Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tinwiel » tor apr 28, 2005 13:02

Så du säger att man vågar se trailern då? Jag hatar trailers i vanliga fall för dom avslöjar oftast för mycket om filmen, och det vill jag INTE.
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav CheeseGuy » tor apr 28, 2005 16:41

Jag ångrar absolut inte att jag såg den (jag har inte sett någon som gör det), men jag vet inte vad du tycker är för mycket. Det är definitivt ingen sammanfattning av 80% av filmen, som vissa trailers. Som sagt så presenterar den bara den grundläggande storyn och de viktigaste karaktärerna; filmens skurkar, att Mal är cool och att River är udda och har övernaturliga förmågor osv. Resten är till största del action, stora rymdskepp och lite bilder på några häftiga miljöer. För att jämföra med en annan aktuell film så tycker jag att den spoilar ungefär lika mycket som trailern till The Hitchhiker's Guide to the Galaxy.

So... maybe.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav LWes » tor apr 28, 2005 17:26

Tinwiel skrev:Så du säger att man vågar se trailern då? Jag hatar trailers i vanliga fall för dom avslöjar oftast för mycket om filmen, och det vill jag INTE.

Det enda man får veta i trailern om handlingen är det som tv-serien handlar om.
Spoiler om vad serien handlar om:
Att dom är smugglare och att dom har två passagerare ombord som är jagade av alliansen.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Peppe » tor apr 28, 2005 18:26

några här som sett cidade de deus (city of god) 5/5 väldigt bra film
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav LWes » tor apr 28, 2005 18:57

Peppe skrev:några här som sett cidade de deus (city of god) 5/5 väldigt bra film

Jo den var riktigt bra.
Jag brukar ju inte direkt se mycket film, men förra året när min klass var på någon filmfestival i malmö så hade man inte direkt något val än att se en del filmer så då såg jag den.
Men jag är glad att jag såg den, den var riktigt bra. Lång var den också.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tinwiel » tor apr 28, 2005 23:20

Ok, grundhandlingen är jag ju redan spoilad inför eftersom jag har sett tv-serien så då kanske jag vågar se trailern.. Jag litar på er. :)
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Illyria » fre apr 29, 2005 21:14

Gosford Park på SVT1 nu. Väldigt bra film, måste se om den snart.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav A bear » lör apr 30, 2005 17:58

...
Bild
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav monkeyboy » lör apr 30, 2005 18:34

Frågetecken!
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav LWes » lör apr 30, 2005 19:32

A bear skrev:...

Awsome
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » tis maj 03, 2005 20:14

Idag såg jag Equilibrium (IMDb), en film jag länge har sett i hyrvideohyllan men alltid ställt undan. Nu är jag glad att jag inte gjorde det, det var en oväntat snygg, bra och välspelad film som tilltalade mig på samma sätt som Gattaca - det finns faktiskt en stor mängd slående likheter mellan de båda filmerna både i design och berättelse.

Det enda som för mig är helt oförklarligt är det svenska valet av titel - Cubic. Vadå Cubic? Vad är det? Inte nog med att de har översatt en engelsk (ok, latinsk?) titel till en annan engelsk titel, ordet Cubic nämns aldrig i filmen, av vad jag kunde höra. Om någon vet vad Cubic innebär, berätta gärna. Detta är möjligen det sjukaste exempel på svensk våldtäkt av filmtitlar...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav LWes » tis maj 03, 2005 20:26

Yog-Sothoth skrev:Vadå Cubic? Vad är det?

Cubic betyder kubformad tror jag. Att något är format som en kub.
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav Tob » tis maj 03, 2005 20:49

Gillar också Equilibrium, en fräsh och snygg actionhistoria. Blev riktigt sugen på att se om den nu.

LWes skrev:
Yog-Sothoth skrev:Vadå Cubic? Vad är det?

Cubic betyder kubformad tror jag. Att något är format som en kub.

Frågan är då, vad i filmen som skulle syfta på något kubiskt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Zaxx » tis maj 03, 2005 20:52

Yog-Sothoth skrev:Idag såg jag Equilibrium (IMDb), en film jag länge har sett i hyrvideohyllan men alltid ställt undan. Nu är jag glad att jag inte gjorde det, det var en oväntat snygg, bra och välspelad film som tilltalade mig på samma sätt som Gattaca - det finns faktiskt en stor mängd slående likheter mellan de båda filmerna både i design och berättelse.

