Jösses vad länge sen det var jag såg det här avsnittet! Vill minnas att jag inte gillade det speciellt mycket första gången, men den här gången gjorde jag ett försök att förstå
vad det var som var fel i det.
Grundstoryn i sig är det inget fel på. Fummel-Wesley är skön. Dansscenerna både i början och till eftertexterna är ju moderna klassiker. Angels hat-förhållande till sin mobiltelefon är underbart. Det finns också några minnesvärda och roliga repliker, tex:
ANGEL Really, ah, fun party last night.
CORDELIA I'm so glad you came! You know how parties are, you're always worried that no one's gonna suck the energy out of the room like a giant black hole of boring despair. But there you were, in the clinch!
Så vad var det som var fel då? Enkelt. Bai Ling. Hon funkade totalt inte. Jag säger inte att hon är en dålig skådis, men hennes spelsätt fungerar inte i den low-key tonen som är satt i Angel. Det blir överspel. Tyvärr så dras David med av henne och han får tillbaka sin ryckande underläpp i emotionella scener som jag inte sett sen Buffytiden. Usch, jag avskyr när hans underläpp börjar rycka sådär!!
En intressant notis om skådisvalet och sminket gjode jag iallafall den här gången som jag faktist inte tänkt på tidigare: att de castat en asiatiska och att de 'farliga' "kotorna" som var kopplade till sexualiteten och självständighet var placerade i nacken. Kopplingen? Här kommer dagens lilla allmänbildningslektion á la Ai!
Av tradition och långt tillbaka har det ansetts i Japan att det mest erotiska på en kvinnas kropp är en naken nacke - det här kan man fortfarande se i hur geishor
sminkar sin nacke för att poängtera den.
Det erotiska centrat på flickorna från Oden Tal sitter också i nacken och 'hjältinnan' är castad som en asiatiska (visserligen är hon inte japanska), dessutom är hon den enda 'asiaten' från sin dimension. De andra flickorna ser alla kaukasiska ut.
Undras om det var en tanke med det?
Kul var det iallafall när jag kom att tänka på det.