Top five by five: Buffy (Spoilers hela serien)

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Inläggav Tob » tor aug 19, 2004 20:47

Okej, jag skrev tidigare att jag skulle försöka utveckla med lite motiveringar och liknande efter jag har sett färdigt S7. Nu har jag ju kommit dit och även om jag lovade lite väl mycket så får jag ändå försöka.

1. Anya
Det känns som jag är ensam om att placera Anya på första plats. Det är nog "demon till männsika" scenariot som har etsats fast hos mig. Från ett fullkomligt bekymmerlöst liv till för det första ett dödligt liv och långt ifrån det problemfria liv som Anya levde innan. Anya har en del åsikter som inte alls faller mig i smaken, men jag tror inte det behöver vara negativt. Snarare tvärtom. Anyas naiva och många gånger nonchalanta syn på saker och ting erbjuder en hel del komiska möjligheter som man utnyttjar till fullo. Anyas "I dont understand..." monlog i The Body är helt fantastisk och kan mycket väl vara den allra bästa scenen i hela Btvs.

2. Willow

Willows karaktär hade inte klarat sig utan Alyson. Alyson tillför grymt mycket till den redan välskrivna karaktären. Det är framförallt vad som händer under säsong 6 som har fått mig att flytta upp Willow ett snäpp. Det är vågat att låta en av huvudkaraktärerna göra en sådan brutal föränding och man lyckas perfekt med det.

3. Drusilla

Ännu ett vågat kort, och trots att hon inte är med så vansinnigt mycket vill jag ändå få med henne här. Ingen karaktär påverkar mig så som Drusilla gör när hon gör entre. Jag räknar även in visiterna i Angel, för att få lite mer substans. Ondskefull och skrämmande och en makalös rollrolning av Juliet Landau. Hon lyfter varje scen hon är med i, och skapar en obehaglig känsla bara genom att visa sig. Starkt.

4. Giles

Giles symboliserar på någotvis centrumet där serien karaktärerna snurrar kring, och speciellt i S1-S3. Giles är en nyckelfigur i Buffy! Mycket välspelad av Ash. Motiveringen är vag, men jag vill ändå ha med Giles på listan för att jag tycket han är seriens kanske vitkigaste karaktär åtminstonde i början av serien.

5. Spike

Här kommer han då, med risk för att bli halshuggen placerar jag Spike på femte plats. Spike är en cool karaktär, han är hysteriskt roligt för det mesta och har en karaktärutveckling som är något i hästväg för en vampyr åtminstonde. Varför en femte plats? Ett försök att gå emot strömmen kanske, vad vet jag. Är måttligt förtjust i "hylla-spike-till-skyarna-osv" snacket. Han påverkar mig helt enkelt aldrig lika mycket som dem andra karaktärerna.

Listan bygger givetvis på att jag bara har sett allt en gång. Jag kan med allt säkerhet garantera att listan inte kommer att se likadan ut efter en omtitt. Redan nu är listan osäker, och det faktum att jag har utlämnat Buffy känns inte bra. Eventuellt borde kanske inte Drusilla få vara med, pga så lite tid i bild. Då hade Buffy defintivt kommit med.

Bubblare (utan motivering): Buffy, Xander, Faith, Oz, mfl.
Senast redigerad av Tob tor aug 19, 2004 22:32, redigerad totalt 2 gånger.
World gonna end... where else would I want to be?
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » tor aug 19, 2004 21:30

Tobbe_E: Du har skuldkänslor för att Buffy inte är med? Hon är inte med på bubblarna heller..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Tob » tor aug 19, 2004 22:29

Nja, vad är defintionen på en bubblare? Det känns som jag måste veta det innan jag kan ändra bubbellistan.

jag ser det som en mindre karakär som inte är med så mycket, men som ändå betyder mycket för serien. På ett eller annat vis. Buffy borde inte passa där.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav VelocityBoy » tor aug 19, 2004 22:30

En bubblare är en som nästan kommer med på listan men inte riktigt...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Tob » tor aug 19, 2004 22:33

Så där jag nu har jag gjort en liten ändrig. Nu vet jag defintionen av en bubblar, vart jag hade fått min uppfattning om det vette tusan.
- Xander, Grave 6.22
Användarvisningsbild
Tob
Watcher

Inläggav sus@n » fre aug 20, 2004 13:59

Bra att du fick reda på meningen Tobbe_E och att du ändrade.
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav noike » tis nov 02, 2004 14:15

