Harry Potter and the Goblet of Fire

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Vem är bäst?

Harry Potter (Daniell Radcliffe)
19
63%
Ron Weasley (Rubert Grint)
11
37%

Antal röster : 30

Inläggav eynosh » fre nov 18, 2005 16:51

RalfiParpa skrev:
sfinx skrev:
The Ankh skrev:
RalfiParpa skrev:Den var bra.

Oj.. det lät inte så lovande...

Eller så var nån så exalterad över filmen att den inte orkade skriva mer än så? :?

Titta när jag skrev inlägget. Jag var för trött för att få ihop något vettigare och "den var bra" summerar det ändå ganska bra.

I varje fall: lysande film! Jag gillade verkligen PoA men GoF smäller banne mig den på fingrarna. Den 700 sidor långa boken har bearbetats till en 157 minuter lång film på ett mycket snyggt och tillfredsställande sätt. Mycket har givetvis fått stryka på foten men kärnmysteriet (med Barty Crouch) är intakt och det finns trots det gott om plats för karaktärerna. Ibland, särskilt i början, hoppar filmen lite för mycket men det är ingenting som påverkar helhetsintrycket.
Mitt största orosmoln inför filmen var hur Mike Newell skulle lyckas med bokens stora klimax, Voldemorts återuppståndelse, men där blev jag positivt överraskad. Scenen är precis så kuslig och ödesmättad som den ska vara och Ralph Fiennes är som klippt och skuren som Voldemort.
Harry Potter and the Goblet of Fire är nog den enda Potter-filmatisering (så här långt) som faktiskt inte lär göra några fans besvikna. Den var bra.

Sa ju att den skulle vara bättre än trean! Nu måste jag hitta en TC på den..
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav sfinx » fre nov 18, 2005 17:01

RalfiParpa skrev:
sfinx skrev:
The Ankh skrev:
RalfiParpa skrev:Den var bra.

Oj.. det lät inte så lovande...

Eller så var nån så exalterad över filmen att den inte orkade skriva mer än så? :?

Titta när jag skrev inlägget. Jag var för trött för att få ihop något vettigare och "den var bra" summerar det ändå ganska bra.

I varje fall: lysande film! Jag gillade verkligen PoA men GoF smäller banne mig den på fingrarna. Den 700 sidor långa boken har bearbetats till en 157 minuter lång film på ett mycket snyggt och tillfredsställande sätt. Mycket har givetvis fått stryka på foten men kärnmysteriet (med Barty Crouch) är intakt och det finns trots det gott om plats för karaktärerna. Ibland, särskilt i början, hoppar filmen lite för mycket men det är ingenting som påverkar helhetsintrycket.
Mitt största orosmoln inför filmen var hur Mike Newell skulle lyckas med bokens stora klimax, Voldemorts återuppståndelse, men där blev jag positivt överraskad. Scenen är precis så kuslig och ödesmättad som den ska vara och Ralph Fiennes gör en precis förfärlig Voldemort (på ett bra sätt).
Harry Potter and the Goblet of Fire är nog den enda Potter-filmatisering (så här långt) som faktiskt inte lär göra några fans besvikna. Den var bra.

Då hade jag rätt! :D
Det låter som om flera blivit glatt överraskade av slutscenerna. Jag ser fram emot den, men vill inte inte vänta mig för mycket innan jag ser den.
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Inläggav HeY » fre nov 18, 2005 22:37

Nu får ni mig att längta ännu mer. Detta är, enligt mig, den bästa boken hittils (har dock inte läst 6:an ännu) och jag har verkligen längtat efter filmen. Det hade ju inte skadat om den blivigt som Sagan Om Ringen filmerna och mer mot 3 timmar. Det kunde ju itne ha skadat att få in lite fler öppningsscener eller?
Men jag har riktigt höga förväntningar på filmen och hoppas innerligt att jag inte blir besviken. Men efter att ha sett den nya och långa trailern på GoF:ers hemsida så tror jag inte att jag kommer bli det heller. Den verkar vara oerhört bra gjord :D

