wyndham skrev:unforgiven såg jag nyss för första gången. stundtals fantastisk. hade alltid trott att jack nicholson fick birollsoscarn för på heder och samvete, men det var visst gene hackman som la vantarna på den för sin insats här. förståeligt. ett par vandrande klichéer i persongalleriet, men för det mesta kändes det snyggt, välspelat och originellt. tror att jag har underskattat clintan som regissör så jag får väl ta och se million dollar baby nån dag.
A bear skrev:wyndham skrev:unforgiven såg jag nyss för första gången. stundtals fantastisk. hade alltid trott att jack nicholson fick birollsoscarn för på heder och samvete, men det var visst gene hackman som la vantarna på den för sin insats här. förståeligt. ett par vandrande klichéer i persongalleriet, men för det mesta kändes det snyggt, välspelat och originellt. tror att jag har underskattat clintan som regissör så jag får väl ta och se million dollar baby nån dag.
Unforgiven är möjligen den bästa western som gjorts sedan... tja... Leone lade av med genren. Och att det är just Clintan som gör huvudrollen understryker bara det. Mördaren vinner genom att ge upp alla planer på att vara en god människa. Inga hjältar, inga prickskyttar, inga prydliga dödar, ingen rättvisa, ingen rättfärdighet, inget lyckligt slut. Skitigt, lerigt, orakat och otäckt. Och så. Jävla. Bra.
Bill Munny: I've killed women and children. I've killed everything that walks or crawls at one time or another. And I'm here to kill you, Little Bill, for what you done to Ned.
Woodrow Call: I mean it, Gus. Why not, go north with a herd?
Gus McCrae: I'll tell you what. You ride on up there, clear out the Iindians, build a little cabin, get a nice fire goin' in the fireplace and me and Jake will gather a herd and then we'll come on up.
Woodrow Call: I'd like to see the herd that you and Jake could gather. Herd o' whores, maybe.
A bear skrev:Chris Penn är död.
A bear skrev:Chris Penn är död.
wyndham skrev:Dagens film blev Match Point. En besvikelse och inte värd biopriset. Fanns dock en härlig old school-känsla i vissa bitar, så om man ser den gratis är det kanske ändå värt tiden.
Zaxx skrev:Såg precis The Island... den var precis som jag tänkte...
"Pang booooom crash!.. Wiiie!"
Detdär betydde inte att jag gav den höga poäng....
qarlsson skrev:Zaxx skrev:Såg precis The Island... den var precis som jag tänkte...
"Pang booooom crash!.. Wiiie!"
Detdär betydde inte att jag gav den höga poäng....
Scarlett och lite halv-innovativ biljaktsscen. Resten: snark!
qarlsson skrev:Nicholas Cage kanske inte tillhör bland de mest briljanta skådisarna i min bok men här funkar han verkligen
för ett par, tre veckor sedan, hände det sig så att kaffekicken skrev:Politisk George Clooney-dag för undertecknad idag. Både Syriana och Good Night and Good Luck var bra, oerhört välgjorda och mycket intressanta filmer (även om en bra bit ifrån felfria). Framförallt motbevisar de det allt för vanliga missförståendet att film måste fördummas för att vara duglig underhållning, och att intelligent film som respekterar och förutsätter att publiken kan tänka är något att skygga ifrån. Om så bara för det så ska Clooney och de andra medverkande både framför och bakom kameran i dessa filmer ha all respekt.
Samtidigt är det inga sanna mästerverk. Good Night är en liten film som korrekt berättas på en liten skala om (verkliga) människor som jobbar utifrån viljan att berätta sanningen oavsett kostnaden. Det är beundransvärt och vi engageras i deras kamp, men vi lär aldrig riktigt känna dem bortom deras ideal och arbete. Det är förståeligt nog en kort film, och när den är över har det varit intressant, snyggt, tokigt välspelat och engagerande hela tiden men någonstans känns det som en film som man beundrar mer än älskar.
