Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Tob » tor dec 30, 2004 2:48

Illyria skrev:
Tob skrev:Och det är ju ganska mycket så det kan säkerligen vara så att har man sett orginalfilmen ett antal gånger och sedan ser DC versionen så kan den bli övertydlig.

Så kan det säkert också vara men emellanåt tyckte jag ändå den var lite väl övertydlig för min smak. Det jag egentligen mest lade märkte till med DC är hur min uppfattning om slutet var/är/kan tolkas, fick en ny vinkel på det. Plus att alla extrascener såklart är kul att se.

Nu har jag ivarjefall båda versionerna på dvd :)

Lutar nog att jag ser orginalversionen när jag ser om filmen nästa gång. Har också bägge på dvd och Directors Cut utgåvan är så vacker, den har fått en hedersplacering i samlingen =)
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tor dec 30, 2004 3:13

Tob skrev:Har också bägge på dvd och Directors Cut utgåvan är så vacker, den har fått en hedersplacering i samlingen =)

Menar du 3d-omslaget? Isåfall tycker jag originalversionen är vackrare i sin plåtlåda (för de som har den utgåvan).
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Tob » tor dec 30, 2004 3:53

Illyria skrev:
Tob skrev:Har också bägge på dvd och Directors Cut utgåvan är så vacker, den har fått en hedersplacering i samlingen =)

Menar du 3d-omslaget? Isåfall tycker jag originalversionen är vackrare i sin plåtlåda (för de som har den utgåvan).

Jo, om man ändå hade tin utgåvan. Jag har en simpel R1 utgåva av orginalversionen i ett trist keepcase fodral. Tinutgåvor slår faktiskt det mesta och tillför en tyngd åt hela samlingen som är svårslagen.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » tor dec 30, 2004 16:52

Såg Wake Up, Ron Burgundy och jo, den var lika kul den. Tyvärr märktes det i början att den var sammansatt av saker de hade lyft ut från den riktiga filmen. Övergången mellan dem fungerade inte så bra i och med att Wake Up ska föreställa att den utspelar sig efteråt. Vissa miljöer blir samma trots att det ska vara första gången de är där och så. Men sedan när huvudhandlingen om rånarligan The Alarm Clock kommer igång så fungerar den mycket bättre.

En del skådespelare från Freaks & Geeks skymtar förbi -- de jag kände igen direkt var Seth Rogen och Dave Allen (som verkligen såg ut exakt som sin guidence councellor i F&G).
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Pazuzu » tor dec 30, 2004 20:10

Jag gick emot strömmen och har endast sett DC-versionen av Donnie Darko, jag hade redan skaffat den (3D-förpackningen) och hade inte lust att införskaffa originalversionen utifall filmen mot förmodan inte skulle vara bra. Jag kan säga att jag inte ångrade inköpet i varje fall, stundvis var den mycket bra även om jag inte föll helt för filmen vid första ögonkastet. Eftersom det är en film som kan tolkas på så många sätt krävs det nog en del omtittar innan man kan bestämma sig för vad man egentligen tycker om den.

Det är nästan att man börjar få smak för lite underligare filmer/TV-serier, det kanske snart är dags att ge sig på Twin Peaks… ;)

Förresten, finns det någon förteckning över vilka scener som är tillagda i DC? Jag hittade inte någon på IMDB.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Illyria » tor dec 30, 2004 20:24

Pazuzu skrev:Eftersom det är en film som kan tolkas på så många sätt krävs det nog en del omtittar innan man kan bestämma sig för vad man egentligen tycker om den.

Just tolkningarna tycker jag försvann som alternativ med DC, för den verkligen förklarar allt, speciellt slutet. Skulle verkligen rekommendera dig att se originalversionen, den har långt fler fria tolkningarna och en lite annan stämning pga det också.

Här är en lista på tilläggen i DC.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Pazuzu » tor dec 30, 2004 23:46

Illyria skrev:Här är en lista på tilläggen i DC.