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 19, 2005 2:48

Ok, nu har jag sett filmen. Jag är för övrigt inget Harry Potter-fan, har inte läst någon av böckerna men tyckar att de tidigare filmerna är helt OK som underhållning. För det första så var det en ganska bra film, roliga effekter och bra skådespelare, fina miljöer osv. Den var underhållande rakt igenom, och skämten var ganska roliga också. Kortfattat en trevlig film att avnjuta i mitten på rad 7, salong 6 på Biopalatset. ;)

Jag har dock några synpunkter på saker jag tyckte sänkte filmen:

* Harry Potter blev ordentligt mobbad efter att han hade kommit med i tävlingen. Till den grad att folk hade anti-Harrypins och vrålade efter honom på skolgården. I nästa scen, när han stiger ut och skall slåss mot draken, hurrar alla och verkar hur entusiastiska som helst för hans skull. Klippte de bort något mellan de scenerna när han blev kompis med alla igen?

* Scenen mellan Ron och Hermione på balen var lite konstig. Hon gick därifrån och Ron var lite sur, och sedan kom en ny scen där hon skrek och grät och sade att han hade förstört allt. Fattade inte riktigt vad som hände där....

* Den blonda killen med den blonda farsan som också var ond tycker jag beter sig omotiverat onda. Den killen verkar per automatik hata Potter utan några egentliga grunder? Är det författarens mening att Malfoy endast skall vara den "bullyn" som man ska skratta åt när han blir bortgjort?

* Alltså, miljön och handlingen i Harry Potter är verkligen bra och spännande, men jag förstår inte varför de inte kunde ha lagt mer ansträngning på att komma på "egen" magi, som de flesta andra fantasyförfattare gör. De använder sig av gamla klyschor som flygande kvastar och trollspön, och det räcker att peka på någon och säga "abra cadaver" så dör personen. Detta hade de gärna fått utveckla lite mer...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » lör nov 19, 2005 3:10

Läs böckerna för mer korrekt info.

T ex: Harry och Draco hatar varandra och har alltid gjort det. Draco kommer från en pure blood-familj, sådana som inte accepterar något annat än pure bloods. Malfoy-familjen är onda, de står på Voldemorts sida = de hatar Harry. Men detta har tagits upp i tidigare filmer också.

Som jag minns det från boken ville ingen se Harry i tävlingen förrän efter han klarade av första uppgiften med draken, det var farligt, han klarade av det = han godtogs som en tävlande för det inte är någon lek utan på allvar.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » lör nov 19, 2005 12:07

Man kan säga att Malfoys är filmens nazister. Det är därför Malfoy hatar Hermione också... för att hon är helt och hållet människa och inte har trollkarlar i släkten.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » lör nov 19, 2005 12:46

Harry var ju orsaken till, i alla fall i Malfoys' ögon, att Voldemort försvann. De hade det ju jättebra på Voldemorts tid, hur mycket torterande och dödande som helst, de var i den inre cirkeln runt Voldemort. Och så poff, var han bara borta, och alla som de hade piskat till underkastelse, kastade av sig oket och gjorde sig fria igen. Malfoys tvingades smussla med sina verkliga åsikter, och låtsas vara lika glada som alla andra att Voldemort var försvunnen. Draco har nog hört sina föräldrar förbanna Harry rätt ofta under sin uppväxt, så han hatade nog honom långt innan han träffade honom. Det konstiga är varför han försökte bli vän med Harry första dagen i skolan. Harry är ju inte ens renrasig trollkarl, han är en "Mischling" för att använda nazibegrepp.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 19, 2005 13:13

Men kan ni rekommendera att läsa böckerna? Vad jag reagerade på när jag tittade i den svenska upplagan var att språket var väldigt förenklat. Är detta fallet i de engelska böckerna också eller är de bättre skrivna? Det hade varit lite kul att vara påläst till nästa film.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav eynosh » lör nov 19, 2005 14:05

Yog-Sothoth skrev:Men kan ni rekommendera att läsa böckerna? Vad jag reagerade på när jag tittade i den svenska upplagan var att språket var väldigt förenklat. Är detta fallet i de engelska böckerna också eller är de bättre skrivna? Det hade varit lite kul att vara påläst till nästa film.

