av Tob » mån dec 20, 2004 3:08
Har nog velat se 21 gram ända sedan jag hörde talas om den för nästan exakt 1 år sedan. Framförallt så var det rollistans som gjorde att jag fick upp ögonen. Tre av Hollywoods bästa skådespelare i samma film.
Varför jag inte har sett den innan nu är ju egentligen helt befängt. Jag har haft den på dvd sedan den släpptes. Antagligen har det haft med att jag ville komma till rätt, detta var ingen film jag ville se hastigt någon fredagkväll eller mitt i veckan med skolarbete och liknande. Detta var verkligen en film jag ville sitta att koncentrera mig på.
21 gram är ingen enkel film. Att man väljer att visa filmen fullständigt okronologiskt var till en början inte bara jobbigt utan frustrerande, men när man väl kom in i det efter en 15-20 minuter, så funkade det perfekt. På såvis gick det aldrig att förutspå vad som kommer här näst. Jag gillar det. Filmen är inte upplyftande över huvudtaget, det är tragiskt, tungt, kompromisslöst och ohyggligt välspelat. Bättre skådespelarprestationer är svåra att hitta. Bra skådespelare överlag och långt ner i birollslistan finner man stabila prestationer, även om det givetvis är i dem tre titelrollerna som det riktigt tunga agerandet kommer fram.
En av årets allra bästa filmer. Har inte bestämt mig om det är en 5/5 eller en fruktansvärt stark 4/5, strunt samma egentligen, det är makalöst bra i vilket fall som helst.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22