Tack så mycket! :) Det blir nog att se originalversionen i sinom tid också.
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav AKS » lör jan 01, 2005 20:36

Var ett tag sen jag hyrde filmer (har sett nedladdade serier den senaste månaden, :)). Men så tog jag tag i bedrövelsen igår och hyrde fyra filmer. Jag har nu sett två av dem.

Memories of Murder
En sydkoreansk film som bygger på en sann historia. Ett fantastiskt drama om polisens försök att fånga en seriemördare (utspelas 1986). Som sagt, detta är ett drama i första hand, thriller i andra hand och den har t.o.m. riktigt roliga komiska inslag under den första timmen. Sen blir den betydligt mer allvarlig. Jag var intresserad och fascinerad av denna film från början till slut. Karaktärsutvecklingen är oerhört välskriven och trovärdig och de två huvudrollsinnehavarna är fantastiska.

Solklar 4 av 5 (rekommenderas!)

13 Going on 30
Detta är den sortens film som jag har svårt att inte gilla, men som är omöjlig att älska. Ja, det är ju i princip en idiotfilm som förhoppningsvis är mycket medveten om sin oförmåga att engagera på så sätt att man tänker på den efteråt. (Jag antar dock att filmskaparna vill säga nåt om "Du måste vara en god och fin människa annars kommer du att ångra dig." Nog för att få mig att vilja spy...) Jennifer Garner är riktigt kul i huvudrollen och Mark Ruffalo passar i den roll han har här.

Som sagt, jag gillar filmen, men kommer inte att tänka på den nåt mer. Till skillnad från Memories of Murder t.ex.

Svag 3 av 5
Last.fm | Avatar av: B-F

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

A pit is not complete without a Freeman climbing out of it.
-- vortigaunt i Half-Life 2: Episode 2
Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav AKS » lör jan 01, 2005 22:59

På Memories of Murder-DVD:n hade de med en trailer för en annan koreansk film. Sympathy for Mr Vengeance. Den verkade bra även om man av trailern inte kan se att den ska vara våldsam och blodig (som jag hört att den ska vara). Nån här som sett den? Hur är den?

Well done. Here come the test results: "You are a horrible person." That's what it says: a horrible person. We weren't even testing for that.
-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav caffeineaddict » lör jan 01, 2005 23:08

AKS: Jag har inte sett den, men har mest hört goda saker om den. Jag har planerat att se den snart (läs: inom 1½ år eller något sånt).

Du fick mig väldigt nyfiken på MoM iaf. Låter intressant som sjutton.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav AKS » lör jan 01, 2005 23:58

Ja, och Sympathy... är ju regisserad av Oldboy-regissören (Oldboy som jag inte sett än eftersom det tycks som att den ska gå upp på bio i Sverige, man kan ju hoppas att den kommer hit). Så den (Sympathy...)verkar ju mycket intressant. Den svenska titeln är inte så kul förresten: Hämnarens resa. Låter som typ 20:e Hassel-filmen eller nåt...

Och MoM är jäkligt bra. Har tänkt på den mycket sen jag såg den.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav VelocityBoy » lör jan 01, 2005 23:59

AKS skrev:Den svenska titeln är inte så kul förresten: Hämnarens resa. Låter som typ 20:e Hassel-filmen eller nåt...

:P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 02, 2005 0:59

AKS skrev:13 Going on 30
Detta är den sortens film som jag har svårt att inte gilla, men som är omöjlig att älska. Ja, det är ju i princip en idiotfilm som förhoppningsvis är mycket medveten om sin oförmåga att engagera på så sätt att man tänker på den efteråt. (Jag antar dock att filmskaparna vill säga nåt om "Du måste vara en god och fin människa annars kommer du att ångra dig." Nog för att få mig att vilja spy...) Jennifer Garner är riktigt kul i huvudrollen och Mark Ruffalo passar i den roll han har här.

Som sagt, jag gillar filmen, men kommer inte att tänka på den nåt mer. Till skillnad från Memories of Murder t.ex.

Svag 3 av 5

Jag har inga problem med "enkla" komedier, så länge de är tillräckligt originella. Det är inte den här. Man kunde ju förutse i princip varenda scen med endast filmbeskrivningen på IMDB som utgångspunkt. Jag stängde av den efter ca 45 minuter, klarade helt enkelt inte av den mer... jag kollade på Mean Girls istället, vilket var aningen mer givande.

