Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Zaxx » sön jul 10, 2005 23:47

Så har man vart o sett War of the Worlds då...

Efter allt man läst om Tom Cruise de senaste sitter man bara o funderar på om allt står rätt till med den mannen, men skit i det, han e fortfarande en cool skådis.

Filmen hade jag ingentligen inga STORA förväntningar på.. tänkte ngt i stil med Independence Day, oj så rätt jag hade. De nämner 2 ggr "Är det terroristerna som anfaller?" de säger en gång "De tar över den starkaste militära nationen i värden (USA såklart) på bara några dagar"..
Så nog fick de in sina Amerikaska budksap alltid... i böjan vajade det dessutom ca 15 flaggor på husen som de zoomade ut ifrån...

Ett enkelt sett att förklara filmen på är att det är en Saga, en "fairytale" om Aliens. Jämför du den med andra filmer i samma genre så bygger många av dem på att "detta kanske kan hända"... detta är så WAY OFF att det liksom blir mer som en berättelse eller saga...

Effekterna var ngt av det bästa på länge, riktigt coola ljud och fräcka saker helatiden. Det är ingen sjukt bra film, men tillräckligt för att vara sevärd på Bio.

4/5 pga att den är så otroligt sevärd och för effekterna.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav adolvsson » mån jul 11, 2005 0:06

Matt skrev:
Tob skrev:Men igår såg jag The rules of attraction.

Läs boken istället.

Eller också. Finns ingen anledning att bara välja det ena. I alla fall i det här fallet. Jag, som Tob, gillar också filmen.

Och jag är väldigt förtjust i Identity. Stämningsfull rackare som inte liknar många andra filmer, en Hitchcock med extra twist, och en hög rejält bra skådespelarprestationer. Twisten fungerar bland annat (åtminstone berättarmässigt, därtill måste man ju med tanke på dess natur ha det i sig att kunna acceptera den, antar jag) därför att det uppenbarligen inte är en nödlösning. Ser man på filmen finns ledtrådarna där, twisten bryter inte mot någon av filmens redan uppsatta regler. Twisten är bara inte som alla andra twistar, och det måste väl ändå vara ett av de bästa betygen man kan ge en plot twist.

Det var länge sedan jag såg filmen nu. Om man skulle trycka in den i spelaren.

Matchstick Men är jag lite nyfiken på, men tänker inte se förrän den dyker upp någonstans där jag slipper betala för den, för Ridley Scott, med ett litet gäng undantag, suger.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Zaxx » mån jul 11, 2005 1:38

En screen från nya "Crow" filmen... vem ser vi här då ;)

Bild
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav A bear » mån jul 11, 2005 1:42

Jag tror den stora frågan är varför han är klädd som en birollsinnehavare i "Rocky Horror Picture Show".

(Direktinbäddningen funkar inte - möjligen bättre såhär:
http://www.vcdquality.com/sample/id53364.jpg )
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Tob » mån jul 11, 2005 7:38

Identity minns jag som en medioker thriller. Skall jag vara ärlig så minns jag inte särskilt mycket av filmen överhuvudtaget, mer än att den var sevärd, nästan så jag skäms litegrann. Brukar normalt sett kunna memorera filmer bra, och i stora drag återberätta mycket lång tid efteråt. Men inte här.

Matchstick Men däremot. Ridley Scotts filmer (med ett par undantag) uppskattar jag alltid på ett eller annat sätt. Matchstick Men känns faktiskt som hans bästa film sen Gladiator. Även om jag är överförtjust i Hannibal, vilket är en helt underbar liten film, hög se-om statusen på den. Dock känns Matchstick men betydligt mer gjuten på något sätt, tycker den funkar på alla tänkbara plan, och sen så är den sådär genom underhållande som bara en riktigt bra film kan vara.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » mån jul 11, 2005 11:35

A bear skrev:Jag tror den stora frågan är varför han är klädd som en birollsinnehavare i "Rocky Horror Picture Show".

