Jag tycker ju det har varit ganska kul från början, men bortsett från de problem som jag vet och förstår att man kan ha mot nivåerna av nakenhet och våld (där jag personligen oftast axelrycker åt nakenheten och uppskattar våldet) så skulle jag nog vilja hävda att den får bättre tempo och hittar sin nivå först efter fem-sex avsnitt. Men det är iofs från min synvinkel, där det tog ett tag för mig att ens börja fatta vilka alla var och deras relationer till varandra. Dessutom ligger ju en hel del av min uppskattning i att det är en relativt oförutsägbar serie även om man börjar lära sig vissa av Martins berättarknep, men iom att du redan har läst böckerna har ju inte du någon chans att bli överraskad av de större vändingarna (även om de väl har ändrat en del som jag förstått det).
Annars är det bara sjukt välgjort och välspelat och trots att det är en serie med drygt 73 plotlines på 32 olika platser (vilket inte jämt är mitt favoritupplägg) så håller ändå majoriteten av handlingarna min uppmärksamhet. Det är mest bara när de kommer upp i norr som jag börjar gäspa ibland. De har dessutom lärt sig att hitta ett antal parförhållanden (inte nödvändigtvis romantiska sådana) som tenderar skapa väldigt minnesvärda dialoger och ögonblick även om de inte direkt för handlingen framåt jämt (spoiler S4):
Arya & The Hound, Jamie & Brienne, Jamie & Tyrion, Brienne & Pod, Davos & Shireen, Ramsay & Reek, Tywin & Arya... Tywin och alla, ärligt talat. Jag är bara glad om Tywin får vara elak mot någon i en scen
.