Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav AKS » fre maj 06, 2005 22:40

karykh: Skönt att veta att inte *mitt* minne gått i ide dock. :)
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav mattek72 » fre maj 06, 2005 23:58

För allt om Narnia filmen och böckerna.

http://disney.go.com/disneypictures/narnia/
When I was alive, I may have been a little naughty.
But when they killed me, I became something much,much worse.
The stuff that nightmares are made of.
Användarvisningsbild
mattek72
Watcher

Inläggav monkeyboy » lör maj 07, 2005 1:46

Blä min dator är dum i huvet! Jag kan ofta inte spela upp streamade windows media player filer efter att jag har haft på datorn ett tag men nu gick det inte ens efter omstart =( ÄCKEL!!
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav monkeyboy » sön maj 08, 2005 2:08

Såg just House of Flying Daggers och säga vad man vill om kineselna men göla fantastiskt konstfulla filmel kan dom...
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Bender » sön maj 08, 2005 11:35

Monkey> Problem med r-tangenten? ;)
Jag håller med om att dom kinesiska filmerna som kommit hit oftast varit väldigt vackra och visuellt slagkraftiga. Jag tycker däremot historieberättandet är rätt tunt och dialogerna blir lite platta när man inte uppfattar/förstår intonationen som är så viktig i andra språk.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav Bender » sön maj 08, 2005 13:18

Här är Narnia-trailern i lite bättre format! (officiell release)
http://movies.channel.aol.com/franchise ... rnia_movie

eller Direktlänk (Quicktime)

Ser riktigt bra ut! :)

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav monkeyboy » sön maj 08, 2005 16:15

Bender skrev:Monkey> Problem med r-tangenten? ;)
Jag håller med om att dom kinesiska filmerna som kommit hit oftast varit väldigt vackra och visuellt slagkraftiga. Jag tycker däremot historieberättandet är rätt tunt och dialogerna blir lite platta när man inte uppfattar/förstår intonationen som är så viktig i andra språk.

Väldigt sant men det tycker jag även nästan är standard när det gäller mer episka filmer även här i väst, tänker då främst på dialogerna..
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Bender » sön maj 08, 2005 16:39

Jo visst tunn historia är inte förbehållet kinesisk episk film. Men jag känner att jag har svårt att få grepp om karaktärerna när man inte uppfattar hur dom uttrycker sina repliker. Det blir statiskt.

Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav noike » sön maj 08, 2005 18:04

Blev ivägsläpad på Kingdom of Heaven under helgen. Årets komedi! Jag har inte skrattat så mycket i en biosalong sedan... Jag vet inte.

Filmen fick mig också att bli en Otrevlig Individ enligt vissa då jag och en till var tvugna att viska kommentarer mellan varandra. Men å andra sidan, om det går på den filmen och vill ha allvar och sådant så får de skylla sig själva.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Zaxx » sön maj 08, 2005 22:51

Hehe
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Tob » mån maj 09, 2005 0:27

noike skrev:Blev ivägsläpad på Kingdom of Heaven under helgen. Årets komedi! Jag har inte skrattat så mycket i en biosalong sedan... Jag vet inte.

Filmen fick mig också att bli en Otrevlig Individ enligt vissa då jag och en till var tvugna att viska kommentarer mellan varandra. Men å andra sidan, om det går på den filmen och vill ha allvar och sådant så får de skylla sig själva.

Seriöst?

Oavsett om man tycker en film är kass eller inte kan man väl ändå respektera att man sitter i en biosalong.

Nästan lite lustigt för jag kom precis hem ifrån Kingdom of Heaven. Är väl av en annan åsikt än noike. Nog för att filmen har sina brister....men ändå.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » mån maj 09, 2005 0:39

Tob skrev:Oavsett om man tycker en film är kass eller inte kan man väl ändå respektera att man sitter i en biosalong.

Nästan lite lustigt för jag kom precis hem ifrån Kingdom of Heaven. Är väl av en annan åsikt än noike. Nog för att filmen har sina brister....men ändå.

Andra kan ha hört oss högst en eller två gånger, det var verkligen ingen hög nivå. Utom på skratten -- för där kan jag inte kontrollera volymen. De med godispåsarna fem rader bakom måsta ha varit mycket mycket mer störande.

Dialogen verkade ju som om det kom från en annan film helt och hållet, utan någon egentlig koppling till vad som hände. Filmen var snyggt gjord, men handlingsmässigt var den tunnare än Femte Elementet (och här utan en lättklädd Milla).

Vad var det, 10 minuter in som Liam Neeson yttrade orden "There's smoething I must tell you... I am your father." Man använder inte den repliken. Aldrig.

