Tim Minear-nyheter (och The Inside)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » tor jun 02, 2005 13:31

Folk, människor, fä! Är det inte någon som har kommenterat sändningstiden här? Förutom att vi svor över The Time Slot of Death på förra sidan i tråden. Det visar sig nämligen att den inte gäller nuförtiden. Jag trodde att den 8/6 kanske bara var för piloten och att ordinarie tid skulle bli fredagar klockan 20:00, men icke sa en väldigt exhalterad Nicke (inte nödvändigtvis vår noike, det kan ha varit en liten apa som idkar umgänge med farbror i gul hatt, men jag avviker från ämnet). Enligt the futon critic är det onsdagar klockan 21 som gäller.

Nu har jag noll-koll på vad den går upp emot, men det där måste väl för sablars ses som en bra tid, non?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Illyria » tor jun 02, 2005 14:54

Om det bara är nu under sommaren är det en bra tid, för om det hade gällt i höst hade den fått stå sig mot Lost och Veronica Mars.

Senare kvällstider på sommaren är en fördel?
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » tor jun 02, 2005 16:28

Precis. Förutom få the Fox Friday Death Slot så vill man helst inte lägga sitt program mot de två stora programmen som drar till sig alla tittare.

När Wonderfalls lades ner så hamnade ju den i korselden mellan CSI och the Apprentice som då var de stora. I år skulle jag tro att det är CSI och Lost. (Jag har inte hört något om att CSI fått sämre tittarsiffror så den borde fortfarande vara ohotad.) Så jag är lite orolig för VM faktsikt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav CheeseGuy » tor jun 02, 2005 16:54

adolvsson skrev:Nu har jag noll-koll på vad den går upp emot, men det där måste väl för sablars ses som en bra tid, non?

Kolla http://www.thefutoncritic.com/cgi/charts.cgi?id=summer_grid.

Det enda som ser ut att kunna konkurrera är Law & Order, och det är bara repriser.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav CheeseGuy » sön jun 05, 2005 10:11

En till recension: http://rasah.blogspot.com/2005/06/inside-inside.html

Det låter ju riktigt bra. Woho!
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » mån jun 06, 2005 0:43

Craig Silverstein är visst en av författarna. han skrev några avsnitt av the Dead Zone -- baland annat "Scars"-avsnittet i s2. Talangen som finns på den här serien är sjukt. Fan ta dem om det nu inte blir bra -- även om jag gillade den intetsägande teasern.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tor jun 09, 2005 7:44

It's here! (mininova t ex)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav CheeseGuy » tor jun 09, 2005 13:58

Jag gillade det verkligen. Det var inte fantastiskt, men serien växer säkert för varje avsnitt. Någon större arc vore underbart. Jag ser definitivt fram emot nästa avsnitt!

Klagomålen på huvudrollsinnehavaren (att hon inte är trovärdig som FBI-agent) känns klart överdrivna. Jag tycker att hon gör en okej insats (det är lite tidigt att säga mer efter bara ett avsnitt), och att hon inte framstår som någon tuff FBI-agent är ju meningen. Resten av casten känns stabil, och karaktärerna verkar hyfsat intressanta. (Återigen, det är lite väl tidigt att säga efter bara ett avsnitt.)

Övriga spontana intryck:
-Jag ÄLSKAR introt.
-Det ser riktigt snyggt ut.
-Jag var oroad för våldet. Äsch! Det var inte alls farligt.
-Bra musik, som väntat, av Kral.
-Jag fick en del Angelvibbar (speciellt "City of"), men/och det fungerade utmärkt.
-Är det bara jag, eller ser Jay Harrington ut som en blandning av Wesley och Firefly-Simon?

Nu får vi hoppas på höga tittarsiffror.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Illyria » tor jun 09, 2005 14:02

CheeseGuy skrev:-Är det bara jag, eller ser Jay Harrington ut som en blandning av Wesley och Firefly-Simon?