Svenska böcker är bra översatta, men som du säger förenklar den svenska versionen språket. Engelska är rekommenderat, men jag skulle inte st och hoppa på dig om du läste svenska.

Danska däremot...
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav HeY » lör nov 19, 2005 14:41

Jag tycker inte språket är speciellt föränklat i det svenska men hur själva texten är upplagd så är den verkligen föränklad. Texten är mycket större och inte lika tät som i den engelska vilket kan få det att se lättare ut. Men de svenska är ganska korekt översatta.

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav carre » lör nov 19, 2005 15:07

yoggi: ska du läsa dem, läs dem på engelska. nuff said.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Binchy » lör nov 19, 2005 17:08

What ey said.

Den svenska översättningen känns mycket mer tillrättalagd för barn.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Illyria » lör nov 19, 2005 17:58

Eynosh skrev:Svenska böcker är bra översatta

Nu har jag bara läst de tre första på svenska men jag skulle inte säga att de är så bra översatta. Kanske om du är ett barn, men språket känns inte så bra om du är något äldre då det tappar mycket nyans och detaljer från originalet.

Läs böckerna på engelska. De är grymt bra skrivna.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav eynosh » lör nov 19, 2005 18:12

Illyria skrev:
Eynosh skrev:Svenska böcker är bra översatta

Nu har jag bara läst de tre första på svenska men jag skulle inte säga att de är så bra översatta. Kanske om du är ett barn, men språket känns inte så bra om du är något äldre då det tappar mycket nyans och detaljer från originalet.

Läs böckerna på engelska. De är grymt bra skrivna.

Jag jämför svenska översättningar med andra länders. Danmark som har gjort om alla namn till danska är helt usel.
Men självklart är engelska bättre.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 19, 2005 18:37

Givetvis läser jag dem i så fall på engelska, jag undrade bara ifall böckerna ger samma barnsliga intryck på engelska eller ifall det var översättningens fel. När jag tittade i den svenska boken fick jag samma känsla som av Berts Dagbok...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » lör nov 19, 2005 18:46

Eynosh skrev:Jag jämför svenska översättningar med andra länders. Danmark som har gjort om alla namn till danska är helt usel.
Men självklart är engelska bättre.

Det är bra att namnen inte översätts, men det finns undantag också. Voldemorts riktiga namn och vad han skrev nere i Hemligheternas kammare? I första boken står det något om valborgsfirande när det egentligen gällde något i oktober... Har hört det nämnas om några konstiga översättningar i de senare böckerna också, men jag har inte läst dem så jag minns inte exakt vad det är.

De svenska böckerna ser mer ut som barnböcker, men teckensnittet, som också är större, och stjärnor eller vad det är inne på sidorna. Så är inte de engelska.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav brat » lör nov 19, 2005 19:45

Nu kommer ett måttligt intressant inlägg om PoA. (Ska inte se GoF förrän imorgon!!) Eftersom jag såg om PoA igår vill jag snabbt återgå till varför jag kallade filmen virrig.

1. Moony, Wormtail, Padfoot and Prongs förklaras inte! Min största invändning mot filmen var just att jag inte höll isär alla männen och inte förstod vad de hade för koppling till varandra, till Harrys föräldrar och till Snape. Att de kände varandra kunde man lista ut. Nu vid omtitten insåg jag att det inte ens förklaras att dessa fyra var en grupp som höll ihop och att de gjorde kartan och att de lärde sig att förvandla sig till djur för Lupins skull. Hur kan man utesluta sånt? Det är min största kriktik. Desutom får vi inte veta att Snape faktiskt hjälpt Lupin med en "potion" under året.

