Slayers? **Spoilers hela serien.**

Här kan vi prata om det mesta som rör Buffy

Slayers? **Spoilers hela serien.**

Inläggav Myst » ons nov 17, 2004 13:54

Hej!
Har lite tankar som jag bara måste bli av med...Kan ju berätta snabbt först vem jag är..Har följt btvs sen tv4 börja med den och har sett alla säsonger...
Nu till min tanke borde det inte finnas 3 slayers under säsong 6 o 7??
eftersom buffy dog=Kendra kendra dog=faith buffy dog igen=???

eller är jag bara ute o vimsar??
Myst
Demon Fodder

Inläggav caffeineaddict » ons nov 17, 2004 13:58

Myst: Det är en stafettpinne. Faith är den "officiella" slayern och Buffy är bara en extra-slayer. Hennes andra död skapade m.a.o. ingen ny slayer, Faith måste dö för att det ska hända.

"Ma'am, cheese is on it's way. Here's an interim banana."
- VEEP

MP3 | CD | DVD/BD | BF:s favoritfilm 1940-1949: omröstning

Användarvisningsbild
caffeineaddict
Tyrolerhatten

Ort: Inte Norrköping längre, har jag fått påpekat för mig.

Inläggav Myst » ons nov 17, 2004 15:06

Tack för det nu slipper jag sitta o fundera på det höll på förstöra mig :) ...Tänkte aldrig i dom banerna...
Myst
Demon Fodder

Inläggav Teo » ons nov 17, 2004 17:25

Så kaffe sa men det blir lite mer intressant i sääsong sju när
de potensiela (stavning??) säger att det ska komma en ny slayer när buffy döe
Användarvisningsbild
Teo
Big Bad

Inläggav noike » ons nov 17, 2004 17:28

Teo skrev:Så kaffe sa men det blir lite mer intressant i sääsong sju när
de potensiela (stavning??) säger att det ska komma en ny slayer när buffy döe

(s7 spoiler)Men the potentials vet ingenting alls. De är cannon fodder halvtränade av the Watcher's Council. De vet inte mycket om vad som har hänt och ännu mindre om hur saker och ting egentligen fungerar.
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

:: snow crunch :: poäng: 51 / 100 ::
Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eponinethen » ons nov 17, 2004 18:57

Åh, inte den här diskussionen igen! Haha..

Jag tror på teorin att när Buffy blev återuppväckt i Bargaining, så blev hon åter "the chosen one", den riktiga slayern, den som måste dö för att en ny ska bli kallad. Jag tror att det är detta Beljoxa's Eye talar med Anya och Giles om. (För innan detta var naturligtvis Faith den som the slayerline gick gick genom.) Det måste nästan fungera något sådant eftersom att alla säger i säsong 7 att Buffy måste dö för att en ny slayer ska bli kallad, och jag tror inte på att "the potentials hade ingen koll", för det är fler än de som säger detta, och jag tror att om det var fel skulle vi fått reda på det på ett eller annat sätt. (Varför skulle Joss medveten förvirra alla extremt mycket..?)

Det enda jag inte får in i min teori är Buffys flatline i Villains.
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav noike » ons nov 17, 2004 21:30

Men Giles var tvungen att träffa det där oraklet för att få reda på varför the First attackerade slayers. The potentials har ingen aning, många av dem har aldrig tränats av en Wacther utan blev hittade efter the First börjat sin rensning.

Och hur säkra tror du att the potentials skulel känna sig om de fick reda på att när Buffy dör då kommer ingen av dem att bli aktiverade. De skulle fly i vild panik. Det enda som håller kvar dem är tron att de kommer att ha någon med slayerkrafter bland dem som kan beskydda dem.

För det tredje, om de skulle förklara att Faith är en "riktige" slayerns så skulle de behöva ta upp henne mycket tidigare och mer detaljerat vilket skulle förstört hennes överraskningsintåg senare. Dessutom skulle de fått spenderara värdefull on-screen-tid för att förklara hur det ligger till och de verkar ha haft dåligt med tid att få in det de ville som det är.