Såg även Timeline ikväll (ingen nyhet iofs), det var duglig underhållning om än långt ifrån bra.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav AKS » sön jan 02, 2005 4:00

Då blir det till att hyra Mean Girls då jag lämnar igen de filmer jag har hemma nu. Tittade efter den i videobutiken i fredags, men då var den inte där... Oh well, nån gång ska den väl finnas där.

Köpte i alla fall Sympathy for Mr Vengeance genom Amazon marketplace nu. Bara ca 140 kr inklusive frakt (factory sealed and all). Måste få säga att jag verkligen gillar Amazon MP. Har köpt mycket därifrån och man kan göra riktiga fynd. Inga problem har jag haft heller, inte då jag köpt från privatpersoner heller. Nåväl, ni lär få höra vad jag tycker om Sympathy... om en vecka eller så.

-- Portal 2

Användarvisningsbild
AKS
Official Goddess

Inläggav Illyria » sön jan 02, 2005 4:20

Varken 13-30 eller Mean girls är speciellt givande, samma sorts enkla komedi. Mean girls är ju inte speciellt elak heller, som trailern för filmen får den att framstå. Hade den varit mer som trailern hade det varit intressantare.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav jvc_man » sön jan 02, 2005 12:39

De flesta Trailers vilseleder oss oftast, kommer ihåg flera filmer som varit "helt motsatta" mot Trailern. Exempelvis så kan alla "roliga skämt" eller "actionscener" plockas med i Trailern så att man tror att det är mycket sådant i filmen, det tråkiga är då att det endast är det lilla som man fick se i Trailern..

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav sus@n » sön jan 02, 2005 12:51

Jag älskar filmer som Mean Girls och väntar just nu otåligt på 13- 30 vilket jag inte verkar få eftersom personen har slut på slots hela tiden..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Matt » sön jan 02, 2005 14:00

Beställde just "Thriller - A cruel picture" en svensk film från 1974 som sägs ha inspirerat Tarantino. Är det någon som sett den?
Oh look a bad guy!
Kunken Barstol
Användarvisningsbild
Matt
Witch

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 02, 2005 14:06

jvc_man skrev:De flesta Trailers vilseleder oss oftast, kommer ihåg flera filmer som varit "helt motsatta" mot Trailern. Exempelvis så kan alla "roliga skämt" eller "actionscener" plockas med i Trailern så att man tror att det är mycket sådant i filmen, det tråkiga är då att det endast är det lilla som man fick se i Trailern..

Mvh

Egentligen borde man inte kolla på trailers, men det är så frestande att man inte kan undvika det ändå. T ex National Treasure; i princip hela filmen avslöjas i trailern. Det blir inte särskilt kul att kolla sen....
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav karykh » sön jan 02, 2005 14:56

Matt: Jo, jag har den på dvd. Den är ganska speciell måste jag säga, väldigt sleazy. Och det faktum att dom gjorde huvudpersonen stum bara för att Christina Lindberg inte kunde leverera en enda replik gör den ju inte sämre.

För att inte tala om dom 20 minutrarna ren hårdporr som ligger i mitten av filmen, inte nåt att se på med föräldrarna precis.

Men den är klart värt sitt pris, jag har inte njutit så mycket av en film sen jag såg "Plan 9 from Outer Space".
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

Inläggav Off » sön jan 02, 2005 14:58

karykh: Den måste jag få låna! :)
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tob » sön jan 02, 2005 19:54

Mycket film har det blivit den senaste tiden. Mindre bra (dåliga) filmer har varvats med bra filmer. Såg tidigare idag Elefantmannen av David Lynch. En film som lyckades gripa tag rätt kraftigt om mig. Jag hävdar fortfarande att Lynch är som bäst då han får bygga upp sina drömlandskap och leka med surrealistiska sekvenser, men här visar han (på ungefär samma sätt som The Staright Story) att han klarar av mycket linjära och jordnära berättelser också. Att han gick från detta till att göra den mycket mediokra Dune är helt ofattbart.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » sön jan 02, 2005 20:10

