av A bear » mån mar 25, 2013 0:21
Bland det bästa med den här turneringen har varit att jag fått en ursäkt att se Peter Weirs 70-talsfilmer. Jag har varit lite småskeptisk till honom - visst har han gjort bra grejer sen han lämnade Australien, men han har också gjort några rejäla pekoral och eftersom den enda av hans tidiga filmer jag sett tidigare var The Cars That Ate Paris hade jag aldrig gittit gräva djupare. Men The Last Wave och framför allt Picnic At Hanging Rock är rejält bra filmer - genomtänkta utan att vara övertydliga, enormt snyggt fotade, och med fan så mycket mer att hålla intresset än Dead Poets Society. Så i stället för en kompetent melodramaregissör har vi alltså i Peter Weir ytterligare en 70-talsregissör med egna idéer som, liksom så många andra, tog pengarna och blev tjock. Jaja. (Nu är jag kanske onödigt hård, The Way Back är faktiskt riktigt bra.)
Så på ren princip, även om jag gillar Straw Dogs ordentligt så säger jag The Last Wave.
"There's been a contamination."
"You're like the Michael Jordan of being a sonofabitch."
"I've been saying, anybody who didn't get that this is the last season after this scene was missing the point." - Joss Whedon, 7.01