Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav A bear » fre aug 19, 2005 21:30

LAAAAAAAAAND HO!!!

Så, nu är 20 års väntan (eller OK, för min del ungefär 15) över. Jag har sett "Land Of The Dead".

Och jag sitter med ett stort jävla flin på läpparna.

Jag var rädd att Romero skulle falla i fällan att dra på med digitaleffekter och MTV-videostuk (iofs har han alltid, redan från början, klippt som en videoregissör, men...) men det är definitivt en klassisk Romero. Skitig, rolig, mörk och POLITISK. Romero icke tycka om Bush; filmen får Michael Moore att se ut som vita husets PR-firma.

Tom Savini har inte gjort effekterna (han har dock en helt fantastisk cameo som "Machete zombie" - föreställ er själva), men de som har gjort dem har uppenbarligen pluggat Savini sen de gick i blöja. SLAFS, om vi säger.

Om "Land" om fem, tio eller tjugo år känns som en film i klass med de tre första återstår att se. Men just nu är jag bara... lycklig.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Binchy » fre aug 19, 2005 21:49

A bear skrev: Men just nu är jag bara... lycklig.

Good for you!!! :)

Ser just Frankenstein från 1931, från The Monster Legacy DVD Collection, den med de tre statyetterna. Tyvärr gjorde de ju film på ett helt annat sätt på den tiden. Mera teaterskådespel, mindre realism. Replikerna deklameras, och alla spelar mer eller mindre över. Kvinnan gör inte mycket nytta, skriker mest. Själva storyn håller väl dock fortfarnade. Och är man filmnördar, så ska de ju finnas i filmsamlingen, de gamla skräckklassikerna.

Väldigt snygg box (älskar grönt), och statyetterna gör sig väldigt bra i bokhyllan.

Bror och svägerska bor rätt nära Ginza, så de kunde köra dit och hämta den åt oss, så slapp vi det hiskeliga portot.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Lono » fre aug 19, 2005 21:57

Bride of Frankenstein är bättre. :)

Jag längtar också efter att få se Land of the Dead.
Användarvisningsbild
Lono
Demon Fodder

Inläggav A bear » fre aug 19, 2005 22:01

Lono skrev:Bride of Frankenstein är bättre. :)

Jäpp. En av ytterst få uppföljare som sopar banan med föregångaren.

We belong dead!

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » fre aug 19, 2005 23:04

Förresten: innan "Land of the dead" visades trailern för Wes Cravens "Red-Eye". Efter gubbens senaste filmer har jag inte höga förväntningar, men trailern var underbar. Första minuten eller så ser det helt och hållet ut som en riktigt dålig romantisk komedi... för att sedan WHAM! bli skräck just när man börjar önska att alla i filmen ska dö på smärtsamma och fantasifulla sätt. (Och när trailern är så bra lär ju filmen suga.)

http://www.imdb.com/title/tt0421239/trailers

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav adolvsson » lör aug 20, 2005 13:28

A bear skrev:Förresten: innan "Land of the dead" visades trailern för Wes Cravens "Red-Eye". Efter gubbens senaste filmer har jag inte höga förväntningar, men trailern var underbar. Första minuten eller så ser det helt och hållet ut som en riktigt dålig romantisk komedi... för att sedan WHAM! bli skräck just när man börjar önska att alla i filmen ska dö på smärtsamma och fantasifulla sätt. (Och när trailern är så bra lär ju filmen suga.)

http://www.imdb.com/title/tt0421239/trailers

Fast filmen verkar faktiskt överlag ha fått bra kritik i staterna (83% på rottentomatoes.com är riktigt bra), vilken väl inte har hänt Craven på väldigt länge och lite till. Dessutom; Cillian Murphy. Så ja, jag ser fram emot Red Eye väldigt mycket.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Zaxx » lör aug 20, 2005 13:35

Såg Meet the Fockers och Assault on Precinct 13 igår...

Meet.. 3/5 ganska kul men inte sådär "skratta högt rolig"

Assault on Precinct 13 4/5 var en cool remake. Laurence Fishburne var grymt bra som vanligt!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav poser » lör aug 20, 2005 14:08

Crash, se den.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav eynosh » lör aug 20, 2005 14:32

Kollat igenom (nästan) hela Citizen Kane, och jag förstår inte varför den prisas såpass högt. Visst, det är väl någorlunda intressant att följa handlingen, men det är ju bara en dåtida Evita om man säger så.
Någon som kan upplysa mig om varför den klassas som en av bästa filmerna någonsin?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav noike » lör aug 20, 2005 14:40

Eynosh skrev:Kollat igenom (nästan) hela Citizen Kane, och jag förstår inte varför den prisas såpass högt. Visst, det är väl någorlunda intressant att följa handlingen, men det är ju bara en dåtida Evita om man säger så.
Någon som kan upplysa mig om varför den klassas som en av bästa filmerna någonsin?