Däremot är teorin om återuppväckningen intressant. Den kan mycket väl fungera så, men om den gör det, så verkar det som om få människor känner till den. Möjligtvis enbart oraklet, Giles, Anya, the First och de som de talar om det för. INgen har återuppväckt en slayer tidigare så det kommer inte att stå någon om det i de få böcker som de har lyckats bevara innan the watcher's council sa "poof!".
“It's like algebra. Why you gotta put numbers and letters together? Why can't you just go fuck yourself?”
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav eponinethen » tor nov 18, 2004 8:28

noike skrev:Men Giles var tvungen att träffa det där oraklet för att få reda på varför the First attackerade slayers. The potentials har ingen aning, många av dem har aldrig tränats av en Wacther utan blev hittade efter the First börjat sin rensning.

Och hur säkra tror du att the potentials skulel känna sig om de fick reda på att när Buffy dör då kommer ingen av dem att bli aktiverade. De skulle fly i vild panik. Det enda som håller kvar dem är tron att de kommer att ha någon med slayerkrafter bland dem som kan beskydda dem.

För det tredje, om de skulle förklara att Faith är en "riktige" slayerns så skulle de behöva ta upp henne mycket tidigare och mer detaljerat vilket skulle förstört hennes överraskningsintåg senare. Dessutom skulle de fått spenderara värdefull on-screen-tid för att förklara hur det ligger till och de verkar ha haft dåligt med tid att få in det de ville som det är.

Däremot är teorin om återuppväckningen intressant. Den kan mycket väl fungera så, men om den gör det, så verkar det som om få människor känner till den. Möjligtvis enbart oraklet, Giles, Anya, the First och de som de talar om det för. INgen har återuppväckt en slayer tidigare så det kommer inte att stå någon om det i de få böcker som de har lyckats bevara innan the watcher's council sa "poof!".

Men det är inte bara the potentials som säger att det är så det fungerar. Okej, du säger att de måste ha något att tro på. Fine, så kanske det är, men The First? The First anser ju uppenbarligen att Buffy är den riktiga slayern, och om inte The First Evil har koll så känns det ärligt rätt skumt.

Några citat:

"Dawn is struck by another heavy thought, and it drives her down into a chair again.

DAWN
She has to die. I mean, if I ever
was the Slayer it would mean she died.

ANYA
Yes, it's like being the pope that
way. Only you don't have be some old
Catholic."

I Chosen:

CALEB/FIRST (i Chosen):
"Cause he can't help you. Nor Faith,
nor your friends... certainly not
your little wannaslay brigade. None
of those girlies will ever know real
power unless you're dead. You know
the drill: "
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav noike » tor nov 18, 2004 10:44

Det första är så för att ge mer tyngd åt Dawns dilemma att hon skulle vara en potential och jag anser att det är ett medvetet fel från manusförfattarnas sida. Dawn har sett Buffy dö tidigare utan att en ny slayer blivit kallad. Men det skulle inte fungera med "If I were to be a slayer, then Faith would have to die. Okej!"

Calebs och the Firsts ord däremot har faktiskt vikt bakom sig. Nämner Joss något om detta på kommentarspåret?
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav Nightcrawler » tor nov 18, 2004 11:17

Det känns som den här frågan kan diskuteras i all evighet. Vilket iof kan bli kul ;)!
'Well, the E-flat, it's doable but that diminished ninth, y'know, it's a man's chord. Now, you could lose a finger.'
Oz
What's My Line part II
Användarvisningsbild
Nightcrawler
Minion

Inläggav eponinethen » tor nov 18, 2004 16:34

Hehe, jag vet, jag har diskuterat den här frågan hur många gånger som helst, men den tas ju alltid upp igen eftersom att folk aldrig kommer överrens om en teori.

Jag tror faktiskt inte att de skulle nämna detta med att Buffy är den som the slayerline går genom, om det inte var för att få oss att förstå att det var så nu igen. För som sagt nämner Beljoxa's Eye detta (inte rätt ut men i princip), och sedan får vi höra det från Dawn, the potentials och The First. Jag tror inte Joss skulle sett till att så många nämnde det, bara för att förvirra eller lägga viktigare känslor hos potentials/Dawn. The First dessutom då. The First kan inte ha fel, The First ser ju uppenbarligen Buffy som den riktiga slayern, det märks ju bara på det faktum att han/hon/det kommer till Sunnydale och inte till where ever Faith var (innan hon kom dit) (jag har inte sett Angel).

(Du jag ska faktiskt se efter, vad Joss säger om det, återkommer.)
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav eponinethen » tor nov 18, 2004 17:20

(Nu har jag kollat på Chosen med audio commentary. Jag ryser trots att jag inte fick höra vad skådespelarna sa och trots att Joss skämtade hela tiden. Gud, jag är för inne i den här världen, det här är inte bra för mig...)

