Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav gaspode » mån dec 20, 2004 2:25

Intressant att du gjorde ordet måste fett i mitt citat.

Intressant?
Det var för att markera att det var det ordet jag refererade till när jag sa att det var mycket sånt, ber om ursäkt om du kände att din prosa blev våldtagen. :)

Anledningen att jag frågade var att jag inte kunde hitta Porco Rosso förrän jag sökte på http://akas.imdb.com
Var nyfiken på hur det låg till och vad den egentligen hette bara.
Porco Rosso låter ju mycket coolare än Crimson Pig iaf.
Användarvisningsbild
gaspode
Queen Tyko

Inläggav Tob » mån dec 20, 2004 3:08

Har nog velat se 21 gram ända sedan jag hörde talas om den för nästan exakt 1 år sedan. Framförallt så var det rollistans som gjorde att jag fick upp ögonen. Tre av Hollywoods bästa skådespelare i samma film.
Varför jag inte har sett den innan nu är ju egentligen helt befängt. Jag har haft den på dvd sedan den släpptes. Antagligen har det haft med att jag ville komma till rätt, detta var ingen film jag ville se hastigt någon fredagkväll eller mitt i veckan med skolarbete och liknande. Detta var verkligen en film jag ville sitta att koncentrera mig på.

21 gram är ingen enkel film. Att man väljer att visa filmen fullständigt okronologiskt var till en början inte bara jobbigt utan frustrerande, men när man väl kom in i det efter en 15-20 minuter, så funkade det perfekt. På såvis gick det aldrig att förutspå vad som kommer här näst. Jag gillar det. Filmen är inte upplyftande över huvudtaget, det är tragiskt, tungt, kompromisslöst och ohyggligt välspelat. Bättre skådespelarprestationer är svåra att hitta. Bra skådespelare överlag och långt ner i birollslistan finner man stabila prestationer, även om det givetvis är i dem tre titelrollerna som det riktigt tunga agerandet kommer fram.

En av årets allra bästa filmer. Har inte bestämt mig om det är en 5/5 eller en fruktansvärt stark 4/5, strunt samma egentligen, det är makalöst bra i vilket fall som helst.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav caffeineaddict » mån dec 20, 2004 6:50

RalfiParpa: Oj. Det har jag inga tydliga minnen av (mer än ett år sedan). Det var en jäkla massa små intressanta prylar vi satt och diskuterade iaf. Det allra bästa var dock när filmens fotograf, István Borbás, kom och föreläste för oss om sitt samarbete med Roy och hur de hade gjort filmen, och det även blev diskussion kring själva filmen. Tyvärr undanflyr detaljerna mig just nu, men jag borde nog ha anteckningarna någonstans.

gaspode/Mönsterstudent/någon mer: Ah! Miyazaki! Utmärkt! Jag har faktiskt inte sett varken Porco Rosso eller Nausicaa än, men de ligger här och väntar (tillsammans med 200+ andra filmer), men jag älskar mer eller mindre all Miyazaki jag har sett. Förutom Spirited Away och Mononoke så är även Castle in the Sky och Kiki's Delivery Service precis underbara. My Neighbor Totoro och Castle of Cagliostro är härliga de med.

Tob: Japp, 21 Grams var utmärkt. Jag såg den också bara för några månader sedan. Väldigt, väldigt bra.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 14:40

Tob: 21 Grams är nog jämte filmer som Ghost World, Memento och Requiem For A Dream 2000-talets bästa film. Naomi Watts är sjukligt bra.
Den pusselliknande berättarmetoden är ett vågat drag som antagligen avskräckt många från att se klart den men jag tror inte jag hade gillat filmen lika mycket om den hade berättats i en helt kronologisk följd. En magnifik film som ingen människa inte kan bli rörd av.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 14:46

21 grams var bra men jag tyckte inte den var så otroligt bra ändå. Inget jag skulle köpa på dvd/vilja se igen.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 15:06

RalfiParpa skrev:Tob: 21 Grams är nog jämte filmer som Ghost World, Memento och Requiem For A Dream 2000-talets bästa film. Naomi Watts är sjukligt bra.