Topp fem sexy-grrr ( spolier bägge serierna):

1. Willow (B) -- kommentarer överflödiga.
2. Dana (A:s5) -- bensåg baby!
3. Faith (B:s3,7; As1,4) -- auktoritetsproblem och Eliza är ett vinnande koncept.
4. Gwen (A:s4) -- superkrafter och socialfobi är underskattat.
5. Illyria (A:a5) -- Jag tror det är det blåa håret och den halvkinky dräkten.
Senast redigerad av noike tis nov 02, 2004 14:56, redigerad totalt 1 gång.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sus@n » tis nov 02, 2004 14:46

noike skrev:Topp fem sexy-grrr:

Noike, har vi inte en topp 5x5 ATS, du spoilrar nog ganska många..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav noike » tis nov 02, 2004 14:57

Bah! Att ha en topp-femtråd som inte inkluderar bägge serierna är dumt, kortsiktigt och... ja dumt. Men jag spoilerblockerar väl då.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav sus@n » tis nov 02, 2004 15:30

noike skrev:Bah! Att ha en topp-femtråd som inte inkluderar bägge serierna är dumt, kortsiktigt och... ja dumt. Men jag spoilerblockerar väl då.

Jo, men det är roligare för dem som inte har sett båda serierna än..
Användarvisningsbild
sus@n
Witch

Inläggav Tinwiel » tor nov 04, 2004 0:35

Men Guuuud, hur ska man kunna bestämma sig för nåt sånt här.... Först tänkte jag Spike på första plats, det var ganska självklart, sen Willow, kanske Giles, men så kom jag på att jag höll på att glömma Zeppo, och det är ju hemskt, och sen blev jag varm i hjärtat när jag tänkte på Tara, och fnissig när jag tänkte på Anya och Andrew, och kick-ass Buffy som man lätt glömmer bort. Men ok, här kommer listan.

1. Spike
2. Willow
3. Giles
4. Tara
5. Xander

Bubblare blir: Buffy, Faith, Oz, Cordy, Andrew, Anya, Angel (jag gillar när han är rolig!), Wes, hmm.. ja nästan alla karaktärer som är med i serien, jag ääälskar dom ju allihop!!! :D
We're like the world's gayest ninjas!
Being Human
Användarvisningsbild
Tinwiel
barnsligt skräp

Ort: Kramfors (bor dock på Hisingen för tillfället) Ångermanland FTW! (och Hisingen också)

Inläggav Anniiis » tor nov 04, 2004 11:44

Hmm svårt detta men detta blir min lista.

1. Spike, The only one.
2. Angel, The second only one
3. Xander, hans skämt. Haha
4. Willow, Hon är bara för cool.
5. Anya, hennes sätt att vara är så bäst ;)
Anna
Användarvisningsbild
Anniiis
Demon Fodder

Inläggav Anniiis » tor nov 04, 2004 11:46

Ojja glömde Buffy ;) haha men ja hon kommer nog på delad femte plats
Anna
Användarvisningsbild
Anniiis
Demon Fodder

Inläggav Eisa » tor nov 04, 2004 13:02

min lista har ändrats avsevärt:

1. Spike: för att han är cool, har världens snyggaste läderjacka, förstår buffy bättre än någon annan, utvecklas karaktärsmässigt något oerhört, han har haft ihop det med Dru och är helt enkelt otroligt fascinerande.

2. Andrew: för alla hans historier, töntigheten, star wars, otroligt söt, ambivalensen, mordet på Jonathan, gnälligheten.

3. Anya: för alla hennes försök till att vara mänsklig och sedan är det mot sin vilja, alla hennes maplacerade kommentarer, hennes tid som hämnddemon, kaninfobin, relationen med Giles.

4. Willow: Darth Rosenberg.

5. Buffy: för att det är hon som i grund och botten lyfter hela serien, hon är den karaktär som utvecklats mest och har flest djup, för att hon är en sådan antihjälte egenligen, hennes söta kommentarer, hennes accepterande av Dawn, hennes destruktiva förhållande med både Spike och Angel, Giles-far-och-dotter-relation och så vidare. kan hålla på i det oändliga.
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » tor nov 04, 2004 13:06

Eisa skrev:min lista har ändrats avsevärt:

Förändrats ifrån vad? jag hittade ingen tidigare lista...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav caffeineaddict » lör nov 06, 2004 10:49

Lägger det här, istället för att starta en hel tråd bara om en liten grej (det passar ju på ämnet, även om det inte är min topplista.