Och det som sticker ut är när hon Sibylla kom till Orlando Bloom och höll ett långt tal om att hon inte skulle ha sex med honom för det vore att bryta mot äktenskapet och mot Gud, för att sedan direkt övergå till en sexscen. Och korsfarare som befunnit sig där i mer än två veckor ger sig inte ut med en armé utan vatten.

Det enda som var riktigt intressant och bra var att bägge sidornas fanatiker beteede sig likadant.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » mån maj 09, 2005 0:55

Som sagt filmen har problem. Men den övergripande storyn tyckte jag inte var så jäkla tunn. Gillade den underliggande tonen om att religion inte rättfärdigar något utan det är ens handlingar som har betydelse. Den känns däremot väldigt stressad och engagemanget infinner sig aldrig riktigt vilket gör att den känns ganska uddlös.

Orlando Bloom var dock en postiv överaskning. Ingen kan säga att han är någon stor skådespelare men nu för första gången lyckades och framföra sina repliker (dem flesta) utan att man satt och vred sig av obehag i stolen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » tis maj 10, 2005 23:23

NEIN!!! Skall verkligen nya Star Wars-filmen heta Mörkrets Hämnd? Var det någon som visste det innan?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav A bear » tis maj 10, 2005 23:26

Du kan inte förneka att det ändå är en förbättring efter "Attack of the Clones".

Själv tycker jag det är rätt passande att de äntligen får titlar som passar de b-filmer de trots allt är.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav monkeyboy » tis maj 10, 2005 23:38

A bear skrev:Du kan inte förneka att det ändå är en förbättring efter "Attack of the Clones".

Själv tycker jag det är rätt passande att de äntligen får titlar som passar de b-filmer de trots allt är.

Thou shall not häda!
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav CheeseGuy » tis maj 10, 2005 23:40

Inte för att försvara SW, men är de verkligen b-filmer?
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav A bear » tis maj 10, 2005 23:49

Mjae. Episode 1 är det i alla fall. De tre originalfilmerna såg jag första (och andra, och tredje) gången som mycket liten björnunge och har inte tillräckligt med distans till för att kunna avgöra exakt hur b-iga de är... de har sina kitschögonblick, men det är ju inte nödvändigtvis något negativt.

Men de två nya jag har sett har sannerligen inte fått mig att vilja hänga på låset för att se den tredje. Och jag vidhåller att "Attack of the Clones" är en titel så fånig att den hade krävt en riktigt b-rulle typ "Killer Klowns From Outer Space" eller "Hollywood Chainsaw Hookers" för att fungera.

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Zaxx » ons maj 11, 2005 0:19

vet ni överhuvudtaget vad B-Film är?
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Tob » ons maj 11, 2005 7:43

Enligt Nationnalencyklopedin

B-film, en amerikansk typ av lågbudgetfilm vilken från 1932 annonserades på bioaffischerna i USA som nedre halvan av ett dubbelprogram. B-filmerna drevs fram av depressionsårens efterfrågan på billig underhållning jämte filmbolagens behov av stadigt tillflöde av nya filmer till sina biografkedjor.

Passar inte riktigt in på dem nya SW filmerna iaf. Det står även så här:

Den typiska B-filmen var en klichébemängd löpande band-produkt. Ibland kunde dock en begåvad regissör med kreativa medarbetare förädla standardreceptet genom infallsrik action, udda rollfigurer och suggestiv atmosfär.

Vilket mer eller mindre passa in på SW serien, i synnerhet orginal trilogin.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav A bear » ons maj 11, 2005 9:18

Jo, egentligen vet jag ju det. Men dels - hög eller låg budget så ligger de två första otäckt nära, säg, "20 Million Miles To Earth" både i skådespelande, handling och allmän känsla - de där extra 99% av budgeten är bara klarlack ovanpå vad som i grunden kunde hetat... tja, "Attack Of The Clones" och spelats på en drive-in-bio någonstans utanför Chicago 1956.

Dels är det rätt kul att peta på Star Wars-fansen med en pinne. Förlåt. I'm just bored. Episode One bored.

Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Peppe » ons maj 11, 2005 9:21

episode 1 sög, episod 2 var ok men dom gamla är klassiker!
får se hur bra 3an blir, tror den blir typ lika bra som 2an kanske lite bättre :/ borde aldrig gjort episod 1, skitdålig film
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Yog-Sothoth » lör maj 14, 2005 14:42

Jag vill passa på att tipsa alla om CDONs filmrea. Det är inte bara tveksamma filmer som är rabatterade, även riktigt bra filmer, specialutgåvor, snygga boxar, etc... även om man inte gillar CDON som företag finns det en hel del att fynda. Har själv lagt en beställning på ca 1000:-, 14 filmer...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Zaxx » lör maj 14, 2005 17:33

Starwars är bra.. alla säger bara att Ep1 är dålig för att det verkar vara förbjudet att säga att den är bra ?!..

