av caffeineaddict » mån feb 02, 2004 23:53
Off: Säsong 6 är ju allmänt ansedd på dessa forum som något slags djävulens påhitt som förstörde hela serien, alla karaktärer (spoiler S6):(läs: Spike, för de som ville att han skulle vara jättegod and do no wrong, och att hans och Buffys kärlek skulle vara sann och vara för evigt och inte accepterade något annat... *mutter* *mutter*).
För att de ändå inte ville klanka ner på Joss så säger ju naturligtvis conspiracy-theoristerna att Joss var "absent" och ointresserad under S6 och gav "högsta chef"-positionen till Marti som drog den i skiten.
Vad jag har förstått är mycket lite av detta sant. Ja, Joss har gett Marti smek/öknamnet "suicide lady", men inte för att hon är deprimerande och förstörande, utan för att hon är bra på att skriva gripande och "sorgligt" material (hon skrev ju bl.a. Wild at Heart, Into the Woods m.m. Inte för att ItW är mitt favoritavsnitt, men men...). Ja, Joss var frånvarande från själva inspelningen och författandet av serien under början av S6 (han tog "semester" och skrev låtarna till OMWF), men han höll ju ändå konstant telefonkontakt. Vad jag vet fanns det ingen skillnad i hans commitment mot slutet av S6 i jämförelse med tidigare säsonger (bortsett från att han skrev och regisserade färre avsnitt själv).
Så det är det gamla vanliga, människor ser något de inte tycker om (S6) oavsett om deras omdöme stämmer eller inte, och behöver en scapegoat att kasta skit på (Marti).
All det ovanstående är naturligtvis bullshit enligt petite moi, men ger ändå en bild av otäckt många människors åsikter.
Sen ska det tilläggas att även om Marti tveklöst har skrivit bra avsnitt, så var hon aldrig min favorit-författare och hennes melodrama var lite väl såpopera-aktigt ibland för min personliga smak. Men att hon skulle vara något i närheten av så illa som hon beskrivs på vissa forum är bara löjligt.