Hursomhelst: Bravo har rankat sina "100 Greatest TV Characters" och gjort plats 100-11 tillgängliga att läsa (för att sedan ha någon form av "spännande" *snark* nedräkning av de tio första).

Det intressanta för oss är dock:

13. Buffy

Det verkar dock väldigt mycket som att det bara är en karaktär/serie (åtminstone verkar det så efter att ha scannat igenom listan fort) så vänta er inte Spike på Top 10, you hear? ;)

Resten av listan, om någon bryr sig (och WTF, Dale Cooper på #92?):

100. Xena
99. Monk
98. Steve Urkel
97. Dr. Smith
96. Artie
95. Doug Ross
94. Vic Mackey
93. Maynard G. Krebs
92. Agent Dale Cooper
91. Caine
90. Herman Munster
89. Lieutenant Castillo
88. Jamie Somers
87. Gomez & Morticia
86. Maxwell Smart
85. Napoleon Solo/Illya Kuryakin
84. Bob Hartley
83. Vinnie Barbarino
82. Gil Grissom & Catherine Willow
81. Cast of Will & Grace
80. Jack Tripper
79. Charles Ingalls
78. Rob & Laura Petrie
77. Dr. Craig
76. Eleanor Frutt
75. Ally McBeal
74. Beaver
73. Dr. Johnny Fever
72. Dick Soloman
71. Dan Fielding
70. Niles Crane
69. David Addison/Maddie Hayes
68. Benson
67. Jim Ignatowski
66. Carla Tortelli
65. John Boy
64. Jessica Fletcher
63. Andy Taylor
62. Francis Xavier Pembleton
61. Crockett & Tubbs
60. Mork
59. Al & Peg Bundy
58. Barney Miller
57. Rhoda Morgenstern
56. Mick Belker
55. Captain Picard
54. Rocky & Bullwinkle
53. President Josiah Bartlett
52. Emma Peel
51. Murphy Brown
50. Sam & Diane
49. Maude Finley
48. Ted Baxter
47. Carmella Soprano
46. Cast of Friends
45. Marshall Matt Dillon
44. Cliff Huxtable
43. Thomas Magnum
42. Laverne & Shirley
41. The Barone Family
40. Fred Sanford
39. Kojak
38. Sergeant Ernie Bilko
37. Marcus Welby
36. Barney Fife
35. Lou Grant
34. Kermit & Miss Piggy
33. Maverick
32. Scully & Mulder
31. Samantha Stephens
30. Detective Lenny Briscoe
29. Alex Keaton
28. Perry Mason
27. Ann Marie
26. Frasier Crane
25. Joe Friday
24. Louis DePalma
23. Andy Sipowicz
22. Richard Kimball
21. Mr. Spock
20. Ed Norton
19. Eric Cartman
18. Roseanne
17. Jim Rockford
16. George Jefferson
15. J.R. Ewing
14. Hawkeye Pierce
13. Buffy
12. Edith Bunker
11. Carrie Bradshaw

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Off » lör nov 06, 2004 13:59

Slutade läsa efter att Ally Mcbeal var rankad högre än the Vic.
Chuck D:
If you don't stand for something, you fall for anything
Harder than you think, it's a beautiful thing
Användarvisningsbild
Off
Chosen

Inläggav Tinkerbelle » lör nov 06, 2004 14:07

usch,jag är dålig på sånt här,men jag ska försöka i alla fall!

1.Spike:Jag är helt enkelt väldigt svag för spike,han är snygg,rolig och massa andra saker som jag inte orkar skriva hit..
älskar hans och buffys förhållande,hans läderkappa,hans hår osv.

2.Willow:Jag älskar geek-Willow i början,jag älskar Willows och Taras förhållande och jag älskar dark Willow.

3.Buffy:Jag vet faktiskt inte riktigt varför jag gillar Buffy så mycket,men det gör jag,trots att hon kan vara väldigt självisk ibland och hur jävlig hon var mot Spike.

4.Anya:Anya påminner mycket om min bästa kompis,sägar alltid vad hon tänker förstår inte varför folk tar illa upp ibland,hon säger ju barar sanningen.
Jag älskar Anyas roliga komentarer,hennes kanin-fobi och hennes ovilja att erkänna att hon fortfarande älskar Xander efter att han lämnat henne framför altaret.