Alla Starwars är bra.. punkt.
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav poser » lör maj 14, 2005 17:51

Zaxx skrev:Starwars är bra.. alla säger bara att Ep1 är dålig för att det verkar vara förbjudet att säga att den är bra ?!..

Nej, de var dåliga :(

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav noike » lör maj 14, 2005 17:59

Zaxx skrev:Starwars är bra.. alla säger bara att Ep1 är dålig för att det verkar vara förbjudet att säga att den är bra ?!..

Nej, ep1 är dålig. Inte för att det är en barnfilm, för barnfilmer kan vara helt okej.

Nej, den är vrålusel för att det är en barnfilm där saker och ting inte hänger samman alls med hur SW-universumet fungerade tidigare och där en stor och viktig del av handlingen är ett politiskt handelsmbargo lyft rakt från en gammal kursbok.

Du kan inte få dessa saker att fungera i harmoni alls. Barnen kommer att somna av politiken och de vuxna kommer att bli förbannade på den andra halvan som är riktat till femåringarna.

Det hela är som att i mitten av ett Shield-avsnitt så hade Vic vänt sig till skärmen för att lära småbarnen alfabetsvisan i fem minuter tillsammans med några muppar från Sesam innan han återgår att tortera en knarklangare. It. Can't. Work.

Därför är det en dålig film.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Peppe » lör maj 14, 2005 18:26

finns även många som inte påverkas av vad andra tycker, den är usel har alltid tyckt det men 2an var lite coolare, dock är dom gamla mkt bättre :D säger inte så för att man "måste" utan för att jag har älskat dom sen när jag var pytteliten....
Inga jordskalv där vi bodde ingen frös och ingen svalt
men det skälvde när du rörde vid mig
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav CheeseGuy » lör maj 14, 2005 18:48

Jag håller nästan med lite där. Det är lite tröttsamt att alla alltid måste påpeka hur usla prequelfilmerna är när SW diskuteras. Och det blir extra fånigt när orginaltrilogin samtidigt hyllas som mästerverk. (Men det är förstås bara min åsikt. Och ja, jag tycker ändå att orginaltrilogin är bättre.)

Ep1 fungerar f.ö. utmärkt som en barnfilm. (Det har jag sett själv.)
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav poser » sön maj 15, 2005 1:06

Är det ok om man inte hyllar de tidigare filmerna då, för det gör jag inte. :)

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Ai » sön maj 15, 2005 8:43

Eftersom jag inte har nåt bättre för mig just nu så slänger jag väl in mina två spänn här också.

Jag älskade Stjärnornas Krig när dom kom, och gör det fortfarande. Tycker väl att dom nya är mycket sämre, men det var nästan väntat. Hur skulle dom nånsin kunna leva upp till förväntningarna?

När första trilogin kom var dom mer eller mindre banbrytande. Tekniken fanns inte innan på många punkter, och jag kan personligen lätt komma ihåg det otroliga känslan när jag satt där i biofotöljen och den där stjärnkryssaren gled in över huvudet på mig och ljudet fick stolen att skaka! Herrejoss! Nåt sånt hade man ju aldrig varit med om förr! Nu finns ju det i var och varannan film.

Om man plockar isär storyn och skådespeleriet så är det väl inte heller mycket idag som man imponeras av, men för mig var iallafall storyn rätt så ny. Och just att det var en serie. Det var ju en av vår generations första riktiga bioupplevelser så det är klart att den biter sig fast, och man försvarar den i det längsta. Första stora kärleken och allt sånt crap.

Dom nya episoderna tycker jag håller samma nivå på story och skådespel så där kan man ju inte säga mycket. Tekniken är självklart mer avancerad, men man är ju mer avtrubbad idag så även om det finns fullt med nydanande grejjer i dom här filmerna så kommer det ju aldrig upp i den religiösa känsla man fick från dom första. Det är ju totalt omöjligt. Enda sättet att slå det skulle väl ha varit en RIKTIG 3D film?

Min kärlek till Star Wars har inte minskat, men heller inte ökat, med dom nya filmerna. Jag ser dom här tre nya som kuriosa, som filmer man sett fram emot i ett antal år för att få Lucas' beryktade "hela histora" komplett.

"Med ett schysst järnrör kan man slå världen med häpnad!"
SockerConny

Michael: YOU FUCKED A MURDERER??
Hunter: What's the big deal? I used a condom.
Brian: Well, your safe sex lecture paid off...

QaF 3x13

Zoë född 21/10-05 3710 g 52,5 cm
Användarvisningsbild
Ai
Watcher

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film