Syriana är längre, och berättar åtminstone fyra ovanligt komplicerade (och sammankopplade) historier på strax över två timmar. Det är den första tvåtimmarsfilm på bra länge som jag verkligen önskar hade varit längre. Regissören Stephen Gaghan kastar in små inblickar i karaktärernas privatliv som hjälper oss förstå vilka de är, men han hade kunnat stanna där liiiite längre. Det hade blivit en starkare upplevelse, och hade gett oss lite mer tid att tänka över både karaktärerna och handlingen. Men det är en härligt mörk film som känns obehagligt realistisk och man skräms på slutet av tanken på att det här förmodligen är världen vi lever i.
3½ blir betyget till båda två.
adolvsson skrev:qarlsson skrev:Nicholas Cage kanske inte tillhör bland de mest briljanta skådisarna i min bok men här funkar han verkligen
Jag tänkte på det när Tom Cruise diskuterades någon tråd för lite sedan, för mig är han och Cage lite samma typ av skådisar. Dom brukar vara bra och inte mycket mer, men med rätt material kan båda bli så bra att nästan gör ont.
Inte din typiska Hollywoodrulle, någonstans, och för varje sådan här film som George Clooney gör, växer min respekt för honom ännu mer. Mannen må vara en filmstjärna, men han lyckas göra något så ovanligt som att kombinera sin stjärnstatus med både starkt skådespeleri och kreativitet. I Hollywood! Whoddathunkit?!
caffeineaddict skrev:wyndham skrev:Dagens film blev Match Point. En besvikelse och inte värd biopriset. Fanns dock en härlig old school-känsla i vissa bitar, så om man ser den gratis är det kanske ändå värt tiden.
Måste få fråga: har du sett Crimes and Misdemeanors och vad tycker du isf om den? Ser nämligen fram sjukt mycket emot Match Point och mer än ett par recensenter har jämfört dem rätt noggrant (och C&M är en alldeles lysande film).
Sedan så är jag ju en toknörd när det kommer till Woody också.
wyndham skrev: Tyckte att melinda och melinda pekade åt rätt håll, framför allt med Chiwetel Ejiofor och en underbar Will Ferrell bland skådisarna.
Tam skrev:wyndham skrev: Tyckte att melinda och melinda pekade åt rätt håll, framför allt med Chiwetel Ejiofor och en underbar Will Ferrell bland skådisarna.
Huh, trodde du var med mig om att den stank, Ferrell, Ejiofor och Chloë Sevigny till trots. Jag tyckter inte särskilt väl om Woody Allen.
adolvsson skrev:qarlsson skrev:Nicholas Cage kanske inte tillhör bland de mest briljanta skådisarna i min bok men här funkar han verkligen
Jag tänkte på det när Tom Cruise diskuterades någon tråd för lite sedan, för mig är han och Cage lite samma typ av skådisar. Dom brukar vara bra och inte mycket mer, men med rätt material kan båda bli så bra att nästan gör ont. Det gäller i högre grad Nic Cage. Jag gillar Cruise (eller gjorde, innan han blev så knäpp att det verkar börja gå ut över hans arbete), men Cage knäcker hans lilla tajta rumpa.
adolvsson skrev:men Cage knäcker hans lilla tajta rumpa.
caffeineaddict skrev:men Tom Cruise i Magnolia? Fullkomligt lysande till en precis omätbar gräns.
qarlsson skrev:caffeineaddict skrev:men Tom Cruise i Magnolia? Fullkomligt lysande till en precis omätbar gräns.
Halle-friggin-lujah! Tom Cruise, i Magnolia som Frank "respect the cock, tame the cunt" Mackey. Det är så briljant så jag ligger på gränsen till gråtfärdighet av lycka! Och har du inte kollat in Frank Mackey's inspirations/försäljningsvideos i extramaterialet på dvd-utgåvan så.. ja.. gör det.
caffeineaddict skrev:Nej, nu ska vi inte landa i någon hyllnings-session över vare sig Frank Mackey eller Magnolia i helhet, för jag kan hålla på i evigheter.
monkeyboy skrev:Såg nyss The Warriors, riktigt skön.
caffeineaddict skrev:men Tom Cruise i Magnolia? Fullkomligt lysande till en precis omätbar gräns.
Återgå till TV-serier och film
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare