Film, film och film

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav adolvsson » ons dec 01, 2004 1:32

Pazuzu skrev:men då bedömde jag den mer som en fristående film.

Bra. Vad är det egentligen för poäng att enbart tänka på den i förhållande till originalet? Visst kan man jämföra om man vill, men en remake måste alltid kunna stå för sig själv. De sämsta remakesarna är de som gör allt för att försöka efterlikna sin förlaga, de som inte tillför ett jota nytt, mer än nya skådespelare.

Personerna bakom Dawn of the Dead hör till dom som har insett det. Jag gillar originalet, men jag gillar också remaken väldigt mycket. Den står på egna ben, lånar grunderna och utvecklar till något i allra högsta grad eget.

En av de bästa zombiefilmerna på senare år. Inte för att det är världens mest aktiva genre, men hey, ändå.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav Off » ons dec 01, 2004 1:33

Pazuzu skrev:
Off skrev:Pazuzu:

Jag tycker det är suveränt att de springer. Känns mer som ett hot då. En av de sakerna som var riktigt bra i remaken.

Så de var inget hot i originalet då? ;) Jag tycker det var lite svårt att skilja på zombies och människor på håll i remaken, eftersom de kan röra sig lika snabbt. På något sätt känns det konstigt att de skulle vara så atletiska när de är döda...

Ja det är sant. Hade varit mycket normalare om de döda människorna varit långsammare i sina rörelser. :D
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav adolvsson » ons dec 01, 2004 1:37

Pazuzu skrev:Så de var inget hot i originalet då? ;) Jag tycker det var lite svårt att skilja på zombies och människor på håll i remaken, eftersom de kan röra sig lika snabbt. På något sätt känns det konstigt att de skulle vara så atletiska när de är döda...

Different kind of threats. Och jag kan tänka mig att ett zombiebett, förvandlingen, allting inte är helt behaglig. Faktiskt en rejäl stressfaktor. Tillräckligt stressande för att pumpa runt blod, upp med adrenalinet och tjosan hejsan så är man uppe och springer som ett levande jehu. Snabba zombies kan också vara logiskt.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav Pazuzu » ons dec 01, 2004 1:42

adolvsson skrev:
Pazuzu skrev:Så de var inget hot i originalet då? ;) Jag tycker det var lite svårt att skilja på zombies och människor på håll i remaken, eftersom de kan röra sig lika snabbt. På något sätt känns det konstigt att de skulle vara så atletiska när de är döda...

Different kind of threats. Och jag kan tänka mig att ett zombiebett, förvandlingen, allting inte är helt behaglig. Faktiskt en rejäl stressfaktor. Tillräckligt stressande för att pumpa runt blod, upp med adrenalinet och tjosan hejsan så är man uppe och springer som ett levande jehu. Snabba zombies kan också vara logiskt.

Hela zombie-fenomet är ju ologiskt, så då kan nästan vad som helst vara logiskt, antar jag. ;)
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Tob » ons dec 01, 2004 1:51

Nu har jag inte sett orginalet, så inga jämförelse problem för min del, men jag håller defnintivt med adolvsson om att det bästa för en remake är när man förnyar sig och faktiskt utveckar konceptet.

Remaken är fartfylld, fullt av blod och riktigt brutala scener samt ett slut som åtminstonde jag uppskattade något otroligt. Riktigt förbannat apokalyptiskt.

Jag är nog inne på att sätta en 4/5. Även om inte filmen lämnar något bestånde intryck hos mig så är den nästan skamligt underhållande.
Senast redigerad av Tob ons dec 01, 2004 2:18, redigerad totalt 1 gång.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav adolvsson » ons dec 01, 2004 2:16

Pazuzu skrev:Hela zombie-fenomet är ju ologiskt, så då kan nästan vad som helst vara logiskt, antar jag. ;)

Det beror på vad för logik du pratar om. Ska du blanda in vår i varje film eller serie du ser, är det inte mycket du kommer kunna njuta av. De viktiga är alltid att en historia följer sin egen interna logik. De regler som är uppsatta. Sak samma om det är riktig vetenskap eller pseudo-vetenskap. Och snackar vi vad som får zombies att fungera, känns min slutsats rätt logisk. Tycker jag. Und so weiter.

