Nu kommer ett måttligt intressant inlägg om PoA. (Ska inte se GoF förrän imorgon!!) Eftersom jag såg om PoA igår vill jag snabbt återgå till varför jag kallade filmen virrig.
1. Moony, Wormtail, Padfoot and Prongs förklaras inte! Min största invändning mot filmen var just att jag inte höll isär alla männen och inte förstod vad de hade för koppling till varandra, till Harrys föräldrar och till Snape. Att de kände varandra kunde man lista ut. Nu vid omtitten insåg jag att det inte ens förklaras att dessa fyra var en grupp som höll ihop och att de gjorde kartan och att de lärde sig att förvandla sig till djur för Lupins skull. Hur kan man utesluta sånt? Det är min största kriktik. Desutom får vi inte veta att Snape faktiskt hjälpt Lupin med en "potion" under året.
2. Tredje boken för mig är den bok som ger bakgrundshistoria och sätter igång framtida händelser. Medan ettan, tvåan och även fyran har en mer akut handling inom sig själva. Detta tycker inte jag att filmen tagit fasta på. Filmen fokuserar på mysteriet Sirius Black och ignorerar alla fakta man får lära i boken. Synd.
3. Hela året känns hackigt. Till exempel får man aldrig ens veta att skolåret är slut när filmen slutar. Jag gillar sista scenen. Men jag hade gärna sett den placerad bättre. Kanske kunde han åka på sin nya kvast medan han väntar på tåget?
4. Förutom det var jag lite besviken på hur Harrys speciella förhållande till dementorerna behandlades. Man fick aldrig veta hur Harry började minnas dagen han föräldrar dog.
5. Hermiones arbetsbörda ignoreras tills det helt plötsligt är dags att vrida tillbaka tiden. Den kommenteras iofs lite av Ron och är inte ett så stort problem. Problemet är snarare att man inte får förutsättningarna. Vi får inte veta att eleverna kan välja ämnen sitt tredje år och vi får inte veta att eleverna kan få besöka byn sitt tredje år. Vi får bara se Harry springa omkring med sin lapp utan att veta varför. Men igen, inte ett så stort problem. Gillar bara detaljrikedomen i boken.
Och på ett mer personligt plan:
- Quidditch och Oliver Wood ignoreras helt. Det var ju hans sista år på skolan och han ville vinna cupen, vilket de också gjorde för första gången!
- Min favorituggla, lilla Pigwidgeon, dök aldrig upp. Kanske kommer han i början av fjärde istället?
Sammanfattningsvis konstaterar jag att jag gillar det som finns av tredje filmen bättre än det som finns av första och andra men tredje filmen har stora hål som jag inte upplever finns i de två tidigare. Den är bara 2h15min lång. De hade lugnt kunnat sätta in några till små scener och göra filmen 10-15 minuter längre och mer sammanhängande och förklarande. Punkt ett är helt nödvändig för att man ska förstå filmen tillräckligt vid första titten. Sedan skulle jag gärna fått några små scener som gjorde punkt tre mindre påtaglig. Men det hade räckt för att jag skulle varit nöjd.