Xena (från favoritserier-tråden)

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Xena (från favoritserier-tråden)

Inläggav Nyx » tis dec 21, 2004 1:12

malavel skrev:
jvc_man skrev:Xena: Warrior Princess :)

Helt ok. Spöar skiten ur Dead Like Me i alla fall. Eller hur Off? :)

OOOH! Här är man i London i en vecka och missar att det finns hela två forumiter som faktiskt gillar mig! Eller åtminstone tycker att jag är/var helt OK. Jag nöjer mig med det lilla. :P

jvc_man och malavel ;) :
Xena: “Why does this always happen?”

Gabrielle: “It’s the blue eyes, the leather. Some guys just love
leather.”

Xena: “I think a wardrobe change is in order.”

Gabrielle: “You could wear chain mail.”

Xena: “Yeah, but I think that’d just attract a kinkier group.”

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tis dec 21, 2004 1:44

Är faktiskt också gammal Xenatittare. Kan fortfarande se de bättre avsnitten, det finns en del som är bra.
Angel: I got two modes with people: bite and avoid. Hard to shift.

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Nyx » tis dec 21, 2004 1:54

JRT: ja, 133 stycken faktiskt (av 134) ;)

All worthy work is open to interpretations the author did not intend. Art isn't your pet -- it's your kid. It grows up and talks back to you. - Joss Whedon

Does Joss Whedon even breathe oxygen, or does he subsist on the carbon dioxide that his fans expel in bouts of terror and frustration? - Mark Watches Buffy
Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tis dec 21, 2004 1:58

Fast jag tycker långt ifrån alla är bra, är ganska hård där. Fast det finns förstås ett som höjer sig över allt annat som så otroligt dåligt att det är pinsamt. Jag säger bara... Married with Fishsticks. :rolleyes:

The power of accurate observation is commonly called cynicism by those who haven't got it.
Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav jvc_man » tis dec 21, 2004 2:14

Nyx skrev:OOOH! Här är man i London i en vecka och missar att det finns hela två forumiter som faktiskt gillar mig! Eller åtminstone tycker att jag är/var helt OK. Jag nöjer mig med det lilla. :P

jvc_man och malavel ;)

:) Xena é grymt, var dock ett bra tag sedan jag såg något avsnitt. Hela storyn med alla gudar etc. har jag "älskat" sedan jag var liten och vad kan då vara bättre än Xena o Herkules?
Angel o Buffy é ju bättre men spelar inte i samma liga/genre.

Mvh
Den som är god vän med alla, är inte vän med någon
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Nyx » tis dec 21, 2004 2:15

JRT skrev: Jag säger bara... Married with Fishsticks. :rolleyes:

Varför tror du att jag sa 133st... ;)

Resten håller OK standard för det mesta. Sen finns det en drös med avsnitt som är otroligt bra! Säger bara Destiny, The Debt, Adventures in the Sin Trade, The Bitter Suite, Ides of March, Fallen Angel, Rhenguldet-triologin mfl...

En gång xenit...

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tis dec 21, 2004 2:26

Nyx skrev:Destiny, The Debt, Adventures in the Sin Trade, The Bitter Suite, Ides of March, Fallen Angel, Rhenguldet-triologin mfl...

Är ungefär de jag ser som riktigt bra... Finns fler, alla nyckelavsnitten i Riftarcet i s3 är bra tycker jag. Gillar även Eve-triologin i s5, däremot är större delen av första halvan av s5... mindre bra. Gillade inte alls den andra musikalen heller, till skillnad från the Bitter Suite var den mest fånig.

Hm, ser ut som det blir ett eget Xenaämne av det här snart...

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Nyx » tis dec 21, 2004 2:36

JRT skrev:Hm, ser ut som det blir ett eget Xenaämne av det här snart...

Inte mig emot! :) Bring it on!

Det ser ut som att vi har liknande åsikter om bästa Xenaavsnitten. Jag är förtjust i alla avsnitt med tillbakablickar med Evil Xena (och BORIAS!). Håller med ang början av s5 (med Fallen Angel som det stora undantaget). Gillar inte heller Lyre Lyre-musikalen men avgudar The Bitter Suite* som ju avslutar Rift-arcen.