Jag måste se 21 Grams, men om jag skulle göra en lista över 2000-talets bästa filmer skulleinte någon av de filmer du räknar upp komma med. Så tack för att du sänkte mina förhoppningar -- allvarligt talat alltså.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 15:12

noike: 21 grams är inte alls lik någon av de filmerna så jag tror inte du behöver vara direkt orolig över det.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 15:15

noike skrev:Jag måste se 21 Grams, men om jag skulle göra en lista över 2000-talets bästa filmer skulleinte någon av de filmer du räknar upp komma med. Så tack för att du sänkte mina förhoppningar -- allvarligt talat alltså.

Nu blev jag ju nyfiken. Vilka filmer betraktar du som 2000-talets bästa?

Illyria skrev:noike: 21 grams är inte alls lik någon av de filmerna så jag tror inte du behöver vara direkt orolig över det.

Och de filmerna är inte särskilt lika varandra så varför jämföra?
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 15:50

RalfiParpa skrev:
noike skrev:Jag måste se 21 Grams, men om jag skulle göra en lista över 2000-talets bästa filmer skulleinte någon av de filmer du räknar upp komma med.

Bra fråga faktiskt. Adaptation. Donnie Darko, Kill Bill, Zatôichi, Pirates of the Caribbean. Har sett dem ett antal gånger och inte tröttnat än. Kanske the Royal Tenenbaums också, men lite mer osäker där.

Har sett dem för lite gånger men det är fullt möjligt att Anchorman och Garden State kommer med på listan. Nästan mer än fullt möjligt, men som sagt var, jag måste se om dem ett antal gånger till.

Sedan ska Last Wave vara med trots att den gjorde på 70-talet, för det är världen bästa film varje årtionde.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tis dec 21, 2004 15:57

RalfiParpa skrev:Tob: 21 Grams är nog jämte filmer som Ghost World, Memento och Requiem For A Dream 2000-talets bästa film. Naomi Watts är sjukligt bra. Den pusselliknande berättarmetoden är ett vågat drag som antagligen avskräckt många från att se klart den men jag tror inte jag hade gillat filmen lika mycket om den hade berättats i en helt kronologisk följd. En magnifik film som ingen människa inte kan bli rörd av.

Av dem där så är det nog bara Requim for a dream som jag skulle vilja klassa som en av 2000 talets bästa filmer. Det är väl också den som påminner mest om 21 gram. Åtminstonde den film som kommer i närheten av stämningen, känslor och visuellt likt 21 gram. Nu har jag iaf fått lite distans på filmen och jag vill faktiskt säga att detta är årets bästa film.

Filmen passar definitivt inte alla, klipp tekniken är defintivt en av dem sakerna som skulle avskräcka folk. Det är inte lättsamt, men försök inte se det som det heller, ta till er filmen, sätt er in i karaktärerna och börja lös pusslet.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav jvc_man » tis dec 21, 2004 15:59

noike skrev:
RalfiParpa skrev:
noike skrev:Jag måste se 21 Grams, men om jag skulle göra en lista över 2000-talets bästa filmer skulleinte någon av de filmer du räknar upp komma med.

Bra fråga faktiskt. Adaptation. Donnie Darko, Kill Bill, Zatôichi, Pirates of the Caribbean. Har sett dem ett antal gånger och inte tröttnat än. Kanske the Royal Tenenbaums också, men lite mer osäker där.

Har sett dem för lite gånger men det är fullt möjligt att Anchorman och Garden State kommer med på listan. Nästan mer än fullt möjligt, men som sagt var, jag måste se om dem ett antal gånger till.

Sedan ska Last Wave vara med trots att den gjorde på 70-talet, för det är världen bästa film varje årtionde.

Mycket bra filmer, speciellt Donnie Darko o Kill Bill. Glöm dock ej Star Wars Episode II som kom 2002!
21 Grams har jag nog aldrig sett, hmmm...
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 16:00

Requiem for a Dream:
Tob skrev:Filmen passar definitivt inte alla, klipp tekniken är defintivt en av dem sakerna som skulle avskräcka folk. Det är inte lättsamt, men försök inte se det som det heller, ta till er filmen, sätt er in i karaktärerna och börja lös pusslet.

