För att inge lite hopp i TV4-tittarna kommer jag med min åsikt om serien, nämligen att den blir bättre och bättre för varje säsong - jag har ofta ställt mig undrande till hur en del kan tycka den blir sämre..!
Visserligen kan jag förstå att JJ Abrams & co tog ett längre uppehåll efter s3 för att återfå ett fokus till serien, men den har i mina ögon aldrig varit
dålig! Det är en av de få watchable (tittbara?) serier som produceras idag.
Spoiler s3
Jag menar inte att det inte finns nackdelar med varje säsong, för det gör det. Det märktes t.ex. att de inte visste riktigt vad de skulle göra med Laurens storyline när vi väl fått veta det vi fick veta om henne. Att dra in hennes mamma (!) i mixen var nog det som fick mig att tänka "uuuh, nej, inte en till Morgan Fairchild-lookalike som dålig bad guy!" Och... sluta läs det spoilermärkta när du inte sett s3!
De olika åsikterna beror förstås på vad man helst vill se i serien. Jag tycker t.ex. om karaktärsdrivna serier med många vändningar och det tycker jag att Alias har levererat. Spiongrejen och de fräscha twistar de gör med det hela tiden är också ett stort plus.
Det är inte konstigt att Mr Handsome anlitade JJ Abrams som regissör till MI:3 efter att ha maraton-sett s1-2 av Alias.
So keep watching!