Kul att du tyckte om det jag skrev.

noike skrev:CheeseGuy: från vad jag har sett så är det snarare Angelus som är väldigt annorlunda mot andra vampyrer. I varje fall de vi fått se längre stunder. Både Darla och the Master hade känslor om än perverterade med tiden och deras oliv. Angelus stod verkligen ut från dag ett, medan andra blir hejdukar.
Dai skrev:I min urpsrungspost uttryckte jag helt enkelt min besvikelse för att de lät Spike ge efter för sin onda sida och skada den person han älskade på ett så nesligt sätt. Jag tyckte det var en besvikelse och en signal att man faktiskt inte kan besegra sin mörka sida, vilket jag tyckte var trist. Hans kamp - och han själv - blev reducerad när han gav efter på det sättet.
CheeseGuy skrev:Nja. Det är väl så att både Spike och Angelus var speciella. Angelus för att han inte hade någon mänsklighet alls i sig, och Spike för att han var ovanligt mänsklig (men fortfarande ond förstås). The Judge säger väl det i Suprise/Innocence om jag minns rätt.
Dai skrev:Caffeineaddict:
Heh, lyckas inte hitta Crush-tråden. Är ny här så har inte full koll på alla forumsdelar. Under vilket ämne finns den?
noike skrev:CheeseGuy skrev:Nja. Det är väl så att både Spike och Angelus var speciella. Angelus för att han inte hade någon mänsklighet alls i sig, och Spike för att han var ovanligt mänsklig (men fortfarande ond förstås). The Judge säger väl det i Suprise/Innocence om jag minns rätt.
Nej, "You two stink of humanity. You share affection and jealousy." var det och han syftade på Dru och Spike. Sedan har vi han med glasögon som belv the Judges första offer "This one is full of feeling".
Dai skrev:Den andra, enligt min mening, dåliga aspekten av avsnittet går i samma anda: Tomhet. Den sympati de byggt upp för Spike i S5 och S6 blev totalt förstörd i och med våldtäktsförsöket. Visst, han är ond, det är hans sanna väsen. En brysk påminnelse, som någon sade. Realistiskt. Men vad resulterar det i? Jo, besvikelse och en känsla av att inte längre bry sig om vad som händer honom. Han sade själv att han aldrig skulle skada Buffy. Det intressanta med honom var att han var ett monster som kunde älska. Inte att han fullständigt saknade självkontroll och försökte våldta kvinnan han älskade. Det gör honom bara patetisk.
Dai skrev:Jag måste tyvärr sammanfatta detta avsnitt med ordet: Tomhet.
Håller med den minoritet som avskyr Taras död. Inte för att den skulle vara en klyscha. Tycker hela lesbiska teorin är långsökt och otillämpbar på detta. Och även om det skulle vara en klyscha, spelar det ingen roll. Man kommer aldrig undan dem helt och hållet. När det gäller idéer finns det inget nytt under solen. Nej, jag tror klyschförespråkarna egentligen drivs av en annan känsla som de försöker legitimera, nämligen känslan av tomhet, vilket jag inledde inlägget med. Det är av denna anledning jag gett avsnittet en 1:a. Willow-Tara-relationen var utan tvekan den jag investerat mest emotionell energi i. Att de bara ryckte undan den sådär lämnade först efter sig en känsla av ilska, och sedan bara sorg och tomhet. Relationerna i serien har för mig varit den största anledningen till varför jag följer den. De yttre händelserna är, ärligt talat, ganska ointressanta. Att de nu använt Taras död som en plot device för att göra Willow ond... Då tycker jag de lika gärna kunde skippat den plotten helt. För mig känns det inte särskilt upphetsande med ytterligare ett apokalypshot. Inte till det priset. Om de nödvändigtvis ville göra Willow ond, fanns det som tidigare nämts bättre lösningar. Och då kunde kanska Tara spela en roll i att i slutet rädda situationen. En klyscha? Måhända, men irrelevant för min del.
[..cut]
Ps. Jag har inte sett fortsättningen på S6 eller S7. Möjligen kommer jag revidera mina åsikter ut i fall att kommande avsnitt visar sig innehålla någon slags genialisk tvist. Just nu känns det i alla fall inte så. Ds
Dai skrev:Off och noike:
Tycker fortfarande inte att noikes klarifiering hjälper till att förklara det.
Nea skrev:Jag håller med dig i allt det du skriver i ovanstående, skulle själv ha sett denna riktning - ett själlöst monster som trots detta kan älska - och hållit fast vid det.
Langtry skrev:VB, mycket bra skrivet =)
VelocityBoy skrev:Langtry skrev:VB, mycket bra skrivet =)
Tack det känns lite extra skönt att få ett ok utav en av sitens damer så att jag känner att jag inte har varit en okänslig knöl.
Ai skrev:EDIT: Jag skulle ju berömma det du skrev, det var ju därför jag skulle göra inlägget. Sen snubblade jag på min 'smöra'-gen och allt föll igenom... Bra skrivet iallafall. Håller med.
VelocityBoy skrev:Jag har skrivit om det här så många gånger att jag antar att jag kommer att låta tjatig men...
Jag hävdar att han fortfarande är ett själlöst monster som kan älska, bara inte speciellt väl...
Användare som besöker denna avdelning: Inga registrerade användare