(Direktinbäddningen funkar inte - möjligen bättre såhär:
http://www.vcdquality.com/sample/id53364.jpg )

Skumt jag ser bilden här.. kanske för jag har laddat innan?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav latarmig » ons jul 13, 2005 20:49

Imorse såg jag Lost in Translation. Under tiden den gick märkte jag inget särskilt. Visst var den annorlunda, men det hade jag väntat mig (så annorlunda är inte detsamma som oväntad), visst var den bra (men det ska väl en oscarvinnare vara), visst var den intressant och visst var den oamerikansk i uppbyggnaden (det långsamma tempot). Men det var först några timmar efter filmen var över som jag märkte hur tagen jag var. Nu har det gått tio timmar sedan jag såg den och jag kan fortfarande inte släppa den ur tankarna. Det här är mycket ovanligt för min del. Vanligtvis är film för snabbt över (2-3 timmar) för att jag ska hinna engagera mig. I det avseendet föredrar jag TV-serier, men det är rätt sällan jag bryr mig om dem heller efter att TV:n är avstängd.

Så kontentan är att Lost in Translation är en film att förlora sig i.
latarmig
Big Bad

Inläggav Zaxx » ons jul 13, 2005 21:44

Lost in translation imorgon då alltså ;)

När man bara skall ligga här sjuk då
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav LWes » tor jul 14, 2005 1:34

Jag är glad för att jag var på bio och såg Fantastic Four ikväll och den var fantastisk (självklart). Hur bra som helst, för att vara exakt.
och fruktansvärt glad blev jag när Stan Lee gjorde sin cameo. Typ ingen annan där visste att det var han.
Min personliga åsikt är att om man inte känner ingen Stan Lee förtjänar man inte att se filmen.

Det är som om Joss skulle vara med i Serenity, fast 10 coolare. (coolare eller nördigare? det är frågan)

Filmen får 10/10. Hur rolig som helst var den också.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » tor jul 14, 2005 1:37

Vad tror du man tycker om man inte är en fanboy? Trots allt har jag bara sett att filmen fått ettor och tvåor av alla recensenter. Aftonbladet, text-tv, Empire Magazine osv osv. Då det är så... unisont brukar det ligga nåt bakom det.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor jul 14, 2005 1:50

AKS skrev:Vad tror du man tycker om man inte är en fanboy? Trots allt har jag bara sett att filmen fått ettor och tvåor av alla recensenter. Aftonbladet, text-tv, Empire Magazine osv osv. Då det är så... unisont brukar det ligga nåt bakom det.

Jag brukar kunna se saker kritiskt, så jag kan återkomma med en rapport när jag har sett den. (Vissa filmer som får ettor och tvåor kan vara underhållande, även om de inte är bra filmer. (Aftonbladet? Det är ju de som gav Fear and Loathin in Las Vegas en etta.))
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor jul 14, 2005 1:55

Ja, bra att få ett annat perspektiv -- även om jag naturligtvis uppskattar LWes minirecension också (den gjorde mig mer sugen att se filmen).

Aftonbladet... Håller ofta med Jens nånting. Denna gång var det dock Karin Lindstedt som jag inte läst så många recensioner av tidigare, så jag vet inte om jag brukar hålla med henne eller inte.

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav latarmig » tor jul 14, 2005 2:11

Zaxx skrev:Lost in translation imorgon då alltså ;)

Hoppas du gillar den. Barar du ser den med rätt förväntningar. Det är en långsam film och det händer egentligen ingenting.

Hehe. Reklamsloganmakare är kanske inte yrket för mig. ;-)
latarmig
Big Bad

Inläggav noike » tor jul 14, 2005 2:29

"Where's the stairs at?! Where's the stairs at?!"

Lyssnar på kommenatrspåret med George Huang och Frank Whaley till Swimming with Sharks. (Nej, jag tänker inte hålla käften om filmen.) Underbart, kul och informativt och de tar det inte så allvarligt. De har mobbat Franks frisyr, att George var lite för laidback och gjorde lite tvivelaktiga saker -- enligt George då, Frank håller inte riktigt med alltid -- och lite annat. (För övrigt har jag utvecklat en stor heterosexuell man-crush på Frank.)
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Off » tor jul 14, 2005 2:42

Det blir att fixa hem den däringa hajfilmen till helgen.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tomas » tor jul 14, 2005 3:19

Såg Fantastic Four idag och tyckte att den var riktigt dålig (Årets hittills sämsta film om man bortser från Alone in the Dark?).
Det kändes som att vi mest satt och skrattade åt oneliners som misslyckades med att vara roliga och alla plot holes (ifall det fanns förklaringar till några av dem så hamnade de på "the cutting room floor" för att minska transportsträckorna mellan actionscenerna).