*Sjunger med manskören: "...we will fight to death for you, brave Xena. With her mighty chakram arcs, throwing fierce magnetic sparks, no one ever hits her marks like Xena. Famed for prowess with her sword, who's as feared and as adored? You've not lived 'til you've been gored - by Xena!"

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tis dec 21, 2004 2:54

Nyx skrev:Jag är förtjust i alla avsnitt med tillbakablickar med Evil Xena (och BORIAS!).

JAA, samma här! Hade gärna sett fler tillbakablickar.

Håller med ang början av s5 (med Fallen Angel som det stora undantaget). Gillar inte heller Lyre Lyre-musikalen men avgudar The Bitter Suite* som ju avslutar Rift-arcen.

"It begins very small, seems like nothing much at all. Just a germ, just a speck, just a grain. But the seed has been sewn, And before you know it's grown, It has spread through your life like a stain. And its power will strangle your love and your joy. And its hunger consumes for it lives to destroy!

Torment & the Hatred Chorus: Hate is the star, it becomes who you are. Not the hated but the hater has a torment that's greater.

It will eat you alive, consume you and spit you out. Hate's gonna win, that there's no doubt about! Hate doesn't care who you are! Hate is the star! Learning hate is an art. Even people who are smart Can be caught, can be crushed, can be creamed. Hate has swallowed you whole. Did you think you're in control? Hate you thought, hate you spoke, hate you dreamed. All your hate gave me substance your lives are undone. It's your eve of destruction your hatred has won!"

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav jvc_man » tis dec 21, 2004 16:03

JRT skrev:
Nyx skrev:Jag är förtjust i alla avsnitt med tillbakablickar med Evil Xena (och BORIAS!).

JAA, samma här! Hade gärna sett fler tillbakablickar.

Hehe, jag tycker osså att de är grymma avsnitt med flashbacks, riktigt kul! Speciellt de längre avsnitten då hon é ond, mums!
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav monkeyboy » tis dec 21, 2004 23:39

Jag älskar xena's "hiii-yah"-krigsrop. Har inte sett så mycket, bara lösa avsnitt och har mest tyckt det var fånigt, tyckte jag iofs om buffy först också.
Vinnare av buffyforums halmbocksbränningsgissningstävling 2004
Användarvisningsbild
monkeyboy
Big Bad

Inläggav Nyx » ons dec 22, 2004 0:58

JRT: Ledsen att jag var tvungen att gå och lägga mig igår innan jag sett ditt sista inlägg för natten. Kunde inte hålla mig vaken - jag blir lite klen när jag är förkyld :oops: , annars brukar natten vara mitt rätta element!

Otroligt kul att vi verkar gilla samma saker hos XWP! Och att jvc_man håller med oss ;) Jag har tidigare funderat på vad som skulle hända i en ev xenatråd på forumet... Det här kommer att bli intressant! :)

Möjliga samtalsämnen:

1. Hur kan man t ex jämföra The Bitter Suite med Once More with Feeling?
2. Varför har inte Buffy något stridsrop? Eller har hon det... ("come on, rush me. It'll be funny" - kanske. Andra förslag?)
3. Brunetter som slåss vs dito blondiner. Måste erkänna att jag föredrog den brunhåriga sorten innan jag fastnade för Buffy... (apropå brunetter så börjar Dark Angel nu...)

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav jvc_man » ons dec 22, 2004 1:04

Nyx skrev:3. Brunetter som slåss vs dito blondiner. Måste erkänna att jag föredrog den brunhåriga sorten innan jag fastnade för Buffy... (apropå brunetter så börjar Dark Angel nu...)

Det är inte så ofta man ser tjejer som Buffy! 8)
Dock föredrar jag Brunetter, tex. Cordelia, riktigt härligt när hon fajtas, men det händer ju sällan som tur é.

Dark Angel, riktig bra serie, hög klass (i underhållning)*
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Nyx » ons dec 22, 2004 1:41

Tisdagar är en slitig tv-kväll för mig...både Alias och Dark Angel att följa. Om man kombinerar dem blir det nästan en superhjälte av Xenas kaliber. Men båda serierna saknar den episk-mytiska dimensionen hos Xena, tyvärr.