2. Tredje boken för mig är den bok som ger bakgrundshistoria och sätter igång framtida händelser. Medan ettan, tvåan och även fyran har en mer akut handling inom sig själva. Detta tycker inte jag att filmen tagit fasta på. Filmen fokuserar på mysteriet Sirius Black och ignorerar alla fakta man får lära i boken. Synd.

3. Hela året känns hackigt. Till exempel får man aldrig ens veta att skolåret är slut när filmen slutar. Jag gillar sista scenen. Men jag hade gärna sett den placerad bättre. Kanske kunde han åka på sin nya kvast medan han väntar på tåget? ;)

4. Förutom det var jag lite besviken på hur Harrys speciella förhållande till dementorerna behandlades. Man fick aldrig veta hur Harry började minnas dagen han föräldrar dog.

5. Hermiones arbetsbörda ignoreras tills det helt plötsligt är dags att vrida tillbaka tiden. Den kommenteras iofs lite av Ron och är inte ett så stort problem. Problemet är snarare att man inte får förutsättningarna. Vi får inte veta att eleverna kan välja ämnen sitt tredje år och vi får inte veta att eleverna kan få besöka byn sitt tredje år. Vi får bara se Harry springa omkring med sin lapp utan att veta varför. Men igen, inte ett så stort problem. Gillar bara detaljrikedomen i boken.

Och på ett mer personligt plan:

- Quidditch och Oliver Wood ignoreras helt. Det var ju hans sista år på skolan och han ville vinna cupen, vilket de också gjorde för första gången!

- Min favorituggla, lilla Pigwidgeon, dök aldrig upp. Kanske kommer han i början av fjärde istället?

Sammanfattningsvis konstaterar jag att jag gillar det som finns av tredje filmen bättre än det som finns av första och andra men tredje filmen har stora hål som jag inte upplever finns i de två tidigare. Den är bara 2h15min lång. De hade lugnt kunnat sätta in några till små scener och göra filmen 10-15 minuter längre och mer sammanhängande och förklarande. Punkt ett är helt nödvändig för att man ska förstå filmen tillräckligt vid första titten. Sedan skulle jag gärna fått några små scener som gjorde punkt tre mindre påtaglig. Men det hade räckt för att jag skulle varit nöjd.
1. "it could be like this, just like this"
2. "I was so fucking scared"
3. "honestly, I just wanna see you more"
4. "you'd better be"
5. "well now you have to deal with the consequences"
Hederomnämnande: "I want to keep growing with you"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav brat » lör nov 19, 2005 19:49

Yog-Sothoth skrev:Givetvis läser jag dem i så fall på engelska, jag undrade bara ifall böckerna ger samma barnsliga intryck på engelska eller ifall det var översättningens fel. När jag tittade i den svenska boken fick jag samma känsla som av Berts Dagbok...

Jag läste böckerna på engelska i rask takt aug-okt så jag har alla färska i minnet. De två första kändes väldigt "lättläst barnbok"-aktiga. Men då tog de bara ett par timmar var och man kunde raskt gå vidare till bok 3. Bok 4-6 har sedan absolut inget barnbokigt alls över sig (på engelska).
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav Yog-Sothoth » lör nov 19, 2005 23:44

brat skrev:
Yog-Sothoth skrev:Givetvis läser jag dem i så fall på engelska, jag undrade bara ifall böckerna ger samma barnsliga intryck på engelska eller ifall det var översättningens fel. När jag tittade i den svenska boken fick jag samma känsla som av Berts Dagbok...

Jag läste böckerna på engelska i rask takt aug-okt så jag har alla färska i minnet. De två första kändes väldigt "lättläst barnbok"-aktiga. Men då tog de bara ett par timmar var och man kunde raskt gå vidare till bok 3. Bok 4-6 har sedan absolut inget barnbokigt alls över sig (på engelska).