Som hjärndöd actionfilm fungerar den hyfsat och några skämt är riktigt kul, men med tanke på alla bra superhjältefilmer som kommit under de senaste åren så hade jag förväntat mig mer.

Se The Incredibles istället eller vänta två veckor på Batman Begins
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav Tam » tor jul 14, 2005 3:26

Sett The Crow: Wicked Prayer med David Boreanaz, ni vet han som spelade Angel. Det var kul. Inte jättebra men stabil direkt-till-dvd-film.
Don't make fun. I worked long and hard to get this pompous.

RDR
Användarvisningsbild
Tam
Watcher

Inläggav Illyria » tor jul 14, 2005 3:42

Tomas skrev:Se The Incredibles istället eller vänta två veckor på Batman Begins

The Incredibles var faktiskt charmig, inte alls vad jag hade förväntat mig av den filmen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Illyria » tor jul 14, 2005 3:49

Tam skrev:David Boreanaz, ni vet han som spelade Angel.

:D

Never heard of him.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Binchy » tor jul 14, 2005 6:46

Det här passar bättre här än i depptråden, kanske:

"Såg Sin City häromdagen i ett uppehåll i min Angelmarathon. Ruskigt grabbig film, verkligen "hårdkokt", och lämnade mig rätt opåverkad. Slitna halvgamla gubbar och unga vackra horor, svartvit - utom små färgklickar här och var, massa skjutande, misshandel, döende gubbar... Det mest postiva jag kan säga om den att den var snyggt gjort, såg precis ut som en tecknad pojkserietidning."

Lost in Translation är verkligen en bra film. Som latarmig säger så händer det egentligen ingenting, men den är fängslande ändå.

Kul att läsa de två diametralt olika recensionerna av Fantasic Four. LWes är som vanligt lyrisk (Go LWes!!!).

Igår såg vi Sahara. Vill man bara ha en kul actionfilm för stunden så duger den. Men jag tror de använder varenda klyscha som finns. Och "våra hjältar" klarar sig i alla lägen... Nej, tacka vet jag Whedonverse, där de när som helst kan döda en av huvudpersonerna.
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Tob » tor jul 14, 2005 7:24

Lost in translation är verkligen en pärla. Se den igen, latarmig! Den går från riktigt bra till briljant och fantastisk. Med lätthet en av 2004 års bästa filmer. Händelserna som sådan i filmen är ju inte så väldigt framstående, men tycker nog det händer massvis, på ett relationsmässigt plan.

Ja, Fantastic Four, vet inte vad jag tycker eller tror om filmen. Har nog egentligen inga förväntningar alls, special effekterna ser lyckade ut iaf. Det är ju alltid postivt för en svulstig actionfilm.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav LWes » tor jul 14, 2005 7:52

AKS skrev:Vad tror du man tycker om man inte är en fanboy? Trots allt har jag bara sett att filmen fått ettor och tvåor av alla recensenter. Aftonbladet, text-tv, Empire Magazine osv osv. Då det är så... unisont brukar det ligga nåt bakom det.

Jag tror absolut att vem som helst kan uppskatta filmen. Den är otroligt vacker att titta på visuellt och bildsmässigt och det är cool action.
Jag tyckte att den var enormt rolig, lätt den roligaste filmen jag sett på många år! (inte för att jag ser så många filmer men i alla fall.)
Tänk även på att Mark Frost (co-skapare av Twin Peaks) co-skrev filmen.

Nu efter att jag har sovit på saken står jag fortfarande fast vis att den förtjänar 10/10 poäng.

Jag läser aldrig recentioner. Jag känner som "Vad bryr jag mig om vad dom tycker om filmen?" och i slutändan hänger allt på mur mycket pengar filmerna tjänar och Fantastic Four har redan tjänat in tillräckligt för Avi Arad att säga att dom ska göra en uppföljare, och så länge jag får se en uppföljare så bryr jag mig inte vad några filmkritiker har att säga för dåliga saker om filmen.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav AKS » tor jul 14, 2005 12:24

Okej, blir till att gå iväg och se FF och skaffa mig en egen åsikt.

