Hehe, ett inlägg om avsnittet och resten om stafett
Det ska ändras nu när jag går vidare i min omtitt av S7!
Jag tycker att det här avsnittet är väldigt intressant eftersom de utforskar lite av vad som skulle kunna hända om Dawn var en potential. Angående dessa irriterande potentials måste jag säga att Amanda aldrig blir lika irriterande som övriga. Istället för att vara extremt gnällig och högljudd (Rona) eller extremt kaxig och högljudd (Kennedy) är hon nervös, försiktig och tyst. Tror det är därför jag gillar Vy också, hon är också den osäkra typen. Men nog om min personliga smak bland alla potentials. Avsnittet har humor i alla scener där Spike är med och alla potenials blir så chockade vad han än gör. Men ännu mer har ju avsnittet så klart drama! Dawn visar verkligen hur mycket hon vuxit och jag kan inte låta bli att tycka SÅ synd om henne, än om jag nu anser att det var bättre att hon inte var en potential. I det här avsnittet ÄR hon ignorerad men hon klagar inte, i S6 var hon inte ignorerad men klagade ändå multum. För det beundrar jag henne.
Så ett välskrivet avsnitt med en intressant handling och flera höjdpunkter. Varför kan jag ändå aldrig tycka att det här avsnittet är värt att minnas som
riktigt bra? Vad saknas? Jag har ingen aning.

Men så är det, avsnittet kommer förbli medel för mig.
Och i ämnet 'Buffys tal' går vi har vidare till det tredje. Det första (7x10) är bra och motiverande och känslosamt och jag gillar det. Det andra (7x11) är knappt ett tal, Buffy konstaterar bara kort att kampen kommer att bli svår, men de kommer att klara den. Också det helt ok. Det här talet är omotiverat och omotiverande. Hon hoppar på dem utan anledning och har sedan heller ingen poäng med talet som inte hade kunnat meddelas på ett redigare sätt. Buffy som 16-åring (i S1) hade aldrig accepterat ett sånt här läge. Hon tyckte att hon fick för mycket press på sig då, och då var det ingen som sa åt henne att 'Du kommer att dö' på daglig basis. Har de inte hört talas om positiv uppmuntran?
Bästa karaktär: Dawn
Bästa scen: Första scenen då Buffy och Spike tränar potentials tävlar med sista scenen då Xander och Dawn pratar.
Bästa replik: Andrew: Killing pigs is just so wrong… and also hard…
Bonusplus: Anyas replik om hur hon aldrig förstod hela blod-grejen (citerad i trådens första inlägg)
Bonusminus: Att alla scoobies fått tillfällig minnesförlust och inte kan minnas att linjen går genom Faith nu. Jag blir tokig på sånt här. Det finns fåniga saker i serien och det finns konstruerade saker. Men INGET är så hemskt som det här. Det är bara oförlåtligt.