Jag är nog inne på att sätta en 4/5. Även om inte filmen lämnar något bestånde intryck hos mig så är den nästan skamligt underhållande.
Ord!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav poser » ons dec 01, 2004 2:17

Jag ordar med där också, inga bestående intryck här heller men den gav jävligt bra nöje för stunden.

Gods fingerprints
Användarvisningsbild
poser
Unique snowflake

Inläggav Off » ons dec 01, 2004 2:20

Den sparkade rumpa och tuggade tuggummi så enkelt är det. Mekhi Phifer is da bomb yo (och inte släkt med michelle om man får tro honom själv på celebrity poker)
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav adolvsson » ons dec 01, 2004 3:03

Off skrev:Den sparkade rumpa och tuggade tuggummi så enkelt är det. Mekhi Phifer is da bomb yo (och inte släkt med michelle om man får tro honom själv på celebrity poker)

Han ljuger, dom är systrar!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav RalfiParpa » ons dec 01, 2004 18:17

Jag håller med Pazuzu. Zombies är mer skrämmande när de i stora klungor rör sig långsamt och haltande framåt samtidigt som de brölar och säger "Brains....".

Dawn of the Dead är avgjort grym, bästa zombiefilmen sedan 28 Days Later.
"The nicer the nice, the higher the price."
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » ons dec 01, 2004 18:24

RalfiParpa skrev:Dawn of the Dead är avgjort grym, bästa zombiefilmen sedan 28 Days Later.

Men vad hjälper det när Shaun of the Dead är bästa zombiefilmen sedan Day of the Dead, nej, sedan original Dawn of the Dead?
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » ons dec 01, 2004 18:29

noike skrev:Men vad hjälper det när Shaun of the Dead är bästa zombiefilmen sedan Day of the Dead, nej, sedan original Dawn of the Dead?

Den har jag ju inte sett, din tonårsligist. Är det inte en parodi på zombiefilmer eller något liknande? Det kan i och för sig också vara intressant om många motorsågar finns med. Mm....motorsågar.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav noike » ons dec 01, 2004 18:35

Jag har inte varit tonåring på en handfull år och jag vill inte tillbaka dit. Ligist otoh lät lite småtrevligt i vintermörkret.

Och nej, det är inte en parodi. Det är en romantisk komedi med zombies så jag kan förstå varför du fått för dig parodi-vinkeln, men nej. De tar zombiebiten väldigt allvarligt.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav RalfiParpa » ons dec 01, 2004 18:40

Inga motosågar alltså?
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Off » ons dec 01, 2004 18:43

Dem har Lp-skivor istället.
Chuck D:
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tinder » ons dec 01, 2004 18:48

Däremot är den väldigt bra men vill inte gå lika långt som noike gör och säga att det är bästa filmen sedan Dawn.
Finns flera bra zombie filmer som kommit efter Dawn of the dead (orginalet även om remaken är ok) som ena är lika bra eller bättre än Shaun of the Dead.
Kan nämna tre filmer av Lucio Fulci, Zombie Flesh-Eaters (79, året efter Dawn) som kanske är den svagaste av de tre och som möjligen Shaun kan vara bättre, House by the cemetery (79) som är ungefär lika bra som Shaun samt The Beyond (81) som är bättre. Sedan gjorde Michele Soavi den underbara zombiefilmen Dellamorte Dellamore 94 som jag också tycker är bättre. Fast förutom dem och eventuella andra zombiefilmer man inte sett så är nog Shaun den bästa sedan Dawn orginalet.

Edit: Höll på glömma den amerikanska filmen Re-Animator från 85 med en skön Jeffrey Combs som jag också har svårt att säga ifall Shaun är bättre eller ej. Går man på nostalgi är den inte det men går man på humor så är den det :)
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav VelocityBoy » ons dec 01, 2004 18:54

Off skrev:Dem har Lp-skivor istället.

och det enda som slår det är sjuor :P
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » ons dec 01, 2004 20:59

Off skrev:Mekhi Phifer is da bomb yo

Junior Bunk!

