailer, det håller inte. Och sen dess har inget nytt hänt heller. Förutom att tittarsiffrorna har dalat.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » lör jan 28, 2006 3:03

Illyria skrev:VM ska föreställa "flaggskeppet" för sloten, men förutom vissa artiklar i media (gratisreklam), vad har SVT egentligen gjort? De visade en trailer en vecka. That's it. Vill de ha nya tittare kan de inte förlita sig på de gamla.

Jo, det kan jag hålla med om var verkligen dåligt och under all kritik. Tyvärr verkar det gälla alla deras serier. Man har ingen som helst aning om när något börjar förrän det redan visas.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav qarlsson » lör jan 28, 2006 3:29

noike skrev:Lägg då till att det också är svårt att korrekt beskriva Veronica Mars utan att få det låta som en töntig ungdomsserie med Hillary Duff i huvudrollen och hela idéen med att locka till sig tittare på flashiga bilder som de andra kanalernas stora program känns lite absurd.

Ja, det har ju rent generellt visat sig vara en svårpositionerad serie (USA och upn's tittarsiffror som referens här).

Vad gäller SVT så har jag svårt att se hur de hade kunnat gå tillväga på ett annat/bättre sätt än de gjort. VM har (trots allt) fått ganska stort utrymme i media i sverige, speciellt för att vara en så "liten" serie om man jämför med Lost, Housewives, Prison Break etc. På så vis tycker jag marknadsföring och samarbete med media varit rätt så rackarns skickligt och föredömligt i utförande. Det tråkiga är givetvis att det inte gett ett rättvist och positivt resultat i tittarsiffrorna. Samtidigt som det inte är förvånande. Trenden liknar den i USA - att VM halkat in i facket som smal serie. Trots att den borde tilltala betydligt fler tittare, kan tyckas...
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film