Hur som helst sa inte Joss det minsta om The Firsts replik, vilket jag tror att han skulle ha gjort ifall det var typ "hehe, men så ligger det ju inte till egentligen" eller att det var något de diskuterat eller något som var oklart.
Användarvisningsbild
eponinethen
Minion

Inläggav lilith » tis maj 16, 2006 3:02

Det här är nåt jag funderat på ganska länge. Vaför kallas ingen ny slayer när Buffy dör i säsong 5???? Efter att ha läst denna tråden har jag om möjligt blivit ännu mer förvirrad. Som jag ser det kan det inte vara en "stafett-pinne". En gång slayer alltid slayer?? När Buffy dör första gången kallas omedelbart Kendra. Så nu har vi 2 slayers. Kendra dör och Faith kallas. Vi har fortfarande 2 slayers. Både Faith och Buffy kallas ju slayers serien igenom. Buffy dör igen och vi borde sen ha 3 slayers. Det är det enda logiska. Kan man tänka sig att det FINNS 3 slayers?? En stackars slayer utan Watcher som inte hittats. Eller finns det en elegantare förklaring? :?:
He smells like forrest.
/The Evil Queen, Once Upon a Time
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » tis maj 16, 2006 3:09

lilith skrev:Det här är nåt jag funderat på ganska länge. Vaför kallas ingen ny slayer när Buffy dör i säsong 5???? Efter att ha läst denna tråden har jag om möjligt blivit ännu mer förvirrad. Som jag ser det kan det inte vara en "stafett-pinne". En gång slayer alltid slayer??

Stafettpinnen är inte att vara slayer, utan den magin som aktiverar slayeregenskaperna. De som skapade slayers hade ingen aning om teknologiska framsteg eller kunskap om att man kunde återuppväcka en efter att ha varit död x antal minuter utan problem. De såg död = död, slut på det hela. Att se till så att slayeraktiveringen skulle förnyas var bara onödigt mycket jobb för något som enligt deras primitiva sett att se på det aldrig skulle kunna hända.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 0:17

noike skrev:
lilith skrev:Det här är nåt jag funderat på ganska länge. Vaför kallas ingen ny slayer när Buffy dör i säsong 5???? Efter att ha läst denna tråden har jag om möjligt blivit ännu mer förvirrad. Som jag ser det kan det inte vara en "stafett-pinne". En gång slayer alltid slayer??

Stafettpinnen är inte att vara slayer, utan den magin som aktiverar slayeregenskaperna. De som skapade slayers hade ingen aning om teknologiska framsteg eller kunskap om att man kunde återuppväcka en efter att ha varit död x antal minuter utan problem. De såg död = död, slut på det hela. Att se till så att slayeraktiveringen skulle förnyas var bara onödigt mycket jobb för något som enligt deras primitiva sett att se på det aldrig skulle kunna hända.

Ahh, förstår nu. Om jag inte minns fel kommenterade ju Giles Kendras existens med att det var en unik händelse. Återupplivning och allt det där, visst. MEN köper det inte riktigt. För det betyder ju att ALLA i serien har fel, Giles, Watchers Council osv. Alla tror ju att Buffy är den som ska dö för att en ny slayer ska kallas. Inget sägs om vad som händer om Faith dör (vad jag kan komma ihåg), men man kan ju anta att en ny slayer kallas i hennes ställe också.
Jag VILL INTE tänka att det är en manusmiss, men tyvärr ligger det nära till hands. :?
Tycker bäst om förklaringen jag funderat på själv, att det finns en till slayer nånannanstans. Tänk efter. ALLA potentiella är engelskspråkiga (utom en kines), så uppenbarligen har dom missat en del. Man ser ju också i Chosen att tjejer blir slayers lite runtom i världen i olika åldrar. Så alla potentiella, och också kanske slayers, finns inte tillgängliga i Sunnydale. Hmmm
Hsh, mycket intressant att läsa ditt svar. Ni har säkert vänt ut-och-in på detta ämne ett antal gånger redan, men jag har äntligen hittat nån att diskutera det med....Tack :D
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » ons maj 17, 2006 0:21

lilith skrev:För det betyder ju att ALLA i serien har fel, Giles, Watchers Council osv.

Ja, för de har ju aldrig haft fel om viktiga saker förr.