5.Andrew:jag har verkligen fastnat för Andrew under säsong 7,han är så underbart töntig!

Bubblare:Dawn,Xander och Oz..öh,och nästan alla andra.!
Tinkerbelle
Big Bad

Inläggav eponinethen » mån nov 15, 2004 13:16

1. Faith - Jag är faktiskt ett ganska nytt Faith-fan, men det finns ju ärligt ingen karaktär som är mer underbar än hon, jag klarar knappt av att se avsnitten med henne för jag tycker så synd om henne.

2. Willow - Brukade alltid vara min favorit innan jag kom på hur underbar Faith är. Men är ju verkligen hur rolig och skön som helst.

3. Spike - Både som villain och med chip (inte med själ dock)..

4. Anya - Rolig, underbar, behöver inte säga så mycket mer.

5. Tara/Xander - Jag brukar alltid älska Tara, men det beror nog egentligen mest på att jag gillar Amber Benson så mycket. Sedan är ju faktiskt Xander helt underbar även om jag har en tendens att glömma bort honom..
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav Eisa » mån nov 15, 2004 13:41

VB: på sida ett... :)
I used to be normal but it drove me mad.
Användarvisningsbild
Eisa
Zeppo

Inläggav VelocityBoy » mån nov 15, 2004 13:46

Eisa: ok nu hittade jag den...
Användarvisningsbild
VelocityBoy
Zeppo

Inläggav Lipton » mån nov 15, 2004 14:04

Det beror på vilken säsong man ser, men fram till o med S.3 i Buffy.

1. Angel - Mystisk och cool

2. Buffy - Kämparnas kämpe, hon har också en förmåga att säga roliga saker och hon älskar Angel.

3. Xander - Han kommer alltid med dråpliga repliker. Men när han inte talade om för Buffy att Willow försökte rädda Angels själ, då var han inte omtyckt.

4. The Mayor - Han var bara för härlig. Han ska äta upp hela SD ena stunden och bjuder på mjölk och kakor i nästa.

5. Här kommer de andra, på den här platsen är det så svårt att välja ut någon.

From S.4

1. Spike - så fort han är med så blir det inte annat än bra.

1½. Randy Giles - helt enkelt underbar

2. Buffy/Xander S.6 då tar Willow denna plats o B/X åker ner en plats.

3. Giles

4. Willow

5. Anya

Det är så svårt med sådanna här listor, man glömmer säkert någon.
I S.5 gillar jag inte Buffy så då är hon inte med på någon lista alls.
-Hop on board, gorgeous.

Squishy, squishy
Användarvisningsbild
Lipton
Big Bad

Inläggav Xanahti » fre nov 19, 2004 19:33

1. Buffy
2.Spike
3. Xander
4.Anya
5. Tara, willow
-there's a heart beat pulse
That keeps on pumping some sunshine ray
Through a crack in the shutter
Or a sight of a light at the end of a tunnel
Still there's a feeling this world is using me
-Action this day, Queen
Användarvisningsbild
Xanahti
Minion

Inläggav lady_macbeth » lör nov 20, 2004 4:06

Buffy Hon är helt enkelt bäst! Hon är min idol. Och SMG är nog Hollywoods mest underskattade skådis, är helt enkelt fanastisk.

Angel Det är ju Buffy+Angel=forever! Och som Angelus var han ju en av de bästa big bad-arna

Fatih Är attid cool, vare sig hon är ond eller god

Spike lyckas vara både rolig och cool

Giles eller Willow Kan inte riktig bestämma vem jag gillar mest, kanske lite mer Willow...
Användarvisningsbild
lady_macbeth
Minion

Inläggav CiX » lör nov 20, 2004 4:18

Här kommer listan, kort o gott:
1. Anya
2. Andrew
3. Spike
4. Giles
5. Xander

85. Napoleon Solo/Illya Kuryakin

härligt att se!!
CiX
Minion

Inläggav KarinMee » mån nov 22, 2004 19:44

Spike
Jag vet inte vad jag ska säga. Ända sedan var med för första gången ”School Hard” så har han fullkomligt lyst upp alla scener han varit med i. Jag kan bara inte låta bli att älska honom. Spike kan både få en att skratta så att man tappar andan och gråta tills det inte finns några tårar kvar. Jag vet inte vad jag ska säga.