Pfft. Det är en myspys-film. Jag tycker den borde varit mycket brutalare i vad den visar. Mycket.

jvc_man skrev:Glöm dock ej Star Wars Episode II som kom 2002!

Glömde inte bort den, men detta var en lista över bra filmer, inte skräp.
Senast redigerad av noike tis dec 21, 2004 16:02, redigerad totalt 1 gång.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Tob » tis dec 21, 2004 16:02

noike skrev:Requiem for a Dream:
Tob skrev:Filmen passar definitivt inte alla, klipp tekniken är defintivt en av dem sakerna som skulle avskräcka folk. Det är inte lättsamt, men försök inte se det som det heller, ta till er filmen, sätt er in i karaktärerna och börja lös pusslet.

Pfft. Det är en myspys-film. Jag tycker den borde varit mycket brutalare i vad den visar. Mycket.

Hmm, det var inte Requim for a dream jag syftade på där, men visst kunde den varit brutalare.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 16:04

Tob skrev:Hmm, det var inte Requim for a dream jag syftade på där, men visst kunde den varit brutalare.

Efter jag hade postat så var jag inte säker på vilken film du syftade på, men hur som helst. Det du skrev nu har fått mig att prioritera upp 21 Grams en hel del.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 16:06

noike skrev:Bra fråga faktiskt. Adaptation. Donnie Darko, Kill Bill, Zatôichi, Pirates of the Caribbean. Har sett dem ett antal gånger och inte tröttnat än. Kanske the Royal Tenenbaums också, men lite mer osäker där.

Adaptation: Älskar den, skrev något den om långt bak i den här tråden. Hamnar precis utanför listan, kan man säga.
Donnie Darko: Ah, tack för påminnelsen. Den ska definitivt vara med på listan.
Kill Bill: Gillar den, älskar den inte.
Zatôichi: Inte sett.
Pirates of the Caribbean: Du måste skämta.
Senast redigerad av RalfiParpa tis dec 21, 2004 16:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav jvc_man » tis dec 21, 2004 16:07

noike skrev:

Glömde inte bort den, men detta var en lista över bra filmer, inte skräp.

Grrr, Star Wars Episode II är den bästa filmen som gjorts under hela 2000-talet hittills!
Även om jag föredrar att se en del andra filmer och kanske tycker mer om en del andra filmer och en del andra kanske till och med é bättre än Episode II egentligen, men nej, Star Wars Episode II segrar över allt annat, anledning? Det é Star Wars o filmkänslan kan inte va mer på topp än i en sådan film!
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 16:07

Du måste skämta.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tob » tis dec 21, 2004 16:10

noike skrev:Det du skrev nu har fått mig att prioritera upp 21 Grams en hel del.

Bra :)

RalfiParpa skrev:Pirates of the Caribbean: Du måste skämta.

Pirates of the Caribbean är ju störtskön och växer för varje gång. Har sett den tre gånger och den blir bara bättre och bättre, och är helt klart den ultimate äventyrsfilmen. Om man bortser från Orlando Bloom, lyckltigtvis är Johnny Depp där och styr upp allt. Makalös rolltolkning.
Senast redigerad av Tob tis dec 21, 2004 16:12, redigerad totalt 1 gång.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 16:10

Tob skrev:Nu har jag iaf fått lite distans på filmen och jag vill faktiskt säga att detta är årets bästa film.

21 Grams kom 2003. Årets bästa film är nog Garden State.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 16:11

RalfiParpa skrev:Pirates of the Caribbean: Du måste skämta.

Kvalitetsmässigt så skulle den absolut inte vara där, men underhållningsmässigt? Definitivt en plats.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav jvc_man » tis dec 21, 2004 16:12

Lista (dock ej rankad):

* Star Wars
* Once upon a time in the West
* Braveheart
* Kill Bill
* Donnie Darko
* Edward Scissorhands
* Eyes Wide Shut
* Good, The Bad and The Ugly, The
* Mulholland Drive
* Nyckeln till frihet
* Pulp Fiction

Förlåt alla filmregisörer som jag glömt, vars filmer borde vara med på listan! 8) O nu blev listan inte över 2000-talet , men ändå! =/
Senast redigerad av jvc_man tis dec 21, 2004 16:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 16:13

RalfiParpa skrev:Och de filmerna är inte särskilt lika varandra så varför jämföra?