Tack för informationen, nu skall jag fan börja läsa dessa böcker.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav The Ankh » mån nov 21, 2005 11:12

Yog-Sothoth skrev:* Scenen mellan Ron och Hermione på balen var lite konstig. Hon gick därifrån och Ron var lite sur, och sedan kom en ny scen där hon skrek och grät och sade att han hade förstört allt. Fattade inte riktigt vad som hände där....

Tror att detta kan relateras till deras ålder, pubertala missförstånd etc, Hermione blir ledsen för att Ron inte visar henne kärlek och respekt och Ron fattar ingenting för att fatror att Hermione är kär i Krum.. Typ. Minns du hur det var att vara 13-14 år? Man var ganska så.. blödig (uhrm.. ja jag är fortfarande likadan...host...)

Yog-Sothoth skrev:* Den blonda killen med den blonda farsan som också var ond tycker jag beter sig omotiverat onda. Den killen verkar per automatik hata Potter utan några egentliga grunder? Är det författarens mening att Malfoy endast skall vara den "bullyn" som man ska skratta åt när han blir bortgjort?

hahaha! "Den blonda killen med den blonda farsan" :-9 Vilken strålande beskrivning av "The Malfoys"! :)

Dels är Harry ochy hans kompisar "Gryffindorare" medan Draco - Blonde Jr - och hans gäng är "Slytherins" =Hat hat hat mellan dessa två hus. Draco försökte "värva" HP till sitt gäng i början av ettan ju, men Harry valde Ron och Hermione.

Mer kan du som sagt läsa i böckerna, jag, likxom de andra, rekommenderar de engelska versionerna, de är bäst, magin och termerna etc känns inte lika barnsliga på engelska. Lyssnma görna på Jim Dales onläsningar av böckerna, ljudbok regerar!!!

När det gäler "åldern" i böckerna, de blir äldre i och med att karaktörerna blir äldre tycker jag. Ettan känns gansla så mycket som en mysig barnbok, tvåam är lite mer vass sen kommer trean och då börjatr det bli småmörkt, efter fyran är det full throttle Good good good!SÅ, läs!

Hade önskat att den var längre dock, visst det mesta viktiga kom med, men bristen på "lull-lull" gjorde att den kändes lite som en resumé av händelserna. önskar mig en förlängd dvd-version med minst en halvtimme extra.

Är oxå lite missnöjd med slutet...
Cedrics död kändes väldigt odramatisk, minns det i boken som jättehemskt och sorgligt men nu fällde jag inte en tår. Visst, Ralph Fiennes gjorde en bra Voldemort, men hela den scenen var oxå lite för oläskig och oångestladdat.. hade velat ha mer ångest, smärta, tragig och.. dramatik. typ. Som jag upplevde det i boken.

och sen... sen står vår trio och småler och säger:
"Vilket år va, aldrig händelselöst på Hogwarts, hehe"... Hmmm.. Dramatik och sorg tack! :-)

Men på det stora hela, riktigt bra film, vill se den igen! Är dock glad att jag inte hade boken helt färsk i minnet, det var ett par år sedan jag läste den så alla detaljer finns inte. Tror det hjälpte min filmupplevelse på traven!
Senast redigerad av The Ankh mån nov 21, 2005 14:31, redigerad totalt 3 gånger.
--> Midget Notes<--| --> Last.fm<--| --> Bilddagboken<--
Everything worth having Comes with trials worth withstanding
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav brat » mån nov 21, 2005 14:08

Spoiler: Harry Potter and the Goblet of Fire (film och bok)
Jag har nu äntligen fått se GoF. Först och främst: Bra film! Snygg film! De hade generellt lyckats välja ut det viktiga från det oviktiga och på flera ställen göra något bra ännu bättre.

Det viktiga från det oviktiga
Filmens fokus:
1. Tri-wizard turnering
2. Karaktärerna
3. Skolgången, lektionerna, magilära
Och under allt det fanns så klart hela tiden Voldemorts återkomst. Skulle man peta lite i ordningen skulle jag skruva ned turneringen en aning och skruva upp Voldemort-drömmarna, karaktärsfokuset och skolgången. Men jag antar att nästan inget från sista punkten rymdes inom filmens ramar. Som det var nu saknade jag att Harry lärde sig mer magi. T.ex. att motstå Imperius curse men också accio. Över huvud taget kunde han plötsligt väldigt mycket magi.