Det enda som för mig är helt oförklarligt är det svenska valet av titel - Cubic. Vadå Cubic? Vad är det? Inte nog med att de har översatt en engelsk (ok, latinsk?) titel till en annan engelsk titel, ordet Cubic nämns aldrig i filmen, av vad jag kunde höra. Om någon vet vad Cubic innebär, berätta gärna. Detta är möjligen det sjukaste exempel på svensk våldtäkt av filmtitlar...

Helt rätt på alla punkter :D
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Bender » tis maj 03, 2005 21:00

Gud vilket sammanträffande.. Jag kom att tänka på Equilibrium idag(såg den för ett år sedan) och beställde den på Play.com
Tyckte den var riktigt bra. Vissa verkar hata den. Den har en 1984-känsla vilket är ett gott betyg. Ser fram emot att se den igen när den anländer.

Leela: Bender, let's hit the gym. I'm going to teach you how to fight like a girl.
Bender: I'll put on my tutu.
Futurama s2: Raging Bender
Användarvisningsbild
Bender
Scooby

Inläggav AKS » tis maj 03, 2005 21:15

Jag tyckte mycket om Equilibrium då jag såg den. Var dock ett tag sen, men jag köpte i alla fall DVD:n direkt efter att jag hyrt filmen. Jag tror att en av de saker jag gillade var att jag började att tänka på hur mycket konst faktiskt betyder för oss människor.
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav CheeseGuy » tis maj 03, 2005 21:35

Vad roligt att fler tycker om Equilibrium! Jag hade inte ens hört talas om den (något som jag tyvärr inte verkar vara ensam om) men för ett tag sedan så började min bror tjata om att jag måste se den. Det visade sig vara en helt underbar film. Nu blev jag också riktigt sugen på att se om den.
Användarvisningsbild
CheeseGuy
Zeppo

Inläggav Peppe » tis maj 03, 2005 22:43

Såg citizen kane nyss, den är något överskattad....
det är kanske en bra film för filmbögar men tycker den var ganska tråkig faktiskt...
kanske beror på svartvit och det äckliga gammaldagsspråket :p för den var ändå intressant ibland
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav Tomas » tis maj 03, 2005 22:45

Cubic betyder om jag minns rätt ungefär enformigt, liksidigt eller att allt är likadant övreallt.
What kind of person could sleep on a night like this?

Very few of us are...
Användarvisningsbild
Tomas
Big Bad

Inläggav LWes » tis maj 03, 2005 22:49

Tomas skrev:Cubic betyder om jag minns rätt ungefär enformigt, liksidigt eller att allt är likadant övreallt.

http://dictionary.reference.com/search?q=Cubic
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Inläggav noike » tis maj 03, 2005 23:52

Peppe skrev:Såg citizen kane nyss, den är något överskattad....
det är kanske en bra film för filmbögar men tycker den var ganska tråkig faktiskt...
kanske beror på svartvit och det äckliga gammaldagsspråket :p för den var ändå intressant ibland

This is sick.Visst, överskattat på det viset att det inte är världens bästa film men den är förtfarande riktigt bra. Fruktansvärt bra till och med.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav caffeineaddict » ons maj 04, 2005 1:03

noike skrev:

This is sick.Visst, överskattat på det viset att det inte är världens bästa film men den är förtfarande riktigt bra. Fruktansvärt bra till och med.

Men det känns iofs inte som en diskussion värd att ha med någon som använder "svartvit" som en direkt negativ term. Och som beskriver en person som tycker CK är bra som "filmbög".

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav noike » ons maj 04, 2005 1:45

caffeineaddict skrev:Men det känns iofs inte som en diskussion värd att ha med någon som använder "svartvit" som en direkt negativ term. Och som beskriver en person som tycker CK är bra som "filmbög".

Nej, det har du förstås rätt i. Men jag kunde inte bara låta det gå förbi. De vrålsnygga nildkompositionerna som användes i svartvita filmer är tyvärr väldigt underskattade och nästan bortglömda. Vissa tar upp dem igen takc och lov -- som Zach Braff gjorde i Garden State. Men det är bara en handful regissörer som förstår sig på att använda det på rätt sätt och itne bara ha det viktigaste i mitten hela tiden.

Detta gör att The Third Man är en av de snyggaste filmerna någonsin på ett sätt ingen färgfilm ens kan komma i närheten.

(Åter igen, måste skriva av mig. Kan ha med ölen att göra. Men jag klagar inte.)