För noike inte verkade imponerad av din lista, påpekade bara att 21 grams är en helt annan sorts film än de du nämnde.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav jvc_man » tis dec 21, 2004 16:15

Sammanfattningsvis när jag tänker efter så har det inte kommit så många nämnvärda superbra filmer under 2000-talet. :o
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Tob » tis dec 21, 2004 16:17

SW Ep 2 innehåller alldeles för många vedervärdiga scener för att kunna klassas som något annat än underhållande sch/fi äventyr. Betydligt bättre än Ep 1 dock, men fortfarande långt ifrån någon toppostition.

RalfiParpa skrev:
Tob skrev:Nu har jag iaf fått lite distans på filmen och jag vill faktiskt säga att detta är årets bästa film.

21 Grams kom 2003. Årets bästa film är nog Garden State.

Jag höll mig till Sverige nu. Biopremiär i mars någongång och dvd release i Augusti. Samt att jag såg den i år. Men visst.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 16:17

jvc_man skrev:* Braveheart
* Donnie Darko

Underlig lista minst sagt, speciellt med de två filmerna på den :)

Braveheart är miserabelt dålig, en av de mest överskattade filmerna någonsin.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav RalfiParpa » tis dec 21, 2004 16:24

Tob skrev:Jag höll mig till Sverige nu. Biopremiär i mars någongång och dvd release i Augusti. Samt att jag såg den i år. Men visst.

Aha, stämmer det? Jag var nästan säker på att den kom till Sverige 2003.

Illyria skrev:Braveheart är miserabelt dålig, en av de mest överskattade filmerna någonsin.

Här får jag ta och hålla med. Kanske den mest överskattade filmen någonsin tillsammans med A Clockwork Orange.

noike skrev:Kvalitetsmässigt så skulle den absolut inte vara där, men underhållningsmässigt? Definitivt en plats.

Jag känner enbart apati för Pirates of the Caribbean. Det är ett gulligt disneyäventyr där allt förekommande våld är lite knasigt. Varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Tob » tis dec 21, 2004 16:39

RalfiParpa skrev:
Tob skrev:Jag höll mig till Sverige nu. Biopremiär i mars någongång och dvd release i Augusti. Samt att jag såg den i år. Men visst.

Aha, stämmer det? Jag var nästan säker på att den kom till Sverige 2003.

Jo, det stämmer, men så blev jag osäker så kollade upp det. Svensk premiär 19 mars 2004.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 16:41

RalfiParpa skrev:
Illyria skrev:Braveheart är miserabelt dålig, en av de mest överskattade filmerna någonsin.

Här får jag ta och hålla med. Kanske den mest överskattade filmen någonsin tillsammans med A Clockwork Orange.

Även om jag antagligen inte är fullt lika hatisk mot filmerna som ni -- skulle antagligen gett bägge två eller tre av fem i betyg -- så håller jag med om överskattningen. Kubricks brist på personregi är faktiskt katastrofal i A Clockwork Orange och sänker allt i den.

RalfiParpa skrev:Jag känner enbart apati för Pirates of the Caribbean.

Prettoarsle. (Pirates of the Caribbean is a rollercoaster. Eh, two rollercoasters.)
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Illyria » tis dec 21, 2004 16:52

noike skrev:Prettoarsle. (Pirates of the Caribbean is a rollercoaster. Eh, two rollercoasters.)

Captain! Jack! Sparrow! :D

Egentligen enda anledningen som behövs för att se filmen men den håller bra hela vägen storymässigt också. Störningsmoment dock: Keira Knightley, she can't act.
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav noike » tis dec 21, 2004 17:06

Illyria skrev:[Störningsmoment dock: Keira Knightley, she can't act.

Annat störningsmoment: Orlando Bloom, he can act even less.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film