Både Buffy och Faith hittades snabbt av Watchers efter att de blivit aktiverade, jag tror inte att de hade suttit still och inte tagit tillfället i akt för att skaffa sig en ny mera foglig slayer.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 0:27

noike skrev:
lilith skrev:För det betyder ju att ALLA i serien har fel, Giles, Watchers Council osv.

Ja, för de har ju aldrig haft fel om viktiga saker förr.

Både Buffy och Faith hittades snabbt av Watchers efter att de blivit aktiverade, jag tror inte att de hade suttit still och inte tagit tillfället i akt för att skaffa sig en ny mera foglig slayer.

:D

Men hur hittades dom egentligen??? Tror inte det nånsin nämns. Och hur lång tid tog det inte innan Giles kände till Kendras existens. Hon hade ju en Watcher, som Giles kände till ganska väl om jag inte minns fel. Men ändå, inget pm till Giles "du, vi har en till slayer i fält". :?
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » ons maj 17, 2006 0:43

lilith skrev:Men hur hittades dom egentligen??? Tror inte det nånsin nämns. Och hur lång tid tog det inte innan Giles kände till Kendras existens. Hon hade ju en Watcher, som Giles kände till ganska väl om jag inte minns fel. Men ändå, inget pm till Giles "du, vi har en till slayer i fält". :?

Tror det är deras policy -- specielt med tanke på vad som står i de där böckerna Giles och Buffy går igenom i Fool for Love. Man påminner inte gamla watchers om deras uppdrag förrän de stabiliserat sig och kan återinsättas i gruppen på något vis. De är rövhål rätt och slätt.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 1:00

noike skrev:
lilith skrev:Men hur hittades dom egentligen??? Tror inte det nånsin nämns. Och hur lång tid tog det inte innan Giles kände till Kendras existens. Hon hade ju en Watcher, som Giles kände till ganska väl om jag inte minns fel. Men ändå, inget pm till Giles "du, vi har en till slayer i fält". :?

Tror det är deras policy -- specielt med tanke på vad som står i de där böckerna Giles och Buffy går igenom i Fool for Love. Man påminner inte gamla watchers om deras uppdrag förrän de stabiliserat sig och kan återinsättas i gruppen på något vis. De är rövhål rätt och slätt.

Stora håriga sådana.
Men, min poäng är, det tog ett tag innan Giles fick kännedom om ytterliggare en slayer. Så det kan ju ha varit fallet igen efter Buffys död nummer 2. Tekniskt.
Och Watchers Council vet ju att Buffy lever efter död nummer 1, Giles är fortfarande deras anställde. Det finns alltså ingen anledning att hålla Giles ovetande om Kendra pga rövhålning.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » ons maj 17, 2006 1:08

lilith skrev:Och Watchers Council vet ju att Buffy lever efter död nummer 1, Giles är fortfarande deras anställde. Det finns alltså ingen anledning att hålla Giles ovetande om Kendra pga rövhålning.

Och Kendra och hennes watcher vet inte om att Buffy lever heller -- Giles håller inte så bra kontakt med hemlandet kanske. Han får ju inte heller veta något om Faith förrän hon är där heller.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 1:12

noike skrev:
lilith skrev:Och Watchers Council vet ju att Buffy lever efter död nummer 1, Giles är fortfarande deras anställde. Det finns alltså ingen anledning att hålla Giles ovetande om Kendra pga rövhålning.

Och Kendra och hennes watcher vet inte om att Buffy lever heller -- Giles håller inte så bra kontakt med hemlandet kanske. Han får ju inte heller veta något om Faith förrän hon är där heller.

Det är ju just det som är min poäng! Giles och Sunnydale vet inte så mycket om andra slayers. Alltså kan det finnas en till. Eller hur? Tanken tilltalar mig. Kan vi få en spinn-off tack :D
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav Glorificus » ons maj 17, 2006 1:16

lilith skrev:Det är ju just det som är min poäng! Giles och Sunnydale vet inte så mycket om andra slayers. Alltså kan det finnas en till. Eller hur? Tanken tilltalar mig. Kan vi få en spinn-off tack :D

Det är en sån grej som blivit så stor del av allmän fakta bland fansen att det också blivit fakta i serien/canon, om jag minns rätt (alltså att det inte nämns rätt ut i serien?)... Att slayer-linjen går genom Faith. Buffy kan dö tio gånger och det kommer ändå inte någon ny slayer. Men dör Faith kommer en.

