Teo skrev:Så kaffe sa men det blir lite mer intressant i sääsong sju när
de potensiela (stavning??) säger att det ska komma en ny slayer när buffy döe
noike skrev:Men Giles var tvungen att träffa det där oraklet för att få reda på varför the First attackerade slayers. The potentials har ingen aning, många av dem har aldrig tränats av en Wacther utan blev hittade efter the First börjat sin rensning.
Och hur säkra tror du att the potentials skulel känna sig om de fick reda på att när Buffy dör då kommer ingen av dem att bli aktiverade. De skulle fly i vild panik. Det enda som håller kvar dem är tron att de kommer att ha någon med slayerkrafter bland dem som kan beskydda dem.
För det tredje, om de skulle förklara att Faith är en "riktige" slayerns så skulle de behöva ta upp henne mycket tidigare och mer detaljerat vilket skulle förstört hennes överraskningsintåg senare. Dessutom skulle de fått spenderara värdefull on-screen-tid för att förklara hur det ligger till och de verkar ha haft dåligt med tid att få in det de ville som det är.
Däremot är teorin om återuppväckningen intressant. Den kan mycket väl fungera så, men om den gör det, så verkar det som om få människor känner till den. Möjligtvis enbart oraklet, Giles, Anya, the First och de som de talar om det för. INgen har återuppväckt en slayer tidigare så det kommer inte att stå någon om det i de få böcker som de har lyckats bevara innan the watcher's council sa "poof!".
lilith skrev:Det här är nåt jag funderat på ganska länge. Vaför kallas ingen ny slayer när Buffy dör i säsong 5???? Efter att ha läst denna tråden har jag om möjligt blivit ännu mer förvirrad. Som jag ser det kan det inte vara en "stafett-pinne". En gång slayer alltid slayer??
noike skrev:lilith skrev:Det här är nåt jag funderat på ganska länge. Vaför kallas ingen ny slayer när Buffy dör i säsong 5???? Efter att ha läst denna tråden har jag om möjligt blivit ännu mer förvirrad. Som jag ser det kan det inte vara en "stafett-pinne". En gång slayer alltid slayer??
Stafettpinnen är inte att vara slayer, utan den magin som aktiverar slayeregenskaperna. De som skapade slayers hade ingen aning om teknologiska framsteg eller kunskap om att man kunde återuppväcka en efter att ha varit död x antal minuter utan problem. De såg död = död, slut på det hela. Att se till så att slayeraktiveringen skulle förnyas var bara onödigt mycket jobb för något som enligt deras primitiva sett att se på det aldrig skulle kunna hända.
lilith skrev:För det betyder ju att ALLA i serien har fel, Giles, Watchers Council osv.
noike skrev:lilith skrev:För det betyder ju att ALLA i serien har fel, Giles, Watchers Council osv.
Ja, för de har ju aldrig haft fel om viktiga saker förr.
Både Buffy och Faith hittades snabbt av Watchers efter att de blivit aktiverade, jag tror inte att de hade suttit still och inte tagit tillfället i akt för att skaffa sig en ny mera foglig slayer.
lilith skrev:Men hur hittades dom egentligen??? Tror inte det nånsin nämns. Och hur lång tid tog det inte innan Giles kände till Kendras existens. Hon hade ju en Watcher, som Giles kände till ganska väl om jag inte minns fel. Men ändå, inget pm till Giles "du, vi har en till slayer i fält". :?
noike skrev:lilith skrev:Men hur hittades dom egentligen??? Tror inte det nånsin nämns. Och hur lång tid tog det inte innan Giles kände till Kendras existens. Hon hade ju en Watcher, som Giles kände till ganska väl om jag inte minns fel. Men ändå, inget pm till Giles "du, vi har en till slayer i fält".
Tror det är deras policy -- specielt med tanke på vad som står i de där böckerna Giles och Buffy går igenom i Fool for Love. Man påminner inte gamla watchers om deras uppdrag förrän de stabiliserat sig och kan återinsättas i gruppen på något vis. De är rövhål rätt och slätt.
lilith skrev:Och Watchers Council vet ju att Buffy lever efter död nummer 1, Giles är fortfarande deras anställde. Det finns alltså ingen anledning att hålla Giles ovetande om Kendra pga rövhålning.
noike skrev:lilith skrev:Och Watchers Council vet ju att Buffy lever efter död nummer 1, Giles är fortfarande deras anställde. Det finns alltså ingen anledning att hålla Giles ovetande om Kendra pga rövhålning.
Och Kendra och hennes watcher vet inte om att Buffy lever heller -- Giles håller inte så bra kontakt med hemlandet kanske. Han får ju inte heller veta något om Faith förrän hon är där heller.
lilith skrev:Det är ju just det som är min poäng! Giles och Sunnydale vet inte så mycket om andra slayers. Alltså kan det finnas en till. Eller hur? Tanken tilltalar mig. Kan vi få en spinn-off tack
lilith skrev:Det är ju just det som är min poäng! Giles och Sunnydale vet inte så mycket om andra slayers. Alltså kan det finnas en till. Eller hur?
lilith skrev:Glorificus: Tänkte mig en samtida spinn-off, alltså säsong 6-7. Med Spike och Anya i livet som gästspel.
noike skrev:lilith skrev:Glorificus: Tänkte mig en samtida spinn-off, alltså säsong 6-7. Med Spike och Anya i livet som gästspel.
Det lär nog inte hända. Emma ville att Anya skulle dö om jag inte kommer ihåg helt fel.
lilith skrev:Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?
noike skrev:lilith skrev:Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?
Illa. Eller så återfås Slayerbalansen någonstans på vägen.
lilith skrev:noike skrev:lilith skrev:Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?
Misstänkte det. Jaja, man får väl slappna av och njuta av det hela och inte vara så förbannat anal med detaljerna.![]()
Gonatt.
adolvsson skrev:lilith skrev:noike skrev:lilith skrev:Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?
Misstänkte det. Jaja, man får väl slappna av och njuta av det hela och inte vara så förbannat anal med detaljerna.![]()
Gonatt.
Jag håller inte riktigt med noike. Åtminstone inte illa-kommentaren. Det lämnas tillräckligt mycket öppet och har gått tillräckligt lång tid emellan för att ungefär precis vad som helst kan ha hänt. Det fungerar.
Användare som besöker denna avdelning: Majestic-12 [Bot]