Rowling har ju otroligt många karaktärer så de tvingas sålla till filmerna. Där hade de gjort ett perfekt jobb, möjligen med undantag av Percys frånvaro. Tyvärr kändes det fortfarande som att alla bikaraktärer inte fick plats. Två lysande exempel är Reta Skeeter och Sirius Black. Jag hade gärna sett någon avslutande scen med var och en av dem för att motivera deras närvaro.

Även på detaljnivå hade de sållat nästan helt rätt. (Borta var den försvunna ministern, dobby och husalverna, Hagrids flickväns problem, mycket av pensieve-minnena och hela den komplicerade historien om pappa och son Crouch)

Något bra ännu bättre.
De hade fått alla tre grenar i turneringen ännu lite mer spännande. Tiden mellan dem kändes också som att den förflöt helt normalt. Filmen var ännu lite roligare än boken. Cedrics död upplevde jag som ännu lite mer dramatisk nu, den klipptes så kort i boken.

De hade lagt in ledtrådar på ett sätt som gör berättelsen mer genuin och på ett sätt Rowling inte klarar av (eller bara ogillar och därför väljer att inte göra). En effekt av att Rowling inte använder ledtrådar är att hennes böcker avslutas med 15 sidor förklaring. Det slapp vi. Scenen då Barty Crouch Jr. berättade sanningen var helt lagom, det som utelämnades var onödigt. Men jag hade gärna haft en kommentarer om att han dödat sin pappa och varför.

Resten
Jag är osäker på Dumbledore. Instinktivt säger jag att han inte är rätt. Han är inte hetsig och svag i boken utan lugn och stabil. Han ska inte pressat fräsa "And what would you have me do!?" utan lugnt ställa frågan och gärna redan veta svaret.

Någon gång föll de i "ta de bästa stunderna"-fällan vilket gjorde t.ex. början av filmen under VM och bal-biten i mitten lite hackiga. Dock inte så mycket att det störde en som läst böckerna.

Det mest negativa jag kan hitta är små korta scener där de inte gjort det bästa av förutsättningarna. (Dumbledores slutprat med Harry. Den fula scenen då Harry fick se Durmstrang-rektors deatheater-märke. Sista "it's all going to change"-scenen mellan vännerna, den var märklig. Då Harry slogs mot draken passar också på listan, publiken skulle bara jublat efteråt.) Men självklart vägs de scenerna upp av några underbara scener. (Gästande skolors entré. Voldemorts förvandlingscen och hans utseende både före och efter.)
Senast redigerad av brat mån nov 21, 2005 18:02, redigerad totalt 1 gång.
4. "you'd better be"
Användarvisningsbild
brat
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » mån nov 21, 2005 14:19

Snälla, spoilermarkera era inlägg.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav The Ankh » mån nov 21, 2005 14:31

CheeseGuy skrev:Snälla, spoilermarkera era inlägg.

Done...
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav The Buffster » mån nov 21, 2005 17:12

Goblet of FireNu har jag alltså sett den efterlängtade Harry Potter and the Goblet of Fire. Jag vill börja med att säga att jag ÄLSKAR böckerna och har läst dom flera gånger var på både svenska och engelska. Sen att jag faktiskt också tycker att filmerna har varit bra om än inte i närheten av böckerna. Till skillnad från många andra så tycker jag inte att Prisoner of Azkaban var bättre än dom två föregående. Den hade en bättre bok att leva upp till och jag tycker nog att den var den största besvikelsen. Jag hade velat ha skrämmande dementorer och det fick man inte. Jag hade velat ha en karismatisk Sirius att älska, det fick man inte heller. För att inte tala om Lupin. Det som brat nämner i sitt inlägg håller jag också med om. Men, men nu ska inte det här inlägget handla om varför jag inte tycker att Prisoner of Azkaban är den bästa av filmerna. Det ska handla om Goblet of Fire och där håller jag med alla som säger att det är den bästa filmen hittills.

