I Angel användes inte demoner som metaforer i samma utsträckning som i Buffy -- get över it. Bara för att de utspelar sig i samma värld så betyder inte det att det är samma sorts serie eller att de har samma syfte.A bear skrev:Nu börjar jag så smått fatta vad folk menar med att Angel är en "vuxnare" serie. I stället för att använda demoner som metaforer för uppväxt, sexualitet etc så använder vi dem nu som metaforer för skilsmässa.
noike skrev:I Angel användes inte demoner som metaforer i samma utsträckning som i Buffy -- get över it. Bara för att de utspelar sig i samma värld så betyder inte det att det är samma sorts serie eller att de har samma syfte.
A bear skrev:I så fall är det bara jag som övertolkar och ser något symboliskt i det att ge upp kvinnan man älskar känns ungefär som att få hjärtat - eller i det här fallet hjärnan - utslitet? Möjligt.
Binchy skrev:Jag håller med om kulturkrock-teorin. Doyle och Harry är ju i praktiken redan skilda, det är ju bara signaturen på pappret som saknas, så det är lite sent för metaforer för skilsmässa. Demonerna är ju snarare metaforer för andra kulturer.
A bear skrev:Är det bara jag som tycker mig se en liten "Braindead"-hyllning i scenen där Angel sparkar in dörrarna, morrar "Party's Over" och vi sedan ser Doyles huvud (i kistgrejen) åka fram och tillbaka, ungefär som det avhuggna huvudet i "Braindead"?
A bear skrev:inte hade lyckats spola fram till rätt ställe på sin Buffy-DVD...
A bear skrev:Vilket ju verkar antyda att vem som än skickar visioner till Doyle inte hade lyckats spola fram till rätt ställe på sin Buffy-DVD...
Cordy: Maybe Doyle does have - hidden depths. I mean, really, really hidden, - but depths. And I'm gonna have to buy him a moccachino to thank him for saving my life, don't you think?
.Cordy: I think it, I say it. That's my way
fripp21 skrev:Sorry om mina inlägg om avsnitten blir lite fragmentariska några avsnitt nu. Jag har varit på tjänsteresa och kollade på Angel Season 1 på flyget och hotellet, så nu ligger jag ca 7-8 avsnitt efter med mina rapporter.
fripp21 skrev:Egentligen en hel del mer än jag skulle erkänna för någon riktig människa.
Fot, klaver. Klaver, fot.DOYLE: Wow. She is something. This an old squeeze of yours?
ANGEL: Yeah.
DOYLE: Well, how does she feel about a man with an Irish accent?
CORDELIA: Yeah, but all of a sudden rich and handsome isn't enough for me. Now I expect a guy to be all brave and interesting. And it's your fault! Both of you.
ANGEL: Well, maybe not. Maybe you’re changing. That could be a good thing.
DOYLE: You know, Harry didn't leave because of the demon in me - she left because of me.
Och så får Cordy bita en vampyr igen.ANGEL: It's not the demon in me that needs killing, Buffy. It's the man.
WILLOW: I keep thinking "Okay, that's the cutest thing ever," and then she does something cuter and completely resets the whole scale.
Doyle: Are you okay?
Cordy: I'm fine. That was... You're so - brave.
Doyle: You think you could say that again without so much shock in your voice? You're stepping on my moment of manliness here.
Cordy: I'm sorry. I'm just..
Doyle: Surprised?
Cordy: Grateful.
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare