SMG - The Grudge.

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » lör jan 15, 2005 1:04

SVT-text som jag brukar tycka har hyffsade recensioner. Iallafall vissa av recensenterna.

THE GRUDGE Betyg: TT
Regi: Takashi Shimizu Från 15 år
Roll: Sarah M Gellar, Jason Behr

Större resurser behöver inte betyda
bättre film. Och framför allt inte
bättre skådespelare. Det är uppenbart
när man ser Shimizus femte film på
samma tema - i amerikansk tappning.

Effekterna har skruvats upp och
stämningen är lite mindre mystisk.
Handlingen är nästan lika rörig som
tidigare, det är samma japanska hus
och Gellar är hopplös i huvudrollen.

Rädd blir man, men bara för stunden.
De japanska lågbudgetfilmerna är mer
lågmälda och suggestiva - då sätter
sig skräcken djupare. Erik Hedman
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tinkerbelle » lör jan 15, 2005 12:06

framför allt inte bättre skådespelare
gellar hopplös i huvudrollen

grrr!

fast iofs har jag inte sett filmen än,men jag har svårt att tro att SMG var HOPPLÖS!
Av aftonbladet fick den inte heller så bra recension,orkar inte leta upp den men den fick bara 1 plus ialla fall...
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav VelocityBoy » lör jan 15, 2005 12:19

Tinkerbelle skrev:fast iofs har jag inte sett filmen än,men jag har svårt att tro att SMG var HOPPLÖS!
Av aftonbladet fick den inte heller så bra recension,orkar inte leta upp den men den fick bara 1 plus ialla fall...

Som jag skrev i min spoilermärkta text så tyckte jag att hon inte var så superbra i början men så fort skräcken började så fungerade hon riktigt bra.

Både Aftonbladet och Expressen har kosmiskt värdelösa skiv- och filmrecensenter.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav carre » lör jan 15, 2005 15:20

Både Aftonbladet och Expressen har kosmiskt värdelösa skiv- och filmrecensenter

mer behövs väl inte sägas.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav sus@n » lör jan 15, 2005 16:30

The Grudge lär inte vara årets mest efterlängtade men eventuellt den mest skrämmande. Handlingen börjar direkt och man sitter på helspänn igenom hela filmen. Sarah Michelle Gellar som spelar huvudrollen Karen gör ett lysande jobb och så gör även Jashon Behr. Filmen må inte vara ett mästerverk men helt klart värd att gå och se och ser man den på bio blir det mycket mer skrämmande. Undertecknad själv var tvungen att blunda några gånger.

Susan

PS! Man blir ju inte besviken om man är ett Buffyfan! Hela 3 skådespelare hare varit med i Buffy.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav eynosh » lör jan 15, 2005 16:52

Blir och titta på den imon på bio. Själv är jag ju en toffel så jag vågar inte ha ngn bakom mig när jag kollar på rysare.. Ingen har kommenterat längden på filmen, är inte 1,5 timme alldeles för lite?
"This is what happens when an unstoppable force meets an immovable object" - The Joker
Användarvisningsbild
eynosh
ButtBastard

Inläggav sus@n » lör jan 15, 2005 17:09

Eynosh skrev:Blir och titta på den imon på bio. Själv är jag ju en toffel så jag vågar inte ha ngn bakom mig när jag kollar på rysare.. Ingen har kommenterat längden på filmen, är inte 1,5 timme alldeles för lite?

Hela tiden när jag satt där tänkte jag inte på tiden.. men jo, lite längre hade inte skadat. Jag är egentligen en person som tycker 1,5h är perfekt men in detta fallet hade jag nog velat ha minst 10 min till..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » lör jan 15, 2005 17:25

sus@n skrev:PS! Man blir ju inte besviken om man är ett Buffyfan! Hela 3 skådespelare hare varit med i Buffy.

Sarah, Jason Behr och...?

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör jan 15, 2005 17:33

caffeineaddict skrev:
sus@n skrev:PS! Man blir ju inte besviken om man är ett Buffyfan! Hela 3 skådespelare hare varit med i Buffy.

Sarah, Jason Behr och...?

