Som jag sagt i OoG-tråden: detta är ett fantastiskt avsnitt och det näst bästa avsnittet av Firefly. Inte topp 10 Buffyverse kanske, men inte långt ifrån.
Jag har en fundering kring de första scenerna i detta avsnitt. Jag kan inte komma på vad de där kommentarerna som River hör folk säga (typ Shepherd säger: ”I don’t care if you’re innocent” under samtalet med Jayne). Alltså de lösryckta meningarna. Är det River som läser tankar eller är det bara hennes galenskap som skapar hallucinationer? Era teorier?
Scenen mellan Early och Kaylee är fruktansvärt obehaglig. Tycker att Jewel är jäkligt bra i denna scen. Man kan riktigt *känna* hennes rädsla. I de flesta andra serier hade tjejen i denna situation antagligen försökt svara emot eller spela tuff eller så… Kaylees reaktioner är antagligen något av de mest trovärdiga jag sett. Tror de flesta skulle bli stumma och göra precis som de blir tillsagda inför det hotet.
Andra bra saker med avsnittet (ett litet urval):
* “Are you Alliance?”-scenen. ”Am I a lion?”

* “That ain’t a shepherd.” Inte bara Inara har ett okänt förflutet.
* Simon är riktigt, riktigt underhållande i detta avsnitt. Det brukar han, enligt mig, inte vara. Aldrig tråkig heller, iofs.
* Musiken. Återigen underbar musik. Särskilt det lilla, knappt hörbara, pianostycket som spelas i scenen mellan Simon och Kaylee (då de nästan får till en kyss). Och de vemodiga stråkarna i ”I will be your bounty, Jubal Early”-scenen
Mycket bra avsnitt. Joss Whedon måste skapa fler tv-serier! En film per år (om ens det är möjligt) är inte nog!!!

EDIT: Hade skrivit "illusioner" i stället för "hallucinationer". Satt idag och åt middag med girlsen i släkten och helt plötsligt kom jag på mitt skämmiga misstag. Vi höll inte på att prata om hallucinationer ens. Helt plötsligt säger min hjärna: "Illusioner! Är du dum i huvudet?"