Serietidningsfilmer

Diskutera serier och filmer som inte är buffyrelaterade här.

Inläggav Off » ons nov 24, 2004 12:01

VelocityBoy skrev:
poser skrev:Efter att ha sett ghost world så måste jag säga Blade :)

:eek: Du behöver hjälp ;)

För mig är Blade en throwback till åttiotalet med testosteronfylld hjärndöd action, värdelösa oneliners och dåligt skådespelande.

Du behöver hjälp! ;)

Testosteronfylld hjärndöd action = suveränt

Värdelösa oneliners - Så många oneliners är det väl inte i Blade och de som finns hoppar ju klart in på en topplista.

Dåligt skådespelande = Jag lever mig in i filmen så för min egen del är det inget jag stör mig på. Blade är inte den sortens film där jag förväntar mig en Hamletmonolog följt av en scen där skådespelaren bryter ihop och börjar gråta när han tappar sin sista tomat på golvet.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav noike » ons nov 24, 2004 14:09

adolvsson skrev:Däremot tycker jag inte att Unbreakable och Chasing Amy kan räknas som serietidningsfilmer. U är på många sätt en klassisk superhjältehisoria i ny kostym, men utan koppling till faktiskta serier (ja, förutom inspirationen och regissörens intresse, men ändå). Chasing Amy använder industrin som bakgrund. Detaljer, kanske, nej absolut, men när det kommer till saker som intresserar mig såhär mycket (I am a big fat comic book and almost as big a movie nerd) kan jag bli lite anal.

Och har samtidigt helt fel. Om man ska gå efter samma resonemang som Chasing Amy så är State & Main ett perioddrama eftersom det handlar om inspelningen av ett sådant.

Och Unbreakable må ha samma uppbyggnad som en ursprungsnummer till en serietidning men det gör det ändå inte till en serietidningsfilm. Om skriver en bok i första person och du börjar med att beskriva personens liv från första början, gör det boken till en biografi? Eftersom det ser ut som en biografi trots att inte ett ord är sant.

Serietidningsfilm är mer om ursprunget än om sceneri och struktur.

För satan.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » ons nov 24, 2004 14:23

noike skrev:
adolvsson skrev:Däremot tycker jag inte att Unbreakable och Chasing Amy kan räknas som serietidningsfilmer. U är på många sätt en klassisk superhjältehisoria i ny kostym, men utan koppling till faktiskta serier (ja, förutom inspirationen och regissörens intresse, men ändå). Chasing Amy använder industrin som bakgrund. Detaljer, kanske, nej absolut, men när det kommer till saker som intresserar mig såhär mycket (I am a big fat comic book and almost as big a movie nerd) kan jag bli lite anal.

Och har samtidigt helt fel. Om man ska gå efter samma resonemang som Chasing Amy så är State & Main ett perioddrama eftersom det handlar om inspelningen av ett sådant.

Och Unbreakable må ha samma uppbyggnad som en ursprungsnummer till en serietidning men det gör det ändå inte till en serietidningsfilm. Om skriver en bok i första person och du börjar med att beskriva personens liv från första början, gör det boken till en biografi? Eftersom det ser ut som en biografi trots att inte ett ord är sant.

Serietidningsfilm är mer om ursprunget än om sceneri och struktur.

För satan.

So we disagree on agreeing, then?
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav noike » ons nov 24, 2004 14:25

adolvsson: jag hoppade över ett "inte" här och var. Detaljer, javisst, men inte speciellt viktiga. Men jag befann mig fortfarande i chock äver anit-Bladeismen tidigare i tråden.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav VelocityBoy » ons nov 24, 2004 14:27

noike skrev: Men jag befann mig fortfarande i chock äver anit-Bladeismen tidigare i tråden.

There there ;)
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav nikozar » mån nov 29, 2004 1:49

Men den nya Batman filmen kommer ju iaf blí rejält grym.
Chris Nolan manus. Christian Bale som Batman/ Bruce Wayne.
Ken watanabe som RA.. plus många fler underbara skådespelare... kan denna floppa? tror inte det.. Längtan växer...
Vi lever i en konstig värld där Angel blev cancelat efter 5 säsonger medans Days of our lifes har gått i typ 70 säsonger och spelas fortfarande in flera.....
Användarvisningsbild
nikozar
Minion

Inläggav Eisa » tis nov 30, 2004 12:39

fast man trodde ju visserligen att "batman & robin" skulle bli en succe...
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav adolvsson » tis nov 30, 2004 13:26

Eisa skrev:fast man trodde ju visserligen att "batman & robin" skulle bli en succe...

Fast i fallet Batman & Robin hade du en Joel Schumacher som redan med Batman Forever visat att han inte hade någon aning om vad han gjorde med en Batman-film. Batman Begins är Chris Nolan och back to basic för Batsy. Hur kan du vara skeptisk? Hur? Hur?!

(att Joel Schumacher innan Batman Forever, med filmer som Falling Down, verkade vara perfekt som regissör för en Batman-rulle, det tycker jag vi glömmer bort för tillfället, eftersom föregående del av den här posten är ett uttryck av beundran för Nolan och hans komptens. Respect the Nolan, yo!)
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav noike » tis nov 30, 2004 13:33

adolvsson: så låter det nu ja i efterhand. Jag kommer ihåg hur extatisk och hur du överhypade filmen efter de första promobilderna där man fick se bröstvårtorna på Batman-dräkten.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav adolvsson » tis nov 30, 2004 14:35

noike skrev:adolvsson: så låter det nu ja i efterhand. Jag kommer ihåg hur extatisk och hur du överhypade filmen efter de första promobilderna där man fick se bröstvårtorna på Batman-dräkten.

Bröstvårtorna får mig fortfarande exalterad, det är resten jag inte kan med. The movie need more nipples!

Användarvisningsbild
adolvsson

Inläggav LWes » mån nov 21, 2005 21:36

Är det någon som har någon åsikt om detta:

Bild

Jag tycker att han ser PERFEKT ut.

Jag älskar Sandman. Han är så bra.

Jag undrar vem den andra fienden är. Oofficiellt har det ju sagts Venom, men om Topher Grace ska spela honom föredrar jag hellre någon annan fiende, för Eddie Brock är en body builder och Topher Grace är verkligen inte det.
Dom skulle ju säkert ändra på det så att en vanlig ung pojke får symbioten och blir enorma Venom, men det skulle jag inte gilla så mycket för Eddie Brock är en så bra karaktär.
Min synpunkt på serietidningsfilmer är att det går bra att dom ändrar på historien för att den ska passa bättre, men karaktärerna ska se ut som dom gör på riktigt (Jag tycker att Bullseye i Daredevil hade varit coolare, läskigare och bättre i sin riktiga kostym)
Användarvisningsbild
LWes
Zeppo

Föregående

Återgå till TV-serier och film