För att spinna vidare på jämförelserna mellan Xena och Buffy: Har ofta tänkt på att XWP saknar BtVS förmåga att kombinera humor och tragedi inom samma avsnitt. I Xena varvas renodlade komediavsnitt med oerhört seriösa dito men avsnitten inrymmer oftast inte båda sakerna på en gång. Jag tror att den här stora skillnaden mellan xenaavsnitt, dvs de tvära kasten mellan slapstick och melodram förmodligen är anledningen till att många har svårt att få grepp om serien, särskilt om de bara ser något enstaka avsnitt. Man kan ge sig den på att ens skeptiska kompisar då råkar se något avsnitt som verkligen inte är representativt för serien, typ ett där Xena spelar sin dubbelgångare Meg. Det vore som att se ett Buffyavsnitt där SMG enbart spelar the Buffybot... ;)

EDIT: Note to self: begripliga meningar gör det lättare för folk att förstå vad man menar.
Senast redigerad av Nyx ons dec 22, 2004 1:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav jvc_man » ons dec 22, 2004 1:44

Nyx skrev:(apropå brunetter så börjar Dark Angel nu...)

apropå Dark Angel så var det riktigt bra idag! 8)
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Nyx » ons dec 22, 2004 1:48

Jvc: japp, bra avsnitt, men jag måste ha sett det förut, för jag kände igen en massa saker - bröllopsfesten, Max klänning och slutet med Logan.

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav jvc_man » ons dec 22, 2004 1:56

Nyx skrev:Jvc: japp, bra avsnitt, men jag måste ha sett det förut, för jag kände igen en massa saker - bröllopsfesten, Max klänning och slutet med Logan.

Okey, har ingen koll på om det är repriser, detta är första gången jag ser serien/säsongen (inte första avsnittet dock).
Användarvisningsbild
jvc_man
Minion

Inläggav Nyx » ons dec 22, 2004 2:06

Jag kollade på Dark Angel för något år sen när jag bodde i London (Led av akut xenabrist när jag tvingades vara borta från min video). Kan ha sett avsnittet då.

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » ons dec 22, 2004 2:20

Håller med om att Xena var ganska dålig på att kombinera humor och drama/tragik/action som Buffy gör på ett helt naturligt sett. Visst kan man även inom Buffy säga att det finns mer komediinriktade avsnitt, men generellt har de allt.

Meg har jag t.ex. haft svårt för i de flesta avsnitt där hon varit med för att hon inte skrivits in i handlingen på något intressant sätt, utan har hon varit med så har det varit ett "fånigt" humoravsnitt. Värst är väl Key to the Kingdom som har alldeles för lite Xena för att väga upp det. Undantaget är Looking Death in the Eye där hon fungerar bra - för att hon bara är med i handlingen utan att man gör något stort av det. För att jämföra med Buffyboten, inte ens avsnittet där hon/den introduceras är något renodlat komediavsnitt utan det har en allvarlig sidohistoria och ett riktigt bra, allvarligt slut.

2. Varför har inte Buffy något stridsrop? Eller har hon det... ("come on, rush me. It'll be funny" - kanske. Andra förslag?)

Xena har sitt stridsrop, Buffy kör med puns and witty lines. :)

3. Brunetter som slåss vs dito blondiner. Måste erkänna att jag föredrog den brunhåriga sorten innan jag fastnade för Buffy... (apropå brunetter så börjar Dark Angel nu...)

Faktum är att Buffy är ju inte någon naturlig blondin, inte bara SMG utan även Buffy (se Killed by Death där hon i tillbakablickar är mörkare).

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav JRT » ons dec 22, 2004 2:26

När det gäller Xena som karaktär kan jag för övrigt dra en del paralleller mellan henne och Angel. Båda tystlåtna, brooding krigare med blodig bakgrund. Evil Xena är även en god bit påväg till en del påminnelser om Angelus i sin karaktär. Nu kan kanske en person som faktiskt är mänsklig och har en själ vara ond på riktigt samma sätt - Angelus skulle aldrig kunna omvändas utan att få tillbaka sin själ - men visst finns det liknelser.