Ang. penningarna som filmen spelat in... hörde att den gjorde en starkare öppning än både Batman Begins och War of the Worlds!! :eek:

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Zaxx » tor jul 14, 2005 12:30

AKS skrev:Okej, blir till att gå iväg och se FF och skaffa mig en egen åsikt.

Ang. penningarna som filmen spelat in... hörde att den gjorde en starkare öppning än både Batman Begins och War of the Worlds!! :eek:

Asså detdär MÅSTE vara bullshit... säljarna som är hos oss o skall sälja in filmer har alltid ngt att säga om varje film...

"Denna sålde BÄST NÅGONSIN första dagen i USA"
"Denna fick FLEST besökare NÅGONSIN i USA på BIO"
"Denna filmen slog ALLA rekord någonsin på BIO"
"Denna filmen har dragit in mest pengar någonsin på BIO"

asså sådär bra är inte ALLA filmer 8)
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Illyria » tor jul 14, 2005 12:33

Det säger inget om hur bra filmen är heller. Reklam, reklam, reklam.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav AKS » tor jul 14, 2005 12:34

Nej, det säger verkligen inget om filmen kvalitet.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav adolvsson » tor jul 14, 2005 12:52

AKS skrev:Ang. penningarna som filmen spelat in... hörde att den gjorde en starkare öppning än både Batman Begins och War of the Worlds!! :eek:

Man får ta uppgifterna för vad dom är. BB hade premiär på en onsdag i USA, en dag som allmänt har färre besökare och lägre premiärsiffror än en fredag, som FF öppnade på. Jag kan inte siffrorna, men WotW lär ha kostat lite mer än FF och lär ju därför ta längre tid att procentuellt tjäna samma summa.

Så. Starkare öppning? Det kan jag absolut tro på.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Zaxx » tor jul 14, 2005 17:05

Illyria skrev:Det säger inget om hur bra filmen är heller. Reklam, reklam, reklam.

Det var inte min poäng... min poäng är HUR kan varje ny film slå alla rekord? :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Glorificus » tor jul 14, 2005 17:21

Zaxx skrev:
Illyria skrev:Det säger inget om hur bra filmen är heller. Reklam, reklam, reklam.

Det var inte min poäng... min poäng är HUR kan varje ny film slå alla rekord? :D

Höjda biljettpriser? Ah, vem vet. Hur kan alla gula postlådor tömmas samtidigt över hela stan? Livets mysterier.

Såg War of the Worlds för en vecka sen nu och tyckte den var riktigt bra. Kombinationen Spielberg, Cruise och Dakota Fanning fungerar utmärkt. Speciellt som Spielberg såg det som en utmaning att "de-Cruise" huvudkaraktären. Det lyckades... Vem som är filmens hjälte går att diskutera, och är nog en stor poäng med filmen. Vilka olika reaktioner olika människor har i krissituationer. Och jag vet ingen som kan göra dramatisk action som Spielberg.
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor jul 14, 2005 17:24

Zaxx skrev:
AKS skrev:Okej, blir till att gå iväg och se FF och skaffa mig en egen åsikt.

Asså detdär MÅSTE vara bullshit... säljarna som är hos oss o skall sälja in filmer har alltid ngt att säga om varje film...

"Denna sålde BÄST NÅGONSIN första dagen i USA"
"Denna fick FLEST besökare NÅGONSIN i USA på BIO"
"Denna filmen slog ALLA rekord någonsin på BIO"
"Denna filmen har dragit in mest pengar någonsin på BIO"

Det är inte från marknadsföring (eller jo, det också förstås), utan officiella uppgifter som har publicerats i media (kolla t.ex. internetsidorna http://www.boxofficemojo.com eller http://www.boxofficeprophets.com/). FF drog in $56 061 504 under de tre första dagarna, WotW $57 602 976 och Batman Begins $39 223 788. Men nu förutspår alla att FF kommer att dala ganska snabbt p.g.a. dess usla rykte. Batmans Begins kommer däremot tvärtom att tjäna in mycket (säkert betydligt mer än FF sammanlagt) under en längre tid. Och WotW ligger väl någonstans mittemellan.

Men självklart säger det ju inget om filmens kvalitet. Precis som med tittarsiffror för TV-serier eller bästsäljarlistor för musik eller böcker o.s.v.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film