Om det är han jag tror det är (Summerland) så är det inte bara du. Känner mig lite för trött för att titta på det nu, får bli senare idag.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav poser » tor jun 09, 2005 16:22

Slap my ass and call me a sea monkey, det här var bra.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav AKS » tor jun 09, 2005 16:25

Har precis startat nedladdningen... Ser faktiskt fram emot detta mer än vad jag brukar göra då det är helt nya serier. Fast duh... det är ju inte så konstigt då man tänker på vilka som är inblandade.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Simon » tor jun 09, 2005 17:33

"...en blandning av Wesley och Firefly-Simon"

Säkerligen någon sorts ultimat livsform?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav CheeseGuy » tor jun 09, 2005 18:39

http://tv.zap2it.com/tveditorial/tve_main/1,1002,272|95752|1|,00.html

"Dancing with the Stars" hoofed its way to the night's biggest rating, 9.8/16, at 9 p.m. NBC was a distant second with a "Law & Order" rerun, 5.6/9, and CBS dropped to third with "The King of Queens," 5.0/8, and "Yes, Dear," 4.3/7. The dark drama "The Inside" debuted to a 3.2/5 on FOX. The WB stayed in fifth with a "Smallville" rerun. UPN's "Kevin Hill" repeat trailed.

Helvete.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav noike » tor jun 09, 2005 18:48

CheeseGuy skrev:http://tv.zap2it.com/tveditorial/tve_main/1,1002,272|95752|1|,00.html

"Dancing with the Stars" hoofed its way to the night's biggest rating, 9.8/16, at 9 p.m. NBC was a distant second with a "Law & Order" rerun, 5.6/9, and CBS dropped to third with "The King of Queens," 5.0/8, and "Yes, Dear," 4.3/7. The dark drama "The Inside" debuted to a 3.2/5 on FOX. The WB stayed in fifth with a "Smallville" rerun. UPN's "Kevin Hill" repeat trailed.

Helvete.

Dancing with the stars? Tv-tittarna är idioter.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav AKS » tor jun 09, 2005 19:35

:( Är det ens nån idé att börja titta på serien?

(Naturligtvis ska jag göra det, men herregud...)

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » tor jun 09, 2005 20:49

Har nu sett första avsnittet och är inte så förtjust. Serien är mycket snygg och relativt välspelad, men avsnittet kändes oerhört typiskt för denna sortens serie. Har sett detta avsnitt fem gånger förut känns det som.

Och då blonda tjejen började tala som om hon var mordoffret... nej, det kändes inte alls bra för mig.

Kommer att fortsätta titta p.g.a. den talang som är inblandad, men jag kan ärligt säga att hade det inte varit för Minear, Baldwin et al så hade jag nog lagt ner redan nu. Hoppas dock att det blir bättre och att jag får ångra mitt uttalande senare.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » tor jun 09, 2005 21:02

AKS skrev:Och då blonda tjejen började tala som om hon var mordoffret... nej, det kändes inte alls bra för mig.

Fast det har jag fått för mig är en ganska vanlig taktik av profilerings-människor i verkliga livet också. Ungefär som författare som väljer att skriva i förtsa person för att det kommer närmare karaktären.

Själv gillade jag avsnittet. En hel del till och med. Trots att vissa saker kändes lite självklara.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tor jun 09, 2005 23:02

Jag gillade det. Väldigt mycket. Visst är det CotW-format, men den har framför allt en sak gemensamt med andra serier av det slaget som jag gillar; intressanta karaktärer. Och här fanns också upplägg för såväl karaktärsutveckling som mer specifika arcs. Samtalet mot slutet av avsnittet t ex, mellan Ryan och Webster, när de står ensamma på kontoret. Känns som om det kan leda till riktigt spännande saker.