Fast allt det tillintetgjordes ju av Willow. Nu är alla potentiella slayers riktiga slayers. Så de skulle kunna göra tusentals spin-offs... ;)
**
brat: "jag kopierade galet"
brat: "du kan sluta läsa det där"
Glory: "hihi"
brat: "nu"
- msn-klassiker 2012-08-25, kl. 02.12

"Excuse me." - Boreanaz till brat & Glory, Halloween -04
Användarvisningsbild
Glorificus
Watcher

Inläggav noike » ons maj 17, 2006 1:18

lilith skrev:Det är ju just det som är min poäng! Giles och Sunnydale vet inte så mycket om andra slayers. Alltså kan det finnas en till. Eller hur?

Nej. De scenerna vi fått se av Watchers council i säsong 7 talar emot det. Och Giles borde ha fått veta något i säsong 6 när han faktiskt åkte dit och arbetade för dem igen. Han verkade ju inte ha varit i utkanterna direkt, hans avfärdande av dem känns mer som om att han var rätt nära deras center.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 1:31

Glorificus: Tänkte mig en samtida spinn-off, alltså säsong 6-7. Med Spike och Anya i livet som gästspel. Eller helt fristående, slayer som är helt ovetande om andra slayers. Lite som Fray.

noike: Jag får kolla på dom scenerna igen. Men det ser ju inte bra ut för min 3e slayer....FAN ;)

Så det är canon alltså, Faith har "pinnen"?
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » ons maj 17, 2006 1:42

lilith skrev:Glorificus: Tänkte mig en samtida spinn-off, alltså säsong 6-7. Med Spike och Anya i livet som gästspel.

Det lär nog inte hända. Emma ville att Anya skulle dö om jag inte kommer ihåg helt fel.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 1:52

noike skrev:
lilith skrev:Glorificus: Tänkte mig en samtida spinn-off, alltså säsong 6-7. Med Spike och Anya i livet som gästspel.

Det lär nog inte hända. Emma ville att Anya skulle dö om jag inte kommer ihåg helt fel.

Ahh, ingen Anya alltså, tråkigt av henne. Men det ser ju tyvärr inte ut som det nånsin kommer att filmas nåt från Buffyverse igen.
Jag fick en finfin ide! Fray träffar Spike. Som blir hennes Watcher. Spray! :D :eek:
Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav noike » ons maj 17, 2006 1:56

lilith skrev:Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?

Illa. Eller så återfås Slayerbalansen någonstans på vägen.
Wayne, Letterkenny.

Användarvisningsbild
noike
also cute and fluffy!

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 2:03

noike skrev:
lilith skrev:Hur passar Fray in i hela tusentals-slayers-scenariot förresten.....?

Misstänkte det. Jaja, man får väl slappna av och njuta av det hela och inte vara så förbannat anal med detaljerna. ;)
Gonatt.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Inläggav adolvsson » ons maj 17, 2006 2:41

lilith skrev:
noike skrev:

Misstänkte det. Jaja, man får väl slappna av och njuta av det hela och inte vara så förbannat anal med detaljerna. ;)
Gonatt.

Jag håller inte riktigt med noike. Åtminstone inte illa-kommentaren. Det lämnas tillräckligt mycket öppet och har gått tillräckligt lång tid emellan för att ungefär precis vad som helst kan ha hänt. Det fungerar.
Well, I like to eat cheese. And I sometimes like to think of cheese…How it came to be. The magic thing is that there’s just, you know, a cow. And then there’s the grass and the sunlight, and then here comes the cheese…It’s kind of amazing. - David Lynch

Blogg | Twitter | Instagram | Facebook | LinkedIn
Användarvisningsbild
adolvsson
Assistant to the Regional Manager

Inläggav lilith » ons maj 17, 2006 3:04

adolvsson skrev:
lilith skrev:
noike skrev:

Gonatt.

Jag håller inte riktigt med noike. Åtminstone inte illa-kommentaren. Det lämnas tillräckligt mycket öppet och har gått tillräckligt lång tid emellan för att ungefär precis vad som helst kan ha hänt. Det fungerar.

Det finns hopp om logik alltså, härligt! Har inte läst så mycket Fray, men hon är väl mer eller mindre lämnad åt sitt öde. Och definitivt ensam slayer.
förutom den där onda tvillingbrodern
Det finns utrymme för fri fantasi och tolkning då. Men nåt måste ju ha hänt som ogjort Willows magi.
He smells like forrest.
Användarvisningsbild
lilith
The Doctor

Nästa

Återgå till Allmänt om BtVS