Handlingen är överskattad och överskuggas av vad den bygger på och resultatet av filmen. Men hantverket bakom är fortfarande överjävligt lysande. Framförallt så bygger fortfarande en hel del av dagens filmteknik på vad de gjorde där.

Och herre gud, se filmer i deras kontext och inte bara från din egen. (Detta är riktat till alla som tar åt sig.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » lör aug 20, 2005 14:42

poser skrev:Crash, se den.

Filmen släpps troligen på R1 den nionde september. Om jag inte minns helt fel så går den upp på biografterna det datumet också. Efter att ha kollat trailern igen och läst en del om den så lutar det nog åt ett dvd inköp med en gång. Kan vara sanslöst bra.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav eynosh » lör aug 20, 2005 14:53

noike skrev:
Eynosh skrev:Kollat igenom (nästan) hela Citizen Kane, och jag förstår inte varför den prisas såpass högt. Visst, det är väl någorlunda intressant att följa handlingen, men det är ju bara en dåtida Evita om man säger så.

Handlingen är överskattad och överskuggas av vad den bygger på och resultatet av filmen. Men hantverket bakom är fortfarande överjävligt lysande. Framförallt så bygger fortfarande en hel del av dagens filmteknik på vad de gjorde där.

Och herre gud, se filmer i deras kontext och inte bara från din egen. (Detta är riktat till alla som tar åt sig.)

Det förklarar saken. Jag som jämförde produktionen med Matrix Revisited (eller vad den heter) som jag såg igår =).
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Zaxx » lör aug 20, 2005 14:53

Jag vill se Batman Begins!... kanske idag? Eller kanske imorgon!?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav noike » lör aug 20, 2005 14:56

Eynosh skrev:Det förklarar saken. Jag som jämförde produktionen med Matrix Revisited (eller vad den heter) som jag såg igår =).

Menar du den där extra-skivan som såldes löst eller någon av uppföljarna? För Plan 9 är bättre än Matrix Reloaded -- på alla sätt och vis.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eynosh » lör aug 20, 2005 14:57

Den såldes löst. Gick på tvåan igår runt 0000-snåret.
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav Zaxx » lör aug 20, 2005 15:07

You two lost me!
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav poser » lör aug 20, 2005 15:09

Tob skrev:

Filmen släpps troligen på R1 den nionde september. Om jag inte minns helt fel så går den upp på biografterna det datumet också. Efter att ha kollat trailern igen och läst en del om den så lutar det nog åt ett dvd inköp med en gång. Kan vara sanslöst bra.

Crash.2004.DVDRip.XviD-SUM

:)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Tob » lör aug 20, 2005 15:42

poser skrev:
Tob skrev:

Crash.2004.DVDRip.XviD-SUM

:)

Nej...!

8)
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » sön aug 21, 2005 1:00

Såg precis The Assassination of Richard Nixon, och den är tammefan riktigt riktigt bra. Jag har alltid gillat Sean Penn, men här får han bära i princip hela filmen själv - utan att säga något dåligt om Naomi Watts mfl i biroller, men det är Penns film från början till slut, han är i varenda scen, han har typ 75% av replikerna, och han är fullständigt lysande. Det ska mycket till för att i USA efter 11/9-01 göra en film om en kille som vill kapa ett flygplan och krascha in i vita huset, och göra honom... om inte sympatisk, så i alla fall inte ett monster. Tänk "Taxi Driver" med mindre action och mer ångest, typ. Väldigt bra.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav A bear » lör aug 27, 2005 0:05

Och nu såg jag precis en norsk splatterfilm. Då har man gjort det. Småkul, även om "Bad Taste" naturligtvis är hundra gånger bättre. Men alla filmer som innehåller en bestyckad Volvo 245 måste få godkänt i alla fall.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav dizzy » ons aug 31, 2005 20:36

Hey, Boreanaz och Dhavernas makes movie!
Har någon nämnt det förut? (Säkert, men jag har nog glömt det)

http://www.pjo.ca/thesegirls/

Filmen kanske inte ser jätteintressant ut men ändå...de här två ihop måste man ju nästan se.