Buffy
Hon är helt självklar för mig.
SMG spelar väldigt bra borde nog tilläggas också.

Angel/-us
Den första karaktären som jag riktigt fastnade för i BtVS var Angel. Han var mystisk och sorglig och man ville bara veta mer om honom hela tiden.
Angelus är helt underbar och om jag skulle ha gjort en bad boys lista så hade han definitivt vunnit.

Tara
I de 3 säsonger hon var med kunde jag bara inte låta bli att älska henne. Att hon var Willows flickvän gjorde inte saken sämre ;)

Xander
I de första säsongerna är han underbar och hade det inte varit för säsong 6 hade han hamnat högre upp. Men som sagt, säsong 6.

Bubblare:
Andrew- Är underbar i säsong 7 men han irriterar mig i säsong 6 så han får inte vara med.
Anya-Alltid klockrena kommentarer och i The Body är hon suverän. Platsar nästan.
Willow- Söta Willow. Fattar inte hur hon kan vara tillsammans med Kennedy bara.
Dawn-Väldigt bra i Potetial och i säsong 7 överlag men är alldeles för gnällig i säsong 6.
Oz-Kan man vara mer cool?

Det var min lista, men det finns risk för ändringar (Det finns det väl alltid iofs ;) ).
Jag har inte riktigt bestämt mig för om Xander ska få vara med ännu.
"See? No matter how good a boy you are - God doesn't want you!"
Darla, Angel 2x5

"Death is like sex in high school… If you knew how many times you missed having it, you'd be paralyzed."
George, Dead Like Me 1x13
Användarvisningsbild
KarinMee
Minion

Inläggav carre » mån nov 22, 2004 20:41

Buffy: Behöver väl inte förklara mig. Hon har allt och lite till

Spike: Som James sa i en intervju: it´s all abour beatiful losers. Spike är ett praktexempel!

Oz: Jag blev riktigt ledsen när Oz försvann ur Buffyverse. Han var klockren. Kanske itne som Willows pojkvän, men karraktären var underbar

Willow: Rollen är som gjord för Alyson.

Anya: Bara anledningen att hon den som är minst pk av alla får henne fem placeringar längre upp.
Användarvisningsbild
carre
M.A.S.

Inläggav Nightcrawler » tis nov 23, 2004 13:17

Jag känner inte för att sätta ihop någon lista...Såna grejer är ju jättesvårt...Men det som är så grymt med Buffy är ju att alla säsonger och karaktärer är vädligt bra (visst, det finns undantag men generallt är allt grymt bra)...Jag tycker det är kombinationen av alal karaktärer och personligheter som gör serien intressant...Alltså, vänta er inga listor från mig (även om jag prioriterar vissa saker framför andra)...

Dock tycker jag att de listor jag har sett av dom ni har postat har varit helt okej ;)
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion

Inläggav noike » tis nov 23, 2004 13:36

Topp femlista över vampyrer:

1. Angelus: för när han är framme så blir allt så kul.
2. Vampyren i Bargaining: han har en Hanson t-shirt. Hor-ror om något.
3. Mr Trick: sällan har en vampyr varit så kompetent.
4. Drusilla: ibland känns hennes galenhet off, medan andra gånger är den närmast perfekt. (Sedan är jag inte så förtjust i Dru-bryter-ihop-och-gråter-segmeneten som uppstår ibland.)
5. Holden: smart vampyr som dessutom kunde "kampsport" innan han dog. Hör inte till vanligheterna.

(hedersomnämnande 1) The Master: inte så bra egentligen, men Mark Metcalfs roll i Animal House ger ett helt annat djup. Niedermayer!

(hedersomnämnande 2) Sunday: första gången en dusting har använts some ett skämt i sig självt. Hur som helst, hon kunde ha varit med mer.

(hedersomnämnande 3) Spike: ofta överanvänd, men ibland helt lysande. Lover's Walk är nog höjdpunkten.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Pazuzu » tis nov 23, 2004 13:39

noike skrev:Angelus: för när han är framme så blir allt så kul.

Kunde inte sagt det bättre själv. Mer Angelus åt folket!
Serious sport is war minus the shooting. - George Orwell

Dolores capitis non fero. Eos do.
[size=9][b]
Användarvisningsbild
Pazuzu
Big Bad

FöregåendeNästa

Återgå till Allmänt om BtVS