Tob: Elefantmannen är finfin. Jag tycker Lynch är en vilt ojämn regissör, men han är för den delen förbannat intressant även när han misslyckas. Tror jag har sett alla hans långfilmer utom just Dune. Man kanske borde se den någon gång för sakens skull.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Tob » sön jan 02, 2005 20:25

caffeineaddict skrev:Tob: Elefantmannen är finfin. Jag tycker Lynch är en vilt ojämn regissör, men han är för den delen förbannat intressant även när han misslyckas. Tror jag har sett alla hans långfilmer utom just Dune. Man kanske borde se den någon gång för sakens skull.

Instämmer, Lynch är ojämn men han har en väldigt hög sämsta-nivå. Kanske undantaget är just Dune, som jag inte alls kan ta till mig. Har faktiskt iom Elefantmannen sett alla hans långfilmer, om jag inte missat någon. Men tror dem andra är kortfilmer allihop.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » sön jan 02, 2005 20:29

Yog-Sothoth skrev:Egentligen borde man inte kolla på trailers, men det är så frestande att man inte kan undvika det ändå. T ex National Treasure; i princip hela filmen avslöjas i trailern. Det blir inte särskilt kul att kolla sen....

Du kan se på trailern vad det är för sorts film, i trailers där det avslöjas för mycket finns det ingen stark/bra film bakom. Trailers ska ju vara som små teasers tycker jag, inte någon "reklamfilm" som ljuger och avslöjar för mycket om filmen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » sön jan 02, 2005 20:39

Illyria skrev:Du kan se på trailern vad det är för sorts film, i trailers där det avslöjas för mycket finns det ingen stark/bra film bakom.

Det beror helt och hållet på hur de har gjort trailerna. För några år sedan stämde det där fortfarande men nu har det blivit populärt med att en trailer till 70% av tiden bestå av klipp direkt från slutet och den sista akten. Hur man gör en bra trailer är numera på väg att bli en utdöd konstart.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 02, 2005 20:45

Illyria skrev:
Yog-Sothoth skrev:Egentligen borde man inte kolla på trailers, men det är så frestande att man inte kan undvika det ändå. T ex National Treasure; i princip hela filmen avslöjas i trailern. Det blir inte särskilt kul att kolla sen....

Du kan se på trailern vad det är för sorts film, i trailers där det avslöjas för mycket finns det ingen stark/bra film bakom. Trailers ska ju vara som små teasers tycker jag, inte någon "reklamfilm" som ljuger och avslöjar för mycket om filmen.

Jag har nu sett National Treasure och kan intyga att jag hade rätt; har man sett trailern har man sett filmen.
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav Illyria » sön jan 02, 2005 20:50

Yog-Sothoth skrev:Jag har nu sett National Treasure och kan intyga att jag hade rätt; har man sett trailern har man sett filmen.

Bra tips, då kan jag se bara trailern istället för filmen. Verkar inte vara någon bra film.

Tycker det beror på vad för sorts film det är som bestämmer hur mycket trailern avslöjar, men ofta de som visas på tv är ju för större filmer och de brukar bygga på samma reklamprincip numera. Trailers borde vara en konstart och inte bara lätt reklam.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Yog-Sothoth » sön jan 02, 2005 21:40

Har någon sett Demon Island med Nicholas Brendon? Verkar inget vidare, men kul att se Brendon som något annat, han verkar inte göra så mycket film. Håller på att ladda ner den nu...
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav karykh » mån jan 03, 2005 0:08

Off: Självklart får du det :D

Ang. trailers som avslöjar:
Tur att man har så dåligt minne att man inte kommer ihåg trailern...
Iaf så har The Recruit med Al Pacino och Colin Farrel den mest avslöjande trailern nånsin, den är verkligen störande avslöjande. Den hintar inte ens vad som kommer hända utan säger sluttwisten rakt ut.
IRC
carre: jag brukade ta på mig själv när jag var liten och lekte doktor på mossans job

Användarvisningsbild
karykh
Scooby

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film