Förhoppningsvis kan formatet tilltala amerikanska tittare lite mer. Vi såg vad som hände sist Tim var inblandad i något som var nytt och stack ut. Och gången före det. The Inside kändes annorlunda och fräscht, men i ett klassiskt format, och ger Tim & Co möjlighet att utveckla till något ännu mer eget i en takt som, förhoppningsvis, en amerikansk större publik kan vänja sig vid.

Någon uttryckte tidigare något om bara seriemördare. Om jag förstått saken rätt, ska det inte bara vara sådana. Riktigt jäkla otäcka brott är väl den gemensamma nämnaren.

För att hålla med CheeseGuy. Introt rockade, och det fanns Angel-vibbar också. På allra bästa sätt. Tims iblandning märks på fler sätt. Alla bra. Det var också en ren fröjd att se bekanta namn rusa förbi. Jane. Tim. Adam. Katie. Underbart.

Och det här måste vara den snyggaste serien på TV på väldigt länge. Jag är mäkta imponerad.

Saker som inte var så bra? Inte mycket. Jag har lite svårt för Jay Harrington, och Rachel Nichols kändes bitvis som om hon passade bättre för rollen när serien var Alias möter 21 Jump Street, men de växer säkert in sig i rollerna. Jag är inte orolig.

Väldigt bra första avsnitt. Fortsätter det i den här taken kan det sparka ungefär precis hur mycket rumpa som helst.

Och nej, jag är inte helt förvånad. Timmy!
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Illyria » fre jun 10, 2005 0:19

adolvsson skrev:Jag har lite svårt för Jay Harrington, och Rachel Nichols kändes bitvis som om hon passade bättre för rollen när serien var Alias möter 21 Jump Street, men de växer säkert in sig i rollerna. Jag är inte orolig.

Jag har också svårt för honom och i början var hon också lite svår, men under avsnittet så tyckte jag hon ändå växte och karaktären har potential men den bakgrunden.

Jag var inte övertygad av detta avsnittet, men det var heller inte dåligt, långt ifrån, och med någon större arc så tror jag serien verkligen kan växa till något större. Det introducerande CoTW var väl lite av en specialare för att få in henne i gänget, återstår att se hur det hanteras framöver, det känns som det kommer hänga en del på det om serien fungerar eller ej, för jag var inte helt övertygad om alla karaktärerna. Men det finns som sagt potential för det mesta här och det gillade jag verkligen.
Håller med om Angel-känslan, men det var bara lite i början, och den skulle jag helst vilja se försvinna.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Simon » fre jun 10, 2005 0:34

Jag tycker huvudtjejen är mest problematisk, ag får tydliga Point Pleasant-vibbar av henne. Adam Baldwin är hård och kan bli ännu hårdare, och den utlovade Simon/Wesley-hybriden (som jag mest tycker är lik en ung Bruce Campbell) har också utrymme för braighet.

Som serie vet jag inte, jag tycker än så länge att det inte finns någon anledning att se detta i stället för bra etablerade serier som CSI förutom att Tim Minear ligger bakom. Det finns heller ingen anledning till att den inte skulle bli riktigt bra när den har fått lite tid på sig, naturligtvis.

Är det nån mer än jag som känner att många serier just nu försöker vara någon sorts blandning av serier som dött nyligen eller är på väg att göra det?
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav noike » fre jun 10, 2005 1:04

Simon skrev:Jag tycker huvudtjejen är mest problematisk, ag får tydliga Point Pleasant-vibbar av henne. Adam Baldwin är hård och kan bli ännu hårdare, och den utlovade Simon/Wesley-hybriden (som jag mest tycker är lik en ung Bruce Campbell) har också utrymme för braighet.

Jag fick inga Point Pleasant-vibbar alls, men å andra sidan kommer jag inte ihåg alls mycket av den serien. Jag tyckte hon fungerade bra. De delar hon var svagare tror jag kommer från Tims ursprungliga version (han fick filma om 3/4 igen eftersom han tyckte den blev för glad.)