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav RalfiParpa » tor dec 02, 2004 5:30

Förra veckan såg jag Magnolia för andra gången. Första gången jag såg den var "överskattad" det första jag tänkte men nu förstår jag varför den är så älskad, den har helt klart något särskilt. Jag vet inte riktigt vad men bra är det.
Användarvisningsbild
RalfiParpa
Big Bad

Inläggav Eisa » tor dec 02, 2004 12:33

magnolia är en toppenfilm. dessutom spelar tom cruise en av de få roller jag kan stå ut med att se honom i. DESSUTOM är philip hoffman seymor och william h. macy alltid en fröjd för ögat.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » tor dec 02, 2004 13:19

Magnolia är fortfarande min favoritfilm (kanske inte den "bästa" film jag sett, men den jag relaterar till starkast och känner mest warm, fluffy feelings inför), och eftersom det ibland känns som att det börjar ta slut på riktiga toppenfilmer att se, så kommer den förmodligen alltid att vara det.

Folk som inte gillar Magnolia kan schamponera mig i skrevet.
Senast redigerad av caffeineaddict tor dec 02, 2004 20:57, redigerad totalt 1 gång.

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav carre » tor dec 02, 2004 14:43

Jag gillade Guds Stad skitmycket. Jävla bra film
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Tinder » tor dec 02, 2004 16:24

Gillade båda filmerna mycket måste nog dock se om båda och se ifall de kan avancera från höga 4or till 5or
Spike: Quickly, to the Angel-mobile, away!
Angel s01e03
Användarvisningsbild
Tinder
Scooby

Inläggav Pazuzu » tor dec 02, 2004 18:59

Såg nyss Gremlins för första gången på väldigt länge. Filmen överlag är rätt hyfsad, men höjdpunkten är underbara Gizmo!

Bild
Uh oh

[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Illyria » tor dec 02, 2004 19:07

Aah, Gizmo. Minns när alla önskade sig en egen Gizmo :)
Användarvisningsbild
Illyria
Watcher

Inläggav Pazuzu » tor dec 02, 2004 19:10

Illyria skrev:Aah, Gizmo. Minns när alla önskade sig en egen Gizmo :)

Åh, en sådan docka skulle man ha haft. ;) Jag minns att jag hade en ET-docka dock. Lite läskig var den med sin plastiga "hud". :?

[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav Zaxx » tor dec 02, 2004 20:13

jag har en katt som heter Gizmo
Användarvisningsbild
Zaxx
Gay-polis, Buns of STEEL

Inläggav Pazuzu » tor dec 02, 2004 20:15

Zaxx skrev:jag har en katt som heter Gizmo

Då får du inte spilla vatten på den. ;)

[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

Inläggav caffeineaddict » fre dec 03, 2004 23:45

noike skrev:
Fritz Lang's suspense masterpiece M returns to the Collection in an all new 2-disc special edition this December.

Oj oj, titta på jämförelsen här: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare7/m.htm

Filmen ser så bra ut att t.o.m. jag (som tycker om M mycket, men inte mycket) blir sugen på att skaffa skivan. Damn! Sådan skärpa på en film från 30-talet. Those darned Criterions!

- VEEP

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Inläggav adolvsson » fre dec 03, 2004 23:58

caffeineaddict skrev:
noike skrev:
Fritz Lang's suspense masterpiece M returns to the Collection in an all new 2-disc special edition this December.

Oj oj, titta på jämförelsen här: http://www.dvdbeaver.com/film/DVDCompare7/m.htm

Filmen ser så bra ut att t.o.m. jag (som tycker om M mycket, men inte mycket) blir sugen på att skaffa skivan. Damn! Sådan skärpa på en film från 30-talet. Those darned Criterions!

Damn it! Jag tycker om filmen mycket, och har redan Eurekas fina utgåva. Nu måste jag ju skaffa den här också. Those darned Criterions, indeed!

Användarvisningsbild
adolvsson

FöregåendeNästa

Återgå till TV-serier och film