Spoiler Angel s3
Dessutom får både Xena och Angel barn som inte borde ha fötts och tas ifrån dem som små och är lagom mordiska när de möts igen...
Senast redigerad av JRT ons dec 22, 2004 3:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Nyx » ons dec 22, 2004 2:29

JRT skrev:Meg har jag t.ex. haft svårt för i de flesta avsnitt där hon varit med för att hon inte skrivits in i handlingen på något intressant sätt, utan har hon varit med så har det varit ett "fånigt" humoravsnitt. Värst är väl Key to the Kingdom som har alldeles för lite Xena för att väga upp det.

Håller återigen med. Känns som att LL har alldeles för kul när hon ska spela Meg. Hon hade behövt lite mer regi och att bli infogad i handlingen som du sa. Typiskt nog var det just Key to the Kingdom som gick den gången då jag skulle försöka visa för min kompis varför Xena är en bra serie. Bara att lägga ner...
JRT skrev:Faktum är att Buffy är ju inte någon naturlig blondin, inte bara SMG utan även Buffy (se Killed by Death där hon i tillbakablickar är mörkare).

Jag visste väl det! Kick-ass-brunetter är bäst! :D

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » ons dec 22, 2004 2:40

Nyx skrev:Typiskt nog var det just Key to the Kingdom som gick den gången då jag skulle försöka visa för min kompis varför Xena är en bra serie. Bara att lägga ner...
'

Du skulle ha visat avsnittet innan istället! Past Imperfect är ju suveränt. Tror jag laft det som en klar favorit nån gång för länge sen...

Vidare när det gäller komendin så känns det som att väldigt många av komediavsnitten går ut på att någon, ofta LL, ska spela/vara någon annan. Alla dubbelgångaravsnitten, A Comedy of Eros, Vanishing Act, Many happy returns, Fins femmes & gems. Visst är det roligt när man får se karaktärerna annorlunda än vanligt, men inte alltid...
Eller så är det renodlad komedi på annat sätt - Been there done that är nog ett av de bästa komediavsnitten, men de lyckas fortfarande inte riktigt mixa in tragiken i det (även om de dör gång på gång).

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Nyx » ons dec 22, 2004 3:07

JRT skrev:Du skulle ha visat avsnittet innan istället! Past Imperfect är ju suveränt. Tror jag laft det som en klar favorit nån gång för länge sen...

You're preaching to the choir! ;) Jag ÄLSKAR Past Imperfect. Riktigt bra story plus Borias största stund vid sidan av Sin Trade-avsnitten. Och jämför bara hur LL agerar i scenen när hon överlämnar sin baby till Kaleipus med den tidigare scenen i Orphan of War. Hon utvecklade sitt skådespeleri under seriens gång, minst sagt.
Håller också styvt på Been There Done That som bästa komediavsnitt. Måste dock erkänna att jag är svag också för The Quill is Mightier även om det är Xena-light:
Joxer:"What'd you write to bring me here? Like, uh-- you know? Gabrielle, uh-- appeared with a-- guy with the heart of a lion, soul of a warrior-- that kind of thing. Let's see, uh... "Gabrielle awoke with a jerk." That's a funny phrase. Can't find anything. I must've come here on my own.
:D

Jag har inte sett tillräckligt mycket av Angel ännu (är bara i säsong 1) för att kunna jämföra karaktärsutvecklingen (spoilermärkning kanske?). I Buffy har jag noterat en del intressanta likheter mellan Spike och Ares utveckling annars... ;)

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » ons dec 22, 2004 3:25

Ja, scenen med barnet i PI är intressant eftersom det är en omfilmning av samma scen som i 2x1. Man ser att mycket har hänt (förutom att de står spegelvända och Xena har hatten på sig alltså).

Spoilermärkte om Angel ifall någon intet ont anande kommer hit... Håller med om att det finns liknelser mellan Ares/Spike. Dessutom finns det vissa likheter mellan relationen Ares/Xena och

Buffy s6-7
Buffy/Spike

The Quill is Mightier är faktiskt roligt. "To the caves!" :D Även om det är lite simpel-komedivarning på vissa ställen. Alltså, en strid med fisk... Hade varit lite kul om de visat en del av vad som hände med Xena när Gabrielle försökte skriva tillbaka henne. Då hade det blivit mer Xena i avsnittet också.