Hur som helst, jag gillade att hon inte var en superhjälte, gjorde fel och var allmänt osäker. För som vi fick veta: hon borde verkligen inte vara där. Allra minst eftersom hon har noll i erfarenhet eller ens träning ute i fält.

Tim håller förövrigt med om att han ser ut som The Bruce.

Som serie vet jag inte, jag tycker än så länge att det inte finns någon anledning att se detta i stället för bra etablerade serier som CSI förutom att Tim Minear ligger bakom.

För mig är det största skälet att den här serien handlar om karaktärerna och inte fallen de löser -- till skillnad från CSI. (Hur lång tid tog det innan de upptäckta att de kanske behövde utveckla dem lite där? Tre säsonger?)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » fre jun 10, 2005 1:24

noike skrev:För mig är det största skälet att den här serien handlar om karaktärerna och inte fallen de löser -- till skillnad från CSI.

Ja. Veckans fall här var ju mer en ursäkt för att introducera Rachel, fastslå att hon har en mörk bakgrund och att visa oss hur karaktärerna relaterar till varanda. Vilket inte gjorde fallet ointressant, tvärtom och jag tyckte dessutom det var spännande, men inte lika intressant som allt annat som pågick i avsnittet. Vilket kunde varit förödande, om det inte varit så bra gjort och balanserat. Som en blandning av den serie Tim helst av allt vill göra och den serie han behöver göra för att verka mainstream, utan att för den skullen svika sina ideal. Typ. Om ni förstår vad jag försöker svamla fram.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Simon » fre jun 10, 2005 1:45

Jag funderar på om vi hade brytt oss över huvud taget om inte Tim och Adam var inblandade. :)
Användarvisningsbild
Simon
Scooby

Inläggav noike » fre jun 10, 2005 2:06

Simon skrev:Jag funderar på om vi hade brytt oss över huvud taget om inte Tim och Adam var inblandade. :)

Jag ser de flesta piloter som låter intressanta -- även en hel del andra också -- så jag hade sett det ändå. Utan Timmy eller the Adam. Det finns bra serier som började i höstas som inte hade någon Whedon-koppling och bland dem fanns det serier som jag bryr mig om en hel del. Och som sagt, jag gillade det här.

Jag tyckte för övrigt att avsnittet hade vissa likheter med the Shields pilot -- var det bara jag som gjorde det?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » fre jun 10, 2005 2:53

noike skrev:
Simon skrev:Jag funderar på om vi hade brytt oss över huvud taget om inte Tim och Adam var inblandade. :)

Jag ser de flesta piloter som låter intressanta -- även en hel del andra också -- så jag hade sett det ändå. Utan Timmy eller the Adam. Det finns bra serier som började i höstas som inte hade någon Whedon-koppling och bland dem fanns det serier som jag bryr mig om en hel del. Och som sagt, jag gillade det här.

Dito. Och om en eller två av oss börjar, är chansen vid det här laget rätt stor att vi får med oss flera. Även om formatet hade varit till en nackdel, låter fortfarande grundkonceptet tillräckligt intressant.

Jag tyckte för övrigt att avsnittet hade vissa likheter med the Shields pilot -- var det bara jag som gjorde det?

Bara du. Eller åtminstone inte jag. Känns kanske såhär i efterhand som lite samma typ av kamerafilter, men, nah.

edit: Fast nu när du säger det... Kände det inte då, tål att filosoferas över nu.

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Tob » sön jun 12, 2005 1:10

Riktigt bra.

Tycker Rebecka Block var riktigt bra. Förstår inte alls kritiken mot henne. Trots sin genre så känns ju The Inside riktigt fräscht, det kändes varken gammalmodigt eller sunkigt. Karaktärna är välspelade och jag tror det hela kan utveckla sig till något riktigt bra. Potenial har serien så det räcker och blir över.