Jag tror att den är bäst för att själva tävlingen är menad att ligga i fokus och den gör sig väldigt bra på film. Det blir både snyggt och spännande. Men jag måste ju säga att trots att filmen ändå är rätt lång så är det ganska mycket som känns korthugget. Jag hade gärna sett att det hade getts lite mer tid åt Ron och Hermione och deras förhållande. Vissa saker hade nog behövts förklaras lite tydligare för dom som inte har läst boken. Men jag tycker däremot att dom har valt att ta bort rätt saker. Hagrids kärleksproblem och han brorsa (visst var det i den här boken) klarade jag mig bra utan. Det enda (som jag kommer ihåg) som jag saknar är deras skolgång. Jag älskar deras lektioner (främst Snapes) både i böckerna och i filmerna. Det var ytterst lite såna scener i den här filmen och det kändes synd. Men bortsett från det så hade dom sållat bra tycker jag.

När det gäller slutet så var Ralph Finnes perfekt i sin roll som Voldemort (hade ju lätt kunnat bli en besvikelse). Jag tyckte inte att det var så värst läskigt i boken och inte i filmen heller. Men jag är inte speciellt lätt skrämd. (Däremot är jag väldigt lättrörd, grät en hel del när Hermione kom ner för trappan.)

När det gäller skådespelarna så tycker jag att ungarna bara blir bättre och bättre. Emma Watson är fortfarande den bästa av dom tre. Daniel Radcliffe skulle väl inte direkt förtjäna en oscar men dom klarar sig alla bra. Cedric hade dock kunnat väljas bättre. Han ska ju vara så snygg att man svimmar, vilket jag inte gjorde. Bland dom vuxna är nästan alla bra (rätt självklart med dom skådespelarna). Men jag tycker fortfarande att Michael Gambone är helt fel i rollen som Dumbledore. Richard Harris var så perfekt att jag nästan inte kunde förstå hur någon kunde passa så bra i rollen. Han ska vara så Dumbledore tycker jag, väldigt lugn. Han ska prata lugnt och gåtfullt.

Bäst av alla är som alltid Alan Rickman. Det för mig till filmens allra största brist. För lite Snape, alldeles för lite Snape! I dom tidigare filmerna har han varit den absolut största behållningen och Snape är också min favorit i böckerna. Sen spelar Alan Rickman honom helt briljant. Jag minns att jag bara satt och log varje gång han hade en scen i Prisoner of Azkaban bara för att han är så bra. Så mer Snape hade varit bra. Hade jag skrivit manus hade jag säkerligen lagt till Snape scener som inte ens finns i boken för att utnyttja Rickmans talang. Men jag antar att det blir mer Snape i dom två kommande filmerna eftersom han har något större roll i dom böckerna, det ser jag fram emot.

Långt och säkerligen förvirrat, men ja bra film var det i alla fall.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."
(Tommy Gavin, Rescue Me 3.10)

"What kind of lawyer are you?"
"The troubled yet fun kind."
(Alan Shore, Boston Legal 4.03)

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav The Ankh » mån nov 21, 2005 17:21

The Buffster skrev:Goblet of FireNär det gäller skådespelarna så tycker jag att ungarna bara blir bättre och bättre. Emma Watson är fortfarande den bästa av dom tre. Daniel Radcliffe skulle väl inte direkt förtjäna en oscar men dom klarar sig alla bra. Cedric hade dock kunnat väljas bättre. Han ska ju vara så snygg att man svimmar, vilket jag inte gjorde.

Håller med dig Buffster! "Ungarna" har verkligen växt till sig skådespelartalanmgmässigt och det behövdes. Ska bli jäkligt kul att se hur de hanterar OotP som är ännu mera mörk och allvarlig.
Användarvisningsbild
The Ankh
M.A.S.