Xenas kärleksintressen då, vad tycks? Själv hör jag till den, som jag förstår ganska lilla grupp, som inte är subtextare... Xena/Gabrielle har en mycket stark vänskap, men jag vill inte se det som någon direkt kärleksrelation. Xena/Borias är klart intressantast. Funderar vad som hänt om Borias överlevt Solans födelse...

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Yog-Sothoth » ons dec 22, 2004 13:07

JRT skrev:Xenas kärleksintressen då, vad tycks? Själv hör jag till den, som jag förstår ganska lilla grupp, som inte är subtextare... Xena/Gabrielle har en mycket stark vänskap, men jag vill inte se det som någon direkt kärleksrelation. Xena/Borias är klart intressantast. Funderar vad som hänt om Borias överlevt Solans födelse...

Jag har hört att Xena har blivit något av en kultfigur i lesbiska kretsar, pga av Xena/Gabrielle, stämmer detta?
Användarvisningsbild
Yog-Sothoth
Big Bad

Inläggav JRT » ons dec 22, 2004 14:28

Mönsterstudenten Thomas skrev:
JRT skrev:Xenas kärleksintressen då, vad tycks? Själv hör jag till den, som jag förstår ganska lilla grupp, som inte är subtextare... Xena/Gabrielle har en mycket stark vänskap, men jag vill inte se det som någon direkt kärleksrelation. Xena/Borias är klart intressantast. Funderar vad som hänt om Borias överlevt Solans födelse...

Jag har hört att Xena har blivit något av en kultfigur i lesbiska kretsar, pga av Xena/Gabrielle, stämmer detta?

Ja, såvitt jag vet stämmer det. Det finns dock inte någon uttalad kärleksrelation mellan dem utan bara en stark vänskap med hintar om något mer - därför kallas det för subtext. I mitt tycke är vissa "subtextare" alldeles för fanatiska. Antagligen har man väl lämnat det ganska öppet för att var och en ska få välja själv hur man vill se på saken.

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Nyx » tor dec 23, 2004 19:11

Jo, MT, du har helt rätt. Xena och Gabrielle blev snabbt "adopterade" i gaykretsar och fortsätter att inspirera till enorma mängder lesbisk fanfiction på nätet!

Seriens skapare blev överraskade men ganska förtjusta över de lesbiska fansens positiva reaktion och längre fram i serien roade de sig med att lägga in alltmer anspelningar som kunde tolkas subtextuellt. I seriens sista säsong (6:e) blev subtexten i det närmaste maintext, dvs Gabrielle och Xena beter sig nästan som ett par.

Intressant nog tog man t o m in fanficförfattare som fick skriva avsnitt under säsongen, även om just dessa avsnitt inte innehåller så mycket subtext! Man behöver inte vara subtextare för att uppskatta serien utan förhållandet mellan Xena och Gabrielle lämnas öppet även för andra möjliga tolkningar. Mycket av dynamiken bygger dock på att huvudpersonerna har ett enormt starkt band till varandra!

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav JRT » tor dec 23, 2004 19:34

Nyx skrev:Intressant nog tog man t o m in fanficförfattare som fick skriva avsnitt under säsongen, även om just dessa avsnitt inte innehåller så mycket subtext!

Verkligen, vilka?

Användarvisningsbild
JRT
Zeppo

Inläggav Nyx » tor dec 23, 2004 22:46

Både säsongsöppningen Coming Home och avsnittet Legacy är skrivna av Xena-fanficens okrönta drottning (enligt nätkällor - har själv inte läst hennes alster) Missy Good. Melissa Blake, som skrivit Soul Possession, har jag för mig också är inplockad fanfic-skribent. Inte så subtexttunga avsnitt m a o - Coming Home och Soul Possession betonar ju nästan mer Xena/Ares- förhållandet! ;)

Användarvisningsbild
Nyx
Witch

Inläggav sfinx » tis feb 20, 2007 17:55

Ha! found it! :)
"funny, and clever, and gorgeous, and sexy. Or Scottish, which is the quick way of saying it"
Moffat har en skotsk agenda...

"...Alla tycker ju om Schweizernöt."
Maria

Du, Doctor Who, du ska bara SCHHH!
Rombat.
Användarvisningsbild
sfinx
Plysch!

Nästa

Återgå till TV-serier och film