Minispoiler
Läckert att mördaren (simon) jobbade på Wolfram Security.

Nä, dra på trissor, detta var nog det bästa pilotavsnitt jag har sett av en serie på bra länge.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav AKS » sön jun 12, 2005 1:17

Jag önskar att jag kunde vara lika positiva som alla andra här! Eller i alla fall halvpositiv som Illyria (tror jag att det var). För mig kändes detta bara som "jag har sett detta förut" och då ser jag inte ens många procedurals! Fast detta är ju inte min genre, som sagt, men jag hade hoppats...

Minispoilers om ep 1-3 som jag läste i en recension
Tyvärr verkar ep 2 och 3 vara likadana i uppbyggnad och genomförade som ep 1. Och är det så... ja, då blir det svårt för mig att ge serien ens fem avsnitt.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav noike » sön jun 12, 2005 1:42

AKS skrev:Minispoilers om ep 1-3 som jag läste i en recension
Tyvärr verkar ep 2 och 3 vara likadana i uppbyggnad och genomförade som ep 1. Och är det så... ja, då blir det svårt för mig att ge serien ens fem avsnitt.

Enligt Tim så ändrade han ordningen lite i början så att folk skulle få en uppfattning om seriens ton och hur världen är innan de börjar fucka upp saker med karaktärerna. Vilket tyvärr gjorde att de följer samma mönster i början.

Tims egna ord: "But, much as I like that episode (and the network loved it, so they wouldn't have minded it being 2nd and not 4th), I didn't feel it quite represented what the show was as well as say, Pre-Filer or even Old Wounds, which I am running 2nd."
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » sön jun 12, 2005 1:47

Jag är halvpositiv, men jag ser ändå en potential i serien och jag ser fraktiskt fram emot nästa avsnitt. Tyvärr har jag läst den där spoilern och det låter ju sådär, men med tanke på bristen på serier under sommaren kommer jag säkert fortsätta titta, även om den "bara" håller nuvarande kvalitet.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav adolvsson » sön jun 12, 2005 4:18

Jag kan i och för sig, med tanke på olika smaklökar, förstå om man inte gillar serien (eller inte egentligen, men vi kan låtsas för spelets skull), men att försöka trycka in den i samma fack som procedurals CSI känns smått befängt. Speciellt efter att ha sett om piloten och låtit den sjunka in lite till.

Som jag var inne på tidigare, kändes fallet mest som en ursäkt för att introducera karaktärer och relationer, och att ge den kommande utvecklingen av dessa en startpunkt. Kolla var Timmy lägger sin koncentration. Fullt av karktärsmoment (främst de fasta, men även offer och gärningsmannen), och nästan ingen energi på bevisen eller ledtrådarna, det som är allt i CSI eller Law & Order & Co. T o m Dead Zone har mer gemensamnt med CSI än vad The Inside har.

Jag fick intryck av att Tim på ytan gör serien som bolaget och CSI-publiken vill ha det, fast han egentligen, precis under näsan på dom, gör den precis som han själv vill ha det.

Timmy är en riktigt busig kille och jag vill krama honom för det.

Så om ni inte faller för serien är det en sak, men att bunta ihop den med de där andra serierna är att ha missat något vitalt (hårda ord kan tyckas, men jag kommer missionera satan för den här serien, det känns redan i benmärgen). Sedan misstänker jag att vi verkligen bara har sett början. Redan piloten doftar starkt av något oerhört unikt, och är Tim väl börjar fucka med karaktärerna... There will be real greatness on the television.

En annan sak som slog mig vid omtitten, var hur starkt filmiskt det var. Det kändes mindre som en TV-serie och mer som en långfilm. Svårt att säga rakt på varför. Kanske hjälpte När lammen tystnar/Seven-vibbarna till. För dom fanns också där.

Shit. Jag måste se om piloten igen. Och jag som inte brukar se om avsnitt jag laddar ner överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
adolvsson

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film