av adolvsson » mån feb 16, 2004 23:47
Bah. Att jag fyller år betyder inte att jag har nåt vettigt för mig, så det är klart jag sitter framför den här burken. Mehah. Stan Lee's Mutants, Monsters & Marvels. C:a 45 minuter om Spider-Man, ungefär lika långt om Stan Lees övriga skapelser, plus lite skönt extramatrial. Har man läst mycket om vad Lee sagt i andra intervjuer och texter om sina skapelser kanske det blir en del överlappande information, men det är inget att hänga upp sig på. Kevin Smith har en tendens att prata lite för mycket ibland, jag kunde känna att han var ivägen för Lee vid några få tillfällen, men Smith är uppenbarligen intresserad och ett fan, och det är tillräckligt för att väga upp det mesta. Så, trots de där små invändningarna är det 90 oerhört intressanta minuter som jag rekommenderar å det absolut starkaste, speciellt om du är intresserad av serier eller helt enkelt nyfiken på en av de intressantaste männen i serietidningshistorien. Stan Lee är inte den enda som bör hyllas för sina insatser i seriens värld, men hans betydelse för det han skapade och för seriernas utveckling de senaste 40 åren bör heller inte underskattas.
Som den Buffyintresserade (heh!) på forumet kanske redan vet, så var X-Men en inspirationskälla när det gäller Whedons sätt att skriva. Det lär förvisso gälla Claremont och Byrnes hyllade period på titeln, men eftersom Stan Lee skapade gruppen (tillsammans med tecknaren vars namn tyvärr undkommer mig, var det Jack Kirby? Jag tror det...) är det ändå värt att nämna här.
Stan Lee's Mutants, Monsters & Marvels. Rekommendation: mycket stark.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch
Blogg |
Twitter |
Instagram |
Facebook |
LinkedIn