Jag kan ha sett fel men var inte hon som spelar den osynliga tjejen i Out of Mind, Out of Sight med?? :oops:
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav caffeineaddict » lör jan 15, 2005 17:39

Ah! Clea DuVall! Jodå, du har rätt, det säger IMDb med. Det hade jag missat. :)

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav sus@n » lör jan 15, 2005 17:39

caffeineaddict skrev:Ah! Clea DuVall! Jodå, du har rätt, det säger IMDb med. Det hade jag missat. :)

Tack gud.. då är jag inte fel ute :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Fool for love » sön jan 16, 2005 15:13

Jag såg the grudge på premiären i fredags. Jag är fortfarande hes efter allt skrikandet. Det är den absolut äckligaste filmen jag någonsin har sett. Jag hade med mig en filt och ett gosedjur till biografen och dem fick jag stor användning för. Jag missade stora delar av filmen efter som jag och min kompis i princi byggt bo under min filt. Det hjälpte inte heller att jag samma dag sett en dokumentär med Tony Head, på discovery, som gav bevis på att andar kan finnas på riktig...
Eyeballs to entrails my love
Användarvisningsbild
Fool for love
Demon Fodder

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 16, 2005 15:47

Fool for love skrev:Jag såg the grudge på premiären i fredags. Jag är fortfarande hes efter allt skrikandet. Det är den absolut äckligaste filmen jag någonsin har sett. Jag hade med mig en filt och ett gosedjur till biografen och dem fick jag stor användning för. Jag missade stora delar av filmen efter som jag och min kompis i princi byggt bo under min filt. Det hjälpte inte heller att jag samma dag sett en dokumentär med Tony Head, på discovery, som gav bevis på att andar kan finnas på riktig...

Herregud, du måste vara lättskrämd om du blir rädd av Tony Heads dokumentärer. ;)
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Magga » sön jan 16, 2005 18:36

Såg filmen igår på bio med en kompis.
Tyckte den var jätteläskig, satt liksom och tryckte mig bakåt i biofåtöljen. Skrek inte rakt ut nån gång tor jag man satt liksom och, "drog snabbt efter andan" eller vad man ska säga, istället för att skrika.
Jäklar alltså! ;)

Tyckte Sarah var jättebra i sin roll!
Användarvisningsbild
Magga
Minion

Inläggav sus@n » sön jan 16, 2005 21:23

Ja rädd blir man!! :D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Tob » mån jan 17, 2005 4:30

En positiv recension från tellusfilm, som jag för det mesta brukar sympatisera med. http://www.tellusfilm.com/recension.php?id=75000854

Detta var antagligen det roligaste av allt att läsa.

Gellar sköter sitt jobb ganska oklanderligt. Hennes fasor är klart i likhet med de man själv skulle uppleva och det är ju det som gör skräckfilm så igenkännande, på något sätt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » mån jan 17, 2005 9:18

I The Grudge spelar Buffy… förlåt, Sarah Michelle Gellar en /.../

Precis samma tankesätt som mig
:D
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav HeY » tor jan 20, 2005 19:09

sus@n skrev:The Grudge lär inte vara årets mest efterlängtade men eventuellt den mest skrämmande. Handlingen börjar direkt och man sitter på helspänn igenom hela filmen. Sarah Michelle Gellar som spelar huvudrollen Karen gör ett lysande jobb och så gör även Jashon Behr. Filmen må inte vara ett mästerverk men helt klart värd att gå och se och ser man den på bio blir det mycket mer skrämmande. Undertecknad själv var tvungen att blunda några gånger.

Susan

PS! Man blir ju inte besviken om man är ett Buffyfan! Hela 3 skådespelare hare varit med i Buffy.

Tre, jag kände bara igen SMG, men jag kanske inte tänkte efter! Vilka mer, säg skådespelare och karaktär i The Grudge och Buffy!

"I like your thinking!"
Tegan Quin to me 21/11 -09

"True love is when you don't care where somebody's fingers have been." - Ingrid Michaelson
"I don't trust a man with curly hair. I can't help picturing small birds laying sulphurous eggs in there, and I find it disgusting." - Sue Sylvester, Glee

Last.fm | Twitter | Tumblr
Användarvisningsbild
HeY
typ 12

Inläggav Tinkerbelle » tor jan 20, 2005 19:34

HeY skrev:Tre, jag kände bara igen SMG, men jag kanske inte tänkte efter! Vilka mer, säg skådespelare och karaktär i The Grudge och Buffy!

Jason Behr(Doug) spelade Ford i Buffy 2x7 - Lie to Me
Och Clea DuVall(jennifer williams) spelade Marcie i Buffy 1x11 - Out of mind,out of sight
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav Glorificus » fre jan 21, 2005 16:38

Tinkerbelle skrev:
HeY skrev:Tre, jag kände bara igen SMG, men jag kanske inte tänkte efter! Vilka mer, säg skådespelare och karaktär i The Grudge och Buffy!

Jason Behr(Doug) spelade Ford i Buffy 2x7 - Lie to Me
Och Clea DuVall(jennifer williams) spelade Marcie i Buffy 1x11 - Out of mind,out of sight

Och Bill Pullman var presidenten som räddade världen.
;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav leckan » mån feb 07, 2005 18:20

Såg den här filmen igår och tyckte väl inte att den var någon höjdare!