Bild
Senast redigerad av dizzy ons aug 31, 2005 23:33, redigerad totalt 1 gång.
""
Användarvisningsbild
dizzy
Scooby

Inläggav noike » ons aug 31, 2005 20:54

dizzy skrev:Hey, Boreanaz och Dhavernas makes movie!
Filmen kanske inte ser jätteintressant ut men ändå...att se de här två ihop måste man ju nästan se.

Men vad är det för sätt. Hon är min, dumma Boreanaz. Det har nämnts någonstans, inte säker på om det var här eller på IRC.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » ons aug 31, 2005 21:24

Det var på IRC.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Illyria » ons aug 31, 2005 23:17

Charlie and the Chocolate Factory har ju premiär om ca två veckor, det hade jag ingen alls koll på. Den ska jag definitivt se på bio.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Rombat » tor sep 01, 2005 6:35

Illyria skrev:Charlie and the Chocolate Factory har ju premiär om ca två veckor, det hade jag ingen alls koll på. Den ska jag definitivt se på bio.

Jag får panikkänslor varenda gång folk nämner den här filmen. Oftast är jag helt övertygad om att jag inte ska se den, andra gånger påminner jag mig själv om att Ernst-Hugo inte är med, Ernst-Hugo är död, du behöver inte vara rädd osv. Allt är SvT:s fel...

But Théoden was not uttely forsaken
Användarvisningsbild
Rombat
knukka!

Inläggav Tob » tor sep 01, 2005 22:14

Okej, såg Ghost World tidigare tidag, satan varför har jag inte sett den tidigare? Det är en sådan där film som har legat och skvalpat i bakhuvudet, hyllad och intressant, men det har liksom aldrig blivit av att jag har köpt den eller sett den på annat håll. Men nu så.

Vilket guldkorn. Redan efter ett par minuter älskade jag filmen. Det blir aldrig sämre heller. Seymore, mycket välspelad av Steve Buscemi, tillför mycket tyngd i filmen. Även om jag tror den hade klarat sig alldeles utmärkt av att bara låta Enid och Rebecca gå runt och prata. För det är en väldigt pratig film, men när det är såpass välskrivit och såpass träffsäkert så är det en fröjd för både öron och öga.

Ja...ruggigt bra rakt igenom helt enkelt....defintivt en film jag vill se om snarast. Dessutom tyckte jag det var väldigt rolig, vilket påminner mig om hur oerhört skickligt filmen pendlar mellan tragik och komik. Starkt!
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav qarlsson » tor sep 01, 2005 22:24

Nu fick du mig sugen att se om Ghost World. En underbar film.
Jonesy: Je-sus Christ.
Samson: On a bicycle.
Carnivále
Användarvisningsbild
qarlsson
Scooby

Inläggav A bear » tor sep 01, 2005 22:53

Kul detalj: nyinspelningen av "Salem's Lot" har både Donald Sutherland och Rutger Hauer. Precis som Buffyfilmen alltså.

Tråkig detalj: de går mest omkring och väntar på att få betalt. Precis som Buffyfilmen alltså.

Och finns det överhuvudtaget någon sämre skådis än Rob Lowe? Det skulle väl vara Luke Perry då...

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav caffeineaddict » tor sep 01, 2005 23:48

A bear: Vad hände egentligen med Rob Lowe när han landade i The West Wing? Det är fanimig helt oförklarligt hur en sådan oduglig skådis helt plötsligt kunde säga långa repliker utan att staka sig och lyckas förmedla, darn it, känslor. Jag är fortfarande förundrad.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav A bear » fre sep 02, 2005 0:11

caffeineaddict skrev:A bear: Vad hände egentligen med Rob Lowe när han landade i The West Wing? Det är fanimig helt oförklarligt hur en sådan oduglig skådis helt plötsligt kunde säga långa repliker utan att staka sig och lyckas förmedla, darn it, känslor. Jag är fortfarande förundrad.

Vad som än hände var det tillfälligt. En stor del av "Salem's Lot" består av voice-overs av Rob Lowe. Voice-overs av Rob Lowe. Karln lägger in ungefär samma känsla i dem som Fröken Ur gör i "femton, tolv, och trettio. Pip."

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film