Jag tror för övrigt att jag ska kalla mig för "filmfetischist".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » ons maj 04, 2005 6:09

LWes skrev:
Tomas skrev:Cubic betyder om jag minns rätt ungefär enformigt, liksidigt eller att allt är likadant övreallt.

http://dictionary.reference.com/search?q=Cubic

Det var inte själva betydelsen av ordet jag undrade över, utan vad det har för sammanhang i filmen. Det känns som att "översättaren" verkligen har dragit en långsiktig slutsats om titeln... jag fattar fortfarande inte varför man ens rör en titel som heter Equilibrium.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav AKS » ons maj 04, 2005 7:12

Jag tror att det beror på att equilibrium är svårt att uttala för gemene man. De vet inte alls var det betyder, det är långt och krångligt osv. Det lockar nog inte peepsen att hyra. Så tror jag de tänkt i alla fall. Cubic är kort och koncist och även om folk inte förstår vad det betyder så känns det kanske mer "action", s.a.s..

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Binchy » ons maj 04, 2005 7:35

caffeineaddict skrev:
noike skrev:

Men det känns iofs inte som en diskussion värd att ha med någon som använder "svartvit" som en direkt negativ term. Och som beskriver en person som tycker CK är bra som "filmbög".

I'm with you guys. Låter som om Peppe har för stora fördomar mot "gammaldags" för att ta till sig filmen. Svartvit eller inte, gör ju inte en film tråkig, och så värst gammalt kan väl inte språket vara, den är ju gjort på fyrtiotalet. Det har ju hänt betydligt mindre med engelska språket än med svenska språket sedan dess. Och den store Orson Welles får man väl inte bara dissa med de orden. Brrr! Faaast, jag läser glatt och frivilligt böcker som är skrivna på sjutton- och artonhundratalet, så jag har ju svårt att se att något som är mindre än hundra år kan vara så värst gammaldags...
We saved the world, I say we party! I mean... I got all pretty.
Buffy: I'm gonna give you all a nice, fun, normal evening if I have to kill every person on the face of the Earth to do it.
Xander: Yay?

An archaeologist is the best husband any woman can have; the older she gets, the more interested he is in her - Agatha Christie Mallowan, or not
Användarvisningsbild
Binchy
Slayer

Inläggav Peppe » ons maj 04, 2005 7:52

men jag tänker såhär, oavsett story och så, så måste jag tycka att filmen är underhållande, och citizen kane var lite småtråkig och inte så bra som jag trodde, säger inte att den är dålig för det är den ju knappast men inget mästerverk heller, i mina ögon... :oops:
måste till skolan nu är ju ung å dum fortfarande ;)
Användarvisningsbild
Peppe
Scooby

Inläggav AKS » ons maj 04, 2005 9:39

Jag är heller inget fan av Citizen Kane, men det beror ju inte på att den är svartvit. (Älskar t ex Strangers on a Train och A Streetcar Named Desire.) Men jag tycker att den är *mycket* överskattad. Fast fortfarande bra. Ja, ni ser...

Men detta får mig att tänka på den fantastiska scenen i CK. Den vid middagsbordet. Fullkomligt lysande! Vilket i sin tur får mig att tänka på den ikoniska "katt leker med skosnören"-scenen i The Third Man. Rysning!!

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav A bear » ons maj 04, 2005 10:06

Själv tycker jag nästan Simpsons gör CK bättre. "Bobo!"

Såg "Undergången" häromdan. Det är inte helt vanligt med historiska filmer som lyckas hålla ens intresse i 2 1/2 timma utan att ta sig friheter med storyn, men den här gör det... några av de otäckaste och (inbillar jag mig) mest realistiska gatustridsscener jag sett, långt ifrån Hollywoods hjältescener. Och bara en sån sak som att de vågar avbilda Hitler, Goebbels o gänget som människor - mer eller mindre galna, onda människor visserligen, men ändå verkliga personer med sina personliga demoner och onda och goda sidor, i stället för de raljerande monster de alltid är i andra filmer. Hitler blir mer skrämmande när han blir mer realistisk - även som en bruten gammal man utan koll på verkligheten (fantastisk skådespelarinsats av Bruno Ganz). Brutal film.
"There's been a contamination."

"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."

"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01
Användarvisningsbild
A bear
Slayer

Inläggav Yog-Sothoth » ons maj 04, 2005 13:21

AKS skrev:Jag tror att det beror på att equilibrium är svårt att uttala för gemene man. De vet inte alls var det betyder, det är långt och krångligt osv. Det lockar nog inte peepsen att hyra. Så tror jag de tänkt i alla fall. Cubic är kort och koncist och även om folk inte förstår vad det betyder så känns det kanske mer "action", s.a.s..

Är verkligen gemene svensk man så obildad att han inte vet vad equilibrium är? Jag har svårt att tro att svenskar är mindre bildade än amerikaner.

EDIT: Det är nog fler som inte vet vad Collateral betyder, och den titeln översattes inte.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film