SMG däremot tycker jag var mycket bra i rollen som Karen, Så där blek i ansiktet har jag inte sett henne sen...
det suveräna avsnittet avsnittet "6x17 Normal again" när Buffy tror att hon ligger på mentalsjukhus.
Användarvisningsbild
leckan
Minion

Inläggav JRT » mån feb 07, 2005 20:10

Såg den också för ett tag sen. Ok sådär, ingen höjdare men långt ifrån det sämsta jag sett. Däremot tyckte jag inte den var ett dugg läskig.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Matt » mån feb 07, 2005 20:18

JRT skrev:Såg den också för ett tag sen. Ok sådär, ingen höjdare men långt ifrån det sämsta jag sett. Däremot tyckte jag inte den var ett dugg läskig.

Det är bara för att du är så tuff som inget skrämmer dig. ;)
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav JRT » mån feb 07, 2005 20:20

Matt skrev:
JRT skrev:Såg den också för ett tag sen. Ok sådär, ingen höjdare men långt ifrån det sämsta jag sett. Däremot tyckte jag inte den var ett dugg läskig.

Det är bara för att du är så tuff som inget skrämmer dig. ;)

Det har du rätt i. 8)

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tis feb 08, 2005 0:17

JRT skrev:Däremot tyckte jag inte den var ett dugg läskig.

Jag kan hålla med om att de hade slarvat bort den där krypande skräckkänslan ifrån originalet men att säga att jag inte hoppade till med jämna mellanrum vore att ljuga.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 1:17

VelocityBoy skrev:
JRT skrev:Däremot tyckte jag inte den var ett dugg läskig.

Jag kan hålla med om att de hade slarvat bort den där krypande skräckkänslan ifrån originalet men att säga att jag inte hoppade till med jämna mellanrum vore att ljuga.

"Bu"-skräck biter inte på mig, och det är nog det jag tycker det var mest av här. Ska det påverka alls ska det vara just den där krypande obehagliga skräckkänslan som tyvärr inte alls fanns här särskilt påtagligt. Den krypande tjejen... var inte skrämmande heller. Hon kunde nog ha haft potential, men som det var kändes hon mest... komisk.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tis feb 08, 2005 1:21

JRT skrev:"Bu"-skräck biter inte på mig, och det är nog det jag tycker det var mest av här. Ska det påverka alls ska det vara just den där krypande obehagliga skräckkänslan som tyvärr inte alls fanns här särskilt påtagligt. Den krypande tjejen... var inte skrämmande heller. Hon kunde nog ha haft potential, men som det var kändes hon mest... komisk.

Har du sett originalet? jag tycker att den krypande tjejen är bra (hon var dock bättre i originalet utan de en aning påträngande specialeffekterna) men det var extremt klantigt att visa upp henne så tidigt i filmen... i commentary tracket så avslöjar de tom att den scenen egentligen skulle ligga långt inne i filmen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav JRT » tis feb 08, 2005 1:27

VelocityBoy skrev:
JRT skrev:"Bu"-skräck biter inte på mig, och det är nog det jag tycker det var mest av här. Ska det påverka alls ska det vara just den där krypande obehagliga skräckkänslan som tyvärr inte alls fanns här särskilt påtagligt. Den krypande tjejen... var inte skrämmande heller. Hon kunde nog ha haft potential, men som det var kändes hon mest... komisk.

Har du sett originalet? jag tycker att den krypande tjejen är bra (hon var dock bättre i originalet utan de en aning påträngande specialeffekterna) men det var extremt klantigt att visa upp henne så tidigt i filmen... i commentary tracket så avslöjar de tom att den scenen egentligen skulle ligga långt inne i filmen.

Tyvärr inte, vill se den. Filmens tema har ändå potential att vara hyfsat "creepy", vill gärna se om de lyckades bättre i originalet.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Tob » tis feb 08, 2005 2:40

aahh, en The grudge tråd, jag som postade mina tankar om den i film tråden. Men för att bara nämna något snabbt som gällde Orginal vs Remake.

Orginalet lyckades på ett bättre sätt hålla kvar den läskiga stämningen, mer än i ett par sekunder. Faktum är att orginalet lyckades hålla mig på helspänn hela tiden och det är någon jag värderar otroligt när det gäller skräckfilm. Det saknar remaken betydligt.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav VelocityBoy » tis feb 08, 2005 9:59

JRT skrev:Tyvärr inte, vill se den. Filmens tema har ändå potential att vara hyfsat "creepy", vill gärna se om de lyckades bättre i originalet.

Den rekommenderas verkligen se den om du har chansen.
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film