Inläggav AKS » mån nov 21, 2005 18:11

Emma Watson bäst?! Hon är väl den som "läser" sina repliker mest. Särskilt i film ett. Nej, usch... Fast det är ju kul om nån annan uppskattar henne iofs.

EDIT> Gah! Nagat har hant med mitt tangentbord!

EDIT 2: Nu har det ordnat sig med tangentbordet. :)
Senast redigerad av AKS mån nov 21, 2005 20:53, redigerad totalt 1 gång.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav The Buffster » mån nov 21, 2005 18:20

AKS: Misstänkte att någonting konstigt hade hänt :) Jag tycker faktiskt att hon är bästa av dom tre. Daniel Radcliffe är utseendemässigt perfekt för sin roll och han är hur söt som helst men jag ger inte mycket för honom som skådespelare. Fast han har ju en mer krävande roll än dom andra två i och för sig. När det gäller Rupert Gint så kan ha mycket att göra med att jag inte tycker att han passar som Ron. Fast jag gillar honom mer för varje film. Hur som helst så är det kanske fel att säga att Emma är bäst, borde kanske var minst dålig. För som skådisar så tycker jag inte att någon av dom är speciellt bra. Men som sagt, dom lär sig.

"Sweetheart believe me, this is way, way more bad boy than you're ever going to be able to handle."

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

Inläggav Illyria » mån nov 21, 2005 20:33

Jag tyckte fjärde filmen var bättre än den förra, även om den hade sina problem. Även om stora delar skippats och den var 2.40 kändes den emellanåt lite långsam och den lyckades hellre aldrig gå in på djupet på något. Med nästan tre timmar borde ju det ha gått, tycker jag. Tyvärr kändes den mest som en ihopklippt resumée av boken med vissa modifikationer. Speciellt om du har boken i åtanke, som jag inte kan hjälpa att inte ha, så känns filmen fattig. Rowling är mästare på alla små detaljer och sånt är jag är sucker för och det faller ju helt bort i filmerna.

De skippar väldigt mycket och hoppar framåt i berättelsen utan att ta med ens vissa små hintar som skulle behöva vara med. T ex Hermys utbrott efter julbalen, det kändes som det kom från ingenstans och vet du inte allt som ligger bakom ser det mest ut som en stor överreaktion.

Tyckte de lyckades väva in historien med huset, drömmarna och Voldemort rätt bra, bättre än de lyckades med bokarcen i förra filmen, men jag hade verkligen förväntat mig en mycket mer skrämmande Voldemort. Och scenen med där deras spö möts hade kunnat vara lite längre och mer känslosam, likaså Cedrics död. Det var ett antal scener som kändes för korta, nästan stressade, som på kyrkogården, det borde fått mer tid.

Gillade inte att det knappt märktes att de gick i skolan och på slutet skippades det helt att ingen ville tro på att Voldemort var tillbaka och alla vinkade och var glada trots att Cedric dött och Voldemort är tillbaka, tom Harry, Ron och Hermy verkade uppåt och summerade det som "ännu ett händelserikt år"... Nja. Djup, jag vill ha mer djup.

Betyg: 6/10

HP skulle kunna bli en underbar tv-serie i framtiden, i händerna på någon skicklig. Sju säsonger. Tänk alla härliga detaljer de skulle kunna få med!

Alla som gillar HP har väl hört talas om och lyssnat på Harry and the Potters?
Om inte: http://www.eskimolabs.com/hp/releases.htm
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » mån nov 21, 2005 20:52

Illyria skrev:HP skulle kunna bli en underbar tv-serie i framtiden, i händerna på någon skicklig. Sju säsonger. Tänk alla härliga detaljer de skulle kunna få med!

I like! I alla fall sju säsonger av en miniserie à ca fyra avsnitt på 90 minuter eller så.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav The Buffster » mån nov 21, 2005 20:53

Dumma Illyria! Nu kommer jag ju att gå och längta efter en serie som troligen aldrig kommer.

| musik |
Användarvisningsbild
The Buffster
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film